aankooptips gevraagd V70 diesel

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Tim1975
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.09.2009 - 21:19

Hallo,

Ik ben van plan een V70 diesel te kopen, ik heb een 2.5D op het oog met 115.000km en een andere met 145.000km, ik moet er geregeld een paardentrailer mee trekken (1500kg), ik twijfel alleen nog of ik niet beter voor een 163pk of een 2.4D met 130pk kan gaan, of dat het oude VW TDI blok ook een goede keus is. Voor verdere aankooptips omtrent die diesels hou ik me aanbevolen! Alvast bedankt voor jullie input!

groet,
Tim
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Als je de mogelijkheid hebt, ga voor de D5 163pk. Dat is een erg fijne motor.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Tim1975
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.09.2009 - 21:19

Hoi Richard,

bedankt voor je reactie, heb je verder nog tips waar ik op moet letten bij aankoop?

groet,

Tim
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Je gaat voor het nieuwere type neem ik aan. Die vanaf 2000?
Bij de D5 moet je er even op letten of hij rookt of niet. Roken kan duiden op problemen met de verstuivers. Die TDI (audi blok) mag wel wat roken.
De ramen kunnen soms wat problemen opleveren ( niet goed open en dicht).
En verder kan ik zo snel even niet iets bedenken. Als me weer wat te binnen schiet roep ik het hier ;)
De distributieriem moet bij 160.000 of 8 jaar vervangen worden. Is ook handig om in de gaten te houden.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
bert67
4th Gear member
Berichten: 630
Lid geworden op: 28.11.2005 - 22:59
Locatie: Burgh-Haamstede

met de D5 en een paardetrailer goed je koppeling in de gaten houden. Vooral het dual mass is een duur grapje. (helaas uit ervaring)
Verder is de D5 een heerlijke motor, ook met ballast achter de auto.
480 es my 1988 225.000 sold
v40 1.9d 95pk europa my 2000 294.000 sold
v70 d5 2002 485.000 sold
v70 2.od 2010 sold 284.000
c30 1.6d 2009
v70 2.0d 2009
Tim1975
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.09.2009 - 21:19

De auto's die ik op het oog heb zijn allebei van het nieuwe type 1x 2000 en 1x 2001. Hebben jullie ervaring wat het kost om de distributie te vernieuwen? die is wel handig om in de onderhandeling mee te nemen. Hebben jullie ervaring met de 130 pk 2.4 Volvo motor?
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41214
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

@Tim,
Lees het forum maar eens door, dan zul je genoeg ervaringen tegenkomen.
Trek er maar een avondje voor uit :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Tim1975
1st Gear member
Berichten: 24
Lid geworden op: 07.09.2009 - 21:19

Hoi Ben,

Ik had al zo'n gevoel dat het even kon gaan duren.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

De distributiewissel is bij een TDi veel lastiger als bij de D5. Je hebt daar speciaal gereedschap voor nodig, en dat heeft niet iedere garage.
Ondanks dat altijd wordt gezegd dat een D6 een veel fijnere motor is dan een TDi ga ik het wat nuanceren. Ik vraag me af of al die mensen die dat beweren in beide types hebben gereden, of dat ze een mening van anderen napraten.
ja de D5 is iets minder rumoerig, maar ook zeker niet het toonbeeld van een rustige motor. Ik vind de D5 veels te lawaaig voor een auto van deze prijs. De TDi heeft als nadeel dat hij onderin een klein turbogat heeft, de D5 is iets eerder bij de les. Verder is de TDi iets zuiniger. Grootste voordeel van de TDi is natuurlijk de prijs. Mensen lopen masaal de TDi voorbij op zoek naar een D5. Als je voordelig wilt rijden zoek dan een TDi, zeker als je een paardentrailer wilt trekken. De koppeling van de oer D5 is niet al te sterk, en de kans is groot dat je met een tweedehands na korte tijd een nieuwe nodig hebt incl vliegwiel. En dat is een hele dure grap (+-2000 euro).
Als je voor de TDi gaat let dan goed op of de distri is vervangen. Bij twijfel laten doen. Deze gaan er wel eens af met catastrofale gevolgen. Kost ongeveer 800 euro bij de dealer.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik heb in beide auto's meermalen gereden. TDI en D5. Heb zelf een D5 gehad en goede vrienden de TDi. Moet echt zeggen dat de D5 lekkerder vind. Die rijdt egwoon veel soepeler. Verder is het een flinke opgave om een TDI met niet al te veel op de teller te vinden.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ik zeg ook niet dat de D5 niet de betere keus is, maar de TDi is ook geen straf of slechte keuze. Vaak wordt de TDi afgeschilderd als een nogo in vergelijk met de D5. En daar ben ik het niet mee eens.Als het op economie aan komt (en dat is bij veel mensen het geval!) is de TDI gewoon de betere keuze.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ben ook met je eens dat de TDi gewoon een goede motor is. Maar als je in beide versies hebt gereden gaat in 9 van de 10 keer toch de voorkeur uit naar de D5. Dat wil niet zeggen dat de de andere motor niet goed is.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
obrasp
2nd Gear member
Berichten: 117
Lid geworden op: 24.01.2007 - 22:54

Eens. Het verbruik van de TDI is idd verbazend gunstig. Bij mij een gemiddelde van 6.8/100. Dit met een sportieve rijstijl. Afgezien van wat kleinere probleempjes heeft de motor mij na bijna een ton (grofweg van 130k tot 230k) nooit in de steek gelaten.
Idd wel wat lawaai bij optrekken (hoewel geen onaardig geluid). Eenmaal op cruisesnelheid vind ik het geluid heel aanvaardbaar.
Turbo-gat is ook een klein nadeel. In mijn geval is het turbogat vrij fors.
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Hallo,

Ik hoop dat je een auto koopt ongeacht welk merk of motor waar je veel plezier aan zult beleven. De reden dat ik een beetje negatief ben, is omdat ik een Volvo V70 D5 uit 2002 voor veel geld heb gekocht. Omdat ik goede berichten over deze auto hoorde heb ik hem gekocht. Maar om deze auto goed rijdend te houden moet je wel een zak met geld hebben. In 1 van mijn topics heb ik mijn kosten is weergegeven. En zelfs ik schrok van de bedragen die ik heb uitgegeven, om mijn heilige koe op de weg te houden.
Sorry voor mijn negatieve houding, maar dat is mijn gevoel bij deze auto.

Groet Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Hallo,

Ik spreek uit ervaring als Volvo V70 D5 rijder. Mooie auto, wel duur in onderhoud.
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Wat een mooi stukje constructief commentaar van Maxplus.
Die TDi is een van de beste diesels ooit, een absolute aanrader
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

ik kan de vergelijking D5-tdi redelijk goed maken,omdat ik eerst een S60 D5
had,en nu dus een V70 tdi(wel nw.model)
ik was in het begin bang om van een D5 "terug" te gaan naar een tdi.
maar na 2 jaar de tdi in bezit te hebben kan ik niet anders zeggen dat dit
ook best een fijne motor is,en beresterk,en oerbetrouwbaar.
wat geluid betreft,de tdi klinkt idd anders dan een D5,maar kan niet zeggen
dat het geluids niveau meer is.
wat het verbruik betreft,ook daar ondervind ik weinig verschil,zo rond de
1:15/16.
wat trekkracht betreft,na gekieteld te zijn(fasttech)ook(voor mijn gevoel) geen
verschil.
waar je wel mee moet uitkijken bij de D5,is dat je niet te laag in de toeren
gaat rijden,deze neiging heb je al gauw vanwege het hoge koppel,dat relatief
vroeg beschikbaar is.
bij de tdi is dat iets later zodat het vliegwiel iets meer gespaard wordt.
kortom,als je een mooie uitvoering ziet staan,en er zou een tdi motor in liggen
zou ik hem daarom niet laten staan.

S6 met je zoektocht.
oh ja,de mijne heeft inmiddels 384.000km ervaring
:wink:
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
Richard
7th Gear member
Berichten: 8657
Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
Locatie: Steenwijk
Contacteer:

Ik zou inderdaad zeker een mooie tdi niet laten staan. Als hij verder aan je wensen voldoet gelijk meenemen. Beide blokken kunnen hoge km standen erg goed aan. Het hangt er ook een beetje vanaf wat je verder op en aan je auto wilt hebben.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
Gebruikersavatar
Maxplus
2nd Gear member
Berichten: 166
Lid geworden op: 23.10.2007 - 21:17

Beste Bart,

Sorry dat dit niet constructief was, bericht inmiddels aangepast.

Groet Maxplus
Volvo V70 d5, 198 Pk
bwj 2002, 450.000 km
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@ maxplus, zou die 198pk daar niet debet aan kunnen zijn?
Volvo for life
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”