Verbruik V70 D5 AWD GT (2004) ?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Plaats reactie
Larsje
Starter

Hoi liefhebbers,

Gisteren een probefahrt gemaakt met een Volvo V70 D5 AWD GT, had een schakelbak op het oog maar door een misverstand (?) had de dealer een GT klaar staan voor me.

Erg mooie bak, alles er op en er aan en rijdt prima. Alleen....ik heb AWD helemaal niet nodig en een GT eerlijk gezegd ook niet. Mijn oog ging dan ook geregeld naar links in het dashboard om het verbruik in de gaten te houden, 8.1 gem zo'n beetje.

Ik zie op het forum een topic dat de schakel V70 D5's een stuk zuiniger lijken, wie heeft er concrete ervaring mee, verbruikt een GT inderdaad een stuk meer, zeker in combinatie met een zwaardere AWD (+80 kg)?

Thanks,

Lars
Bart V70 D5
1st Gear member

GT staat toch voor Gran Turismo? Of ook voor Geartronic?
Volvo 240 2.0 sedan (blauw, 1984)
Volvo 740 2.5 TD 6 cilinder estate (zilver metallic, 1987)
Volvo 850 2.5 20V estate (blauw, 1993)

Volvo V70 D5 (zwart, 2002)
bartv70
5th Gear member

Als je geen 4wd en aut. nodig hebt dan lijkt mij de keus simpel.

Koop/doe voor het geld dat je in de zak houdt leuke dingen
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
edraket
7th Gear member

Die 8l/100km kan wel eens realistisch zijn. Een GT zonder AWD verbruikt al een behoorlijk slok meer dan een handgeschakelde. Scheelt zeker 2km/l. De AWD is een stukje zwaarder en het AWD systeem vraag ook vermogen. Dus 3-4 km/liter minder ver dan een D5 hand lijkt me realistisch. De mijne verbruikt tussen de 1:16 en 1:19, afhankelijk van mijn rechtervoet.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Larsje
Starter

Duidelijk, de verschillen zijn dus inderdaad groot, de ratio neemt gelukkig weer de overhand, ik laat hem staan. Inderdaad Bart, ik had direct maar even stoer de GT afkorting gebruikt voor Geartronic, zag dat dat op het forum wel vaker gebeurt.

Thanks
Gini
1st Gear member

edraket schreef:Die 8l/100km kan wel eens realistisch zijn. Een GT zonder AWD verbruikt al een behoorlijk slok meer dan een handgeschakelde. Scheelt zeker 2km/l. De AWD is een stukje zwaarder en het AWD systeem vraag ook vermogen. Dus 3-4 km/liter minder ver dan een D5 hand lijkt me realistisch. De mijne verbruikt tussen de 1:16 en 1:19, afhankelijk van mijn rechtervoet.
Mijn V70 D5 AWD met GearTronic (MY 2004) verbruikt gemiddeld volgens de BC 7,5 liter per 100 km. Weinig kilometers per jaar (ca. 15.000) met een hoger dan gemiddeld verbruik vanwege voornamelijk stadsverkeer en korte ritten. 1 op 13 (ruim) vind ik niet zo gek.
V70 2.4D5 AWD Geartronic my2004
Noviomagum
2nd Gear member

Mijn V70 D5 AWD van MY 2005 verbruikt gemiddeld volgens de boordcomputer 6,9 ltr / 100 km. (1 op 14,5). In de praktijk is dat echter 1 op 12,5. De boordcomputer is - om mij onbekende redenen - nogal optimistisch. --> Weet iemand hoe dit kan?

Ik rijd grotendeels op de snelweg (130 - 140 km/h op de teller) en in combinatie met de onvermijdelijke files (die drukken het gemiddelde enorm!) levert dat volgens de boordcomputer een gemiddeld snelheid van 69 km/h op. --> Heeft iemand hier een verklaring voor?

Heel erg zuinig is het niet, maar dat is ook logisch bij dit type auto. Ik vind het echter een zegen vergeleken met rijden op LPG waarbij ik een actieradius van 300 tot max. 350 km had. Bij een netto-tankinhoud van 50 liter fluctueerde het verbruik van m'n 'gekietelde' V70 2.5T van '97 dus tussen 1 op 6,5 tot 1 op 7. Alles is relatief dus..! ::wink:

Begin 2010 ga ik de auto laten tunen en ben benieuwd wat dat met het verbruik zal doen. Naast aanpassing van de ECU wil ik een 'cold air intake' van IPD laten monteren zodat de motor gemakkelijker kan 'ademhalen' en zo mogelijk een 3" downpipe die de turbo ontziet en gemakkelijker laat opspoelen. Te zijner tijd zal ik laten weten wat het effect op het verbruik is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
NielsPHEV
7th Gear member

ben erg benieuw wat het resultaat is van die cold air intake
toppertje
6th Gear member

V70_D5_AWD schreef:
Begin 2010 ga ik de auto laten tunen en ben benieuwd wat dat met het verbruik zal doen. Naast aanpassing van de ECU wil ik een 'cold air intake' van IPD laten monteren zodat de motor gemakkelijker kan 'ademhalen' en zo mogelijk een 3" downpipe die de turbo ontziet en gemakkelijker laat opspoelen. Te zijner tijd zal ik laten weten wat het effect op het verbruik is.
weet je wel zeker dat je een D5 hebt?
dat van die cold air intake zal denk ik geen effect hebben(ja in je portemonee),omdat de diesel sowieso met een luchtoverschot werkt.
en een 3"downpipe voor een D5 heb ik nog nooit van gehoord,heb je daar
mischien een link van?
vwb je ecu aanpassen(chiptunen)ik denk dat je het bedrag er nooit
uithaalt,als je het aleen voor een zuiniger verbruik doet.
geen glans zonder wrijving
Noviomagum
2nd Gear member

weet je wel zeker dat je een D5 hebt?
dat van die cold air intake zal denk ik geen effect hebben(ja in je portemonee),omdat de diesel sowieso met een luchtoverschot werkt.
en een 3"downpipe voor een D5 heb ik nog nooit van gehoord,heb je daar
mischien een link van?
vwb je ecu aanpassen(chiptunen)ik denk dat je het bedrag er nooit
uithaalt,als je het aleen voor een zuiniger verbruik doet.
Als er een D icm het cijfer 5 op de achterzijde staat, is het dan een D5? Hmm, ik zou toch niets steeds de verkeerde brandstof tanken?? :roll:
Sorry hoor, ik kon het niet laten om even flauw (terug) te doen.

De cold air intake wil ik met name laten plaatsen voor de 'fun'. Uit ervaring weet ik dat het motorgeluid in combinatie met het opspoelen van de turbo met zo'n open luchtfilter veel leuker klinkt. Als het dan ook nog eens een zuiniger verbruik oplevert, zie ik dat als pure winst.

Overigens, hoe werkt dat met dat luchtoverschot? Een diesel heeft toch een hele hoge compressie. Heeft de motor niet - ondanks het veel lagere toerental - juist relatief veel zuurstof nodig? Ik heb overigens geen technische achtergrond; alle info is welkom dus!

Ik weet niet of er een 3" downpipe voor een D5 beschikbaar is. Daarom schreef ik ook 'zo mogelijk'. Het zou mij verbazen als zo'n downpipe niet te maken is. In Scandinavië wordt héél veel gedaan op het gebied van tuning en ik sluit niet uit dat iemand mij is voorgegaan.

Het zal je inmiddels wel duidelijk geworden zijn dat het voor mij een hobby is die wel wat mag kosten. Zo niet, dan bij deze alsnog. ;-)
edraket
7th Gear member

Ik denk dat beide genoemde modificaties geen zin hebben bij en diesel. Sterker nog, het kan wel eens een heel vervelende brom gaan opleveren. vergeet niet dat een diesel een heel andere verbranding heeft met dito geluid. Heb je wel eens een vrachtwagen gehoord met een sportuitlaat (daar zijn er best wel wat van). Dat is niet om aan te horen. Zou zelf mijn geld wel beter besteden. Intercooler ofzo zal wel effect hebben.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Noviomagum
2nd Gear member

Hoi Ed,

Bedankt voor het meedenken. Je voorbeeld met die vrachtauto doet mij huiveren. Op zo'n geluid zit ik allerminst te wachten! :animalmonkey:

Ik weet uit ervaring wel dat een 3" downpipe weinig extra geluidsproductie opleverde bij mijn V70 2.5 LPT. Pas toen ik een volledige Ferrita sportuitlaat liet installeren, werd het behoorlijk 'brommerig'. Zou dat voor een diesel niet hetzelfde kunnen werken?

Jouw opmerking over een andere (grotere) intercooler heeft mij wel aan het denken gezet. Vooral op warme dagen is het effect van een intercooler met meer capaciteit erg goed voelbaar. Ik ben benieuwd of jij hier ervaring mee hebt of iemand kent die er ervaring mee opgedaan heeft.

Weet jij (of iemand anders uiteraard) daarnaast of het mogelijk is om de motor te tunen via andere verstuivers en/of een andere turbo (twinscroll of bi-turbo)? Uiteraard heeft dit niet ten doel om een lager verbruik te realiseren. Als dat per ongeluk toch het geval is, zie ik dat eveneens als pure winst! :D

Groet,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”