Pagina 1 van 2
Geluid versleten wiellager?
Geplaatst: 22.08.2009 - 14:18
door BarnOwl
Ik heb al een tijdje een bijgeluid dat komt en gaat:
Het is op de frequentie van de wielen, zit rechtsvoor en is het best te beschrijven als "schrapen". Het vreemde is dat het niet constant is maar komt en gaat.
Verder zijn de volgende zaken uitgesloten:
- Remblokken/schijven
- Niveau stuurbekrachtiging
- Banden
Ik vermoed een relatie lager-as-homokineet. Een beginnende lagerslijtage zou volgens mij kunnen maar ik ben gewend bij andere auto's dat dit meer een constant schrapen is bij vooral druk op de lagers in bochten. Dat is dit dus niet, dit heeft echt een frequentie van de wielloop. Maar niet constant.
Ik hoor het soms uren niet, en dan is het er weer een tijdje heel duidelijk en nu wordt het steeds erger.
Ik heb de remschoenen en schijven gecheckt (Heb net een uurtje onder de wagen gelegen met beide voorwielen er af) maar remmen tijdens het geluid beïnvloedt het geluid niet.
Verder heb ik voor de zekerheid linker- en rechtervoorband verwisseld zonder resultaat, geen verbetering.
Het is er ook af- en aan bij onbelaste vrijloop op een vlakke weg rechtdoor....raar.
Iemand suggesties?
Geplaatst: 22.08.2009 - 15:03
door Johan s60
Heb je de auto nog op wiellagerspeling gecontroleerd?
Geplaatst: 22.08.2009 - 17:06
door BarnOwl
Yep, ik kan totaal geen speling ontdekken, zowel verticaal als horizontaal.
Geplaatst: 22.08.2009 - 18:31
door Johan s60
Oke, als je aan het wiel draait voel je dan ook geen onregelmatigheden?
Geplaatst: 22.08.2009 - 23:16
door BarnOwl
Jawel, het draait niet 100% soepel, net of er wat weerstand zit. Ik hoor ook zwakjes geschraap maar kan niet echt aanwijzen waar het vandaan komt.
Geplaatst: 23.08.2009 - 09:00
door RVL
schijven niet onregelmatig afgesleten? uiteraard de klauwen en werking van de veren gecheckt (klauwen plakken niet en zijn vrijgemaakt) Het geluid doet toch denken aan gebarsten kogel in het lager
Geplaatst: 23.08.2009 - 09:46
door Johan s60
BarnOwl schreef:Jawel, het draait niet 100% soepel, net of er wat weerstand zit. Ik hoor ook zwakjes geschraap maar kan niet echt aanwijzen waar het vandaan komt.
Welke kant?
Ik heb ooit een achterwiellager stuk gehad, het geluid werd alsmaar erger op een gegeven moment aan het wiel gedraaid en kon toen echt een slecht punt voelen, maar geen speling
Het beste is om even je remblokken eruit te halen dan weet je zeker dat hier geen geluid vandaan komt
Geplaatst: 23.08.2009 - 11:26
door Gast
Ik denk dat de achterplaat tegen je schijf aanloopt.
Afhankelijk van temperatuur zal je dit de ene keer harder horen dan de andere keer.
Even terug drukken met een schroevendraaier.
Versleten wiellager
Geplaatst: 23.08.2009 - 11:43
door wimt
I heb net het linker voorwiellager vervangen, bij 290000 km. Het koste me erg veel moeite om te ontdekken dat het werkelijk een lagerprobleem was.
Uiteindelijk gevonden door de de wagen op te krikken, wielen eraf en de remblokken verwijderen. Dan met een grote schroevendraaier op de naaf en en andere tegen je oor, het wiel draaien en luisteren naar lagergeluid. Links hoorde ik licht geschraap dat er aan de andere kant niet was. Toen ik de naaf vervangen had was zeer duidelijk voelbaar dat die naaf inderdaad het probleem vormde.
Overigens heb ik een een tweedehands naaf gemonteerd (€75) van een S60 die 90000 had gelopen. De nieuwe naaf kost ca €200, ex BTW.
Groet,
Wim
Geplaatst: 23.08.2009 - 11:43
door bartv70
Heb zelf ooit een kiezeltje tussen de remschijf en achterplaat gehad, gaf ook het geluid dat je beschrijft,heeft er ook weken gezeten, succes ermee
Re: Versleten wiellager
Geplaatst: 23.08.2009 - 14:40
door Voorn
wimt schreef:I heb net het linker voorwiellager vervangen, bij 290000 km. Het koste me erg veel moeite om te ontdekken dat het werkelijk een lagerprobleem was.
Uiteindelijk gevonden door de de wagen op te krikken, wielen eraf en de remblokken verwijderen. Dan met een grote schroevendraaier op de naaf en en andere tegen je oor, het wiel draaien en luisteren naar lagergeluid. Links hoorde ik licht geschraap dat er aan de andere kant niet was. Toen ik de naaf vervangen had was zeer duidelijk voelbaar dat die naaf inderdaad het probleem vormde.
Overigens heb ik een een tweedehands naaf gemonteerd (€75) van een S60 die 90000 had gelopen. De nieuwe naaf kost ca €200, ex BTW.
Groet,
Wim
En de imitatie €100 minder :evil: :twisted: :evil:
Geplaatst: 25.08.2009 - 12:09
door BarnOwl
Bedankt voor alle suggesties!
De auto heet nu 250.000 km gelopen en ik weet helaas niet uit de historie of er wiellagers vervangen zijn. Maar gezien het feit dat er helemaal geen speling op het wiel zit ga ik toch nog eens goed naar die achterplaat kijken, dat kan ik zelf en is nog niet gedaan.
Ook zal ik de remschoenen er eens helemaal uit halen. Ik houd jullie op de hoogte.....
Geplaatst: 25.08.2009 - 14:22
door Carfreak
Bij mij werd vorig jaar een wiellager vervangen. 225 euro incl.
Ik had er zelf helemaal niets van gemerkt dat ie kapot was. Geen lawaai, geen problemen met wegligging, niets..
Geplaatst: 25.08.2009 - 14:42
door Ramon&Ramon
Op een wiellager hoeft niet persee speling te zitten om herrie te maken!
Geplaatst: 25.08.2009 - 17:04
door BarnOwl
Ok, maar hoe kun je dan vaststellen of ie versleten is?
Geplaatst: 25.08.2009 - 18:41
door BarnOwl
Goed, we kunnen de volgende zaken afstrepen omdat ik net het wiel eraf heb gehaald, de remklauw en de blokken verwijderd.
- geen aanlopende achterplaat of kiezels ertussen
- remcilinder herhaaldelijk teruggeduwd en uitgeschoven
- alles weer gemonteerd
Proefrit met minstens 2 mm tussen schijven en blokken (Er zitten net nieuwe blokken op): Nog steeds het geluid.
Na herhaaldelijk (hard) remmen: Nog steeds het geluid.
Tijdens de proefrit viel het me op dat bij het geluid (roef-roef-roef in t ritme van de wielen, niet constant maar af- en aan en variërende sterkte) ik het in de handrem voelde. Er is echter totaal geen verandering als ik de handrem aantrek tijdens het rijden, maar ik ga nu wel twijfelen of het van voren komt........ :shocked!:
Geplaatst: 25.08.2009 - 22:36
door Ramon&Ramon
Hij kan dus alleen al herrie maken zonder speling te hebben,dat is toch niet zo moeilijk te horen?
Meestal hoor je verandering van geluid bij het sturen.
Geplaatst: 25.08.2009 - 23:59
door Audi
Ik heb hetzelfde geluid. Het zit achter. Het komt en gaat, soms zelfs met piep.
Je hoort het vooral in smalle straatjes.
Ik heb het vorige week door de chef werkplaats van de dealer laten beoordelen. Het is de handrem. Ik weet het fijne er niet van, maar het is schijnbaar corrosie. Producteigenschap (?!). Ik had ooit een Saab en daarvan was de handrem ook een drama, vooral als je 'm weinig gebruikt.
Niet schadelijk of onveilig. Vervangen van blokjes zou goedkoper (2x €30 ?) zijn dan helemaal schoonmaken.
Hij raadde me aan om regelmatig (1 x per maand) de handrem even voorzichtig en geleidelijk aan te trekken tijdens het rijden.
Geplaatst: 26.08.2009 - 17:52
door BarnOwl
@ Ramon: Een wiellager hoor je inderdaad MEESTAL bij bochten als er druk op de lager komt. Bij mij is dat niet het geval maar de vraag is of dit geluid een lager kan zijn.
@ Audi: Vandaag ook beide achterwielen eraf gehaald, achterplaat gecheckt, cilinders schoon- en vrijgemaakt, schijven ok en wielen lopen niet aan.
Alleen de handremschoenen heb ik niet gedemonteerd omdat ik daar net geen tijd voor had.
Het lijkt me sterk dat het geluid door de handrem wordt veroorzaakt omdat er geen verschil merkbaar is als ik de handrem tijden het rijden aantrek.
In ontdekte echter wel dat de voorbanden gecupt zijn. Er zit amper 25.000 km op deze banden en de buitenkant (Vooral rechtsvoor) is al behoorlijk glad.
Net even mijn bandenman gebeld en hij zegt dat zeker bij slecht uitgelijnde auto's deze brede banden de meest rare geluiden kunnen maken bij ongelijke slijtage.
Morgen gaan er twee nieuwe Michelin Primacy HP's op voor en hij wordt gelijk een keer goed uitgelijnd.
Als dan het geluid er nog is vreet ik een bezem!

Geplaatst: 26.08.2009 - 23:05
door Ramon&Ramon
Doe er een beetje peper en zout bij dan:)