Pagina 1 van 3
diesel of benzine
Geplaatst: 25.08.2009 - 21:48
door nieuwedaf V70
Hallo alle, wij hebben een vraag nu onze volvo 850 op gas oud is willen wij een V70 diesel en wij hebben de keuze uit een V70 D5 automaat uit 2004 of een V70 D5 handbak uit 2005. of toch een vV70 op benzine wat is de keuze?????? wij hopen dat een van jullie ons kan vertellen welke wij moeten kiezen. wij rijden 14000 tot 16000 km per jaar.
joost
Geplaatst: 25.08.2009 - 21:50
door bart simpson
lekker dieselen...
Geplaatst: 25.08.2009 - 22:18
door nieuwedaf V70
OK maar een automaat of handbak? ik heb nu ook een handbak en dat rijd goed.
Geplaatst: 25.08.2009 - 22:21
door bart simpson
nieuwedaf V70 schreef:OK maar een automaat of handbak? ik heb nu ook een handbak en dat rijd goed.
puur voor de economie de handbak
Geplaatst: 25.08.2009 - 22:27
door slagschip-s60
Ik denk dat het je eigen voorkeur zal zijn
automaat rijd ontspannen zeker als je veel stadsverkeer hebt.
ik zelf heb geen automaat en bevalt mij goed.
Geplaatst: 26.08.2009 - 09:50
door BlackcurrantV70
Toen ik mijn V70 zoektoch startte was ik op zoek naar een 24D met 130PK en handbak.
Tot ik uiteindelijk mijn huidige auto vond, het werd een 24D 163PK met 6 speed geartonic.
Omdat de auto verder exact was hoe ik hem zelf nieuw zou besteld hebben, kon ik hem niet laten staan en hij was in perfecte staat met slechts 35000km op de teller.
Nu 1 jaar later, zweer ik bij de geartronic, gewoon zalig in de file en het verbruik valt best mee vind ik.
Alles hangt af van de trajecten die je ermee gaat doen, sta je veel in de file, zou ik geartronic aanraden, hou je van schakelen, dan handbak.
Zoek er een paar uit en ga proefrijden, heb ik ook gedaan !
Geplaatst: 26.08.2009 - 09:55
door FelixB
Automaat als je regelmatig in de file staat, of luxe wilt.
Ik mis mijn automaat in de 850 ontzettend; inparkeren, bij verkeerslicht wegrijden enz. De volgende keer weer een automaat!
Ps mijn V70n T5 verbruikt bij 100 rijden op de snelweg en geen/weinig files maar 8 liter of minder omdat ie dan zo weinig troeren maakt...
Geplaatst: 26.08.2009 - 10:00
door bart simpson
een handbak is 15-20% zuiniger, ik schakel wel (scheelt ook 25% van die automaat in de bijtelling)
Geplaatst: 26.08.2009 - 20:19
door nieuwedaf V70
Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
Geplaatst: 26.08.2009 - 20:44
door Peterd54
Ja probleemloos. zeker met een D5 automaat
Geplaatst: 26.08.2009 - 21:12
door toppertje
nieuwedaf V70 schreef:Wij kunnen een caravan overnemen van +/- 1600 kg ( en vrouw en kinderen) als wij dat doen gaat deze achter de volvo naar Italie. Kan dat zonder problemen achter een D5 automaat?
bedoel je,dat je ook een vrouw met kinderen kunt overnemen? :shock:
Geplaatst: 26.08.2009 - 21:17
door bart simpson
is de vrouw passend kom je zonder kinderen vast ook een eind...
Geplaatst: 26.08.2009 - 21:58
door Chrizzle D5
volgens mijn eigen berekeningen (met afschrijvingsinschatting, verbruik, belasting, verzekeringsinschatting, alleen geen onderhoud meegerekend) is een D5 dan idd echt goedkoper.
En lekker fors koppel natuurlijk
En lekker weinig tankbeurten nodig (1000 km + op een tank)
Alhoewel die krengen belachelijk hoog in de wegenbelasting zitten.
Geplaatst: 26.08.2009 - 21:58
door nieuwedaf V70
als je een caravan koopt heb je natuurlijk vrouw en kinderen waarom koop je anders een caravan. Maar de vraag was of ik een handbak of een automaat moet kiezen. wat is beter of sterker.
Geplaatst: 26.08.2009 - 22:08
door Chrizzle D5
joh, inderdaad. sorry. persoonlijk zou ik handschakelen, zeker met een caravan. Heb je alles in de hand zeg maar: op- en terugschakelen wanneer JIJ dat wil. maar ik ben dan ook controlefreak. En ik moet toegeven dat ik geen automaatervaring heb in volvo S60-V70.
Verder denk ik wel dat de motoren in tweedehands automaat-auto's minder afgetrapt moeten zijn dan handbakken, maar dat argument geldt misschien meer voor Alfa's dan voor bedeesde volvo's.
kortom ik heb meer een mening over diesel dan over automaten
Geplaatst: 26.08.2009 - 22:36
door Goelette
d5 rijdt heerlijk, maar is niet zo goedkoop als het lijkt. Ligt wel ook aan jezelf. Maar de wegenbelasting is al 400 euro per kwartaal, dus je moet heel wat km's maken om het eruit te halen. Ik denk dat je dat bij 15000 km niet redt. Ik red het nog niet bij 20.000. Ik vergelijk dan met lpg wat je nu hebt en ik hiervoor ook had. vergeliking met bezine za wat gunstiger uitpakken in voordeel van de d5.
Maar het rijdt heerlijk en mag en kan 1800 kg gemakkelijk trekken. Dus het meergeld best wel waard vind ik.
Alleen 1000 km op een tank haal ik normaal echt niet, meestal tussen de 800 en 850. Nu ben ik heeeeeeeeeeeel erg overdreven zuinig aan het doen en met 725 op de dagteller vind de BC nog steeds dat ik nét boven de 1000 kan uitkomen. Maar het zal mij benieuwen

Geplaatst: 27.08.2009 - 11:03
door bart simpson
speelt geld een ondergeschikte (of geen) rol neem een automaat, speelt geld wel een rol neem een handbak
Geplaatst: 27.08.2009 - 18:49
door Reesmees
Zo te zien zit je qua jaarlijkse kilometers idd zo rond het omslagpunt. Ik zou dan voor de diesel gaan. Rijdt toch lekker soepel.
Ik heb nu een benzine maar de volgende toch maar weer een diesel.
Geplaatst: 27.08.2009 - 19:07
door Hans oet Twent
Wij hebben een D5 Geartronic gekocht. Ik ga bij verre geen 20K per jaar halen. Ik denk dat wij zo tussen de 13 en 17K op jaarbasis gaan uitkomen. In principe zou een benzine versie ook bij ons passen. Maar ik ben een diesel liefhebber en wil graag blijven dieselen. Dat we een Geartronic gekocht hebben is puur het feit dat deze op dat moment beschikbaar was. Prijs en gevoel was goed dus gekocht. In het achterhoofd ook alle deskundige en ervaringen van het forum in de beslissing meegenomen. De V70 zou makkelijk onze Knaus (1500kg beladen) over en door de Alpen moeten kunnen trekken. Automaat ervaring heb ik met een C5 break 2.0 16v op gas. Ook hiermee trok ik een soortgelijke Knaus. Ik moet toegeven dat dat een K.. met peren ervaring was. Op de Brenner liep alles warm. Met dik 163PK en 340NM aan koppel maak ik mij voor de Brenner geen zorgen meer. Over 2 weken koppel ik de eerste caravan ervaring met de V70 wel terug.
Geplaatst: 27.08.2009 - 20:12
door nieuwedaf V70
na alles gelezen te hebben ga ik zaterdag kijken en in beide autos rijden. ik laat zeker weten wat het geworden is. alvast bedankt voor de antwoorden.