Thermostaat

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
cyclinglievens
2nd Gear member

Hallo,
ik ben erin geslaagd mijn motor te laten lopen, en hij draait als een zonnetje. Enig probleem, hij wordt wel heel erg warm. ik dacht om hem te laten draaien en warm te laten lopen, maar na 5 minuten stond de temperatuurmeter al tegen het rood. Hier klopt dus iets niet ? De thermostaat heb ik in een pot water gesmeten en op het vuur gezet, hij gaat open tegen het kookpunt ( te laat ? ) De radiator stond helemaal vol water. Wat kan nog een oorzaak zijn? Waterpomp kapot?
oudevolvo
3rd Gear member

Er kan nog steeds van alles aan de hand zijn. Gaat hij ook daadwerkelijk koken?
Zo nee, is de meter wel goed? Die gaan namelijk ook vaak stuk, want dat is een met ether gevuld systeem. Dit kun je ook eenvoudig testen door hem in water te hangen.

Zo ja, dan kan er een verstopping in je blok zitten. Je kunt het eens proberen zonder thermostaat (leg dan wel even een draadje van de juiste dikte in de rubber ring om de thermostaat en stop de ring wel in het huis, anders gaat hij lekken).

Als je de kachel aanzet (op heet) en dan de blower aan, komt daar dan warme lucht uit?
Met andere woorden, zit je systeem vol?

Succes,
Groeten Lars

Beste kun je een thermometer erbij leggen om een juiste meting te krijgen.

Het systeem komt wat op druk als je motor warm word dat heeft ook invloed op het kookpunt van de koelvloeistof.
Ik neem aan dat U gekeken heeft of de radiator niet dicht zit met kalk aanslag ?
V60 cross country 2023 Silver Dawn
admiral
5th Gear member

Ik heb toendertijd uit voorzorg mijn rad vervangen (lek maar ook deels dichtgerot) thermostaat vervangen en alle koelwaterslangen want bij die van mij had als koeling gewoon water gehad in amerika en dat zet lekker veel kalk aan, ik nl een open koelsysteem . Dus eerst alle oude troep eruit en vervangen en dan het blok afvullen met natuur azijn. Dit lekker een paar weken laten zitten wel ff af en toe de motor laten draaien en de verwarming ook open zetten, moet je is zien wat een bagger je dan uit de aftapkraan krijgt. Vervolgens een slang op de kraan aansluiten, het uiteinde in de rad, aftapkraan bij het blok dicht, weer afvullen met water, motor starten, aftapkraan open en de kraan waar de slang aan zit open, hou het water in de rad op niveau en wacht tot er helder water bij de aftap van het onderblok uit loopt. doe dit niet op straat maar ergens waar je een beetje afgelegen zit of vang het water op want het laat wel een roest plek achter op je straatje.

Tot mijn tevredenheid komt temp meter niet verder dan het middelste groene blokje en met klimmen in belgie niet verder dan het einde van het middelste groene blokje. Het is ff een klus maar het loont de moeite.
cyclinglievens
2nd Gear member

De kachel heb ik niet effectief getest, maar de waterslangen die ernaartoe liepen waren wel degelijk warm. De kachel is er momenteel wel uit, ik sluit de slangen kort zodat ik de motor terug kan starten. De meter werkt volgens mij goed, want hij klom netjes van koud naar warm... Ik zie geen sporen van kalkaanslag in de radiator, dus ik vermoed dat deze inorde is.
Het water kookte niet, ik heb de motor stilgelegd om geen schade aan te richten.
Kan ik mijn radiator en blok spoelen als deze gedemonteerd zijn? Mss door een koppelstukje te maken en met een hogedrukreiniger de boel uit te spoelen?
Zou ik er een ontstoppingsmiddel kunnen opgieten en spoelen als de motor uit de wagen is?
cyclinglievens
2nd Gear member

Oja, het blok heeft wel 5 jaar stilgestaan en ik moest behoorlijk wat water bijvullen... (mss handig om dit even te vermelden :) )
admiral
5th Gear member

Die van mij heeft sinds 2003 niet meer gedraaid en pas dit jaar weer voozichtig zijn rondjes gemaakt. Het duidt er toch op dat er wat kanaaltjes verstopt zijn.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”