gevaarlijke remmen op hoge snelheid

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Meneer Franklin
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.07.2009 - 14:02

Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een mooie zwarte bifuel s60 met (mag gezegd worden) twotone stoffen bekleding. (die half leer zwart en beige stoffe bekleding.)

Zoals het topic reeds vermeld heb ik erg gevaarlijke remmen. Links remt namelijk harder en sneller dan rechts. Dit is allemaal middels een correctie aan het stuur op te vangen want je begrijpt dat wanneer dit gebeurd de auto naar links wil. Wanneer ik echter op hoge snelheid rij en dit doe ik graag (160+) en ik moet flink in de ankers dan zie je me over de weg heen zwabberen. erg gevaarlijk dus.

Nadat de s60 bij een bedrijf op een remmentest rolbank (of hoe ik het ook mag noemen) is gezet kwam er dus uit dat links harder en eerder remt dan rechts. Nu zijn mijn banden onlangs vervangen daar ik bij de auto een set banden heb gekregen, en ook nu was duidelijk te zien dat de linker remblokjes (voor) meer versleten zijn dan rechts.

Nu is mijn vraag:
Wat kan ik zelf doen om er achter te komen wat dit euvel veroorzaakt?
Ik ben geen automonteur maar zeker wel erg handig, en het nodige gereedschap welke ik eventueel nodig zou hebben mag ook geen probleem zijn.

Alsvast bedankt voor jullie input.
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21182
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Oei, dit lijkt mij een gevalletje dealer hier zou ik geen risico mee willen lopen.
Wat gaat er gebeuren als het wegdek nat is, rondom de vangrail in?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Wiebe
5th Gear member
Berichten: 1656
Lid geworden op: 02.03.2008 - 14:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Trilt de auto ook tijdens het remmen?

Misschien zitten de blokken linksvoor wel vast (blijven dus vrij dicht tegen de schijf aan) Ik zou de boel eens goed schoonmaken en weer gangbaar maken.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Gebruikersavatar
Niek850
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 17.01.2007 - 18:25

Met alle respect, maar als je geen automonteur bent en niet eerder zoiets los gehad hebt, zou ik er linea recta mee naar een dealer rijden om de zaak te laten controleren. Remmen is niet echt iets om op te bezuinigen... Als je iets verkeerd doet kan het heel verkeerd aflopen.
Volvo 460 1.8i 1995
Volvo 850 2.5 10V 1995
Volvo C70 T5 1998
Volvo 340 CVT 1991
Volvo S60 2,4D 2004
Gast

Alles loshalen en kijken of alles nog goed gangbaar is.
Kijk ook even of de schijven nog volledig benut worden (ook binnenzijde).
Gebruikersavatar
Goelette
3rd Gear member
Berichten: 411
Lid geworden op: 21.12.2008 - 14:47
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer:

Op de remmentestbank was er een verschil. Maar kon je ook zien of er een kant het gewoon niet of duidelijk te slecht deed? Of remde de andere kant juist te hard en de ene kant normaal?

Ik zou er gewoon een monteur naar laten kijken die heeft het waarschijnlijk zo gezien. Ik snap niet dat degene waar hij op de testbank geweest is niet meteen kon/wilde zeggen wat het was. Als je het nooit gedaan hebt zou ik er niet zelf alleen aan beginnen. Dus gewoon naar een monteur brengen (en die hoeft niet persé bij een volvo-dealer te werken natuurlijk) of een kennis inschakelen die monteur is en weet waar hij het over heeft. Die kan het je dan leren zodat je het de volgende keer zelf kunt.

Ik denk dat het probleem in je remklauwen zit trouwens, en die zijn over het algemeen duur.
Renault Goelette 4x4 1953; Renault Goelette 4x4 1954;Ford Sierra 1987; Citroen BX 1990; Honda CRX 1985; Honda CRX 1988; Honda CRX 1985; Renault Expresse 1990; Chrysler Voyager 1992; Honda CRX 1986; Honda Accord 1996; Unimog 404 1967; BMW K1100 LT 1998; Honda Accord 1991; Rover Tourer 1998 ; Rover 216 cabrio; Honda Civic 1978; Volvo V70 D5 2001 Volvo V40 1.8 1998;
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

AlexV70 schreef:Alles loshalen en kijken of alles nog goed gangbaar is.
Kijk ook even of de schijven nog volledig benut worden (ook binnenzijde).
idd,ik denk dan ook dat je remklauw ad rechterzijde niet meer
goed gangbaar is.
geen glans zonder wrijving
Meneer Franklin
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 27.07.2009 - 14:02

Nu wil het toeval dat ik zo'n buurman heb die een lotus elise heeft als hobby auto. Die is van boven tot onder van voor naar achter en van links naar rechts aangepakt. Denk hier b.v. aan andere motor andere remmen andere etc. etc. dus nee was niet van plan zelf mijn remmen uit elkaar te halen en maar te hopen dat ze na het weer in elkaar zetten weer netjes doen.
Bedankt voor jullie zorgen maar een slimme rijder is een volvo rijder (of was het skoda volgens de reclame)

Hoe dan ook, wil ik graag weten wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn voordat ik bij een garage aankom en ze me vertellen dat er een nieuwe ABS pomp gemonteerd moet worden wat achteraf niet het geval blijkt te zijn.

Mocht het b.v. een kwestie zijn van schoonmaken en/of ontluchten dan zijn dit werkzaamheden die wellicht zelf te doen zijn. Natuurlijk alle veiligheid in acht nemende.

Nu wil het zo dat iemand mij vertelde dat het best zou kunnen zijn dat de remmen ontlucht zouden moeten worden. Dit zou ik moeten kunnen merken door voordat ik ga rijden eens een paar keer flink de rem in te trappen. Dit heb ik dus getest en waarempel, dit heeft effect. Doe ik dit dan remt alles gelijk. Vandaag een 100+ kilometers gemaakt met zowel met als zonder vantevoren de rem flink in te trappen. Dit geeft duidelijk een verschil.

Dus nog ideeen en/of tips?
Gast

Is de remvloeistof kort geleden vervangen?
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

keer goed ontluchten met het daarvoor bestemde apparaat,dus niet hand(voet)matig!
Want dat werkt niet bij een ABS systeem..
Ramon&Ramon
7th Gear member
Berichten: 9965
Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
Locatie: Utrecht en Omstreken

http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... n-niet.ece


Geen goede reclame dit bovenstaande!
Gebruikersavatar
Henriëtte
7th Gear member
Berichten: 5697
Lid geworden op: 14.02.2009 - 19:57

Ja, ik las het ook....
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Zullen we het daar niet OOK in dit topic over gaan hebben?
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”