Chip uitbouwen?

Alles over motortuning van je Volvo. Houd er rekening mee dat door tuning van je Volvo elke aanspraak op garantie van de dealer of Volvo AB vervalt. Richtlijnen van Volvo zijn hier zeer strikt over.
Plaats reactie
Echalon
2nd Gear member

Wie kan mij een objectief advies geven over het volgende: Ik heb onlangs een XC90 D5 Geartronic van eind 2003 aangeschaft. Leuk!
Op de specificaties stond echter dat het ding maar liefst 198 PK's heeft; bij navraag beaamde de volvo-dealer dat deze auto gechipped is maar dat dit geen enkel probleem hoeft te zijn. Op mijn vraag naar garantie-aanspraken, kreeg ik niet echt een helder "Ja" of "nee". Twijfel dus...

Auto rijdt werkelijk als een zonnetje, geen gekke zaken kunnen constateren maar:

Ik ben inmiddels een aantal berichten verder op o.a. dit forum maar kan nog niet een eensluidende conclusie trekken. Graag zou ik antwoord willen hebben op de volgende vragen:

- Welke (fabrieks)garantie zou je überhaupt nog hebben bij een auto van 6 jaar oud? (met of zonder chip)
- Welke concrete problemen zijn er te verwachten t.a.v. specifieke, bekende reparaties etc.? (km-stand is 167.000)
- "Lijdt" en verslijt de motor meer wanneer er ook nog een 1700Kg caravan aangehangen wordt? (turbo, versnellingsbak etc.)
- Is er een indicatie van de levensduur van de motor mét en zonder de chip
- Bestaat er nog een verschil hierbij tussen bijv. Rica of andere merken?
- Is het verstandig met de chip te blijven doorrijden of kan ik deze beter laten uitbouwen (of hoe gaat dit) om de levensduur te verlengen en mogelijk (dure) problemen voor te zijn?

Alvast bijzonder bedankt voor jullie informatie die ik kan gebruiken als ik de bolide a.s. zaterdag ga ophalen.

mvg
bas
asta
5th Gear member

- Welke (fabrieks)garantie zou je überhaupt nog hebben bij een auto van 6 jaar oud? (met of zonder chip)
Ik denk dat je geen garantie in welke vorm dan ook nog kan verwachten, hooguit een half jaar van de verkopende dealer.
- Welke concrete problemen zijn er te verwachten t.a.v. specifieke, bekende reparaties etc.? (km-stand is 167.000)
Naast de vaste onderhoudsbeurten zou denk ik een distributieriem/ketting een aankomende reparatie kunnen zijn.
- "Lijdt" en verslijt de motor meer wanneer er ook nog een 1700Kg caravan aangehangen wordt? (turbo, versnellingsbak etc.)
De zwaarder de last/belasting de hoger de slijtage.
Des te behoudender je ermee rijd des te minder je hier last van zal hebben.
De D5 is wel een echt werkpaard in dit geval en bij goede behandeling zal hij je nog lang trouw blijven.
- Is er een indicatie van de levensduur van de motor mét en zonder de chip
Nee die is er niet, simpelweg omdat dit van de rijstijl van de gebruiker afhangt.
Is een onderdeel van de auto slecht en je belast deze zwaarder dan normaal dan kan je dit eerder merken, maar over het algemeen gezien bij meekomen in het verkeer zal je hier naar mijn inziens geen hogere slijtage van ondervinden.

- Bestaat er nog een verschil hierbij tussen bijv. Rica of andere merken?
Ja er bestaat verschil, de een chipt (past de software van de motor aan) met andere waardes dan de ander.
Zo zijn er bij die tegen het uiterste van het kunnen chippen en er zijn er bij die nog een kleine marge voor de zekerheid inbouwen.

- Is het verstandig met de chip te blijven doorrijden of kan ik deze beter laten uitbouwen (of hoe gaat dit) om de levensduur te verlengen en mogelijk (dure) problemen voor te zijn?
Ik zou hem lekker laten zitten, de auto heeft deze wellicht al zijn gehele leven bij zich en de motor is zich ernaar gaan gedragen.
Je kent dat wel, je vervangt een onderdeel en binnen no time kan je terug omdat een gekoppeld onderdeel er ook mee stopt.
Probeer te achterhalen waar de auto gechiped is, kan de dealer vast wel aan de vorige eigenaar vragen en ga daar desnoods eens langs om wat info in te winnen van wanneer dit gedaan is en wat er toen aan vermogen bijgekomen is.
Als je dan te maken hebt met een gerenomeerde tuner dan zou ik mij geen zorgen maken, maar nogmaals alles kan kapot gaan en rijden is onderhevig aan slijtage.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
Evenveel pk's als een gemiddelde manege.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Johann
5th Gear member
Contacteer:

Even afgezien van of het nu 190 of 200 PK is denk ik dat je eerst even moet bekijken of je dat vermogen idd ook aanspreekt. Ben je een rustige rijder dan valt de extra belasting van het chippen reuze mee en zal het echt niet zoveel sneller slijten dan een standaard motor.

Daarnaast even het volgende, de 163PK XC90 had een beetje een traag van de lijn gedrag.
Sloom uit de startblokken komen en soms een beetje twijfelende electronica als het pedaal er op ging in een situatie als bijvoorbeeld een kruising. Chiptuning heeft dit in veel gevallen vrijwel volledig kunnen verhelpen. Kan dus best zijn dat zodra de tuning er af is je helemaal niet meer zo happy met het rijgedrag van de auto bent.

Dealer kan op elk moment de tuning ongedaan maken door een reload van de software toe te passen maar dan is het wel weg en daar je niet eerste koper van de tuning software bent zul je, wil je weer terug naar de getunede staat van de auto, weer gewoon voor de tuning moeten betalen.
asta
5th Gear member

En dat is ook een punt Johann, alhoewel de tuning eerder op auto dan op naam gezet wordt.
(2006-02) V50 Geartronic Kinetic , Black Sapphire metallic, 18 inch Medusa, RTI, High performance sound.
(2006-03) S40 Geartronic Momentum, Black Sapphire metallic, 16inch, RTI, High performance sound.
Echalon
2nd Gear member

Bedankt mensen; ik ga wel even op zoek naar de tuner en wat info inwinnen.

Ik houd jullie op de hoogte van de bevindingen; eerst ga ik de auto zaterdag maar eens ophalen en wat kilometers rijden 8)

groeten,
bas
asta
5th Gear member

Alvast heel veel plezier met je XC90!
Summum
6th Gear member

Nog even over je garantie-aanspraken:

Bij een auto van 6 jaar oud zal er geen sprake meer zijn van fabrieksgarantie. Voor garantie ben je dus aangewezen op de dealer waar je de auto aanschaft. Meestal zit er op dit soort wagens toch minimaal 6 maanden Bovag-garantie, soms 12 maanden Volvo used-car-garantie. Dit moet echter wel uitdrukkelijk overeengekomen zijn, dus ik hoop dat je dit op de koopovereenkomst hebt laten aantekenen.

Over de tuning: een dealer die jou een getunede auto verkoopt kan zich natuurlijk nooit aan zijn garantieverplichtingen onttrekken met als argument dat de auto getuned is. Jij hebt immers niets veranderd aan de auto. Ik zou de tuning dus lekker laten zitten, juist omdat Johann terecht al zegt dat een XC90 met de "standaard" 163pk echt wat tekort komt. Ben je de extra power gewend, dan zul je dat echt gaan missen.

Extra slijtage is nauwelijks aan de orde zolang je niet continu de motor vol belast, in dat opzicht geldt hetzelfde voor een niet-getunede auto.

Veel plezier met je XC90, foto's zien we graag tegemoet!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Plaats reactie

Terug naar “Tuning (niet optisch)”