Hallo allemaal,
Ik heb een volvo 440 DL 1.8i uit 1995 met 300.000 op teller.
Ik heb een probleem met de motor en wil dit graag zelf oplossen.
(Lees: niet naar de dealer hoeven.)
De symptomen zijn:
* Onregelmatig licht inhouden tussen 1500 en 3000 toeren.
* Heel ver terugzakken in toeren en soms afslaan bij het afremmen
op de motor, na het intrappen van de koppeling
* Onregelmatig mis ik wat vermogen, waardoor hij soms bijna niet
wegkomt.
Het komt zowel bij warm als bij koud, en droog en nat weer.
Maar er zijn ook dagen bij waar er bijna niks mis lijkt te zijn.
Ik heb de auto wel uitgelezen met de volgende foutcodes:
1-1-3 Inspuitventiel controleren.*
2-1-2 Zuurstofsensor foutief of geen signaal.
(* Vertaald vanuit het duits)
Iemand ideeën/suggesties/tips of aanwijzingen?
Motorprobleem
- Live4Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
- Locatie: Molenhoek
- Contacteer:
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Dit eerste had ik ook met mijn 440. Ik merkte er vrij weinig in en door het gas wat dieper in te trappen kon ik ermee leven.Live4Volvo schreef: * Onregelmatig licht inhouden tussen 1500 en 3000 toeren.
* Heel ver terugzakken in toeren en soms afslaan bij het afremmen
op de motor, na het intrappen van de koppeling
Het tweede heb ik in het begin ook gehad, en daarmee ben ik toen naar een garage gegaan. Ik weet niet meer precies hoe deze heten, maar het zat als je voor de auto staat linksachter de motor vrij bovenaan. Misschien dat andere mensen de naam hiervan weten. Het afslaan was toen overigens weg, het iets terugzakken in toeren was er nog steeds, maar ik heb daar altijd de stappenmotor (stationairregelaar) de schuld van gegeven. Loopt de auto ook iets onrustig stationair toevallig?
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- Live4Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
- Locatie: Molenhoek
- Contacteer:
Ja, maar dat doet hij maar héél af en toe.
Bedoel je misschien de Lambdasensor of misschein het gasklephuis?
Bedoel je misschien de Lambdasensor of misschein het gasklephuis?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Nee.. Het waren 2 slangetjes (centimeter dik) die meen ik ergens aan vastgekoppeld waren. En het verbindingsstuk hiervan was toen poreus en daardoor sloeg de motor vaker af bij het intrappen van de koppeling. Dit heeft hij toen binnen 1 minuut vervangen en alles draaide weer. Sorry, heb de auto niet meer, dus kan er geen foto van maken.. Zou ze zo kunnen aanwijzen..Live4Volvo schreef:Ja, maar dat doet hij maar héél af en toe.
Bedoel je misschien de Lambdasensor of misschein het gasklephuis?
Edit: ArjenM was me voor! Thanks!
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- Live4Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
- Locatie: Molenhoek
- Contacteer:
Vliegwielsensor heb ik al eens schoongemaakt, heeft weinig effect gehad.ArjenM schreef: Vliegwielsensor schoonmaken en vacuümslangetjes controleren.
En van alle vacuüm slangetjes die ik tegen ben gekomen was er niet
één lek of poreus.
@Stefmen: De slangetjes die je bedoeld, zijn dat misschien de benzine
toevoer en dampretour slangetjes? Zo ja, die heb ik ook al eens nagekeken. Zijn niet lek/poreus. (Maar ik zal ze toch eens binnenkort vervangen)
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Geldt hier ook niet net zoals bij inhouden motor e.d. bobinekabel checken, bougiekabels checken, ontsteking checken, stekkertjes schoonmaken.
Er wordt niet over inhouden of schokkerig rijgedrag gesproken maar toch....
Maar, het verhaal lijkt op ergens iets te weinig van krijgen. Benzine?
Er wordt niet over inhouden of schokkerig rijgedrag gesproken maar toch....
Maar, het verhaal lijkt op ergens iets te weinig van krijgen. Benzine?
De 460 GL carb van Frans
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
Ja inderdaad goed dat je het zegt. Ook effe ontsteking en zo nagaan.
Benzine zou ook nog kunnen. Even de toevoer meten. Slang in een fles, relais onder dashboardkastje los maken en waar 30 en 87 zaten met elkaar verbinden. Na 30 seconden moet er minstens een halve liter in de fles zitten.
Benzine zou ook nog kunnen. Even de toevoer meten. Slang in een fles, relais onder dashboardkastje los maken en waar 30 en 87 zaten met elkaar verbinden. Na 30 seconden moet er minstens een halve liter in de fles zitten.
- stefmen
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 21:36
- Locatie: Elsloo (zuid-limburg)
Deze zijn het inderdaad geloof ik!ArjenM schreef:Zijn de slangetjes van de luchtmassameter. Deze zit achter je schutbord, boven in de hoek aan de passagierszijde.
Volvo S40 2.0 Turbo - '99 - Climate Control - Halfleder - LM velgen - Cruise Control - Stoelverwarming - 243.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
Volvo 440 1.8i - '96 - Airco - Halfleder - LM velgen - 158.000
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik kan mij een topic herinneren dat zei dat voor 90% het de hier genoemde problemen zijn. Bij mij ook toen ik hem kocht. Het enige schokkerige of inhoud gedrag treed alleen nog op mij het te vroeg induwen van de choke....
Een paar dagen klooien met de hier genoemde zaken en je bent er.
Een paar dagen klooien met de hier genoemde zaken en je bent er.
De 460 GL carb van Frans
- Live4Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
- Locatie: Molenhoek
- Contacteer:
@redrooster: Alleen heeft mijn volvo 440 uit '95 een automatische choke
Over de ontsteking: Pas nog zijn alle bougies vervangen evenals de
verdelerkap.
Ik moet nu nog nagaan hoe het met de benzinepomp, filter en leiding staat.
@ArjenM: Hoef ik dan alleen de toevoer slang in de fles te hangen?
En de contacten(30-87) van welk relais moet ik doorverbinden?
Over de ontsteking: Pas nog zijn alle bougies vervangen evenals de
verdelerkap.
Ik moet nu nog nagaan hoe het met de benzinepomp, filter en leiding staat.
@ArjenM: Hoef ik dan alleen de toevoer slang in de fles te hangen?
En de contacten(30-87) van welk relais moet ik doorverbinden?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
- Live4Volvo
- 3rd Gear member
- Berichten: 351
- Lid geworden op: 11.02.2008 - 19:37
- Locatie: Molenhoek
- Contacteer:
Zit die dan ook op een B18U motor?stefmen schreef:Deze zijn het inderdaad geloof ik!ArjenM schreef:Zijn de slangetjes van de luchtmassameter. Deze zit achter je schutbord, boven in de hoek aan de passagierszijde.
Zo ja is dat dan achter het dashboard, in de auto?
Volvo 460 1.8i - 1996 R.I.P.
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
BMW 316i 1.8i - 1986 verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995 Verkocht
Porsche 944 2.5i - 1984 Verkocht
Ford Mondeo 1.8i 16v - 1996 Ingeruild
Suzuki GSX 600 F 0.6 - 1992 Verkocht
Volvo S40 2.4 - 2004 Ingeruild
Volvo V50 D2 - 2011
Volvo 340 1.4 GL - 1992
Volvo 340 1.4 GL - 1991Verkocht
Volvo 440 1.8i - 1995
Volvo 440 1.8i - 1996
Volvo V70 2.4T - 2003
Suzuki GSX650F 0.65 - 2009
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Als je een foutmelding krijgt van de zuurstofsensor dan is dat de Lambda sonde. En voor de foutmelding van de injector zou ik er een flesje injectorriniger ingooien en een paar tanks op Shell V-power rijden. Dat reinigt het brandstof systeem goed. Reset de diagnose box eerst en lees na een paar km rijden de diagnose box nogmaals uit. Krijg je dezelfde foutmeldingen dan de lambda vervangen. Doe dat met een originele Bosch lambda, andere merken geven vaak problemen.