Pagina 1 van 1

gevaarlijke remmen op hoge snelheid

Geplaatst: 02.09.2009 - 17:12
door Meneer Franklin
Sinds enige tijd ben ik de trotse eigenaar van een mooie zwarte bifuel s60 met (mag gezegd worden) twotone stoffen bekleding. (die half leer zwart en beige stoffe bekleding.)

Zoals het topic reeds vermeld heb ik erg gevaarlijke remmen. Links remt namelijk harder en sneller dan rechts. Dit is allemaal middels een correctie aan het stuur op te vangen want je begrijpt dat wanneer dit gebeurd de auto naar links wil. Wanneer ik echter op hoge snelheid rij en dit doe ik graag (160+) en ik moet flink in de ankers dan zie je me over de weg heen zwabberen. erg gevaarlijk dus.

Nadat de s60 bij een bedrijf op een remmentest rolbank (of hoe ik het ook mag noemen) is gezet kwam er dus uit dat links harder en eerder remt dan rechts. Nu zijn mijn banden onlangs vervangen daar ik bij de auto een set banden heb gekregen, en ook nu was duidelijk te zien dat de linker remblokjes (voor) meer versleten zijn dan rechts.

Nu is mijn vraag:
Wat kan ik zelf doen om er achter te komen wat dit euvel veroorzaakt?
Ik ben geen automonteur maar zeker wel erg handig, en het nodige gereedschap welke ik eventueel nodig zou hebben mag ook geen probleem zijn.

Alsvast bedankt voor jullie input.

Geplaatst: 02.09.2009 - 17:21
door diesel01
Oei, dit lijkt mij een gevalletje dealer hier zou ik geen risico mee willen lopen.
Wat gaat er gebeuren als het wegdek nat is, rondom de vangrail in?

Geplaatst: 02.09.2009 - 17:23
door Wiebe
Trilt de auto ook tijdens het remmen?

Misschien zitten de blokken linksvoor wel vast (blijven dus vrij dicht tegen de schijf aan) Ik zou de boel eens goed schoonmaken en weer gangbaar maken.

Geplaatst: 02.09.2009 - 17:52
door Niek850
Met alle respect, maar als je geen automonteur bent en niet eerder zoiets los gehad hebt, zou ik er linea recta mee naar een dealer rijden om de zaak te laten controleren. Remmen is niet echt iets om op te bezuinigen... Als je iets verkeerd doet kan het heel verkeerd aflopen.

Geplaatst: 02.09.2009 - 18:02
door Gast
Alles loshalen en kijken of alles nog goed gangbaar is.
Kijk ook even of de schijven nog volledig benut worden (ook binnenzijde).

Geplaatst: 02.09.2009 - 18:03
door Goelette
Op de remmentestbank was er een verschil. Maar kon je ook zien of er een kant het gewoon niet of duidelijk te slecht deed? Of remde de andere kant juist te hard en de ene kant normaal?

Ik zou er gewoon een monteur naar laten kijken die heeft het waarschijnlijk zo gezien. Ik snap niet dat degene waar hij op de testbank geweest is niet meteen kon/wilde zeggen wat het was. Als je het nooit gedaan hebt zou ik er niet zelf alleen aan beginnen. Dus gewoon naar een monteur brengen (en die hoeft niet persé bij een volvo-dealer te werken natuurlijk) of een kennis inschakelen die monteur is en weet waar hij het over heeft. Die kan het je dan leren zodat je het de volgende keer zelf kunt.

Ik denk dat het probleem in je remklauwen zit trouwens, en die zijn over het algemeen duur.

Geplaatst: 02.09.2009 - 21:13
door toppertje
AlexV70 schreef:Alles loshalen en kijken of alles nog goed gangbaar is.
Kijk ook even of de schijven nog volledig benut worden (ook binnenzijde).
idd,ik denk dan ook dat je remklauw ad rechterzijde niet meer
goed gangbaar is.

Geplaatst: 02.09.2009 - 23:04
door Meneer Franklin
Nu wil het toeval dat ik zo'n buurman heb die een lotus elise heeft als hobby auto. Die is van boven tot onder van voor naar achter en van links naar rechts aangepakt. Denk hier b.v. aan andere motor andere remmen andere etc. etc. dus nee was niet van plan zelf mijn remmen uit elkaar te halen en maar te hopen dat ze na het weer in elkaar zetten weer netjes doen.
Bedankt voor jullie zorgen maar een slimme rijder is een volvo rijder (of was het skoda volgens de reclame)

Hoe dan ook, wil ik graag weten wat de mogelijke oorzaken zouden kunnen zijn voordat ik bij een garage aankom en ze me vertellen dat er een nieuwe ABS pomp gemonteerd moet worden wat achteraf niet het geval blijkt te zijn.

Mocht het b.v. een kwestie zijn van schoonmaken en/of ontluchten dan zijn dit werkzaamheden die wellicht zelf te doen zijn. Natuurlijk alle veiligheid in acht nemende.

Nu wil het zo dat iemand mij vertelde dat het best zou kunnen zijn dat de remmen ontlucht zouden moeten worden. Dit zou ik moeten kunnen merken door voordat ik ga rijden eens een paar keer flink de rem in te trappen. Dit heb ik dus getest en waarempel, dit heeft effect. Doe ik dit dan remt alles gelijk. Vandaag een 100+ kilometers gemaakt met zowel met als zonder vantevoren de rem flink in te trappen. Dit geeft duidelijk een verschil.

Dus nog ideeen en/of tips?

Geplaatst: 02.09.2009 - 23:50
door Gast
Is de remvloeistof kort geleden vervangen?

Geplaatst: 02.09.2009 - 23:55
door Ramon&Ramon
keer goed ontluchten met het daarvoor bestemde apparaat,dus niet hand(voet)matig!
Want dat werkt niet bij een ABS systeem..

Geplaatst: 02.09.2009 - 23:57
door Ramon&Ramon
http://www.destentor.nl/algemeen/binnen ... n-niet.ece


Geen goede reclame dit bovenstaande!

Geplaatst: 03.09.2009 - 00:09
door Henriëtte
Ja, ik las het ook....

Geplaatst: 03.09.2009 - 07:57
door Paul
Zullen we het daar niet OOK in dit topic over gaan hebben?