Heb ik weer...

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
MikeyV40
1st Gear member

Fijn, vrijdagmiddag, bijna weekend. Nog even de stad in om nog even iemand wat te brengen in Leeuwarden (lekker druk op vrijdagmiddag, maar goed). Pakketje afgegeven en hop, naar huis.

Sta ik bij een rotonde, moest voorrang verlenen, zie ik ineens een zwarte Peukenpot 1007 op me af komen, die eerst de ANWB-paal schampt, daarna mijn V40 linksachter raakt om tot stilstand te komen tegen de auto achter mij. Totaal 4 auto's schade, maar reken maar dat ik wel kon janken toen ik zag hoe mijn Volvo erbij stond... Gelukkig geen persoonlijk letsel en de politie was al snel ter plaatse (hooguit 5 minuten later, mag een wonder genoemd worden).

Eerst foto's gemaakt (makkelijk voor de verzekering), gegevens opgenomen en mijn eigen gegevens aan de politie gegeven. Bergingsbedrijf heeft alle auto's weggesleept, en maandag staat mijn auto bij mijn eigen dealer, heeft die ook weer wat te doen. Ik had misschien wel zelf kunnen rijden, maar ik had gezien dat het achterwiel ook was geraakt, en dan neem ik liever niet het risico.

Nu is schade niet leuk, maar dat is te herstellen (in mijn geval in ieder geval wel). Ik heb alleen zo'n gribushekel aan al die administratieve rompslomp, maar ik ben nog het meest pissig over het feit dat de veroorzaker van het ongeval (een man van 84) nog niet eens over een autorijbewijs beschikt! Ja, een motorrijbewijs en die was in 1996 ook over zijn houdbaarheidsdatum heen. Ik ben benieuwd hoe dat zal aflopen... Ik zal wel proberen er het maximale eruit te trekken!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MikeyV40

V40 1.9D Europa phase I uit 1999 die gemiddeld 1 op 17,8 verstookt. 23 sept '09 total loss verklaard.
Tijdelijk mobiel in een Alfa Rammel 146 1.4 :-(, straks tijdelijk rondcrossen in een Peugeot 206 CC.
burger
1st Gear member

Inderdaad, ongelukken kunnen gebeuren. Maar dat een bejaarde zonder rijbewijs en vaardigheden voor de rotzooi zorgt is slecht te trekken. Waarom knalt zo'n vent niet in een droge (of natte) sloot vraag je je dan af....

Gelukkig geen doden/gewonden, dat zou ook maar zo kunnen. En degene die er dan zonder kleerscheuren vanaf komt is dan veelal de veroorzaker.

Succes met de afhandeling en tanden op elkaar. Die bejaarde verander je toch niet meer.
OracleDBA
4th Gear member

Tsja, alle respect voor de ouderen die nog auto rijden... Maar helaas hebben sommige zelf niet meer het besef dat ze maar gewoon de auto moeten verkopen en lekker met het OV of taxi gaan reizen.
Ik hoop maar voor je dat die ouwe is verzekerd. Anders zou dat meteen weer een typisch Nederlands gebrek aan het licht brengen: dat je zonder rijbewijs een verzekering kan afsluiten... onbegrijpelijk.

Succes met de afwikkeling.
Richard
Volvo V70 T5 - 2000, standkachel, iMIV, achterspoiler, Pegasus 17 inch
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

:? is een 1007 niet zo'n rijbewijsloos brommobieltje dan?
liquid_force
6th Gear member

Mod-edit: verschillende berichten weggehaald.

Gaarne de forum-regels in acht houden. Dank U
slagschip-s60
4th Gear member

Zonder rijbewijs is niet goed te praten alleen bij "bejaarde" bedenk dan dat jij
ook eens die leeftijd hoopt te halen.
Ik zag bij mijn vader het is slimmer om hem niet meer te laten rijden maar hem overtuigen was moeilijker je neemt me nu mijn vrijheid af zei ie.
Gelukkig zag hij in dit gaat niet meer maar ik dacht ja wat doe je zelf als ze
je zeggen laat je auto maar voortaan staan.
V60 cross country 2023 Silver Dawn
laheije
4th Gear member

Ja goed zo, maar ik denk niet dat je hem voor oude.... hebt uitgemaakt.
Maar ja ik heb mijn mening gegeven hoe ik denk over mensen die zo over bejaarde personen praten. Ik heb er geen goede dunk van zullen we maar zeggen.
Huub
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
burger
1st Gear member

Het blijft gevoelig liggen, bejaard worden en deelnemen aan het verkeer.

Inderdaad hopen we allemaal minstens 84 te worden, maar bij velen zal de rijvaardigheid enorm afnemen. En dan moet je op een gegeven moment je conclusies trekken. En natuurlijk moet je dan bewegingsvrijheid inleveren, maar ben blij dat er überhaupt andere vervoersmogelijkheden zijn. Het getuigt van egoïsme en roekeloosheid als je meent door te moeten blijven tuffen terwijl je omgeving roept dat het niet meer kan.

Je ziet het zo vaak: bijna ongevallen, rare manouvres, met 60km p/u invoegen op de snelweg etc. Vorige week nog kwam een bejaarde erachter dat hij op een grote toevoerweg naar de snelweg een afslag had moeten pakken. In plaats van met het verkeer mee door te rijden en verderop te keren (dus een stukje omrijden), gaat deze kerel midden op het kruispunt stilstaan, en daarna keren. Van links, rechts, voren en achter ingehaald door ander verkeer. Zo'n man is alle overzicht en realiteit in het verkeer kwijt. Daarbij past maar 1 oplossing: afpakken dat rijbewijs.

Dat zo'n vent zichzelf in gevaar breng nog tot daaraan toe, maar de slachtoffers zijn vaak anderen. Je bent verkeersdeelnemer en dan moet je kunnen anticiperen en participeren. Kun je dat niet meer is het wat mij betreft afgelopen.

PS: genoeg gekken in het verkeer die onvoldoende rijvaardig zijn, maar dit topic gaat nu eenmaal over een bejaarde.
MikeyV40
1st Gear member

Nou, toen ik de gegevens van de tegenpartij opnam, viel me zijn geboortedatum ook op uiteraard. 'Tja, ik ben een oude l*l' zei de man zelf. Nu ben ik zo opgevoed dat ik voor iedereen respect heb, ongeacht leeftijd of afkomst en ik zei tegen die man dat ik dat nooit zal denken, wat er ook gebeurd is.

Zelfs nu blijkt dat hij niet eens een geldig rijbewijs heeft denk ik nog steeds niet over ouwe l*l, eerder een l*l van een vent die door zijn gedrag mensen opzadelt met een hoop werk en trammelant. Het had immers ook iemand van 26 jaar kunnen zijn die zonder rijbewijs rondrijdt en schade veroorzaakt...
MikeyV40

V40 1.9D Europa phase I uit 1999 die gemiddeld 1 op 17,8 verstookt. 23 sept '09 total loss verklaard.
Tijdelijk mobiel in een Alfa Rammel 146 1.4 :-(, straks tijdelijk rondcrossen in een Peugeot 206 CC.
burger
1st Gear member

MikeyV40 schreef: Het had immers ook iemand van 26 jaar kunnen zijn die zonder rijbewijs rondrijdt en schade veroorzaakt...
Inderdaad, de essentie is dat iemand door onverantwoord gedrag jou met problemen opzadelt. Erg egoistisch, maar zo zien de meeste egoïsten dat niet :evil:
Tibs
2nd Gear member

Ow, das wel niet leuk.

Een positief punt is nu ook wel dat alles betaald wordt door iemand anders, anders ging dat een duur grapje worden in eigen portemonnee.

Ik ga wel akkoord met het feit dat ze mensen na een bepaade leeftijd hun rijbewijsexamen opnieuw moeten laten afleggen, of toch een variant. Zo zouden al veel problemen opgelost worden.

Veel succes met de afhandeling van de volledige papierwinkel!
MY2019 Volvo V60 - D3
MY2003 Toyota Avensis Wagon - 2.0 D4-D (Wife’s car)
MY2000 Volvo V40 - 1.9d
Wiebe
5th Gear member
Contacteer:

Nog wat meer informatie over het ongeluk
http://www.112fryslan.nl/2?&action=show&newsid=4046

Heb gister zelf nog gezien dat jou auto er stond :O

Ik hoop dat het allemaal weer in orde komt met de auto! Succes met het afwikkelen van de schade.
Volvo 854 GLT 2.5i 20V '92 - Van alles erop! Polar White - 242.000KM
Volvo S40 1.8 16V '98 - Deimos velgen - Half leder - Airco - 200.000KM (Broer)
Volvo 440 GL 1.8 '93 - Pollux velgen - Vol leer - Airco - 230.000KM VERKOCHT

Always a pleasure to drive...
Mike Philippens
3rd Gear member

Volgens mij is iemand zonder geldig rijbewijs niet verzekerd. De verzekeraar zal uiteraard wél de slachtoffers schadeloos stellen, maar (dacht ik) deze kosten verhalen op de 'verzekerde'. Zijn eigen schade krijgt ie niet uitbetaald. Er staat immers in de voorwaarden dat je in het bezit moet zijn van een geldig rijbewijs en ook je voertuig moet voldoen aan de geldende eisen.

In Duitsland zijn ze blijkbaar erg streng, want veel mensen durven niet eens een ventieldopje zonder goedkeuring erop te draaien. Na een ongeval zou iemand wel eens op het onzalige idee kunnen komen om te kijken of je niet iets op de voertuig hebt zitten dat niet goedgekeurd is. Meteen je verzekering ongeldig... :(
Afbeelding
ALF
4th Gear member

Ik hoop dat de afnhandeling een beetje vlot gaat, want dit duurt meestal zo lang...

@ Mike Philippens: Gave Signature, CARTMAN, misschien moet je jezelf ook maar laten invriezen ;)
V70 D5 163PK 2002 AUT5, Moondust, HU-803 Dolby Pro Logic
MikeyV40
1st Gear member

Ik had zelf even e.e.a. uitgezocht, en in dit geval heb ik niets te vrezen; mijn schade wordt gewoon betaald en de verzekeringsmaatschappijen gaan onderling bakkeleien over de afhandeling, al zal het uiteindelijk wel zo zijn dat de tegenpartij financieel wel uitgekleed zal worden.

Ik zal daar niet zoveel van merken, zelfs vervangend vervoer wordt in mijn geval vergoed, wel zo prettig. Ik heb zelf goede hoop dat mijn auto in de loop van volgende week klaar zal zijn, het bedrijf waar ik altijd met mijn auto heen ga is wat dat betreft snel en goed zonder gezeur. Dus we gaan het allemaal wel zien, kwa afhandeling zie ik het positief in.

--- Update: ---

Maandagavond was ik nog bij de bestuurder van de Peugeot langs geweest om het schadeformulier verder in te vullen en wat bleek: de goede man was dus wel gerechtigd auto te rijden, had keuring en alles gehad en had een brief van het CBR liggen dat hij zijn rijbewijs kon vernieuwen. Dus dat zat wel goed, en is het gewoon een verzekeringskwestie.

Vandaag was ik bij het autobedrijf waar ik de Volvo in onderhoud heb, ff poolshoogte nemen en nu is de Volvo total-loss verklaard. Dus onderhuids toch meer schade als menigeen eerst dacht. Ik baal er wel flink van, was best wel trots op mijn V40, deed me veel verdriet...

Nu was ik wel van plan de V40 in januari weg te doen (ik moet dan voor een half jaar naar het buitenland, zodoende) en in augustus staat een jongere V40 gepland. Dus tot en met januari cross ik noodgedwongen rond in de Peugeot 206 CC van moeders de vrouw, want het geld voor die 'nieuwe' V40 is er nog niet... :(
MikeyV40

Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”