Ik zit een beetje in de rats. Gisteren een vriend van me geholpen die zijn laminaat moest ophalen. Even de korte kant van achterbank omgegooid en alles paste makkelijk.
Echter.....
Toen ik vervolgens alles weer terug wilde klikken, bleek de gordel "vast" te zitten. Dat wil zeggen in de "crash lock". Gebeurd vaak zat als je de gordel om wilt doen. Dan hou je even je adem in, laat de gordel een stukje oprollen, gordel unlockt weer en je kunt 'm weer uitrollen. Maar dat gaat nu niet omdat de gordel niet verder wil oprollen. Er is gewoon geen gordel meer.....
Nu krijg ik dus de gordel niet meer terug en wil als gevolg de achterbank ook niet weer terug....
Kent iemand dit probleem en weet iemand hoe ik dit makkelijk kan oplossen? Of is dit een probleem voor de garage?
Gordel vast na omklappen achterbank
- Potje
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Jetta 1.5D, Polo 1.3D, Golf 1.6TD, 480S, barchetta, V70 TDi, Octavia II combi TDi, Piper Warrior, Fabia combi TDi, V70 D5 Edition II, 4/4 passion 1.3, Ibiza ST E-ecomotive, T3 1.9 WBX Westfalia Hochdach, V60 T4, T3 1.6 TD Karmann Gipsy, V40 D4, Picanto 1.0...
Volvo V70R AWD, Saffron Pearl
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
even de bout losdraaien waar de gordel mee in de wagenbodem vast zit
Volvo for life
- edraket
- 7th Gear member
Lijkt me erg lastig bij te komen met de bank plat geklapt..
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Had het ook.
De kleine gordelstopper is verdwenen in dit geval.
(zwart dopje, zit in het gordel-lint, gordel schuift er netjes overheen, maar door dat dopje schuift hij niet te ver terugde houder in.)
Is inderdaad last bijkomen, waarschijnlijk krijg je je zitting niet meer omhoog geklapt.
In dat geval het zijstuk van je achterbank er af halen (bovenkant naar voren trekken en als die los, geheel omhoog.)
Dan heb je net ruimte genoeg om met een dopsleutel/ratel (13 uit mijn hoofd) de bout los te draaien...
Dan gelijk naar dealer om stoppertje te halen als eenmaal los...
(ik heb zo al 3x gestaan omdat ik maar 2x per week bij de dealer kom en immer dat stoppertje vergat
Stoppertje goed aansmelten als je 'm er op hebt!
Groets,
(zwart dopje, zit in het gordel-lint, gordel schuift er netjes overheen, maar door dat dopje schuift hij niet te ver terugde houder in.)
Is inderdaad last bijkomen, waarschijnlijk krijg je je zitting niet meer omhoog geklapt.
In dat geval het zijstuk van je achterbank er af halen (bovenkant naar voren trekken en als die los, geheel omhoog.)
Dan heb je net ruimte genoeg om met een dopsleutel/ratel (13 uit mijn hoofd) de bout los te draaien...
(ik heb zo al 3x gestaan omdat ik maar 2x per week bij de dealer kom en immer dat stoppertje vergat

Groets,
Creating Solutions for Volvo's!
www.volvotech.eu
www.facebook.com/volvotech
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
Prive zaken mogen natuurlijk per PM.
www.volvotech.eu
Commerciele/Technische vragen uiteluitend naar [mail=info@volvotech.eu]info@volvotech.eu[/mail] aub!
-
- 2nd Gear member
Heb het ook gehad en de "lompe" methode toegepast. Gewoon een paar keer flink rukken :x aan de gordel en hopen dat hij "vrijschiet". Lukt dat niet, dan de methode van Volvotech toepassen. Is wat meer werk, maar het werkt
.

V70 2.4D BJ. 07-2002 een hele andere auto
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
het is toch de enige optie en er is zeker wel bij te komenedraket schreef:Lijkt me erg lastig bij te komen met de bank plat geklapt..
-
- 4th Gear member
Inderdaad even een nieuw dopje halen bij de dealer, wel belachelijke prijs die ze durven te vragen voor een simpel plastic dopje dat productie misschien 5 eurocent kost!
Weet de prijs niet meer exact maar dacht dat het dopje rond de 3 euro kost.
Weet de prijs niet meer exact maar dacht dat het dopje rond de 3 euro kost.
- aertssenhjc
- 5th Gear member
Zo te horen ben je nog niet zo vaak gaan shoppen bij Volvo.....

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
- Potje
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Helemaal opgelost! :laughing6:
Toptips! Dank voor de hulp mensen....
Het is dop 14 overigens.
Toptips! Dank voor de hulp mensen....
Het is dop 14 overigens.
Jetta 1.5D, Polo 1.3D, Golf 1.6TD, 480S, barchetta, V70 TDi, Octavia II combi TDi, Piper Warrior, Fabia combi TDi, V70 D5 Edition II, 4/4 passion 1.3, Ibiza ST E-ecomotive, T3 1.9 WBX Westfalia Hochdach, V60 T4, T3 1.6 TD Karmann Gipsy, V40 D4, Picanto 1.0...
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
@Hapee, "lompe rukken" gaan niet werken, mocht dat wel werken is je gordel systeem niet goed, deze hoort namelijk gewoon te blokkeren als de stoel in die stand hangt...
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
14 hmmmms, zat ik er toch naast 
Fijn dat het gelukt is!
Gelijk dopje er op gezet?
(anders sta je net als ik over een week weer zo!)

Fijn dat het gelukt is!
Gelijk dopje er op gezet?
(anders sta je net als ik over een week weer zo!)
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu
- Potje
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Nee, nog geen dopjes gehaald maar dat doe ik morgen even. Is wel nodig want hij zat direct weer vast. Heb twee keer zitten moeren en bouten.....
Zit nu nog een kinderzitje op dus zal nu voorlopig niet vastlopen.
Zit nu nog een kinderzitje op dus zal nu voorlopig niet vastlopen.
-
- 2nd Gear member
Ik herken dit euvel. Hier had ik ook last van bij mijn V70 van MY 1997 en sinds kort ook bij mijn V70 van MY 2005.Kent iemand dit probleem en weet iemand hoe ik dit makkelijk kan oplossen? Of is dit een probleem voor de garage?
Ik los het op door de vergrendeling van de achterbank los te maken en de leuning geleidelijk naar voren te brengen. Een centimeter of vijf voldoet meestal wel. Bij het naar voren brengen van de leuning trek je vervolgens zachtjes aan de gordel. Binnen drie pogingen komt de gordel bij mij dan altijd los en functioneert deze weer zoals het hoort. Misschien heb je wat aan deze 'workaround'.
- Rob2u
- 5th Gear member
Dit heb ik vroeger exact zo gedaan en dat bleek telkens de "oplossing".V70_D5_AWD schreef: Ik los het op door de vergrendeling van de achterbank los te maken en de leuning geleidelijk naar voren te brengen. Een centimeter of vijf voldoet meestal wel. Bij het naar voren brengen van de leunig trek je vervolgens zachtjes aan de gordel. Binnen drie pogingen komt de gordel bij mij dan altijd los en functioneert deze weer zoals het hoort. Misschien heb je wat aan deze 'workaround'.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
- Brambo67
- 3rd Gear member
Ik heb dit probleem ook en inmiddels de stoppertjes; hoe smelt ik deze? Met een soldeerbout?
VolvoTech schreef:Had het ook.
Groets,
- VolvoTech
- 7th Gear member
- Contacteer:
Ja, soldeerboutje. Wel even goed schoonmaken na gebruik...
www.volvotech.eu
www.volvotech.eu