Raar geluid bij lage toeren 2.0D

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Sinds gisteren heb ik een raar geluid bij het vertrekken als het koud is.
Ik had deze week de vroege op het werk, dus vertrekken rond 5u 's morgens. Van zodra ik de auto in beweging zette hoorde ik al een raar geluid. Alsof iets "wooeei" zegt vanaf +_1200 rpm, vanaf +_ 1800 hoor ik het niet meer omdat de dieselroffel dan te luid wordt. Naarmate het toerental toeneemt wordt de geluidsfrequentie hoger.
Ook bij het afremmen op de motor is het heel duidelijk hoorbaar.

Eerst dacht ik aan de aandrijving/versnellingsbak, maar de versnelling waarin ik rij maakt niet uit, en het geluid is er ook als ik de koppeling induw en gas geef...

Als de motor warm is en ik em even in z'n toeren gooi is het over lijkt het. Deze middag de auto even gestart, en toen deed het probleem zich niet voor. Lijkt wel alsof de omgevingstemperatuur er ook een rol in speelt...
Auto rijdt er echter niet slechter of beter door...

Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Heb je de auto gelijk gestart? Of eerst in stand 3 en dan de auto gestart?

Want in stand 3 heeft een diesel een voorgloeifunctie. Echter, werkt deze als het -2 graden is (buiten). Maar hij brand wel als het 's morgens koud is.

Volgens de dealer zou de motor al voorgloeien als jij de deuren ontgrendeld.

Hmm.. vreemd.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

ik doe altijd even stand 3, het voorgloeien echter duurt nog geen seconde (50 jaar geleden duurde dit 30 seconden, nu zie je nauwelijks het lampje aangaan of het gaat weer uit ;))
Maar zelfs na 20km rijden was het nog niet weg, tot ik em even in de toeren gooide (3500 ongeveer) Bij het volgende kruispunt merkte ik dat het weg was...
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Heb je een roetfilter?
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

nope, was nog niet standaard op de allereerste V50's
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Dacht dat je misschien een retrofilter had. (achteraf roetfilter) Wellicht dat deze dan vol zat.

Dan heb ik geen idee, misschien is er iemand anders die je verder kan helpen.
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Toch bedankt om even mee te denken :)

Eerste waar ik eigenlijk aan dacht was dat de turbo aan het sterven was. Maar aangezien ik het ook hoor als ik geen gas geef en de auto gewoon laat uitbollen in versnelling denk ik niet dat het iets met de turbo te maken heeft.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

De turbo komt er pas vanaf ongeveer 1500 toeren in, aangezien jij aangeeft dat het geluid bij 1200 toeren al begint dan lijkt mij dit zeer onwaarschijnlijk.
Mijn gok is dat het misschien de dynamo wel kan zijn
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

nja, de turbo begint toch wel wat eerder op te spinnen dan dat toch? Hoewel ik soms de indruk heb dat ik onder de 1800 toeren nauwelijks turbodruk heb en met een atmosferische diesel rij (als ik zodanig verleg dat ie terugvalt naar pakweg 1600-1800 toeren dan valt ie dood zoals we dat hier zeggen. Totaal geen power meer en weer kracht moeten opbouwen.

ik zit nu op 157000 km, dus binnen enkele weken is het weer tijd voor onderhoud. Als het niet erger wordt ga ik het gewoon aankaarten bij het onderhoud.
En intussen ook eens aankaarten dat ie
- moeilijker aanslaat dan vroeger
- sterk rookt bij wat sportiever optrekken
- vermogen verliest tussen 2000-2500 rpm
Vorige keer zeiden ze dat dat door de EGR komt, maar die is dichtgezet intussen. Ik begin te denken in de richting brandstofpomp/injectoren.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
rsnhakan
8th Gear member
Berichten: 15305
Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
Locatie: Thuis
Contacteer:

Ik vermoed toch de EGR-klep. Veel mensen hebben een soort gelijke probleem, volgens mij waren er ook een paar wie zijn EGR had dichtgezet, maar nog steeds problemen had.
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27449
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Als hij dicht zit komt daar het probleem niet meer vandaan Hakan ;)
Eenmaal dicht werkt hij gewoon niet meer en als je dan problemen houd ligt het toch ergens anders
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Stekker van EGR is ook uitgetrokken (al een maand of 4) dus dat het aan de EGR ligt is uitgesloten.
Het geluid gaat echt van "woooooooeeeeeeeeeeeeiiiiiiiieeeeeee" gespreidt tussen 1000-1800 toeren. En als ik continu hetzelfde toerental aanhou blijft het geluid ook continu hetzelfde.
Vandaag ook weer totaal geen probleem, terwijl het vannacht om 5u ook maar 5°C was. Lijkt haast alsof het zichzelf opgelost heeft of dat ik me dingen ingebeeld heb...

Dynamo lijkt me nog zo geen slecht idee... het geluid klinkt namelijk een beetje als een elektromotor die toeren begint te maken... En uiteindelijk is een dynamo het omgekeerde van een motor :D
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”