Pagina 1 van 2

chiptuning > verandering van brandstof?

Geplaatst: 14.09.2009 - 10:45
door maastrichtv70
Misschien een stomme vraag van deze leek op het gebied van tuning, maar dien je ook te veranderen van brandstof (euro 95 wat ik nu tank naar euro 98)?

Ik dacht ergens gelezen te hebben dat na tuning euro 98 getankt zou moeten worden, of is het slechts zo dat de tuning meer effect heeft met 98?

Graag even jullie visie voor deze leek!

NB. wat zal het gevolg zijn qua pk's / verbruik bij mijn 2.4i 170 pk?

Geplaatst: 14.09.2009 - 10:49
door bart simpson
verwaarloosbaar qua vermogenstoename

Geplaatst: 14.09.2009 - 11:01
door maastrichtv70
bart simpson schreef:verwaarloosbaar qua vermogenstoename
dus na tuning overstappen naar 98 levert geen echt wezenlijk verschil op? of bedoel ja dat vermogenstoename na tuning verwaarloosbaar is bij deze motor? :)

Geplaatst: 14.09.2009 - 11:39
door euerw
dat het geen zin heeft en je lekker 95 kan blijven rijden

Geplaatst: 14.09.2009 - 11:48
door bart simpson
maastrichtv70 schreef:
bart simpson schreef:verwaarloosbaar qua vermogenstoename
dus na tuning overstappen naar 98 levert geen echt wezenlijk verschil op? of bedoel ja dat vermogenstoename na tuning verwaarloosbaar is bij deze motor? :)
beiden

Geplaatst: 14.09.2009 - 12:29
door euerw
we zijn het eens Bart

Geplaatst: 14.09.2009 - 12:31
door maastrichtv70
thanks guys!

Geplaatst: 14.09.2009 - 12:33
door liquid_force
ik moet toch zeggen dat ik (zeker bij autobahn-stukken op hogere snelheden) de 98 dan wel 100 (in Duitsland) graag tank omdat ik merk dat hij zuiniger is en toch absoluut meer leistung geeft ...

Geplaatst: 14.09.2009 - 12:34
door eXite
NB. wat zal het gevolg zijn qua pk's / verbruik bij mijn 2.4i 170 pk?
De nadruk ligt meer op dit stuk, dan of je al dan niet 98 tankt. Chippen van (benzine)motoren zonder turbo heeft eigenlijk geen zin.

Bij mij maakt het wel degelijk een merkbaar verschil of ik op 95 of 98 rijd.

Geplaatst: 14.09.2009 - 13:24
door OracleDBA
De tuners zeggen allemaal dat het wel uitmaakt... Ik denk dat je meetaparatuur nodig hebt om het te bewijzen.

Wel weet ik dat mijn T5 op Euro 98 zuiniger rijdt in vergelijking met Euro 95.

Geplaatst: 14.09.2009 - 15:20
door denkweb
motorisch tunen van turboloze motoren levert toch vaak relatief weinig winst op. Zeker als je de kosten er tegenover zet.

Geplaatst: 14.09.2009 - 15:30
door maastrichtv70
OracleDBA schreef:De tuners zeggen allemaal dat het wel uitmaakt... Ik denk dat je meetaparatuur nodig hebt om het te bewijzen.

Wel weet ik dat mijn T5 op Euro 98 zuiniger rijdt in vergelijking met Euro 95.

komt dat niet doordat je hem getuned hebt of is/was dat ook voordat je hem had laten tunen?

Geplaatst: 14.09.2009 - 15:42
door OracleDBA
Voor het tunen reed ik zuiniger op 98. Het scheelde ongeveer 1 ltr/100 km op de boordcomputer. De ervaring na tuning is tot nu toe dat het verbruik stabiel blijft, ondanks dat ik relatief weinig snelweg ritten heb gemaakt. Over een paar weken heb ik een goed beeld.
Ik schat wel in dat een eventuele besparing door tunen met een paar tussensprints wel verdwenen is :-)

Geplaatst: 14.09.2009 - 18:10
door The Real Master
Hoe zit het dan met de chiptuning van een 140 pk versie dat is gedowngrade van de 170pk versie, de tuners zeggen dat je dan van 140 pk met custom chip rond de 180 pk kunt krijgen ?

Geplaatst: 14.09.2009 - 18:16
door bart simpson
ze zeggen er doorgaans niet bij dat hij daarvoor 1500 t/min harder gaat/moet draaien

Geplaatst: 14.09.2009 - 19:57
door gevanje
geldverspilling. Voor de mensen die hierdoor zuiniger rijden zou ik zeggen het welbekende placebo-effect.

Geplaatst: 14.09.2009 - 20:09
door bart simpson
het mag 800,-- kosten om in 10 jaar 400,-- terug te verdienen...

Geplaatst: 14.09.2009 - 21:00
door Frenk
Wat een zuur sfeertje hier zeg :(

Ik antwoord graag op enkele vragen...

Het "herzetten" van een 2.4 140 pk naar 170 pk (of iets meer) is ZEER goed merkbaar maar inderdaad moet je hem in toeren trekken, nl boven de 4000 tr/min. Van verbruiksdaling merk ik nauwelijks iets.

Het tanken van verschillende benzines hangt soms meer af van het merk dan van 95 of 98 vind ik.

Normaal is het tunen van een non turbo zinloos. Dit is ook zo bij een 2.4i (170 pk).

Zo'n K&N luchtfilter durf ik niet plaatsen omdat die volgens mij meer slijtage veroorzaken door een mindere filtering.

Het is maar mijn bescheiden mening hé 8)

Geplaatst: 14.09.2009 - 21:37
door denkweb
De motor draait een ander toerental waardoor de capaciteiten van de 170pk gehaald kunnen worden. Je krijgt er geen echt koppel bij, dat is waar de winst zit bij de turbo's. Een binnenvaartschip heeft ook vaak meer PK als een speedboot; het is maar waar je ze voor gebruikt. Ik acht het tunen van een auto zonder turbo in regel niet interessant. Wat win je er nu werkelijk mee? De topsnelheid blijft gelijk, hij is 2/100 sneller weg bij het stoplicht, de caravan trekken wordt voor de motor moeilijker omdat het koppel gelijk blijft bij meer vermogen.

Ik heb wat jaartjes in de 850 TDI gereden met ricachip en rijdt nu een 170pk S80. Mijn schoonvader rijdt een V70 140pk met chip maar die legt het nog altijd af, ondanks dat hij 10 pk meer zou moeten hebben. Bij de diesel merkte je direct het extra koppel en kon je heerlijk wegtrekken bij het stoplicht. Die illusie heb ik met de S80 echt niet. En ach, met de pegasus-R-velgen denkt de buurt toch al dat ik een snellere auto gekocht heb, dat is dan ook wel weer humor.

Een luchtfilter acht ik wel een interessante en goedkope manier om een heel klein beetje vermogen te winnen. Minder filtering? Zolang je niet door de klei of een woestijn heen gaat rijden zul je daar weinig op verliezen. Of je doet het simpelweg voor een beetje geluid onder de kap ;)

Op RON98 rijdt je verder, maar is ook duurder. Dit zal ook niet echt tegen elkaar opwegen.

Geplaatst: 14.09.2009 - 21:39
door Oceanracer
Volvo adviseert zelf voor optimale prestaties van de motor tegen een zo laag mogelijk verbruik RON98.