Advies vervangen filter automaat C70 T5 en alternatieve olie

De plaats om te praten over de voor- en nadelen van benzine, diesel en gas als brandstof.
"Gas is om op te koken" en "Diesel is voor tractoren"
Maar ook over alle andere noodzakelijke olieën voor de auto. Voor bi-fuelrijders is er een aparte rubriek.
Plaats reactie
Euro
2nd Gear member

Hallo,

Na dit topic: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=31602 (zie laatste paar reacties) ben ik is gaan rondvragen of het niet goedkoper kon.

Immers 750 euro voor:

- Vervangen remschoenen voor de handrem
- Verversen olie van mijn AW50-42 automaat
- Nieuw oliefilter
- Nieuwe olie in de motor

Is wat aan de hoge kant.

Dus 2 vragen:

Vraag 1:

De lokale garage wil dit hele klusje wel voor 550 euro doen. 200 euro in de zak dus!
Maar! Iets waar de dealer het niet over had, en mijn lokale garagist wel; zit er nog een filter in mijn automaat die ook vervangen moet worden? De auto is 110.000km’tjes oud en netjes bereden maar de laatste tijd wel veel kortere ritjes (20 minuten) dus hij vroeg het zich af, en ik wil niet besparen op het onderhoud. (de auto moet perfect blijven lopen, dan kost het maar paar euro meer) In het kort; zit er dus een filter in, en zoja, wanneer moet deze vervangen worden?

Vraag 2:

Ik zag op zijn computer een applicatie van ELF olie, dit is geloof niet wat er origineel ingaat, het zou voor mijn automaatbak wel DEXRON III zijn (hij had het over ATF-3G) maar kan het kwaad om er non-volvo olie in te gooien? (ook hier weer, ik wil niet “fout” besparen, in het ergste geval ga ik dus wel naar de dealer)

En verder nog een vraagje over motorolie, er moet 5W40 in begreep ik, nou wil ik het allerbeste voor mijn auto, ik lees op meerdere fora dat dit Shell Helix Ultra Extra de beste olie is? Of is er een betere olie qua prijs / prestatie? (de lokale garagist zou er gewoon “standaard” olie ingooien)

Het gaat hier dus om een B234T3 blok uit 98.
euerw
5th Gear member

betreft de olie moet voldoen aan de spec die Volvo op geeft en kom je gewoon bij duurdere olie uit, dit is het zelfde voor je automaat, die olie gewoon heel duur maar hoeft niet zo vaak vervangen te worden.
wat is non-volvo olie ?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Euro
2nd Gear member

Nou, als ik het voor 750 bij de dealer laat doen gooien ze er Volvo aangeraden 5W40 van de Shell in, en voor de automaat door volvo geleverde Dexron III.

De non-volvo olie (zo noem ik het voor het gemak) zou de olie zijn die mijn lokale vakgarage gebruikt, dus dat zou olie zijn van het merk ELF.

Mijn probleem zit hem dan in het feit dat ik niet zeker weet of er wel de beste olie als mogelijk ingaat, olie is gewoon echt iets waar ik NIET op wil besparen, het is toch een vrij "sterk" blok qua vermogen.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mijn gedachten zijn om deze klus aan de dealer te gunnen. Ik begrijp dat je graag fatsoenlijk onderhoud wil laten uitvoeren ...

In je automaat zit meestal een magneetje op de bodemplaat. Deze zit gewoon in de olie en vangt ijzergruis op die in de olie zit. En mogelijk zit er ook een zeefje die bereikbaar is als de bodemplaat van de automaat eraf is. Zo kunnen ze de boel goed reinigen.

Let er op dat ze de olie niet vervangen maar "flushen". Hiermee spoel je de olie door de hele bak heen en wordt alles ververst. Dat kost alleen 2 maal zoveel olie als erin gaat.
Mark

Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Euro
2nd Gear member

Jawel, maar 200/250 euro verschil is wel wat gortig, als we over 100 euro spraken zou het een ander verhaal zijn.

Maar om even terug te komen op flushen, ik lees op velen fora voor en tegenstanders, wat is nou wijsheid? De automaat schakelt opzich goed, geen harde klappen, alleen af en toe een licht voelbare overgang. (maar mijn motorsteunrubber moet ook vervangen worden)

Als het echt beter is, tja het gaat mij niet om de kosten van paar litertjes olie meer, maar ik ben ook meerdere malen gewaarschuwd: begin er niet aan als je geen problemen hebt! En mijn automaat blijft nooit te lang in een versnelling of iets.

Dus is je mening nogsteeds flushen? Dan zal ik het eens vragen aan de dealer / vakgarage.
euerw
5th Gear member

je kan ieder merk er in doen die aan de spec`s van volvo voldoen, staat in boekje

kijk maar, er staat geen Shell bij hoor:

Technische gegevens
Hoeveelheden
Motorolie
Om de oliekwaliteit, viscositeitsindex en
hoeveelheid aan te kunnen houden die in deze
tabel vermeldstaan,moet u eerst controlerenof
er geen motoroliesticker (zie pagina 216 voor
de positie ervan) op de motorkap zit.
Motortype
Bij te vullen
hoeveelheid tussen
MIN – MAX
Hoeveelheid1
liter
Aanbevolen oliekwaliteit: Viscositeit2
2.4 B5244S2 0–1,2 liter 5,8 ACEA A1/B1 SAE 5W-30
Bi-Fuel B5244SG 0–1,2 liter
Bi-Fuel B5244SG2 0–1,2 liter
2,4 B5244S 0–1,2 liter
2.0T B5204T5 0–1,2 liter
2.5T5 B5254T2 0–1,2 liter
2.4T B5244T43 0–1,2 liter
T5 B5244T5 0–1,2 liter
R B5254T4 0–1,2 liter 5,5
D5 D5244T 0–2,0 liter 6,5 ACEA A3/B3/B4 SAE 0W-30
2.4D D5244T2 0–2,0 liter
2.4D
7CV
D5244T34 0–2,0 liter
1. Inclusief hoeveelheid in filter.
2. Ook als u een oliesoort met een andere viscositeit kiest, blijft de gestelde kwaliteitseis van kracht.
3. Thailand, Maleisië
4. Frankrijk
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
Euro
2nd Gear member

Dankje voor je post maar mijn blok staat er niet bij (B234T3)

Maar iedere olie (5W40 is het beste?) die binnen de specs valt voldoet begrijp ik uit je verhaal :)
Wat is dan het advies i.v.m. relatief veel kortere ritten? 5W30 zou dan geloof voor extra slijtage zorgen hoorde ik, tevens zit er nu ook 5W40 in.

En iemand nog een mening over mijn automaat? Flushen of niet? En zit er een filter in (zoja, welke partnummer en moet hij vervangen worden?) of niet? + Zelfde verhaal als bij de motorolie, zolang het maar aan de specs voldoet maakt het verder niet uit? Of heeft "onze" bak een voorkeur voor een merkje?
Ludo
6th Gear member

Euro schreef:En iemand nog een mening over mijn automaat? Flushen of niet? En zit er een filter in (zoja, welke partnummer en moet hij vervangen worden?) of niet? + Zelfde verhaal als bij de motorolie, zolang het maar aan de specs voldoet maakt het verder niet uit? Of heeft "onze" bak een voorkeur voor een merkje?
De meningen blijven verdeeld over flushen of niet.
Sommigen krijgen achteraf problemen, anderen dan weer niet...
Ik deed het zelf jaarlijks, als olie gebruikte ik Shel Donax TX, een volsynthetische olie die hogere temperaturen aan kan.

Als je geen (erge) klachten hebt, kan je ook olie aflaten (opvangen) en gewoon dezelfde hoeveelheid bijvullen.
Als je dat herhaaldelijk doet in pakweg 10.000km, heb je ook volledig verse olie erin.

Als het echt niet gaat om de kosten, zou je het kunnen uitbesteden bij een revisiebedrijf.
Dan heb je meteen het filter meegenomen.
Zelf kan je de filter niet vervangen, er moet een gedeelte van de bak gedemonteerd worden, en je hebt speciaal gereedschap nodig.
Ik heb het 1x laten doen, omdat er bij de dealer een (grove) fout was gemaakt met een oliewissel.
Euro
2nd Gear member

Revisiebedrijf? Goede tip, zal eens gaan zoeken in de omgeving van Rotterdam.

Immers, het is een bekend iets dat de automaatbak bij een T5 het zwakste punt is, die wil je dus wel goed onderhouden :) En de olie is nog wel een beetje rood, maar de zoete geur is er nu wel vanaf... tijd voor een wisseltje :)

Edit: zwak .. zwak. Wel, bij een snelle volvo moet je gewoon netjes met je automaat omgaan (dus niet constant stoplichtheld spelen)
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Flushen ...

Trek de peilstok er nog eens uit. Als de olie niet roze-rood is van kleur maar tegen bruin aan, dan is flushen een goede optie. Rood is ook echt rood of toch iets donkerder?

In mijn boekje in het handschoenenvakje staat iets over verversen: eigenlijk hoeft het niet tenzij je auto een taxi is of als je vaak een zware aanhanger trekt.

Trek uw conclusie.
Mark

[Installateurs gezocht:
Euro
2nd Gear member

Wel, iets donkerder rood, bruinig. Niet helder in iedergeval. (ruikt gelukkig niet verbrand)
Indien gewenst schiet ik morgen een foto voor je tegen een witte achtergrond.

Ik heb ook mijn onderhoudsboekje + handleiding gelezen maar daar is het aangeraden om de 8 jaar / 105.000km te verversen als ik het goed lees.

Maar je ziet de meningen verschillen, flushen ja of nee. Wat zijn jouw argumenten om het wel te doen? (ik hoop hiermee een constructieve discussie te starten over de pro's en cons.)

Wat ik weet:

* Als je problemen hebt met schakelen kan het de boel weer versoepelen. (bijv. dat ik de lockup er in kan voelen komen)
* Als je bak problemen heeft die je nu niet ziet / voelt dankzij de oude olie kunnen na het flushen aan het licht komen (vervroegt dus je problemen ALS ze er zijn)
* Meestal via een speciale machine die de boel er eerst uit pompt en langzaam de nieuwe olie inbrengt
* Onderhoudsboekje / garage weet er weinig tot niets van (enkel verversen)
* Grote tegenstanders noemen het overbodig en slijtageverhogend.
Msuidgeest
Geartronic member
Contacteer:

Mijn situatie: een 960 van september 1994 met 295.000 km gereden. AW30-43 automaat met WSE (winter, sport, economy) en lock-up in 3 en 4.

Voor de vakantie ververst wegens "nadenken" voordat de volgende versnelling werd ingelegd. En het schakelen ging ook een beetje met een klapje in de aandrijflijn. Dat laatste komt omdat de dempers beginnen te slijten die er voor zorgen dat de volgende versnelling rustig wordt ingelegd.

Na het flushen schakelde de bak zachter en waren de inschakelingen minder met een klapje. Het heeft in mijn geval geholpen.

De olie die eruit kwam leek op dunne chocolademelk. Het flushen heb ik gedaan door een slang van de oliekoeler los te nemen en de olie in een emmer te laten lopen, met draaiende motor. Af en toe motor uitgezet om de olie weer te vullen via de peilstok. Op deze wijze heb ik 14 liter ATF-Volvo-olie gebruikt om te spoelen, flushen, terwijl er normaal 7,8 liter in gaat.
Mark

[Installateurs gezocht:
Euro
2nd Gear member

Oké, klinkt positief.

Ik zou het zelf geen klapjes noemen, maar als bestuurder (passagiers hebben het niet eens door) voel ik dan ook af en toe "klapjes", vooral 2/3 en lockup. Maar! Mijn bak heeft net 110.000 km gehad, hierdoor vermoed ik dat het niet de dempers zijn... nieuwe olie (lees flushen) zou dan dus geen kwaad kunnen.

Afijn, die 7 of 8 euro die zon litertje kost maakt dan ook niet uit, ik denk nu serieus over flushen na.

Nog andere ervaringen? :)
mightyspawn
5th Gear member

750 euro???

De laatste 3 dingen doe je zelf in een uurtje. En die handrem kun je ook makkelijk zelf, moet je alleen even een Haynes bestellen op internet. Wie verzint zulke bedragen toch.

En ik zou niet alleen flushen doen, maar ook vullen. Even 100km rijden en dan aftappen, dan weet je ook zeker dat je alle kleine metaaldeeltjes die ronddwarrelen meeneemt. Olie moet eerst goed warm worden voordat die zn werk doet. Zo doe ik het ook altijd bij 2e hands auto's die ik net in bezit heb. Vooral die van de motor. Lidl 15w40 erin van 9,99 euro. 100km rijden. Aftappen, en degelijk merk als Kron olie erin. En je blok is weer schoon.

Zelfde met koelvloeistof, nadat je die hebt afgetapt blok doorspoelen met water. Dan komt er nog een hoop rotzooi ermee uit. Afsluiten, bijvullen. Rondje maken en nog een keer aftappen. Hoef je niet iedere keer te doen, maar wel als je de auto net hebt en je niet precies weet welk onderhoud de auto in het verleden heeft gehad.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Over alle vloeistoffen”