amazon achter as van 1963

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
admiral
5th Gear member

Is deze as hetzelfde als een as van bijv 1966, er staat op MP een as die 20 dkm heeft gedraaid en dus eigenlijk nog nieuw is. in mijn ogen is ie niet duur tenminste als we het over de prijs eens worden. Maar zit er verschil in de assen van een amazon van '63 tot '66 en dan doel ik op de cardan aansluiting en de achterremmen.

Als dit niet zo is dan denk ik dat ik geen slechte koop doe.
Erik_M
2nd Gear member

admiral schreef:Is deze as hetzelfde als een as van bijv 1966, er staat op MP een as die 20 dkm heeft gedraaid en dus eigenlijk nog nieuw is. in mijn ogen is ie niet duur tenminste als we het over de prijs eens worden. Maar zit er verschil in de assen van een amazon van '63 tot '66 en dan doel ik op de cardan aansluiting en de achterremmen.

Als dit niet zo is dan denk ik dat ik geen slechte koop doe.
Weet je zeker dat het de overbrenginsverhouding is die je zoekt ?

De kans is groot dat er verschil in zit. In 1963 had je n.l. ook nog Amazon versies met trommelremmen aan de voorzijde. Als deze as van zo'n auto komt er er is bij de revisie ('k ga ervanuit dat 'ie gereviseerd is) niets aan gewijzigd kan je dat niet zomaar op jouw Combi gebruiken ivm. een hele andere bevestiging van de remschoenen en de toepassing van een andere remcilinder en remstelmechanisme.

Ook v.w.b. de tussenas zijn er verschillen geweest. Op jouw Combi is ongetwijfeld een vlakke flens op de tussenas en op de acheras waarmee de verbinding gemaakt wordt. Bij eerdere Amazon types, bij de 2 deurs tot chassisnr. 25199 en bij de 4 deurs tot chassisnr. 129999 is er een soort U vormige klem gebruikt in combinatie met een heel apart gevormde flens. Het onderdelenboek spreekt van een "klauvorm"

Wellicht wil de verkoper je wel een foto sturen van een remankerplaat en van de z.g. medbringare zoals de Zweden zo'n flens noemen.

Bij de weg, ik meen ergens gelezen te hebben dat je schijfremmen rondom wilde hebben bij de Combi ? Als je toch een achteras gaat verlassen, waarom dan niet meteen een as van een 140 of een 240 eronder ? Je hebt dan wel het nadeel dat je voor en achter een verschillende steek hebt, wat op te lossen is door aan de voorkant de naven van een 140 of 240 te monteren. 'k zeg het wel zo makkelijk maar ik heb er zelf geen ervaring mee. Ik weet echter binnen de V44 Vereniging een aantal mensen die met 140/240 steek rijden met hun Amazon.

De Amazon op onderstaande foto heeft bijv. een 140/240 steek, voor en achter.

Succes,
eRik

Afbeelding
1967 Amazon + 1996 855 R Olive Green
admiral
5th Gear member

Erik,

Dat klopt dat ik schijven rondom wil hebben maar ik ben gister bij Van West geweest en daar hebben we de combi op de brug gezet en er bleek niets met de ophanging (rubbers) aan de hand te zijn maar behoorlijk veel speling in de diff. De modificatie die ik wel ga uitvoeren (schijven rondom) komt pas veel later, maar dat gebonk wil ik weg hebben. Bij Nordi car geinformeerd wat een ruil as kost (combi as voor een verlastte sedanas) nou dat is niet leuk +/- 900 euro voor een goede as.

Maar ik ga is in de boeken duiken om te zien wat de verschillen zijn van een sedan as van 66 of die van 63
admiral
5th Gear member

Heb vandaag een sedan as gehaald die spelingsvrij is, echt een voelbaar verschil kreeg er ook nog een donor as bij. Zoals ik bij mijn huidige combi as de flens kon bewegen voordat de wielen begonnen te draaien is bij deze as dit niet het geval, de assen draaien meteen mee zonder een duidelijke tik en dan pas draaien. Tzt de nieuwe ophang set kopen bij Tinus Techniek en dan alles kopieren op de sedan as.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”