Motorprobleem

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Hallo allemaal,

Ik heb een volvo 440 DL 1.8i uit 1995 met 300.000 op teller.

Ik heb een probleem met de motor en wil dit graag zelf oplossen.
(Lees: niet naar de dealer hoeven.)

De symptomen zijn:

* Onregelmatig licht inhouden tussen 1500 en 3000 toeren.
* Heel ver terugzakken in toeren en soms afslaan bij het afremmen
op de motor, na het intrappen van de koppeling
* Onregelmatig mis ik wat vermogen, waardoor hij soms bijna niet
wegkomt.

Het komt zowel bij warm als bij koud, en droog en nat weer.
Maar er zijn ook dagen bij waar er bijna niks mis lijkt te zijn.

Ik heb de auto wel uitgelezen met de volgende foutcodes:

1-1-3 Inspuitventiel controleren.*
2-1-2 Zuurstofsensor foutief of geen signaal.

(* Vertaald vanuit het duits)

Iemand ideeën/suggesties/tips of aanwijzingen?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Live4Volvo schreef: * Onregelmatig licht inhouden tussen 1500 en 3000 toeren.
* Heel ver terugzakken in toeren en soms afslaan bij het afremmen
op de motor, na het intrappen van de koppeling
Dit eerste had ik ook met mijn 440. Ik merkte er vrij weinig in en door het gas wat dieper in te trappen kon ik ermee leven.

Het tweede heb ik in het begin ook gehad, en daarmee ben ik toen naar een garage gegaan. Ik weet niet meer precies hoe deze heten, maar het zat als je voor de auto staat linksachter de motor vrij bovenaan. Misschien dat andere mensen de naam hiervan weten. Het afslaan was toen overigens weg, het iets terugzakken in toeren was er nog steeds, maar ik heb daar altijd de stappenmotor (stationairregelaar) de schuld van gegeven. Loopt de auto ook iets onrustig stationair toevallig?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

Ja, maar dat doet hij maar héél af en toe.

Bedoel je misschien de Lambdasensor of misschein het gasklephuis?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

MAP sensor bedoeld stefmen. Effe op zoeken. Verder: Vliegwielsensor schoonmaken en vacuümslangetjes controleren.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

Live4Volvo schreef:Ja, maar dat doet hij maar héél af en toe.

Bedoel je misschien de Lambdasensor of misschein het gasklephuis?
Nee.. Het waren 2 slangetjes (centimeter dik) die meen ik ergens aan vastgekoppeld waren. En het verbindingsstuk hiervan was toen poreus en daardoor sloeg de motor vaker af bij het intrappen van de koppeling. Dit heeft hij toen binnen 1 minuut vervangen en alles draaide weer. Sorry, heb de auto niet meer, dus kan er geen foto van maken.. Zou ze zo kunnen aanwijzen..

Edit: ArjenM was me voor! Thanks!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

ArjenM schreef: Vliegwielsensor schoonmaken en vacuümslangetjes controleren.
Vliegwielsensor heb ik al eens schoongemaakt, heeft weinig effect gehad.
En van alle vacuüm slangetjes die ik tegen ben gekomen was er niet
één lek of poreus.

@Stefmen: De slangetjes die je bedoeld, zijn dat misschien de benzine
toevoer en dampretour slangetjes? Zo ja, die heb ik ook al eens nagekeken. Zijn niet lek/poreus. (Maar ik zal ze toch eens binnenkort vervangen)
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Zijn de slangetjes van de luchtmassameter. Deze zit achter je schutbord, boven in de hoek aan de passagierszijde.

Dan zou ik bij het gasklephuis gaan zoeken. Stekkers schoonmaken en stappenmotor schoonmaken, enz.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Geldt hier ook niet net zoals bij inhouden motor e.d. bobinekabel checken, bougiekabels checken, ontsteking checken, stekkertjes schoonmaken.
Er wordt niet over inhouden of schokkerig rijgedrag gesproken maar toch....

Maar, het verhaal lijkt op ergens iets te weinig van krijgen. Benzine?
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Ja inderdaad goed dat je het zegt. Ook effe ontsteking en zo nagaan.

Benzine zou ook nog kunnen. Even de toevoer meten. Slang in een fles, relais onder dashboardkastje los maken en waar 30 en 87 zaten met elkaar verbinden. Na 30 seconden moet er minstens een halve liter in de fles zitten.
Gebruikersavatar
stefmen
3rd Gear member
Berichten: 389
Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
Locatie: Elsloo (zuid-limburg)

ArjenM schreef:Zijn de slangetjes van de luchtmassameter. Deze zit achter je schutbord, boven in de hoek aan de passagierszijde.
Deze zijn het inderdaad geloof ik!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Ik kan mij een topic herinneren dat zei dat voor 90% het de hier genoemde problemen zijn. Bij mij ook toen ik hem kocht. Het enige schokkerige of inhoud gedrag treed alleen nog op mij het te vroeg induwen van de choke....

Een paar dagen klooien met de hier genoemde zaken en je bent er.
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

@redrooster: Alleen heeft mijn volvo 440 uit '95 een automatische choke :wink:

Over de ontsteking: Pas nog zijn alle bougies vervangen evenals de
verdelerkap.

Ik moet nu nog nagaan hoe het met de benzinepomp, filter en leiding staat.

@ArjenM: Hoef ik dan alleen de toevoer slang in de fles te hangen?
En de contacten(30-87) van welk relais moet ik doorverbinden?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Inderdaad alleen de toevoer. Er zitten dat 2 relais. Welke het is weet ik niet uit mijn hoofd. Je kunt ze allebei proberen en je hoort het vanzelf of de pomp draait.
Gebruikersavatar
Live4Volvo
3rd Gear member
Berichten: 351
Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
Locatie: Molenhoek
Contacteer:

stefmen schreef:
ArjenM schreef:Zijn de slangetjes van de luchtmassameter. Deze zit achter je schutbord, boven in de hoek aan de passagierszijde.
Deze zijn het inderdaad geloof ik!
Zit die dan ook op een B18U motor?
Zo ja is dat dan achter het dashboard, in de auto?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Ja ook op de B18U. Zit achter het schutbord, voor de voorruit. Klein zwart kastje dat met 2 schroeven vast zit.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je een foutmelding krijgt van de zuurstofsensor dan is dat de Lambda sonde. En voor de foutmelding van de injector zou ik er een flesje injectorriniger ingooien en een paar tanks op Shell V-power rijden. Dat reinigt het brandstof systeem goed. Reset de diagnose box eerst en lees na een paar km rijden de diagnose box nogmaals uit. Krijg je dezelfde foutmeldingen dan de lambda vervangen. Doe dat met een originele Bosch lambda, andere merken geven vaak problemen.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”