ben dit jaar op vakantie geweest in frankrijk en heb daar ook in de bergen gereden,maar vraag me nu af hoe je dat het beste kunt doen met een automaat.nu had ik hem gewoon in de D stand en dan in sport stand zodat hij wat sneller terugschakelt.in het boekje kan ik niet ontdekken of je tijdens het rijden je pook in de 3 stand kan zetten.
het is een v70 2.5 10v.
rijden in de bergen
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Als je de zoekfunctie gebruikt, zul je zien dat er hier en daar al over geschreven is ...
Samenvattend kun je zeggen dat je de automaat niet in D hoeft te zetten maar eentje lager. Hij doet toch wel wat de bedoeling is. En op deze wijze heb je meer toeren, dus meer koppel en sneller het koelwater door je blok.
Feitelijk moet je in de bergen "het nieuwe rijden" vergeten en de motor lekker toeren laten maken.
Samenvattend kun je zeggen dat je de automaat niet in D hoeft te zetten maar eentje lager. Hij doet toch wel wat de bedoeling is. En op deze wijze heb je meer toeren, dus meer koppel en sneller het koelwater door je blok.
Feitelijk moet je in de bergen "het nieuwe rijden" vergeten en de motor lekker toeren laten maken.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- bernhard2
- 3rd Gear member
je kunt hem omder het rijden gewoon in de 3 zetten.. dan schakel je als het ware handmatig naar de 3e versnelling... ook kun je hem in de 1 zetten en als je dan op de winterknop drukt kun je ook nog wisselen tussen 2 en 3... klinkt vaag maar ik ben er per ongeluk is achter gekomen... iemand die hier meer van weet?
Volvo 850 R aut 1996 groen 417.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
Volvo V70 classic 2.5t 1997 blauw 309.000 km
Opel Senator B 3.0i 1987 grijs 127.000 km
- HSRN850
- 4th Gear member
Ik heb dezelfde combinatie automaat/blok. Hoe het zit met die winterknop hoor ik ook graag.
Met een volle 850 ben ik er afgelopen week ook weer achtergekomen dat zogauw het enigzins omhoog gaat, je hem echt in zn 3e moet zetten. Halverwege Duitsland viel hij al behoorlijk terug in snelheid, wat mij wederom echt tegenviel. Je moet echt handmatig terug anders blijft hij vrij onrustig schakelen en val je regelmatig behoorlijk terug in de snelheid.
Met een volle 850 ben ik er afgelopen week ook weer achtergekomen dat zogauw het enigzins omhoog gaat, je hem echt in zn 3e moet zetten. Halverwege Duitsland viel hij al behoorlijk terug in snelheid, wat mij wederom echt tegenviel. Je moet echt handmatig terug anders blijft hij vrij onrustig schakelen en val je regelmatig behoorlijk terug in de snelheid.
'92 850 GLT 2.5 20V, 291.500km
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
'96 850 2.5 10V Autom. G3 383.000km
'86 244 GL B230
Pa: '13 V60 PIH Pure Limited
-
- Starter
Ik kom net uit de bergen met m'n automaatje, even een opsomming:
-in de bergen lekker rijden in z'n 3
-kom je op een plat stuk over op z'n D (scheelt benzine, want dan gaat die naar z'n overdrive).
-erg schuine hellingen in stand 1
-bergaf in z'n 3 of 1, wanneer je een auto afremd op de motor wordt de brandstof toevoer afgesloten en gaat verbruik naar 0.
-bergafwaarts nooit in de D, dan moet je te veel remmen en worden de schijven te warm en raakt de motor oververhit.
-Winterstand is voor het optrekken in de 2e of 3e versnelling (doorspinnen van banden wordt voorkomen).
Tussen D-3-1 kan tijdens het rijden vrij worden gekozen!
Als je op deze manier in de bergen rijdt, spaart het je auto en is het verbruik een fractie hoger dan in Nederland bij normaal gebruik.
-in de bergen lekker rijden in z'n 3
-kom je op een plat stuk over op z'n D (scheelt benzine, want dan gaat die naar z'n overdrive).
-erg schuine hellingen in stand 1
-bergaf in z'n 3 of 1, wanneer je een auto afremd op de motor wordt de brandstof toevoer afgesloten en gaat verbruik naar 0.
-bergafwaarts nooit in de D, dan moet je te veel remmen en worden de schijven te warm en raakt de motor oververhit.
-Winterstand is voor het optrekken in de 2e of 3e versnelling (doorspinnen van banden wordt voorkomen).
Tussen D-3-1 kan tijdens het rijden vrij worden gekozen!
Als je op deze manier in de bergen rijdt, spaart het je auto en is het verbruik een fractie hoger dan in Nederland bij normaal gebruik.