Airbag

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Puppey
1st Gear member

IK heb deze week een aanrijding gehad met mijn V50 waarbij ik met behoorlijke snelheid vrijwel frontaal achterop een ander, stilstaand voertuig ben geklapt.

Gelukkig waren er geen gewonden, maar de voorzijde (incl. motorkap) van m'n auto was behoorlijk beschadigd. De airbag was echter niet geactiveerd terwijl de impact toch behoorlik was, dus vraag ik me af onder welke omstandigheden / bij welke snelheid dit wel was gebeurd.
V50 1.6D MY08 - Edition II - Black Sapphire Metallic - Leder Off Black - 17"; Spartacus
supafly1975
2nd Gear member

Bij veel automerken, en dus waarschijnlijk ook bij Volvo, wordt een airbag geactiveerd door een gaspatroon een signaal geeft naar de auto-'computer'.

Dat gaspatroon is een buisje, dat wordt in een hellende positie vastgemaakt, en bevat bovenaan een magneet met een metalen bolletje aan, en onderaan een contact. Bij een sterke aanrijding komt het bolletje los, en rolt naar beneden, afgeremd door het gas dat tussen het bolletje en het buisje moet passeren. Eenmaal beneden maakt het contact...
Als de aanrijding niet sterk genoeg is, gaat het bolletje door de magnetische krachten terug naar zijn normale positie...

Die gaspatronen bevinden zich in de zijkanten en of bumpers van de wagens.

In de handleiding staat :

De reactie van de sensoren hangt af van de
ernst van de aanrijding en van het feit of de
veiligheidsgordel aan de bestuurderszijde
of de passagierszijde vooraan wordt gedragen
of niet.
Het is dan ook mogelijk dat er bij ongelukken
slechts één (of geen enkele) van de
airbags wordt opgeblazen. Het SRS-systeem
registreert de botskracht waaraan de
auto blootstaat en stemt de activering van
een of meerdere airbags daarop af.
Ook de capaciteit van de airbags wordt
afgestemd op de botskracht waaraan de
auto blootstaat.

Waarschijnlijk was de impact behoorlijk, maar ging je niet zo snel meer? Ofwel heb jij de impact behoorlijk overschat, en was de aanrijding op zich relatief zacht...

Ikzelf vlamde ooit achterop een stilstaande file op de snelweg, en weet wat HARD is... (zat volledig vast in het wrak, en moest door de brandweer worden losgeknipt...Wagen was toen total loss...)

Jammer om te horen dat je schade hebt aan een prachtwagen...

Veel sterkte bij het ontvangen van de factuur... ;(

gr,
P.
Puppey
1st Gear member

Dank je wel voor je uitgebreide uitleg over de werking van een airbag. Dit wist ik nog niet allemaal.

Ik weet niet hoe hard ik zelf nog reed bij het ongeval. Ik reed 70 à 80 km/uur voordat ik een noodstop moest maken en voor ik het wist zat ik al achter in de auto van mijn voorganger. Die had nog een vrij jonge Renault Kangoo, maar na het ongeval zat er een flinke knik in zijn dak en ook de onderkant was niet meer helemaal recht. Het was dus een behoorlijke klap, maar waarschijnlijk (en in ieder geval gelukkig) niet zo heftig als jouw ervaring.
Geen idee wat mijn snelheid nog was op het moment van de botsing (daar had ik geen tijd voor om op te letten) maar gezien de schade leek me dat dit hoger was dan 30 km/uur.

Wel vond ik dat de auto SUPER remde. Het leek wel of de achterzijde van m'n auto omhoog kwam, zo dook de neus in. Het was helaas niet genoeg.
V50 1.6D MY08 - Edition II - Black Sapphire Metallic - Leder Off Black - 17"; Spartacus
supafly1975
2nd Gear member

Hey puppey,

Ik heb over de remmen dezelfde opmerking... Keihard remmen is echt KEIHARD remmen! En toch nog handelbaar om dan wat bij te sturen.

Wat ik ook opmerkelijk vind is de wegligging op zich en het DTSC^-programma aan boord... Zelfs als je een bocht invliegt, hij blijft mooi vlak op de weg...

Ik heb op een testcircuit al eens een serieuse noodstop gemaakt om het adaptieve remlicht enze... te testen, en de vertraging van de wagen is echt enorm goed!

gr,
P.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”