Goede koop: V70 2.4D (96kw) '05?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Marc*74
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.08.2009 - 21:17

Ik overweeg de aanschaf van een V70 2.4D Momentum uit '05 handgeschakeld met ruim 100k op klok.
Mogelijk mijn 1ste Volvo (..) :oops:
Wat moet ik weten/verifiëren over deze wagen?
Wat zijn de succesverhalen vwb dit type?

Natuurlijk (?) zijn er ook manko's?

Tuning wordt overwogen ivm. caravan van max 1600kg
Gast

Weet je dat zeker? Heb je het kenteken deel I gezien?
Er zijn namelijk ook 2005 2.4D motoren (de oude D5), die dus (120kW) 163 PK hebben.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

:? het ding mag trekken 1800kg, waarom tuning voor een caravan die 200kg's lichter is? (5 bak of 6 bak?)
Gebruikersavatar
Hans oet Twent
8th Gear member
Berichten: 10729
Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
Locatie: Twente

bart simpson schreef::? het ding mag trekken 1800kg, waarom tuning voor een caravan die 200kg's lichter is? (5 bak of 6 bak?)
Bart,
Helemaal mee eens. Mijn Knaus weegt officieel 1500kg beladen officieus vermoedelijk iets meer. 320Nm vd Passat is geweldig. De 340NM vd 163 pk zal ook een verademing zijn. Ik laat het zo zoals het is, immers de auto heeft genoeg vermogen.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

iedere keer spinnend weg met je caravan is ook geen feest, zeker niet op het (soms natte) gras van een camping
Volvo for life
Marc*74
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.08.2009 - 21:17

Het betreft een 130 pk diesel, hand geschakeld met 5 versnellingen.
Het koppel zal 280Nm zijn; dit lijkt mij niet overdreven veel icm. een caravan van 1600kg? Vandaar de tuning (+60Nm) plus dat de auto (bij gelijk gebruik :!: ) zuiniger en soepeler zou rijden.
Het is idd. niet de bedoeling dat het extra koppel er voor zorgt dat de camping omgeploegd gaat worden.

Enfin ik ben dus eigenlijk op zoek naar ervaringen positief én negatief over deze wagen. Waar moet ik echt op letten bij aanschaf?
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Tja, 500Nm is overdreven veel, 280Nm is zeer adekwaat voor een caravan van 1600kg's
Volvo for life
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ik zou de 163 PK versie kopen en niet de 136 pk versie.
Ergens heb ik gelezen dat volvo niet alleen de pk's omhoog gooit maar ook intern in de motor iets veranderd.
Met een 163 pk versie heb je dus marge en wanneer je de 136 pk versie koopt en je moet hem nog tunen dan zit je op het uiterste met je motor.
Tenzij je altijd op vlak terrein blijft met je caravan :evil:
En...........ik heb gelezen dat je na tuning het beste diesel Ultimate of die van Shell kunt tanken omdat de motor daarop dan het beste reageert.
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Er bestaat niet zo iets als een 136pk diesel in 2005 (ook niet ervoor of erna in de V70/285)
Die 130pk is zondermeer zeer adekwaat
Volvo for life
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

bart simpson schreef:Er bestaat niet zo iets als een 136pk diesel in 2005 (ook niet ervoor of erna in de V70/285)
Die 130pk is zondermeer zeer adekwaat
Je hebt gelijk. 130 pk en 163 pk
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Hapee
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 10.10.2008 - 20:54

Marc*74,
Ik rij zelf sinds een jaar een 130 pk 2.4D van 2002 (zelfde motor volgens mij). Mijn ervaringen zijn dat de 130 pk en 280 Nm onder normale omstandigheden voldoende zijn. Echter, volgepakt op vakantie met vier personen aan boord en de dakkoffer op dak is toch wat teveel van het goede voor de motor. Ik moest op sommige hellingen (en die waren echt niet steil) terugschakelen naar vier om de gang er een beetje in te houden. Ik zou òf voor de 163 pk gaan òf de 130 pk laten tunen (overweeg ik zelf op dit moment ook sterk). Zeker i.v.m. het caravan gebruik.
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
Kokosnoot
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 20.05.2009 - 10:49

Dag Marc,

ik heb zelf een 2.4d uit begin 2005, ook 130 pk. Rij er nu ca 7 maanden / 29.000 km in, waarvan 3/4e snelweg, rest amsterdam en file....rijstijl is max snelheid + 10%.
Behalve een normale servicebeurt en zelf een koplamp (was nog best lastig..) nog helemaal niets hoeven doen. Wat mij echt positief verraste was het verbruik; gemiddeld 1 op 18! Boordcomputer is nog positiever, en roept 5,2ltr per 100km, maar dat blijkt bij het tanken elke keer wat te enthousiast.

Die 130 pk is voldoende voor de nederlandse snelweg, maar ik denk zelf ook wel eens aan tunen naar een 'echte' D5/163pk, en dan meer voor de tussensprintjes dan pure snelheid. Als je snelheid wel interessant vindt; In Duitsland recent op vlakke weg 200 proberen te halen, maar bij 197 (gps waarde) hield het echt op. In het algemeen, tot ca 140kmh zeer rustig en zuinig rijden, daarboven veel geluid (vanaf ca 3000 toeren/ 145 kmh) en verbruik schiet omhoog.
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Ik heb dus een V70 D5 met 163 pk.
Afgelopen vrijdag met 450 kg klei achterin de auto gereden vanuit Essen.
Met NIVOMAT vering achter.
Als een tank bleef de auto op de weg.
Mijn vrouw wil nooit dat ik harder rij dan 140 km/h met haar in de auto.
Ik heb de auto langzaam naar de 200km/h gebracht. En ..........zij had niets in de gaten.
Ik vertelde het haar, zij schrok in eerste instantie, keek toen verbaasd om zich heen en zei :"Ik merk er niets van" en ging weer verder met lezen. :P :evil: :P :twisted:
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Marc*74
Starter
Berichten: 4
Lid geworden op: 21.08.2009 - 21:17

Dank voor de reaktie! :notworthy:
Voornemen: eerst maar 's in toeren voor we gaan tunen.
Waar moet ik om denken :?: wanneer we binnenkort :clock: de proefrit met deze V70 gaan maken? Ik ben een nitwit vwb. autotechniek maar kan roestvorming, bonkig geluid vast wel detecteren.
..en vervangen distributieriem bij 150k.. ?

Heeft er iemand ervaring met het aanpassen van de houtlook accenten in het interieur?
Hapee
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 10.10.2008 - 20:54

Marc*74,
Jouw voornemen had ik ook, je kent het resultaat (waarschijnlijk tóch tunen) :)
Waar je aan moet denken:
- allereerst het serviceboekje goed bekijken. Waar in onderhoud geweest en ga eens praten met die garage (liefst Volvo dealer). Vraag een uitdraai van de onderhoudshistorie.
- let op trillingen in het vooronder en naar één kant trekken. Is de V70 gevoelig voor. Kan van alles zijn, variëren van een simpel balanceren van de wielen of uitlijnen (tientjeswerk) tot vrij kostbare vervanging van de rubbers in de draagarmen (zo'n € 250,-). Het schijnt ook te zijn dat het "dual-mass vliegwiel" trillingen kan veroorzaken en dan ben je (financieel gezien) "aan de beurt".
- bovenste motorsteun is ook een zwak punt. Geeft een "bonk" bij gas loslaten en/of het nemen van verkeersdrempels (plm. € 100,-)
- vervangen distributieriem bij 160 KKM. Kostbaar grapje, prijzen variëren hier op het forum van € 300,- tot € 1200,- (zoek even op "distributie" en je vindt talloze reacties)
- let ook op de remmen. Blokken en schijven vervangen is erg duur bij de Volvo garage (ruim € 400,-)
- sluit je gevoel niet uit! Als je niks vreemds hoort of voelt, maar de auto "voelt" niet goed, dan gewoon laten staan. Op dit moment is het een "buyers-market" dus maak daar gebruik van.
Verder geen ervaring met houtlook accenten (staat ook ergens op het forum; even zoeken :wink: ). Als je ze over hebt, stuur me dan maar een PM.

Groet, Hans
V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
Gebruikersavatar
Black 2.4T awd
3rd Gear member
Berichten: 261
Lid geworden op: 16.08.2007 - 22:18
Locatie: Twente

bart simpson schreef:iedere keer spinnend weg met je caravan is ook geen feest, zeker niet op het (soms natte) gras van een camping
Daarom heb ik toen gekozen voor een AWD. De sleurhut die ik sleep is 1700 kg incl. belading. Deze zomer in Oostenrijk op een terrassencamping met gravelwegen. Bergop gewoon wegrijden zonder wielspin.
2.4T awd 235pk /380nm -xenon -blokjes grill- achterspoiler-zomer 18 inch R-velg Blackchrom Vredstein Vorti 235/40-18 -winter 17inch amalthea Michelin Alpin 225/40-17
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

maar wel met 1 op 6/7 ipv 1 op 11
Volvo for life
Koenta Kinte
2nd Gear member
Berichten: 113
Lid geworden op: 09.03.2008 - 14:22
Locatie: Nederland

En als het stuk gaat dat AWD.....dure grap.
Volvo V90 T8 2018
Volvo XC70 D4 2014
Volvo V70 T5 2000
Volvo 745 1985
Volvo 850 2.0 1996
Gebruikersavatar
Noof
2nd Gear member
Berichten: 81
Lid geworden op: 26.05.2009 - 13:01
Locatie: Haarlem

Laat 'm desnoods eerst keuren bij een ANWB keurstation of bij de Dekra.
groet, Olav


Volvo V70 2007 (MY2008) 2.5T Geartronic Momentum met Prins LPG-installatie
Volvo V70 2005 2.4d Geartronic Momentum
MG B roadster MkI 1964 - Britisch Racing Green
Volkswagen Golf III 1997 1.9 TDI 110pk Milestone Sport
Renault Clio 1.6
Peugeot 205 1.1 accent
Gebruikersavatar
Voorn
4th Gear member
Berichten: 612
Lid geworden op: 06.06.2009 - 00:22

Waarschijnlijk heb je je zinnen gezet op de momentum omdat deze vol opties zit.
Voor mijn huidige V70 D5 Edition I uit 2005 reed ik in een full option Opel Omega 2.5 TD 6 cylinder.
Veel opties had ik niets aan omdat ik het niet gebruikte dus vraag je eerst af wat je precies wilt. Dan hoef je misschien niet deze auto te nemen maar wel een met 163 pk.........
Ik wilde bijvoorbeeld:
- Lederen bekleding (net als in de Opel)
- Audio bediening op het stuur (hoef je niet naar je radio te buigen voor
bediening)
- Automaat
- D5 163 pk (hoef ik niet te tunen met de caravan)
- Liefst maar 150.000 - 200.000 km op de teller.
- Bouwjaar 2005 (past in mijn budget en toen is facelift V70 geweest)
- Trekhaak maar kan ook later worden ingebouwd. (rekening houden met
de prijs)
- Dakrailing voor spullen / fietsen meenemen maar kan ook later
(rekening houden met de prijs)
- Nivomats omdat ik regelmatig zware vrachten in de auto heb en een
caravan trek, kan ook later worden gemonteerd
(rekening houden met de prijs)
- Bij 160.000 km moet de auto een nieuwe distributieketting / spanrollen/
waterpomp hebben dus kijken of dat al is gebereurt.
(rekening houden met de prijs)
- En de kleur liefst geen zwart.
Aan alle voorwaarden is voldaan alleen is de auto zwart geworden.
Maar ja, was een mooie auto voor een hele mooie prijs.

Dus zo kun jij je eigen lijstje maken.
Wel of geen stoelverwarming (ook op de achterbank)
Wel of geen bekerhouders in armsteunen.
Wel of geen geintegreerde kinderzitjes in de achterbank
Wel of geen park assist (lampen gaan branden na indrukken knop, makkelijk auto vinden in het donker)
Wel of geen inklapbare buitenspiegels. Zijn ze inklapbaar dan zit er ook grondverlichting in de onderkant van de spiegel en knipperlichten geintegreerd.
Wel of geen HU850 radio (dolby digital) Na maand 10 2007 is deze radio uitgerust met een AUX aansluiting. Gemakkelijk voor je MP3 speler.
Wel of geen dimbare achteruitkijkspiegel enz enz enz

Ben benieuwd wat je keuze gaat worden. :P
Groeten van Eddy
________________

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”