Pagina 1 van 1
Toerental bij lage snelheden V70 2.4T
Geplaatst: 12.09.2009 - 17:45
door RVL
Ik heb gezocht op het forum maar krijg niet echt uitsluitsel.
Ik ervar een bijzonder hoog toerental zonder dat er echt wat gebeurd bij lage snelheden ( toeren ca. 2000). Eenmaal buiten op de snelweg geen enkel probleem tussensprints zijn fenomenaal, de turbo reageert snel en zonder haperen.
In Duitsland zelfs bij snelheden boven 200+
De laatste tijd rij ik als een bejaarde het dorp uit om onnodig tumult te voorkomen. Wie helpt?
Geplaatst: 12.09.2009 - 17:54
door FrankS60
Ik neem aan een automaat gezien de problemen?
Geplaatst: 12.09.2009 - 17:55
door RVL
Dat klopt een automaat
Geplaatst: 12.09.2009 - 17:56
door Msuidgeest
Ik denk dat jij met een automaat rijdt ...
Als dat klopt dan kan dat een overmaat aan slip zijn van de eerste en/of 2e versnelling.
Hoe ziet de bakolie er uit? Roze/rood of chocoladekleurig? Dat laatste dan is olie verversen een goede optie. Zoek eens op "flushen" in de zoekbalk.
Geplaatst: 12.09.2009 - 18:04
door RVL
De olie is knalrood en net ververst
Geplaatst: 12.09.2009 - 20:41
door Gast
Ik herken dat ook wel. Wel toeren maar niet veel versnelling bij mijn GT.
Ik ga er vanuit dat dit zo hoort. Ook met een XC gereden en die had dit ook.
Geplaatst: 12.09.2009 - 22:24
door Frumpy
Dat fenomeen heb ik eigenlijk alleen als de winterstand is ingeschakeld, verder altijd naar behoren.
Maar ja, ik heb dan ook geen "gier"tronic.
Geplaatst: 13.09.2009 - 10:47
door RVL
Frumpy, die van mij is een gewone automaat geen geartronic
Geplaatst: 13.09.2009 - 10:59
door Frumpy
Zoals ik al schreef, mijn automaat pakt bij ieder toerental en snelheid uitstekend op. En ken het eigenlijk ook niet anders van mijn eerdere S80's.
Vandaar de opmerking over de winterstand. Dan schakelt de automaat uit stilstand niet op vanuit de 1e versnelling, maar vanuit een hogere (2e of 3e laat ik even in het midden).
Wellicht dat daarin het "probleem" schuilt. Of misschien eens langs de dealer om een software-upgrade te laten doen voor je automaat of een reset.
Heb je trouwens de bakolie daarom (laten) vervangen?
Geplaatst: 13.09.2009 - 11:04
door RVL
Ja dat vervangen van de bakolie was een van de actie maar helaas geen resultaat.Ik zal hem laten resetten of de upgrade vragen.
Bedankt
Geplaatst: 13.09.2009 - 11:15
door Frumpy
Check nou eerst of je niet abusievelijk op de W knop drukt achter de keuzehendel.
Ik gebruik de W stand eigenlijk nooit, en durf ook niet te beweren of deze stand vastgehouden wordt na het wegzetten en opnieuw starten van de auto. Als dit na iedere rit opnieuw moet worden ingeschakeld, dan is het toch iets anders. Maar ja, in heel veel gevallen verricht een upgrade van de software wonderen.
In ieder geval succes ermee, hopelijk wordt het opgelost.
Misschien is er wel helemaal niets aan de hand, want ik ken jouw definitie niet van:
Ik ervaar een bijzonder hoog toerental zonder dat er echt wat gebeurd bij lage snelheden ( toeren ca. 2000).

Geplaatst: 13.09.2009 - 15:44
door V70 T5 assen
Is dit niet iets wat je altijd hebt met een automaat als je stevig wegrijdt , dat de motor dan in de eerste versnellingen altijd veel toeren maakt .
Zeker met de benzine modellen , mijn ouders hebben een mondeo benzine automaat als ik daarin weg rij geef ik altijd weinig gas anders een toerenteller die richting de 4000 rpm knalt en mijn pa van is dit nu nodig
De diesel automaten schakelen waarschijnlijk eerder over omdat die meer op koppel rijden ( denk ik ha ha )
Geplaatst: 13.09.2009 - 16:31
door RVL
Ik begrijp wat je bedoelt V70T5 assen maar hij maakt ca, 2000 toeren en we bewegen nauwelijks, pas daarna herpakt hij zich.
De winterstand staat niet ingeschakeld. Ik laat hem checken bij de dealer.
Geplaatst: 14.09.2009 - 15:20
door Rob2u
Bij mij (zelfde motorisering) gebeurt zoiets elke dag precies 1 keer (met koude motor) en wel als volgt:
Starten en wegrijden van woonerf, wagen alleen in 1e en 2e versnelling en lage toeren. Daarna woonerf af en een gewone weg op, automaat blijft enige seconden in 2 "hangen" (toeren naar ca. 2500) en schakelt even later naar 3. Dit gedrag vertoont de automaat maar 1 keer, bij elke volgende keer schakelt hij snel op zonder veel toeren.
Men heeft mij verteld dat dit volkomen normaal is en ervoor zorgt dat er minder onverbrande uitlaatgassen geproduceerd worden.
Maar......, wellicht heeft het bij jou iets te maken met de chiptuning?!?!?!
Geplaatst: 15.09.2009 - 08:56
door RVL
Rob
Zoals jij het omschrijft is precies wat ik ook heb echter doet ie het een paar keer achter elkaar. Ik laat hem toch even uitlezen cq updaten en als het aan de tuning ligt gaat die er gelijk af want die zat er al op toen ik hem kocht en 200PK is zat voor mij
Geplaatst: 15.09.2009 - 15:28
door Rob2u
RVL schreef:Ik laat hem toch even uitlezen cq updaten en als het aan de tuning ligt gaat die er gelijk af want die zat er al op toen ik hem kocht en 200PK is zat voor mij
Goed plan, 200pk is meer dan zat
Laat je nog even weten of dat de oplossing was?
Geplaatst: 16.09.2009 - 12:04
door RVL
Gisternavond toch nog even een andere mogelijkheid bekeken (gasklep + de aanzuigbuizen) Ik kon bij een kennis lekker in de garage met goed licht even werken( heb zelf ook een garage maar die staat geheel vol met fietsen ijskasten wasmachines en weet ik veel, daar past geen Smart meer bij) heb de boel goed schoongemaakt, man wat een rotzooi kan daar inzitten en vanochtend naar kantoor geen enkel probleem meer.
Geplaatst: 16.09.2009 - 12:40
door Rob2u
RVL schreef:Gisternavond toch nog even een andere mogelijkheid bekeken (gasklep + de aanzuigbuizen) Ik kon bij een kennis lekker in de garage met goed licht even werken( heb zelf ook een garage maar die staat geheel vol met fietsen ijskasten wasmachines en weet ik veel, daar past geen Smart meer bij) heb de boel goed schoongemaakt, man wat een rotzooi kan daar inzitten en vanochtend naar kantoor geen enkel probleem meer.
Als het inderdaad de gasklep (ETM) is dan is schoonmaken altijd de 1e actie die uiteindelijk altijd (via de 2e actie: software update) leidt tot vervanging of revisie......

Er is op het Forum heel veel over te lezen!
PS. heb je een witte- of een gele sticker op de ETM staan?
Geplaatst: 16.09.2009 - 12:41
door RVL
gelukkig een gele! Dat had ik vorige week nog gecontroleerd.