[Vraag] Kleppendekselpakking (foto)

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Hallo mede-volvorijders,

Ik heb een vraag. Ik ben in het bezit van een Volvo 440 GL phase1 uit '89. Hij heeft reeds 120.xxxkm gereden. paar weken terug heb ik eens even fatsoenlijk onder de kap gekeken. Het viel mij op dat de pakking van het kleppendeksel zelf en er omheen vuil was. Deze heb ik met wat schoon gemaakt om te zien wat deze pakking nou deed in een 500km. Ik heb een foto gemaakt van de 'schone' pakking en van de pakking hoe deze er na 500km uitzag. Graag wil ik jullie mening. Ik ben maar een arme student ;) maar wil geen risico lopen en hem eigenlijk wel goed (laten) onderhouden, zodat hij nog een aantal jaartjes vooruit kan.

Ieder antwoord is gewaardeerd.

Foto kleppendekselpakking
Afbeelding

En voor de lol (best mooi voor 20 jaar, al zeg ik het zelf :) )
Afbeelding
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Arme student bestaat niet;l moet je die auto maar wegdoen. :P

Beetje zweten kan geen kwaad, mocht je het toch verdacht vinden, zo'n kleppendekselpakking is iets van 16 Euro dus dat valt wel mee.

Auto ziet er netjes uit inderdaad. Die achterlichten zijn van een phase 3.
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

ArjenM schreef:Beetje zweten kan geen kwaad, mocht je het toch verdacht vinden, zo'n kleppendekselpakking is iets van 16 Euro dus dat valt wel mee.
x2. Ik zie nauwelijks verschil tussen foto 1 en foto 2.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Inderdaad, dit is niks om je zorgen om te maken.
Aan de andere kant, een nieuwe pakking kost je maar €15, dus dat zijn de kosten ook niet. Vergeet dan niet om met wat hitte bestendige silliconenkit bij de 4 hoekjes een strookje kit te leggen. Wordt vaak vergeten.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Was meer algemene info, op die foto is inderdaad weinig verschil.

Op de hoekjes was kit smeren hoor ik voor het eerst.
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Oké, dat is super om te horen. Bedankt voor jullie antwoord, en idd, 16 euro voor de pakking valt zeker wel mee.

thnx
Gebruikersavatar
dr hilus
2nd Gear member
Berichten: 163
Lid geworden op: 20.10.2007 - 19:48

Heb je wel eens onder je auto gelegen? De kans is groot dat wanneer je naar bv de carterpakking kijkt die een veelvoud aan olie uitzweet. Merk je uberhaupt iets aan je oliepeil?
Koop
1st Gear member
Berichten: 13
Lid geworden op: 15.01.2009 - 12:38

Ik weet wel dat de motor zweet. In wat voor mate, weet ik niet precies. Maar ik hoef nooit of te nimmer olie bij te vullen. Door de garage tot het maximale gevuld, en een aantal duizend km erna, nog steeds niets bij hoeven vullen. Dat vind ik heel opmerkelijk, maar in mijn ogen niet verkeerd ;)

De V70 van mijn stiefvader verbruikt meer :P
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

Ik denk dat je pakking/rubber ring van je vuldop kapot is. Koop dus een nieuwe vuldop dan. Je kunt het gemakkelijk controleren door het zaakje even schoon te maken en een doek ronom het dopje te knoppen. Als het dan niet vies wordt dan licht ligt ;) het aan je dop.
Ik denk dat je een carb versie hebt en dan zit de brandstofpomp ook tegen het kleppendeksel aan. Na 20 jaar kan deze ook wel defect zijn (bij mij was dit zo) Wat ook kan zijn is dat je "ontluchtingsgaatje" van de brandstofpomp spettert van de olie, dan moet je een nieuwe brandstofpomp kopen (55 euro). Gewoon schoonmaken, doekje erom doen en kijk na een langere rit, motor aan laten staan, motorkap open trekken en ieman laten gasgeven (paar flinke dotten gas) en kijken waar de spetters vandaan komen.


Komen nergens geen spetters vandaan -> kleppendekselpakking verdenken. Dan kleine stukjes rijden en kijken waar de olie vandaan lekt om er zeker van te zijn
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
460volvo
2nd Gear member
Berichten: 214
Lid geworden op: 27.05.2008 - 19:42

Is me altijd geleerd om bij de in de 300-400serie gebruikte renaultmotoren een strookje kit te leggen bij elke hoek bij de halve rondjes. Waarschijnlijk omdat ze daar vaker leggen oid.
ArjenM
3rd Gear member
Berichten: 360
Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32

Ik vind het ook niet vreemd, had er alleen niet eerder van gehoord. Ik doe het zelf denk ik liever niet, kan er ook geen kit in de motor komen en ik moet elke 15.000 km kleppen stellen. Dan zou ik met kit elke keer moeten gaan schrapen.
Gebruikersavatar
redrooster
3rd Gear member
Berichten: 301
Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

wpee schreef:Ik denk dat je pakking/rubber ring van je vuldop kapot is. Koop dus een nieuwe vuldop dan. Je kunt het gemakkelijk controleren door het zaakje even schoon te maken en een doek ronom het dopje te knoppen. Als het dan niet vies wordt dan licht het aan je dop.
Dit dacht ik ook te zien. Alleen licht je dop niet op maar ligt het aan de dop. LOL
Afbeelding
De 460 GL carb van Frans
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

huh? haha
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Dat zweten doen al die Renault blokken uit die tijd. Heb er al een hoop gereden en nog nooit eentje zonder dat die daar zat te zweten. Als het daar een zwembad is oke, tijd om er naar te kijken. Dit is prima.

Mijn b200k en b230e zweten totaal niet op die plekken, maar ja echt Volvo blok.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”