Geluid versleten wiellager?

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Ik heb al een tijdje een bijgeluid dat komt en gaat:
Het is op de frequentie van de wielen, zit rechtsvoor en is het best te beschrijven als "schrapen". Het vreemde is dat het niet constant is maar komt en gaat.

Verder zijn de volgende zaken uitgesloten:

- Remblokken/schijven
- Niveau stuurbekrachtiging
- Banden

Ik vermoed een relatie lager-as-homokineet. Een beginnende lagerslijtage zou volgens mij kunnen maar ik ben gewend bij andere auto's dat dit meer een constant schrapen is bij vooral druk op de lagers in bochten. Dat is dit dus niet, dit heeft echt een frequentie van de wielloop. Maar niet constant.

Ik hoor het soms uren niet, en dan is het er weer een tijdje heel duidelijk en nu wordt het steeds erger.

Ik heb de remschoenen en schijven gecheckt (Heb net een uurtje onder de wagen gelegen met beide voorwielen er af) maar remmen tijdens het geluid beïnvloedt het geluid niet.
Verder heb ik voor de zekerheid linker- en rechtervoorband verwisseld zonder resultaat, geen verbetering.
Het is er ook af- en aan bij onbelaste vrijloop op een vlakke weg rechtdoor....raar.

Iemand suggesties?
Jeroen

V50 1.6 benzine
Johan s60
6th Gear member

Heb je de auto nog op wiellagerspeling gecontroleerd?
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Yep, ik kan totaal geen speling ontdekken, zowel verticaal als horizontaal.
Jeroen

V50 1.6 benzine
Johan s60
6th Gear member

Oke, als je aan het wiel draait voel je dan ook geen onregelmatigheden?
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Jawel, het draait niet 100% soepel, net of er wat weerstand zit. Ik hoor ook zwakjes geschraap maar kan niet echt aanwijzen waar het vandaan komt.
Jeroen

V50 1.6 benzine
RVL
4th Gear member

schijven niet onregelmatig afgesleten? uiteraard de klauwen en werking van de veren gecheckt (klauwen plakken niet en zijn vrijgemaakt) Het geluid doet toch denken aan gebarsten kogel in het lager
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
Johan s60
6th Gear member

BarnOwl schreef:Jawel, het draait niet 100% soepel, net of er wat weerstand zit. Ik hoor ook zwakjes geschraap maar kan niet echt aanwijzen waar het vandaan komt.
Welke kant?

Ik heb ooit een achterwiellager stuk gehad, het geluid werd alsmaar erger op een gegeven moment aan het wiel gedraaid en kon toen echt een slecht punt voelen, maar geen speling

Het beste is om even je remblokken eruit te halen dan weet je zeker dat hier geen geluid vandaan komt
Gast

Ik denk dat de achterplaat tegen je schijf aanloopt.
Afhankelijk van temperatuur zal je dit de ene keer harder horen dan de andere keer.
Even terug drukken met een schroevendraaier.
wimt
1st Gear member

I heb net het linker voorwiellager vervangen, bij 290000 km. Het koste me erg veel moeite om te ontdekken dat het werkelijk een lagerprobleem was.
Uiteindelijk gevonden door de de wagen op te krikken, wielen eraf en de remblokken verwijderen. Dan met een grote schroevendraaier op de naaf en en andere tegen je oor, het wiel draaien en luisteren naar lagergeluid. Links hoorde ik licht geschraap dat er aan de andere kant niet was. Toen ik de naaf vervangen had was zeer duidelijk voelbaar dat die naaf inderdaad het probleem vormde.

Overigens heb ik een een tweedehands naaf gemonteerd (€75) van een S60 die 90000 had gelopen. De nieuwe naaf kost ca €200, ex BTW.

Groet,

Wim
Wim T
V70 2,4D 2008
P1800 1967
bartv70
5th Gear member

Heb zelf ooit een kiezeltje tussen de remschijf en achterplaat gehad, gaf ook het geluid dat je beschrijft,heeft er ook weken gezeten, succes ermee
V70 2.4D Rica 198pk MJ2004 242.000km..260.000km ....280.000km
Er is genoeg voor ieders behoefte, er is niet genoeg voor ieders hebzucht , Liever gelast dan geleasd
Voorn
4th Gear member

wimt schreef:I heb net het linker voorwiellager vervangen, bij 290000 km. Het koste me erg veel moeite om te ontdekken dat het werkelijk een lagerprobleem was.
Uiteindelijk gevonden door de de wagen op te krikken, wielen eraf en de remblokken verwijderen. Dan met een grote schroevendraaier op de naaf en en andere tegen je oor, het wiel draaien en luisteren naar lagergeluid. Links hoorde ik licht geschraap dat er aan de andere kant niet was. Toen ik de naaf vervangen had was zeer duidelijk voelbaar dat die naaf inderdaad het probleem vormde.

Overigens heb ik een een tweedehands naaf gemonteerd (€75) van een S60 die 90000 had gelopen. De nieuwe naaf kost ca €200, ex BTW.

Groet,

Wim
En de imitatie €100 minder :evil: :twisted: :evil:
Groeten van Eddy

Huidig:
Volvo XC70 2.4 D4 AWD Summum Polar+ bj 2016 410.100 km
Pan European ST1100 bj 1993 135.000 km
Ex volvo:
Volvo 245 GL bj 1991 625.000 km
Volvo V70 D5 Geartronic bj 2005 527.000 km
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Bedankt voor alle suggesties!
De auto heet nu 250.000 km gelopen en ik weet helaas niet uit de historie of er wiellagers vervangen zijn. Maar gezien het feit dat er helemaal geen speling op het wiel zit ga ik toch nog eens goed naar die achterplaat kijken, dat kan ik zelf en is nog niet gedaan.
Ook zal ik de remschoenen er eens helemaal uit halen. Ik houd jullie op de hoogte.....
Jeroen

V50 1.6 benzine
Carfreak
7th Gear member

Bij mij werd vorig jaar een wiellager vervangen. 225 euro incl.
Ik had er zelf helemaal niets van gemerkt dat ie kapot was. Geen lawaai, geen problemen met wegligging, niets..
Volvo V70 2.4/ 140pk Black Sapphire Edition MY04
Volvo S80 2.5t Summum GT6 MY08 Volvotune
Mercedes C180 Estate Avantgarde 7tronic MY15
Ramon&Ramon
7th Gear member

Op een wiellager hoeft niet persee speling te zitten om herrie te maken!
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Ok, maar hoe kun je dan vaststellen of ie versleten is?
Jeroen

V50 1.6 benzine
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

Goed, we kunnen de volgende zaken afstrepen omdat ik net het wiel eraf heb gehaald, de remklauw en de blokken verwijderd.

- geen aanlopende achterplaat of kiezels ertussen
- remcilinder herhaaldelijk teruggeduwd en uitgeschoven
- alles weer gemonteerd

Proefrit met minstens 2 mm tussen schijven en blokken (Er zitten net nieuwe blokken op): Nog steeds het geluid.

Na herhaaldelijk (hard) remmen: Nog steeds het geluid.

Tijdens de proefrit viel het me op dat bij het geluid (roef-roef-roef in t ritme van de wielen, niet constant maar af- en aan en variërende sterkte) ik het in de handrem voelde. Er is echter totaal geen verandering als ik de handrem aantrek tijdens het rijden, maar ik ga nu wel twijfelen of het van voren komt........ :shocked!:
Jeroen

V50 1.6 benzine
Ramon&Ramon
7th Gear member

Hij kan dus alleen al herrie maken zonder speling te hebben,dat is toch niet zo moeilijk te horen?
Meestal hoor je verandering van geluid bij het sturen.
Audi
Starter

Ik heb hetzelfde geluid. Het zit achter. Het komt en gaat, soms zelfs met piep.
Je hoort het vooral in smalle straatjes.
Ik heb het vorige week door de chef werkplaats van de dealer laten beoordelen. Het is de handrem. Ik weet het fijne er niet van, maar het is schijnbaar corrosie. Producteigenschap (?!). Ik had ooit een Saab en daarvan was de handrem ook een drama, vooral als je 'm weinig gebruikt.
Niet schadelijk of onveilig. Vervangen van blokjes zou goedkoper (2x €30 ?) zijn dan helemaal schoonmaken.
Hij raadde me aan om regelmatig (1 x per maand) de handrem even voorzichtig en geleidelijk aan te trekken tijdens het rijden.
BarnOwl
3rd Gear member
Contacteer:

@ Ramon: Een wiellager hoor je inderdaad MEESTAL bij bochten als er druk op de lager komt. Bij mij is dat niet het geval maar de vraag is of dit geluid een lager kan zijn.

@ Audi: Vandaag ook beide achterwielen eraf gehaald, achterplaat gecheckt, cilinders schoon- en vrijgemaakt, schijven ok en wielen lopen niet aan.
Alleen de handremschoenen heb ik niet gedemonteerd omdat ik daar net geen tijd voor had.

Het lijkt me sterk dat het geluid door de handrem wordt veroorzaakt omdat er geen verschil merkbaar is als ik de handrem tijden het rijden aantrek.

In ontdekte echter wel dat de voorbanden gecupt zijn. Er zit amper 25.000 km op deze banden en de buitenkant (Vooral rechtsvoor) is al behoorlijk glad.
Net even mijn bandenman gebeld en hij zegt dat zeker bij slecht uitgelijnde auto's deze brede banden de meest rare geluiden kunnen maken bij ongelijke slijtage.

Morgen gaan er twee nieuwe Michelin Primacy HP's op voor en hij wordt gelijk een keer goed uitgelijnd.

Als dan het geluid er nog is vreet ik een bezem! Afbeelding
Jeroen

V50 1.6 benzine
Ramon&Ramon
7th Gear member

Doe er een beetje peper en zout bij dan:)
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”