Ik was vandaag bezig met een tussenstuk van de uitlaat.
Zo had ik een goede kijk op de schokbrekers en veren.
Het lijkt mij dat de schokbrekers echt aan vervanging toe zijn.
Als ik goede schokbrekers plaats zal het geklonk, met inzittenden achter in, misschien al wel verholpen zijn.
Ik vind de veer van een dik soort en het lijkt mij zelfs dat ze al eens zijn vervangen.
Over die veer kan ik niet zoveel zeggen maar ik zou zeker die schokbrekers vervangen. Dat is zelfs op de stoep een werkje van niks en scheelt vaak al erg veel!
We hadden het er enige tijd geleden over in een oud topic.
Veren en schokbrekers.
Er zijn ook hulpveren en de eerste slechte veren in de allereerste modellen.
Ik vermoed dat dit latere veren zijn. Met de tijd ga ik de schokbrekers vervangen. Het heeft allemaal geen haast.
Het stukje wat ik heb geschreven, begin topic, heb ik taalkundig aangepast.
Wat schrijf ik slecht als ik een paar biertjes op heb. Dat jullie het nog konden volgen!
Er zijn inderdaad twee uitvoeringen van de vering geweest, herkenbaar aan het stootkussen boven in de veer (oud) of onder in de veer (nieuw). Jij hebt dus het nieuwe type.
De veren zien er origineel uit, kan niet zeggen of ze oud of vernieuwd zijn (een schoonmaakbeurt kan ze al als nieuw doen uitzien). Wel mis je het silentblock. Geen ramp, maar je kunt hem weer toevoegen. Eventueel zou geklonk van het ontbreken daarvan kunnen komen (weet niet of de bovenkant dan de onderkant kan raken...)
De schokbrekers kun je idd vervangen, maar ik zie geen vochtige plekken dat ze aan het lekken zijn dus misschien niet eens noodzakelijk als je geen specifieke klachten hebt. Voor klonk-klachten zou ik eerst even je reactiestangetjes/stabilisatiestang nakijken.
Welk jaar is je auto, lijkt verdacht veel op die van mij.
Het lijkt echter een oud type te zijn met het schaaltje onderin (sorry zark3) en je hele stootkussen is inderdaad weg. Ik denk (ervaring) dat ej vernig zover inklapt met mensen achterin dat de schokbreker de zaak begrensd op zijn aanslag. Als je de nieuwe veren monteerd (vanaf zo 1993 en later) ben je er denk ik vanaf. Deze zijn stugger. Testje wat ik gedaan heb is oude en nieuwe volvo op de trekhaak gaan staan, bij het nieuwe type volvo 1994 zakte de achter kant geen 5cm maar 4 cm in. Dat is met 75kg op de trekhaak dus, 2 personen is 2 x zoveel gewicht dus ook 2 cm totaal meer doorzakken (dat is veel).
Om een voorbeeld te geven, ik heb rondom originele spatlappen, bij een bocht komen ze met 1 persoon achterin al aan de grond, bij 2 personen gewoon bij een bultje in een rechte weg al...........
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf. Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Die schokdempers bij die 400'tjes missen wel vaker hun behuizing, bij de 300's ook trouwens, maar dat wil vaak niet zeggen dat ze niet meer goed werken. Zoals eerder gezegt, beginnen die rubber blokken in de veren te plaatsen en als ik de foto zo bekijk zijn je stabstangrubbers ook uitgedroogd wat ook de "klonk" kan veroorzaken.
Toevallig heb ik vanmorgen bij mijn eigen wagen de dempers achter gedaan, moet zeggen dat dat op een brug met een luchttol wel veel beter gaat dan op de grond, echt een fluitje van een cent! Kleine tip: van te voren even met remmenreiniger de boel schoonspuiten en als het vuil er af is de bouten met WD40 nog eens flink inspuiten, het zit er allemaal al een tijdje onder.
Volvo C30 MY 2011 R-Edition Volvo S60 MY 2001 170 Pk Automaat Volvo 440 MY 1997 B20F Volvo 440 MY 1995 B18U
Thank's voor de reacties. De auto is van '92
Wel of geen silentblock, de auto zakt veel te makkelijk door.
Daar de veren van een goed type zijn ga ik er met de tijd voor om goede nieuwe stuggere schokbrekers te plaatsen.
Ik weet dat de vorige eigenaar, die de auto een tijdje had, vaak volgeladen in zijn wagen reed. Hij stapte over op een station om zijn spullen kwijt te kunnen.
Misschien zal dat zijn nadelige uitwerking hebben gehad op het geheel.
En ik zal kijken naar die rubbers. Maar zoals gezegd, hij zakt te gemakkelijk door.
Monroe ride leveler, typenummer kan ik je niet geven, dan moet het wiel eraf en daar heb ik vanavond geen zin in.
Prijs weet ik ook niet, de vorige eigenaar heeft ze eronder gezet. Maar ik had het ooit eens opgezocht en ik meen dat ze maar 10 of 15 per stuk duurder waren dan de gewone.