Misschien een stomme vraag van deze leek op het gebied van tuning, maar dien je ook te veranderen van brandstof (euro 95 wat ik nu tank naar euro 98)?
Ik dacht ergens gelezen te hebben dat na tuning euro 98 getankt zou moeten worden, of is het slechts zo dat de tuning meer effect heeft met 98?
Graag even jullie visie voor deze leek!
NB. wat zal het gevolg zijn qua pk's / verbruik bij mijn 2.4i 170 pk?
chiptuning > verandering van brandstof?
- maastrichtv70
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08.09.2009 - 16:08
- Contacteer:
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
verwaarloosbaar qua vermogenstoename
Volvo for life
- maastrichtv70
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08.09.2009 - 16:08
- Contacteer:
dus na tuning overstappen naar 98 levert geen echt wezenlijk verschil op? of bedoel ja dat vermogenstoename na tuning verwaarloosbaar is bij deze motor?bart simpson schreef:verwaarloosbaar qua vermogenstoename

- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
dat het geen zin heeft en je lekker 95 kan blijven rijden
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
beidenmaastrichtv70 schreef:dus na tuning overstappen naar 98 levert geen echt wezenlijk verschil op? of bedoel ja dat vermogenstoename na tuning verwaarloosbaar is bij deze motor?bart simpson schreef:verwaarloosbaar qua vermogenstoename
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
we zijn het eens Bart
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- maastrichtv70
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08.09.2009 - 16:08
- Contacteer:
thanks guys!
Volvo V70 2.4i 5cil. 170pk, mobility line, comfortline, 16inch velgen, spoiler, park assist, december 2001, 140.000 km
Volvo v40, 1.9D europa, september 1999
Volvo v40, 1.9D europa, september 1999
- liquid_force
- 6th Gear member
- Berichten: 4695
- Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
- Locatie: Zürich
ik moet toch zeggen dat ik (zeker bij autobahn-stukken op hogere snelheden) de 98 dan wel 100 (in Duitsland) graag tank omdat ik merk dat hij zuiniger is en toch absoluut meer leistung geeft ...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 566
- Lid geworden op: 03.09.2006 - 01:31
- Locatie: NL
De nadruk ligt meer op dit stuk, dan of je al dan niet 98 tankt. Chippen van (benzine)motoren zonder turbo heeft eigenlijk geen zin.NB. wat zal het gevolg zijn qua pk's / verbruik bij mijn 2.4i 170 pk?
Bij mij maakt het wel degelijk een merkbaar verschil of ik op 95 of 98 rijd.
Volvo S40 1.6D MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
Volvo S40 T5 BSR MY 2005
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
De tuners zeggen allemaal dat het wel uitmaakt... Ik denk dat je meetaparatuur nodig hebt om het te bewijzen.
Wel weet ik dat mijn T5 op Euro 98 zuiniger rijdt in vergelijking met Euro 95.
Wel weet ik dat mijn T5 op Euro 98 zuiniger rijdt in vergelijking met Euro 95.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
motorisch tunen van turboloze motoren levert toch vaak relatief weinig winst op. Zeker als je de kosten er tegenover zet.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- maastrichtv70
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 08.09.2009 - 16:08
- Contacteer:
OracleDBA schreef:De tuners zeggen allemaal dat het wel uitmaakt... Ik denk dat je meetaparatuur nodig hebt om het te bewijzen.
Wel weet ik dat mijn T5 op Euro 98 zuiniger rijdt in vergelijking met Euro 95.
komt dat niet doordat je hem getuned hebt of is/was dat ook voordat je hem had laten tunen?
- OracleDBA
- 4th Gear member
- Berichten: 545
- Lid geworden op: 07.11.2007 - 09:04
- Locatie: Zuid-Holland
Voor het tunen reed ik zuiniger op 98. Het scheelde ongeveer 1 ltr/100 km op de boordcomputer. De ervaring na tuning is tot nu toe dat het verbruik stabiel blijft, ondanks dat ik relatief weinig snelweg ritten heb gemaakt. Over een paar weken heb ik een goed beeld.
Ik schat wel in dat een eventuele besparing door tunen met een paar tussensprints wel verdwenen is
Ik schat wel in dat een eventuele besparing door tunen met een paar tussensprints wel verdwenen is

Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
- The Real Master
- 3rd Gear member
- Berichten: 358
- Lid geworden op: 27.07.2006 - 17:17
- Locatie: Salland
Hoe zit het dan met de chiptuning van een 140 pk versie dat is gedowngrade van de 170pk versie, de tuners zeggen dat je dan van 140 pk met custom chip rond de 180 pk kunt krijgen ?
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
ze zeggen er doorgaans niet bij dat hij daarvoor 1500 t/min harder gaat/moet draaien
Volvo for life
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
het mag 800,-- kosten om in 10 jaar 400,-- terug te verdienen...
Volvo for life
- Frenk
- 3rd Gear member
- Berichten: 290
- Lid geworden op: 03.08.2008 - 12:43
- Locatie: Oost-Vlaanderen
Wat een zuur sfeertje hier zeg
Ik antwoord graag op enkele vragen...
Het "herzetten" van een 2.4 140 pk naar 170 pk (of iets meer) is ZEER goed merkbaar maar inderdaad moet je hem in toeren trekken, nl boven de 4000 tr/min. Van verbruiksdaling merk ik nauwelijks iets.
Het tanken van verschillende benzines hangt soms meer af van het merk dan van 95 of 98 vind ik.
Normaal is het tunen van een non turbo zinloos. Dit is ook zo bij een 2.4i (170 pk).
Zo'n K&N luchtfilter durf ik niet plaatsen omdat die volgens mij meer slijtage veroorzaken door een mindere filtering.
Het is maar mijn bescheiden mening hé

Ik antwoord graag op enkele vragen...
Het "herzetten" van een 2.4 140 pk naar 170 pk (of iets meer) is ZEER goed merkbaar maar inderdaad moet je hem in toeren trekken, nl boven de 4000 tr/min. Van verbruiksdaling merk ik nauwelijks iets.
Het tanken van verschillende benzines hangt soms meer af van het merk dan van 95 of 98 vind ik.
Normaal is het tunen van een non turbo zinloos. Dit is ook zo bij een 2.4i (170 pk).
Zo'n K&N luchtfilter durf ik niet plaatsen omdat die volgens mij meer slijtage veroorzaken door een mindere filtering.
Het is maar mijn bescheiden mening hé

Volvo C70 (MY 07) 2.4 Summum BSR
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
Volvo C30 (MY 09) 1.6 D
- denkweb
- 4th Gear member
- Berichten: 810
- Lid geworden op: 04.08.2007 - 10:27
- Locatie: Arnhem
- Contacteer:
De motor draait een ander toerental waardoor de capaciteiten van de 170pk gehaald kunnen worden. Je krijgt er geen echt koppel bij, dat is waar de winst zit bij de turbo's. Een binnenvaartschip heeft ook vaak meer PK als een speedboot; het is maar waar je ze voor gebruikt. Ik acht het tunen van een auto zonder turbo in regel niet interessant. Wat win je er nu werkelijk mee? De topsnelheid blijft gelijk, hij is 2/100 sneller weg bij het stoplicht, de caravan trekken wordt voor de motor moeilijker omdat het koppel gelijk blijft bij meer vermogen.
Ik heb wat jaartjes in de 850 TDI gereden met ricachip en rijdt nu een 170pk S80. Mijn schoonvader rijdt een V70 140pk met chip maar die legt het nog altijd af, ondanks dat hij 10 pk meer zou moeten hebben. Bij de diesel merkte je direct het extra koppel en kon je heerlijk wegtrekken bij het stoplicht. Die illusie heb ik met de S80 echt niet. En ach, met de pegasus-R-velgen denkt de buurt toch al dat ik een snellere auto gekocht heb, dat is dan ook wel weer humor.
Een luchtfilter acht ik wel een interessante en goedkope manier om een heel klein beetje vermogen te winnen. Minder filtering? Zolang je niet door de klei of een woestijn heen gaat rijden zul je daar weinig op verliezen. Of je doet het simpelweg voor een beetje geluid onder de kap
Op RON98 rijdt je verder, maar is ook duurder. Dit zal ook niet echt tegen elkaar opwegen.
Ik heb wat jaartjes in de 850 TDI gereden met ricachip en rijdt nu een 170pk S80. Mijn schoonvader rijdt een V70 140pk met chip maar die legt het nog altijd af, ondanks dat hij 10 pk meer zou moeten hebben. Bij de diesel merkte je direct het extra koppel en kon je heerlijk wegtrekken bij het stoplicht. Die illusie heb ik met de S80 echt niet. En ach, met de pegasus-R-velgen denkt de buurt toch al dat ik een snellere auto gekocht heb, dat is dan ook wel weer humor.
Een luchtfilter acht ik wel een interessante en goedkope manier om een heel klein beetje vermogen te winnen. Minder filtering? Zolang je niet door de klei of een woestijn heen gaat rijden zul je daar weinig op verliezen. Of je doet het simpelweg voor een beetje geluid onder de kap

Op RON98 rijdt je verder, maar is ook duurder. Dit zal ook niet echt tegen elkaar opwegen.
Peugeot 305 rood | NH-57-KV | verkocht en inmiddels vernietigd
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
Volvo 360 2.0 wit | RV-10-BB | 360-cup donor geworden
Volvo 440 1.8 rood | YJ-75-JP | verkocht en inmiddels vernietigd
Ford Fiesta rood | FR-BF-72 | verkocht en week later total loss na ongeval
Volvo 850 GLT groen | FS-GZ-98 | total loss na ongeval
Volvo 850 TDI Blauw | PL-LB-65 | verkocht
Volkswagen Polo 1.6 rood | SL-JL-94 | verkocht
Volvo S80 2.4 170pk wit | 34-DX-RS | actueel
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo adviseert zelf voor optimale prestaties van de motor tegen een zo laag mogelijk verbruik RON98.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race