Startprobleem benzine, lpg wel starten.

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Een dag na thuiskomst van mn vakantierit van 4000km, wil de auto niet meer starten op benzine. Er heeft de hele tijd minstens 10L in de tank gezeten, vers getankt van te voren. Op LPG start de auto wel.
Heb de achterbank al gedemonteerd, en wat metingen gedaan. Ik weet niet precies op welke kabel van de pomp de voeding komt, zijn 4 kabels in 1 stekker. Maar ik kreeg op geen enkele een voeding. Heb via via vernomen dat het relais ook nog wel is defect raakt, maar heb geen idee waar deze zich bevinden en welke het moet zijn.
Een foto volgt nog!
Iemand die alvast iets meer kan vertellen?
Gebruikersavatar
erik-hakkers
2nd Gear member
Berichten: 211
Lid geworden op: 28.08.2008 - 21:59
Locatie: hardenberg

massa probleem??
kan van alles zijn zekeringen
volvo 480 forum
volvo 480 1.7 es 1987 kleurcode 305

volvo s70 2.5 10v 1998
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Twee van de vier draden zijn van de vlotter.

Relais zit onder het dashboardkastje. Even waar 30 en 87 horen te zitten met elkaar doorverbinden.
Gebruikersavatar
Trucker
6th Gear member
Berichten: 4560
Lid geworden op: 11.02.2007 - 23:15
Contacteer:

Ik weet niet hoe dat precies zit bij een 440 / 460 maar ik heb al een meegemaakt bij een 264 dat de vlotter in de carburateur zelf van zijn ophangbeugel was getrilt.

Er kwam dus GEEN benzine in de vlotterkamer dus hij kon ook niet lopen op benzine.

Misschien een tip om er even naar te kijken.
Gr Trucker

Volvo V40 D2 R-Design

Volvo C30 2.0 Momentum R-Design
Volvo V70,
Volvo V40,
Volvo 340 GL,
Golf diesel,
Dutsun sunny 120Y,
Mazda 818,
Mazda 1300
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Dank voor de tips. morgenmiddag even meten, ik laat even weten hoe en wat.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Vandaag even vlug na het werk gekeken. De relais zitten onder de motorkap, in het interieur zitten er geen. Zekering van de pomp is uiteraard wel heel. Nu hoor ik telkens tijdens het starten op benzine het rood omcirkelde relais fluiten. Weet echter niet zeker of deze van de brandstofpomp is. Voor ik een nieuwe ga bestellen a 20 of 30e graag jullie mening.

Ook meteen tot de conclusie gekomen dat mn thermostaat lekt, alweer. Dus meteen maar een nieuwe huis bestellen.
Dan kan ik ook meteen even de paravan reinigen.. :P
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

staat het niet meer op de onderkant van het afschermkapje?
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Nee, daar staat helaas niks in.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Volgens de vraagbaak is dat relais: "defectgever gloeilampen voor"

het brandstofpomprelais zit toch echt onder het dashboardkastje. Als je de afdekplaat onder het dashboardkastje weghaalt zie je meteen 2 relais zitten, 1 daarvan is van de brandstofpomp.
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Als je de auto op contact zet, dashboard lampjes aan, moet je de brandstofpomp horen draaien vanonder de achterbank. De pomp draait 1 a 2 sec en slaat dan weer af. Hoor je de pomp niet dan is idd het pomprelais defect. Zit zoals ArjenM, aangeeft achter het dashboardkastje.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Heb net nog even gekeken, en heb de relais gevonden. Ze zitten er zoals jullie zeiden wel, maar ze waren goed verstopt.
Heb het relais doorverbonden, auto start nog niet. Pomp wel even hoorbaar.
Zaterdag even meten voor de zekerheid, maar het lijkt nu toch sterk op de pomp die kapot is.
De auto slaat vaak net aan, maar loopt dan zo laag stationair dat die eigenlijk niet aan kan slaan. Vermoed dus een te lage opbrengst.
Volgende week meer..
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Kijk ook gelijk naar het brandstoffilter dan.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
daniels
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 24.08.2009 - 21:59

tank zat vol zei je?

10 liter moet genoeg zijn, maar wellicht pakt de pomp net wat lucht mee en dan mis je ook benzine druk. (maar aanslaan wil meestal al aanduiden dat de druk redelijk goed zit, met te weinig druk zal een blok in 9 van de 10 gevallen niet eens aanslaan.)
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Alles doorgemeten, bekabeling is in orde.
Pomp doet nu 9 van de 10x al niks meer, wordt met de dag erger. Hoor hem nu ook niet meer, pomp is kapot.
Ben al bij volvo sloperij geweest, deze had voor een 1.6i niet de goede liggen, en eigenlijk geen enkele sloperij hier in de buurt. Nieuw kost €205 ex btw. Iemand nog een liggen, of een adresje?
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Heb je de opbrengst gemeten?

Is inderdaad een andere dan in de B18U die ik wel heb liggen. Zoek even op een onderdelen zoeksite dan moet het wel lukken denk ik. Bestel alvast bij de VOLVO dealer een nieuwe afsluit ring die tussen de vlotten (pomp) en tank geplaatst wordt.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Heb de opbrengst nog niet gemeten.
De ring hoefde volgens de specialist niet vervangen te worden, maargoed lijkt me beter het wel te doen.
Ik ga zoeken naar een andere pomp, bedankt!
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Bij mijn auto was de ring compleet verweerd en was de helft ervan in stukjes in de benzine gekomen, vandaar dat ik ervoor waarschuw. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn, maar dat ding kost iets van 15 euro en het is zo jammer als je het klusje wilt klaren maar dat niet kan omdat je een dag op de bestelling moet wachten.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Nou, ik ben er eindelijk aan verder gegaan. En inderdaad ArjenM je had gelijk. De ring is compleet verweerd, en in stukjes in de tank. Morgen even een andere bestellen en monteren. Dan kan ik gelijk de tank leegpompen en stofzuigen zodat die weer netjes is.
Maar, het probleem was toch wel de brandstofpomp. Heb deze vervangen, en meteen starten en lopen. Dus nog een ochtend aan de hobby, en het is weer in orde.
Dank voor de tips en adviezen.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Bij 2 ltr slaat zo'n wagen zelfs nog aan.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Fijn dat je de afloopt laat weten. Succes ermee.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”