Ik veronderstel dat mijn auto spontaan in noodloop gaat. Zonder dat ik iets merk (terwijl ik aan het rijden ben) gaat hij (ondertussen al 3 keer op 2 weken tijd) opeens niet meer boven de 3000toeren. Hij trekt dan ook helemaal niet goed meer op. Beetje vervelend als je dan een inhaal beweging moet maken. Als ik de auto dan opzij zet en hem herstart, zijn alle problemen van de baan.
Het rare, vind ik, is dat ik niks van melding krijg. Ik merk er dan ook niks van dat hij ineens 'minder vermogen' heeft. Het kan dus best zijn dat ik dit ooit al tegengekomen ben, zonder er iets van te merken.
Heb alle mogelijke/bereikbare reservoirs al bekeken onder de motorkap, en zie toch nergens een tekort aan vloeistof. Ook rookt hij niet speciaal meer als hij in die 'noodloop' valt. Ik voel het enkel in mijn pedaal dat hij niet optrekt. Heb al eens gedacht dat het mss de automatische roetfilter zou kunnen zijn die dan 'roet verbrandt', maar het zou me sterk lijken dat de auto dan 'gevaarlijk' traag zou optrekken. Vandaar mijn vraag....
Iemand die dit ook al eens gehad heeft en/of mij dus iets wijzer kan maken? Het gaat hier over een Volvo V50 1.6D van MY2007.
Alvast bedankt voor het meedenken!
spontaan in 'noodloop'
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Volgens mij komt dit door de EGR-klep.
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33125
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Heb ik ook gehad, was inderdaad EGR-klep die beetje vreemd deed.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- rsnhakan
- 8th Gear member
- Berichten: 15305
- Lid geworden op: 13.04.2008 - 12:18
- Locatie: Thuis
- Contacteer:
Zou hij dan de EGR-klep dicht moeten zetten, of?
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
normaal als je gasgeeft/optrekt/vermogen vraagt moet de EGR gesloten zijn. Als de klep op dat moment (deels) open staat krijgt de motor teveel uitlaatgassen binnen en te weinig verse lucht om een goede verbranding te krijgen en verlies je dus vermogen.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Of schoonmaken en anders een nieuwe kan ookrsnhakan schreef:Zou hij dan de EGR-klep dicht moeten zetten, of?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- ewing
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 04.04.2008 - 17:34
Vermoedelijk de EGR-klep inderdaad.
Wel vreemd overigens. De EGR-klep is een bekend euvel van de eerste serie V50's. Ik dacht dat ze dat bij de nieuwere series wel definitief verholpen zouden hebben. Kennelijk dus niet....
Wel vreemd overigens. De EGR-klep is een bekend euvel van de eerste serie V50's. Ik dacht dat ze dat bij de nieuwere series wel definitief verholpen zouden hebben. Kennelijk dus niet....
Volvo V50 2.0D Momentum - 09 / 2004 - tuned by Fasttech (165pk / 405Nm) - 17 inch Sagitta velgen - K & N inlegfilter - Intrax verlagingsveren (-30mm) - xenon 4300K
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
Mazda MX-5 1.8 NA - 1994 - 130 pk - British racing green
- Exeres
- 6th Gear member
- Berichten: 2762
- Lid geworden op: 26.09.2007 - 15:09
- Locatie: Het rustige Waasland
@ewing: Idd, juist daarom dat ik gezocht heb naar een MY07. Maar blijkbaar zijn toch nog niet alle problemen van de baan.
Het rare vind ik nog steeds dat ik niks van 'verminderd motorvermogen' melding krijg. Iets wat ze in de garage ook zeer vreemd vonden!
Het rare vind ik nog steeds dat ik niks van 'verminderd motorvermogen' melding krijg. Iets wat ze in de garage ook zeer vreemd vonden!
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Toen ik met mijn roetfilter problemen kreeg had ik ook geen enkele melding van een defect. Toch liep de wagen zonder vermogen en inderdaad na herstart even "normaal" (alhoewel je wel kon voelen dat de wagen niet liep als tevoor) en dan zonder waarschuwing vermogen weg.Exeres schreef:@ewing: Idd, juist daarom dat ik gezocht heb naar een MY07. Maar blijkbaar zijn toch nog niet alle problemen van de baan.
Het rare vind ik nog steeds dat ik niks van 'verminderd motorvermogen' melding krijg. Iets wat ze in de garage ook zeer vreemd vonden!
Laat de garage ook het kleine slangetje van de vacuum voor de turbo goed controleren!!!
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Waar zit dat slangetje ergens?Delta schreef: Laat de garage ook het kleine slangetje van de vacuum voor de turbo goed controleren!!!
Pieter
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Ferdi,
Ik sta nu niet voor de motorruimte maar ik probeer.......
Als je in de motorruimte kijkt zie je aan voorzijde blok zo'n smerig potje.
Als je nu de kap ervanaf haald zie je dat achter dit potje aan de rechterzijde een nippel met slangetje zit (slangetje ruwweg 5 a 7 mm)
Dit slangetje zit aangesloten op de turbo (+- 25 a 30cm lang).
Bij mij was die er afgeschoten maar deze kan ook iets ingescheurd/ruim zijn waardor de turbo niet goed aangestuurd wordt.
Pieter
Ik sta nu niet voor de motorruimte maar ik probeer.......
Als je in de motorruimte kijkt zie je aan voorzijde blok zo'n smerig potje.
Als je nu de kap ervanaf haald zie je dat achter dit potje aan de rechterzijde een nippel met slangetje zit (slangetje ruwweg 5 a 7 mm)
Dit slangetje zit aangesloten op de turbo (+- 25 a 30cm lang).
Bij mij was die er afgeschoten maar deze kan ook iets ingescheurd/ruim zijn waardor de turbo niet goed aangestuurd wordt.
Pieter
Vorige auto: V50 2.0d summum automaat exit met 470.000 en nu V50 D3 geartronic
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Top! Bedankt voor de uitlegDelta schreef:Ferdi,
Ik sta nu niet voor de motorruimte maar ik probeer.......
Als je in de motorruimte kijkt zie je aan voorzijde blok zo'n smerig potje.
Als je nu de kap ervanaf haald zie je dat achter dit potje aan de rechterzijde een nippel met slangetje zit (slangetje ruwweg 5 a 7 mm)
Dit slangetje zit aangesloten op de turbo (+- 25 a 30cm lang).
Bij mij was die er afgeschoten maar deze kan ook iets ingescheurd/ruim zijn waardor de turbo niet goed aangestuurd wordt.
Pieter

Ga zo gelijk eens bij mijn auto kijken wat de staat van dit slangetje is
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Net even gekeken, er zitten wat luchtbellen in en neem aan dat die er niet in horen?
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- sanco
- 5th Gear member
- Berichten: 1945
- Lid geworden op: 27.05.2005 - 22:18
- Locatie: NO NL
Luchtbellen Ferdi? ik wil je niet voor het hoofd stoten maar je kijkt toch niet naar de brandstofslang die voorlangs loopt?, daar kunnen inderdaad soms wat bellen in zitten.fredhead schreef:Net even gekeken, er zitten wat luchtbellen in en neem aan dat die er niet in horen?
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27449
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Dat zou die dan moeten zijn :oops:
Zo de kap nog maar een keer open trekken en nog een keer kijken.
Zo de kap nog maar een keer open trekken en nog een keer kijken.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D