Airco werkt soms niet

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Maxie
1st Gear member

Beste mede volvo rijders,

Ik ben sinds kort eigenaar van een nette 440 2.0i met airco. Bij aanschaf werkte de airco niet maar na het vervangen van een aircoslang en opnieuw afvullen koelt hij weer als de beste.

Toch is er nog een probleem, de airco slaat niet altijd aan. Het knopje gaat wel blauw branden maar de aircopomp staat gewoon stil. Normaal hoor je een relais schakelen in de auto maar ook dit hoor je dan niet. De blower begint wel te blazen indien je de airco aanzet en de fan staat op 0.
De aircokoppeling heeft niet teveel speling en er zijn verder geen bijgeluiden.

Ik krijg het vermoeden dat het te maken heeft met de buitentemperatuur en dat de airco onder de +- 18 graden niet meer werkt. Maar dit kan ook puur toeval zijn. Ik heb geen losse temperatuur sensor kunnen vinden.

Heeft iemand een idee waar ik moet gaan beginnen met zoeken?
Iroll
6th Gear member

Zou het relais dat de airco aanstuurd kunnen zijn, een slecht contact of draadbreuk. Dat kan het aan/uit effect veroorzaken. Trek alle stekkers van schakleaars, relais en zekeringen los en maak ze schoon met met contactspray. Helpt dat niet dan kan het relais niet goed zijn. Ik weet helaas niet waar die zit voor de airco.
De airco van de 400 serie werkt beneden een graad of 10 niet meer. Dat wordt niet gemeten met een aparte temp. sensor maar met een drukzender in het lage druk circuit van de airco. Als de druk te laag wordt schakelt de pomp niet in. En beneden de 10 graden is de druk te laag omdat het koelmiddel dan niet goed kan verdampen. Om de compressor te beschermen schakelt die uit. In het hoge druk circuit zit een druksensor die meet of er genoeg koelmiddel inzit.Tenminste zo is het me uitgelegd door de aircoboer waar ik mijn airco liet bijvullen.
Maxie
1st Gear member

Bedankt voor je reactie.

Als het systeem eenmaal werkt blijft deze werken tot je hem zelf uitzet. Daarna wil hij soms niet meer aan. Kan dus goed een relais probleem zijn.
Ik ga eens wat kabels langslopen met contactspray.

Mocht iemand weten waar dit relais zit dan hoor ik het graag, tips voor het demonteren van de kachel unit zijn ook welkom :D
Guestuser

Hallo Maxie,

Ik heb gezocht en het volgende gevonden. Ik hoop dat je er iets aan hebt,

Groetjes Wim
Maxie
1st Gear member

Bedankt Wim!

Nu weet ik iig waar ik het moet zoeken. Morgen maar eens achter het dashboardkastje kruipen :p
dr hilus
2nd Gear member

Maxie schreef:Als het systeem eenmaal werkt blijft deze werken tot je hem zelf uitzet. Daarna wil hij soms niet meer aan. K
Zoals je het beschrijft, werkt in in mijn 460 ook:
Is het net te koud, dan gaat de airco niet aan. Is de motorruimte warmer door bijvoorbeeld een tijdje filerijden, dan gaat de airco plots wel aan. Hij blijft dan ingeschakeld en koelen totdat ik 'm handmatig uitzet, hij stopt niet uit zichzelf wanneer er bijvoorbeeld weer veel rijwindkoeling is.

Ik vraag me dus af of het echt een technisch (relais-)probleem is wat je beschrijft.
Maxie
1st Gear member

Vandaag diverse aansluitingen nagekeken maar geen bijzonderheden kunnen vinden.

Vanavond een rondje gereden, buitentemperatuur was iets van 14 graden. Airco werkte bij wegrijden, onderweg uitgezet en ging daarna niet meer aan. Knopje gewoon aangelaten en na een tijdje wachten voor het stoplicht sloeg de airco weer aan. Samen met de verklaring van dr Hilus lijkt het erop dat het zo hoort.

Voorlopig laten we het maar zo, als iemand andere ervaringen met het aircosysteem heeft dan hoor ik het graag :p
daniels
1st Gear member

maar normaal zou het ook zo moeten zijn dat je swinters je airco aangooid en de kachel op "tropisch" zodat je ruiten met "warme" droge lucht ontwasemen.

Uit dit verhaal begrijp ik dan dat je dus de airco niet aan zou kunnen zetten als het 3 graden buiten is...
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”