Pagina 1 van 1

code 2-3-2

Geplaatst: 11.12.2005 - 13:11
door ricardo hindori
Hallo Volvo liefhebbers\ deskundigen,

Ik zal om te beginnen mijn schatje :oops: voorstellen:

Serie 460 1.8 I van het Bj. 04-11-1994. dit nog wel op LPG

Ik heb deze prachtige Volvo nu ongeveer 2.5 jaar, nooit, geen problemen mee gehad. Nu de laatste periode slaat steeds de (koude) motor af.

Eerste keer sleueltje draaien, dan lijkt het of die start, maar dan slaat hij promt af.
Tweede keer sleuteltje draaien, dan blijft hij ook prima lopen 900 ~ 1000 toeren.

Rijd ik vervolgens weg, dan slaat de motor bij elke stoplicht/kruising af :evil:
Als de motor dan op temperatuur is, blijft hij ook lopen.

In de vorige berichten zag ik dus dat je de motor kan uitlezen, wat ik vervolgens gedaan heb.

Eerst gereset en vervolgens;

dan de Code 2-3-2 = Lambda adjustment; For 1994 and later, adaptive heated oxygen sensor control / long term fuel mixture too weak at idle.

Wie weet wat dit nou precies inhoud? is dit nou tevens ook meteen de oorzaak van mijn probleem.

[/b]

Geplaatst: 11.12.2005 - 14:13
door volvotegneutje
code heeft betrekking op luchtlekkage!

Bekijk al je vacuumslangetjes op je motorblok eens, zijn deze nog van canvas dan zijn ze voor 100 procent poreus !!!
slangetjes op je inlaatspruitstuk en 2 op je gasklephuis

Geplaatst: 11.12.2005 - 17:34
door ricardo hindori
Ik heb mijn slangen gecontroleerd, en ik vond er maar 4 knikken (scheuren) in bijde de leidingen :(

ik ga deze overmorgen (werk) vervangen, en geef dan weer feedback.

alvast bedankt, mochten er nog meer ideeen zijn, dan zie ik die graag........ :wink:

Geplaatst: 11.12.2005 - 17:36
door volvotegneutje
monopoint of multipoint injection

Geplaatst: 12.12.2005 - 08:14
door ricardo hindori
Uhh, ik durf het bijna niet te vragen, maar hoe of waaraan zou ik kunnen zien of ik een "monopoint of multipoint injection" heb.

:roll:

Geplaatst: 12.12.2005 - 08:39
door V480-S60
volvotegneutje schreef:monopoint of multipoint injection
T'is een 1.8 dus altijd monopoint injectie.

Geplaatst: 12.12.2005 - 09:06
door Michel740Turbo
Mocht je nog steeds problemen houden zou ik even kijken of je spruitstukpakking nog dicht is, simpel te ontroleren door er wd40 over te spuiten dan zou hij moeten sissen en anders gaan lopen...
En hoe ziet je luchtfilter er uit als deze sterk vervuilt is krijgt hij natuurlijk ook niet genoeg lucht :wink:

Geplaatst: 06.01.2006 - 21:50
door ricardo hindori
Hallo allemaal,

ik ben er effe tussenuit geweest, maar dat heeft het probleem niet verholpen :lol:

Ik heb nu alle bovenstaande geprobeerd, maar nog geen verbetering!

Vandaag dat ik weer aan het kijken was, kwam er een Mr. Beunde haas er effe bij staan, en die trok een voor een mijn bougie kabbels los. Bij de derde kabel (van links naar rechts) zei hij rijp voor de sloop!! want hij draait maar op drij poten :shock:

kan iemand dit bevestigen, is hij echt rijp voor de sloop :(

alvast bedankt

groet,
Ricardo

Geplaatst: 06.01.2006 - 21:53
door ricardo hindori
Hallo allemaal,

ik ben er effe tussenuit geweest, maar dat heeft het probleem niet verholpen :lol:

Ik heb nu alle bovenstaande geprobeerd, maar nog geen verbetering!

Vandaag dat ik weer aan het kijken was, kwam er een Mr. Beunde haas er effe bij staan, en die trok een voor een mijn bougie kabels los. Bij de derde kabel (van links naar rechts) zei hij rijp voor de sloop!! want hij draait maar op drie poten :shock:

kan iemand dit bevestigen, is hij echt rijp voor de sloop :(

alvast bedankt

groet,
Ricardo

Geplaatst: 07.01.2006 - 17:24
door Michel740Turbo
Zeggen dat hij rijp voor de sloop is na het zien dat een pit het niet doet is klare onzin, zou dus gewoon kijken waarom hij het niet doet. alvorens gelijk een antwoord te hebben.

-Het zou een verbrandeklep kunnen zijn.
De enige manier om hier achter te komen is een compresie test.
-Of een kapotte of verbrande bougie kunnen zijn.
-Of een gebroke of vervuilde zuigerveer.
-Of een lekke koppakking, te zien en of te merken aan hogedruk in de koelsysteem of cartersysteem

Maar ik zou eerst kijken naar het eerste...

succes

Geplaatst: 07.01.2006 - 22:37
door ricardo hindori
Hoi Michel,

bedankt voor je reactie, ik ben er vandaag achteraan gegaan, en een montuer vertelde mij exact hetzelfde.

Ik heb dus vervolgens compressie laten meten, en ik kwam niet boven de 20! Volgens montuer zou ik minimaal de 70 moeten berijken!

Zoals u ook omschreef, kan het aan veel liggen, maar dan zou de montuer kop moeten open halen, om de het defect vast te stellen.

Hij noemde mij een bedrag vanaf 300 euro (dit is alleen maar om de kop open te halen en vlakken (?) van de kop)
Dus 300 en hoger, en hoger.....

Hij stelde ook nog voor om een ander tweedehans motor in tebouwen, maar dan heb ik staks twee problemen!

Ik vrees nu het ergste!

Geplaatst: 07.01.2006 - 22:58
door Remon
€300 is veel geld als je auto er dan nog niet van rijd. Een motor van de sloop halen is misschien wel een nutige optie. Maar dan moet je wel bij een goede eerlijke sloper zijn die alles netjes geregeld heeft.
Als je een heftruck hebt, kun je de motor daar eenvoudig mee in takelen.
Dat hebben we bij een kameraad zijn siera ook gedaan. Binnen een dag hadden we de oude motor er uit en de nieuwe gemonteerd en al. Als je dat zelf kunt doen, bespaar je veel kosten.

Hier ff wat foto`s

Afbeelding


Afbeelding

Dan de nieuwe motor in de lepels

Afbeelding

En whala de nodige sappen erop en de auto rijd weer als een bijna nieuwe.

Afbeelding

Geplaatst: 08.01.2006 - 16:23
door Michel740Turbo
vlakken?? is denk niet nodig..ik denk datje met een nieuwe klep of een gebruikte kop van de sloop een heel end komt... Let op motor type is B18U :wink:
Het is niet echt een moeileijk klus behalve dat je je hoofd er bij moet houden

En mocht je hulp nodig hebben ik ben dan wel alleen overdag thuis.
edit
misschien heb ik nog wel een kop voor je, even kijken hoe hij er uit ziet.

Geplaatst: 08.01.2006 - 19:12
door Michel740Turbo
Ik heb de kop gedemonteerd kij ziet op een klein oppervlakkig krasje goed uit zal er zo een foto bij zetten...
Laat maar horen via PM of je het wat vind.

Geplaatst: 08.01.2006 - 21:56
door Michel740Turbo
Hier de foto's
Afbeelding
Afbeelding