Airco maakt duidelijk geluid?

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Arjenj
Starter

Dames en heren,

Ik sta op het punt een V70 2.5D uit 1999 te kopen. Toen ik een proefrit in deze wagen ging maken viel me op dat na het starten van de motor, buiten de auto een duidelijke (niet regelmatige) tik te horen is. Toen ik dit aan de garagehouder vroeg deed hij hierover heel luchtig. Het zou volledig normaal zijn en van de airco komen?

Verder tijdens de proefrit geen rare dingen ervaren. Motor loopt als een zonnetje en de airco werkt.

Omdat ik zelf de kennis helaas niet heb vraag ik me af of dit verhaal over die tik kan kloppen?
ALF
4th Gear member

Waarschijnlijk zit er climate control op. Deze regelt de lucht en waar nodig een scheutje koude lucht van de airco en die springt dan aan en uit.
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
Euro
2nd Gear member

Ja bij de C70's waar ik in heb gezeten kon je bij iedere (de een wat luider dan de ander, mijnes is bijna helemaal stil) ECC systeem met de airco aan een af en toe mechanische tik horen, of eigenlijk meer een clunk.

Klinkt totaal niet gevaarlijk, en na navraag is het het ook niet.
Laat wel om de 2/3 jaar de airco bijvullen, toen ik mijn auto kocht heb ik specifiek om de bonnetjes hiervan gevraagd omdat sommige mensen denken dat een airco onderhoudsloos is ... wel ... dat kan maar dat gaat je kosten ;)
Arjenj
Starter

Check.. klinkt inderdaad niet gevaarlijk. Heeft ook heel duidelijk niets met het toerental van de motor te maken, dus het zal inderdaad wel een kloppend verhaal zijn van de garagehouder. De airco is recentelijk bijgevuld/onderhouden en het geluid is eigenlijk alleen buiten de auto goed te horen. Door de geluidsisolatie onder de motorkap hoor je in de auto niets.

Bedankt voor de snelle reacties. Ik ga me hier verder maar geen zorgen over maken.
KR@MMETJE
2nd Gear member

Pas er echter wel op dat de airco blijft werken gedurende langere tijd. Dit geluid ga je ook krijgen als er teveel speling zit op de magneetkoppeling van je compressor. Als dit het geval zou zijn hoor je om de paar seconden een tik. Is dit niet het geval en blijft de airco gedurende 15 minuten ijskoude lucht produceren dan hoef je je hierom geen zorgen te maken.

Heb dit helaas vorig jaar zelf mogen ervaren...
Volvo 440 1.8i Luxury Line '95
Volvo S70 2.5D Europa Comfort Exclusive '99
Volvo S60 D5 Momentum '06
marwess
2nd Gear member

stellen van de koppeling is de oplossing als ik het zo lees en evt opnieuw vullen

gr

martin
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”