Na heel lang twee liter gereden te hebben (redblock) moet ik wennen aan het aanslaan van de koeling. Bij de twee liter kwam dit nooit voor.
Op warme dagen in de zomer komt de meter niet veel hoger dan anders maar bij de meeste ritten, nu nog, gaat de koeling even aan als ik de auto uitzet. Dat die koeling zo veel vaker aangaat daar moet ik aan wennen.
Wat is normaal bij het 1700/1800 blok met carburateur?
Warme motor carburateurmodel
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Bij de 460 is het een elektrische fan, temp sensor zit in de radiator. Meestal gaat die aan bij filerijden, soms bij een stoplicht en als je hem net uitzet blaast die vaak na. Maar dit is uit veiligheidsoverweging voor de motor. Als auto net uit staat, kan temperatuur oplopen doordat opeens de koelvloeistof niet meer gekoeld wordt. Minimaal uiteraard, maar gereden genoeg om bij Volvo en andere merken deze veiligheid in te bouwen.
Red Blocks werken natuurlijk anders en hebben een fan aangedreven door een riem en een bimetaal. Dus de propeller begint harder te draaien als de motor warmer wordt. Dat welbekende stofzuiger geluid in de zomermaanden.
Verder snap ik de 2e alinae niet helemaal, zijn er nu problemen? Of sta je versteld van dat die fan regelmatig aanslaat?
De Red Blocks zijn nu eenmaal een andere generatie motoren en de wat je nu hebt is ook Renault techniek.
Of heb je het over een 460 met 2ltr? Dat zijn geen Red Blocks die daar in liggen. Red blocks hebben alleen in de achterwielaangedreven auto's gelegen zoals de 2 3 7 en 9 serie.
Red Blocks werken natuurlijk anders en hebben een fan aangedreven door een riem en een bimetaal. Dus de propeller begint harder te draaien als de motor warmer wordt. Dat welbekende stofzuiger geluid in de zomermaanden.
Verder snap ik de 2e alinae niet helemaal, zijn er nu problemen? Of sta je versteld van dat die fan regelmatig aanslaat?
De Red Blocks zijn nu eenmaal een andere generatie motoren en de wat je nu hebt is ook Renault techniek.
Of heb je het over een 460 met 2ltr? Dat zijn geen Red Blocks die daar in liggen. Red blocks hebben alleen in de achterwielaangedreven auto's gelegen zoals de 2 3 7 en 9 serie.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ik reed redblocks in de Volvo 360. Machtige wagen maar ze zijn bijna op.
En als je er een hebt is het onderdelen vinden een groot probleem.
Hoe heerlijk dat ik nu voor alles weer even naar de sloop kan rijden om iets te halen.
Ik heb nu géén twee liter in mijn 460. Ik heb ook geen kennis van de twee liter in de 400 serie. Ik vond het al zo vreemd dat er vaak problemen mee waren. Ik dacht dat dit ook een redblock was. En daar zijn nooit problemen mee....
Er zijn nu in principe géén problemen na het lezen van je uitleg. Ik twijfelde aan de werking van de koeling die aansloeg, of te wel de fan. Nu niet meer. Dan je voor het antwoord.
En als je er een hebt is het onderdelen vinden een groot probleem.
Hoe heerlijk dat ik nu voor alles weer even naar de sloop kan rijden om iets te halen.
Ik heb nu géén twee liter in mijn 460. Ik heb ook geen kennis van de twee liter in de 400 serie. Ik vond het al zo vreemd dat er vaak problemen mee waren. Ik dacht dat dit ook een redblock was. En daar zijn nooit problemen mee....
Er zijn nu in principe géén problemen na het lezen van je uitleg. Ik twijfelde aan de werking van de koeling die aansloeg, of te wel de fan. Nu niet meer. Dan je voor het antwoord.
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Klopt voor mijn 740 is onderdelen vinden een stuk makkelijker dan voor mijn 360. Verder zijn die renault blokken als de b18u prima. Heb er bijna 10 jaar mee gereden en heeft me nooit in de steek gelaten.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
ja dit is normaal,
Wat gebeuerd er namelijk als je de motor uitzet, dan verwarmt de hete uitlaat het inlaat spruitstuk en carburateur. Je krijgt dan verdamping van de benzine en een "vapour lock". Je krijgt de motor dan niet gestart totdat hij koud is.
Oplossing van volvo:
1) fan op halve snelheid draaien als koelvloeistof boven een bepaalde temp is
2) via een slang en omloopklep blaas je de lucht tegen de carb aan de linker zijde
3) je vlotterkamer wordt belucht middels een pompje (naast bobine tegen schutplaat)
Als je de motor uitzet krijg je hem nu redelijk getart binnen 5 minuten.
Daarna moet je meer gas geven wil je hem starten.
Ingebouwd vanaf ongeveeer december 1989 standaard, de eerdere versies werden in de garage omgebouwd destijds.
Dus normaal.
De "normale" koeling heeft 2 standen voor de fan stand laag en hoog. De koeling is dus eigenlijk op de helfd van de snelheid van laag. Dat hoor je bij uitzetten van de motor.
Wat gebeuerd er namelijk als je de motor uitzet, dan verwarmt de hete uitlaat het inlaat spruitstuk en carburateur. Je krijgt dan verdamping van de benzine en een "vapour lock". Je krijgt de motor dan niet gestart totdat hij koud is.
Oplossing van volvo:
1) fan op halve snelheid draaien als koelvloeistof boven een bepaalde temp is
2) via een slang en omloopklep blaas je de lucht tegen de carb aan de linker zijde
3) je vlotterkamer wordt belucht middels een pompje (naast bobine tegen schutplaat)
Als je de motor uitzet krijg je hem nu redelijk getart binnen 5 minuten.
Daarna moet je meer gas geven wil je hem starten.
Ingebouwd vanaf ongeveeer december 1989 standaard, de eerdere versies werden in de garage omgebouwd destijds.
Dus normaal.
De "normale" koeling heeft 2 standen voor de fan stand laag en hoog. De koeling is dus eigenlijk op de helfd van de snelheid van laag. Dat hoor je bij uitzetten van de motor.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 360
- Lid geworden op: 16.04.2008 - 15:32
De B18U heeft geen hulpwaterpomp, maar blaast ook na. De gekoelde koelvloeistof zal dan niet de motor bereiken, dus die theorie gaat niet altijd op.mightyspawn schreef:Maar dit is uit veiligheidsoverweging voor de motor. Als auto net uit staat, kan temperatuur oplopen doordat opeens de koelvloeistof niet meer gekoeld wordt. Minimaal uiteraard, maar gereden genoeg om bij Volvo en andere merken deze veiligheid in te bouwen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24.08.2009 - 21:59
ik heb er nog niet echt nauwkeurig naar gekeken, en daarom deze vraag
ik heb een 1700 injectie automaat (1992) en als je de motor uitzet is het net of er nog een pompje loopt ofwat. Heeft mijn blok dan wel zo'n hulpwaterpomp?
Waar ik aan moet wennen is dat de temperatuurmeter zo hoog oploopt (niet bijzonder hoor) maar in vergelijking tot mijn fiatjes..
groetjes
Daniel
ik heb een 1700 injectie automaat (1992) en als je de motor uitzet is het net of er nog een pompje loopt ofwat. Heeft mijn blok dan wel zo'n hulpwaterpomp?
Waar ik aan moet wennen is dat de temperatuurmeter zo hoog oploopt (niet bijzonder hoor) maar in vergelijking tot mijn fiatjes..
groetjes
Daniel
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
o, injectie, dan geld mijn verhaal helemaal niet, da's bij een carb.
Injectie heeft een soort hulpwaterpompje wat na blijft draaien, klopt.
Injectie heeft een soort hulpwaterpompje wat na blijft draaien, klopt.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20886
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Heren, wat is "hoog" in uw geval?
Als je denkt dat de koeling niet voldoende is, kun je een grotere radiator inbouwen. Eentje uit een 2 liter, danwel een diesel-radiator. Daar gaat meer water in en heeft dan ook wat extra koelvermogen.
Maar waarom niet de mogelijke oorzaak opsporen? Volvo heeft nieuwe waterpompen met (extra) kunststof schoepen. Zo gaat je koelwater sneller door je blok. Ook kunnen de oude schoepen zijn afgesleten van je oude pomp.
Een nieuwe pomp monteren dan maar? Samen met een nieuwe distributieriem? Ik stel maar wat voor ...
Als je denkt dat de koeling niet voldoende is, kun je een grotere radiator inbouwen. Eentje uit een 2 liter, danwel een diesel-radiator. Daar gaat meer water in en heeft dan ook wat extra koelvermogen.
Maar waarom niet de mogelijke oorzaak opsporen? Volvo heeft nieuwe waterpompen met (extra) kunststof schoepen. Zo gaat je koelwater sneller door je blok. Ook kunnen de oude schoepen zijn afgesleten van je oude pomp.
Een nieuwe pomp monteren dan maar? Samen met een nieuwe distributieriem? Ik stel maar wat voor ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
even wat uitleg denk ik.
Als de fan NIET aan slaat en NIET lang nadraait is het water in de radiateur NIET warm. Dat kan komen door:
1 defecte waterpomp, lastig, je kunt het herkennen doordat je binnenverarming ook niet meer echt warm wordt, wel beetje lauw maar niet dat echte warme (terwijl de tempmeter natuurlijk in de top staat)
2 verstopping koelsysteem of radiateur, dan wordt deze nooit warm, zelfs niet als je meter voor temperatuur bovenin staat. Dan is de binnen verwarming heel heet en de radiateur niet. Ook de fan slaat niet aan.
3 thermostaat blijft dicht, kun je voelen: water richting radiateur moet op een gegeven moment ook warm zijn/worden.
Als het borrelt is het NIET goed, dat heet koken en kan je koppakking beschadigen (en de rest).
Vertrouw niet op de dashboard meter, die kan wel eens raar doen, meet gewoon met een ouderwetse thermometer alshet kan.
En als laatste lees de sticker: De fan slaat aan als de temperatuur in de radiateur warm wordt, dat kan dus ook met uitgeschakelde motor en uitgeschakeld contact komen. Kom er niet tussen!
Als de fan NIET aan slaat en NIET lang nadraait is het water in de radiateur NIET warm. Dat kan komen door:
1 defecte waterpomp, lastig, je kunt het herkennen doordat je binnenverarming ook niet meer echt warm wordt, wel beetje lauw maar niet dat echte warme (terwijl de tempmeter natuurlijk in de top staat)
2 verstopping koelsysteem of radiateur, dan wordt deze nooit warm, zelfs niet als je meter voor temperatuur bovenin staat. Dan is de binnen verwarming heel heet en de radiateur niet. Ook de fan slaat niet aan.
3 thermostaat blijft dicht, kun je voelen: water richting radiateur moet op een gegeven moment ook warm zijn/worden.
Als het borrelt is het NIET goed, dat heet koken en kan je koppakking beschadigen (en de rest).
Vertrouw niet op de dashboard meter, die kan wel eens raar doen, meet gewoon met een ouderwetse thermometer alshet kan.
En als laatste lees de sticker: De fan slaat aan als de temperatuur in de radiateur warm wordt, dat kan dus ook met uitgeschakelde motor en uitgeschakeld contact komen. Kom er niet tussen!
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 375
- Lid geworden op: 18.01.2009 - 00:23
dus uit het voorgaande volgt: een draaiende ventilator betekent bewijs dat er heet koelwater in de radiator komt?
dat zou op zich een goed teken zijn namelijk
dat zou op zich een goed teken zijn namelijk
460 1.8 b18u donkergroen metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
440 2.0 b20f aut4, blauw, RIP
440 2.0 b20f aut4 zilver metallic
-
- 1st Gear member
- Berichten: 20
- Lid geworden op: 24.08.2009 - 21:59
met de temperatuur is helemaal niks mis,
tijdens het rijden kom het metertje niet verder dan een kwart/ eenderd van de schaal. Staat ik lang stil dan tot halverwege. Uiteindelijk iets boven half en dan slaat de fan ook meteen aan.
Koelwaterniveau is goed, kacheltemperatuur is goed, en thermostaat doet ook zijn werk.
het is puur nieuwsgierigheid, ik heb de 440 pas, en ik ben fiat en jeep gewend, dus het is even wat anders.
Maar goed, dan is dat gezoem dus inderdaad een waterpompje, zoiets dacht ik al (stond in het boekje dat sommige dat hebben)
tijdens het rijden kom het metertje niet verder dan een kwart/ eenderd van de schaal. Staat ik lang stil dan tot halverwege. Uiteindelijk iets boven half en dan slaat de fan ook meteen aan.
Koelwaterniveau is goed, kacheltemperatuur is goed, en thermostaat doet ook zijn werk.
het is puur nieuwsgierigheid, ik heb de 440 pas, en ik ben fiat en jeep gewend, dus het is even wat anders.
Maar goed, dan is dat gezoem dus inderdaad een waterpompje, zoiets dacht ik al (stond in het boekje dat sommige dat hebben)
- redrooster
- 3rd Gear member
- Berichten: 301
- Lid geworden op: 23.06.2009 - 02:13
- Locatie: Utrechtse Heuvelrug
- Contacteer:
Ja, dat wijzertje staat dan te laag....
De 460 GL carb van Frans
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
ALs je motor warm is heb je (dacht ik) ook stroming door je vul-reservoir. Hang daar eens een ouderwetse thermometer in. ALs je een meer hebt met een thermo koppel kun je dit eens tegen het thermostaathuis houden.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Er lijkt me niks mis te zijn, als die onder de helft zit is alles prima. Er zijn ook imitatie pompen en dan wordt de motor net iets warmer. Nog steeds niks aan de hand, maar iets om in de gaten te houden.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)