hallo allemaal.
ik heb een volvo v40 1.8 phase 2 s2 motor en heb een probleem met de benzinetoevoer of tankbeluchting. het probleem doet zich voor als de tank meer dan 3/4 gevuld is. volgens het boekje staat de tank gewoon onder druk tijdens rijden ,vandaar ook het sissende geluid bij losdraaien tankdop. heeft iemand enig idee hoe de dampafscheiding werkt,want volgens boekje wordt dit verbrand in de motor via een koolstoffilter,is er iemand die mij kan vertellen of er ergens een sensor of klep die dit regelt zit of wat er misschien andere oorzaak kan zijn ,bij de volvodealer weten ze het ook niet zo direct.
gr Franzi
wie weet hoe benzinedamp ontluchting werkt?
-
- 4th Gear member
Het Koolstoffilter verzorgt de tankontluchting. Deze moet tijdig vervangen worden anders gaat de auto slechter lopen ivm grotere onderdruk in de tank.
Maar wat is nu precies je klacht want dat ben je in je enthousiasme vergeten te melden...
Maar wat is nu precies je klacht want dat ben je in je enthousiasme vergeten te melden...
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
-
- 3rd Gear member
Als ik mijn tankdop eraf haal bij het tanken voel ik vaak overdruk ontsnappen. Dat is dus goed?RVL schreef:Het Koolstoffilter verzorgt de tankontluchting. Deze moet tijdig vervangen worden anders gaat de auto slechter lopen ivm grotere onderdruk in de tank.
-
- 1st Gear member
Beste Ries
als de tank meer dan 3/4 vol is begint de motor te stotteren en slaat dan af ,na starten loopt hij weer een tijdje normaal ,maar letop alleen als er meer dan 3/4 inzit en ik heb nog nergens kunnen lezen dat het koolstoffilter vervangen moet worden ?
groet Franzi
als de tank meer dan 3/4 vol is begint de motor te stotteren en slaat dan af ,na starten loopt hij weer een tijdje normaal ,maar letop alleen als er meer dan 3/4 inzit en ik heb nog nergens kunnen lezen dat het koolstoffilter vervangen moet worden ?
groet Franzi
volvo for live
- hadico
- 5th Gear member
Lijkt meer op een probleem met de brandstofdruk maar deze word onafhankelijk van de tankdruk afgeregelt, laat anders de pompdruk eens opmeten ,dit kan simpel op het ventiel wat op de injectorgalerij zit (ventiel).
Het koolstoffilter hoeft nooit vervangen te worden ,de kool die hierin zit absorbeert benzinedamp welke weer word afgezogen zogauw de motor loopt en heeft ook geen noemenswaardige invloed op het mengsel aangezien dit om heel kleine hoeveelheden gaat.
Het koolstoffilter hoeft nooit vervangen te worden ,de kool die hierin zit absorbeert benzinedamp welke weer word afgezogen zogauw de motor loopt en heeft ook geen noemenswaardige invloed op het mengsel aangezien dit om heel kleine hoeveelheden gaat.
-
- 1st Gear member
Gisteren heb ik het koolstoffilter vervangen door een exemplaar van de sloop en wat opviel was dat het oude filter een stuk zwaarder was en dus vermoedelijk helemaal verzadigd. de filter van de sloop was van een oudere versie, op deze zit de brandstofdampafsluitklep nog op de filter,maar deze kun je gewoon eraf klikken,bij mijn v40 zit dit klepje rechts naast de radiator (als je ervoor staat)en van daaruit gaat een slang naar het inlaatgedeelte. als de motor een bepaalde temperatuur heeft (60celcius watertemperatuur en een inlaattemp van meer dan +10 celcius) treedt deze klep in werking en als je de hand erop houdt voel je een pulserende werking. vervolgens heb ik volgetankt en een flink stuk gereden en tot op dit moment werkt weer alles normaal.
dit verhaal staat ook in het autotechnisch handboek van kluwer beschreven.
groet FRANZI
dit verhaal staat ook in het autotechnisch handboek van kluwer beschreven.
groet FRANZI
volvo for live