Pagina 1 van 1
Olieverbruik 144
Geplaatst: 25.08.2009 - 20:24
door Henri144
Mijn recent aangeschafte 144 B18A uit '67 loopt min of meer als een zonnetje. De motor klinkt goed, loopt goed (er zit, om maar eens iets te noemen, goede 'trek' in) en loopt bijvoorbeeld prima stationair. Een week terug heb ik het oliefilter vervangen. En nu komt het: Hij verbruikt nogal wat olie. Het aparte is, dat er geen olie lekt (en ik controleer de afgelopen paar weken op het neurotische af de straat op olievlekken....

), en dat betreft de onderkant. Volgens mij verbrandt hij evenmin olie, want de achterkant van de auto is brandschoon. (mijn vorige 144 had, na diverse olie-, kering- en pakkingproblemen, namelijk een baggervette achterkant, van de olie....). De klepspeling is in orde, de tuimelaars zijn te bewegen bij een gesloten klep. Ik kan 'm heel laag stationair afstellen en 9 van de 10 keer pikt 'ie het ook nog...

...
Toch iets met de kleppen (verbrand oid.) of de ........?
Maar afijn, het probleem is dus dat hij vrij veel olie verbruikt (ik denk een liter/1000km). Iemand ervaring hiermee?
Bvd
Geplaatst: 25.08.2009 - 21:11
door Msuidgeest
Niet goed werkende carterventilatie?
Mijn ouders hebben ook zoiets gehad en van horen zeggen moet er in de olievuldop een speciaal dingetje/ringetje zitten die het olieverbruik vermindert of tegengaat.
PS: 144 de luxe uit 1972, B20A
Geplaatst: 25.08.2009 - 21:58
door Henri144
Ja, dat is inderdaad één van de mogelijke oorzaken... Ik heb inmiddels ook nog even verder gekeken op andere forums en daar wordt het ook al niet duidelijker. Morgen even naar de garage om de compressie te laten meten.... :-k, o, en het schijnt dat wanneer er roet in de uitlaat zit, en er toch geen blauwe wolken uit de uitlaat komen, er wel olie via de uitlaat verdwijnt. En er zit dus wel roet in.
Geplaatst: 25.08.2009 - 23:01
door ps-amazon
mijn Amazon heeft oorspronkelijk ook een B18A en die verbruikte voor de revisie ook redelijk wat olie; lekte er niet uit maar verdween gewoon via de uitlaat; dat zie je niet in de spiegel als je rijdt; wat je kan doen is bergaf fors op de motor remmen en als je beneden bent gas geven, dan is het wel even blauw achter je; ben je niet in de buurt van bergen dan 140 op de snelweg gaan rijden en voor een afrit remmen door terugschakelen en fors op de motor remmen, dan met volgas het eind van de afrit pakken en dan zie je ook wel een blauwe wolk achter de auto;
Als de auto verder goed rijdt moet je je afvragen wat je ermee wilt doen; een revisie zal het verbruik verminderen maar kost meer dan de extra litertjes olie die je de komende jaren nodig zal hebben;
ik heb ook een oude Dodge uit 1948 met een 6 cil zijklepper; lekt als een vergiet en verbruikt fors olie, ca een liter op 350 km, dat gaat al 12 jaar zo en de auto start en rijdt prima; een revisie van zo'n blok is een hele operatie en voorlopig kosten die paar liter per seizoen een fractie van een revisie
Geplaatst: 26.08.2009 - 10:43
door Henri144
ps-amazon,
Over je verhaal heb ik ook al zitten denken, en dat is idd wel de goedkoopste oplossing, maar stel nou dat het bv de rubberen ringetjes op de klepveren zijn, dan is e.e.a. makkelijk en (niet onbelangrijk

) goedkoop te verhelpen. Wellicht ben ik na mijn garagebezoek vanmiddag iets wijzer....
[na het garagebezoek]
Bij de garage is mij ook geadviseerd om 'gewoon' de olie te blijven bijvullen, en niet direct iets te doen aan de kleppen of zuigers of iets in die richting.......
Geplaatst: 25.11.2009 - 10:49
door bernhard2
kijk:) valt toch weer mee he... ik heb een paar jaar geleden een 144 gehad en die reed 1:100 dus dan kun je nog ff;)
Geplaatst: 25.11.2009 - 18:41
door imker
Ik dacht toch ook dat 1 liter op 1000km helemaal geen ramp is. Gewoon blijven rijden en nu en dan eens nakijken is veruit de goedkoopste oplossing.
Geplaatst: 26.11.2009 - 00:29
door Ramon&Ramon
keer goed spoelen met Forte!
Geplaatst: 14.12.2009 - 21:01
door degraaf
ik weet niet of je probleem al opgelost is?
je schrijft dat je het oliefilter vervangen hebt,dus ga ik er voor het gemak maar even van uit dat de olie ook ververst is.
welke dikte/viscositeit gebruik je?
ik zie dat niemand dat vraagt lijkt me eigenlijk wel zo belangrijk want als je een dunne of synthetische olie gebruikt hebt kan het probleem misschien wel heel snel opgelost worden
Geplaatst: 14.12.2009 - 23:47
door mightyspawn
Juist ja, volledig synthetische olie is slecht voor oude motoren. Ik zou alleen 15w40 of 10w40 gebruiken. Al die moderne dunne oliesoorten zijn slecht. Herken je meteen of die in zo'n oud blok zitten. Het hele blok zweet als een gek. Je hebt het idee dat er pakkingen lek zijn. Maar minder is waar, vervangen door half syntetisch doet deze zweetplekken binnen no time weer verdwijnen.
Geplaatst: 15.12.2009 - 09:29
door Iroll
Je moet speciale classic olie gebruiken in de B18, B20 en B30. Daar zit zink (ZDDP) in dat de onderliggende nokkenas beschermd tegen slijtage. En ZDDP mag niet meer in moderne olie zitten omdat het de katalysator aantast. Zeker bij het plaatsen van een nwe nokkenas is dat belangrijk, anders slijten de nokken zo weg.