Pagina 1 van 2

spontaan in 'noodloop'

Geplaatst: 30.09.2009 - 22:34
door Exeres
Ik veronderstel dat mijn auto spontaan in noodloop gaat. Zonder dat ik iets merk (terwijl ik aan het rijden ben) gaat hij (ondertussen al 3 keer op 2 weken tijd) opeens niet meer boven de 3000toeren. Hij trekt dan ook helemaal niet goed meer op. Beetje vervelend als je dan een inhaal beweging moet maken. Als ik de auto dan opzij zet en hem herstart, zijn alle problemen van de baan.
Het rare, vind ik, is dat ik niks van melding krijg. Ik merk er dan ook niks van dat hij ineens 'minder vermogen' heeft. Het kan dus best zijn dat ik dit ooit al tegengekomen ben, zonder er iets van te merken.

Heb alle mogelijke/bereikbare reservoirs al bekeken onder de motorkap, en zie toch nergens een tekort aan vloeistof. Ook rookt hij niet speciaal meer als hij in die 'noodloop' valt. Ik voel het enkel in mijn pedaal dat hij niet optrekt. Heb al eens gedacht dat het mss de automatische roetfilter zou kunnen zijn die dan 'roet verbrandt', maar het zou me sterk lijken dat de auto dan 'gevaarlijk' traag zou optrekken. Vandaar mijn vraag....
Iemand die dit ook al eens gehad heeft en/of mij dus iets wijzer kan maken? Het gaat hier over een Volvo V50 1.6D van MY2007.

Alvast bedankt voor het meedenken!

Geplaatst: 01.10.2009 - 06:07
door rsnhakan
Volgens mij komt dit door de EGR-klep.

Geplaatst: 01.10.2009 - 06:37
door Paul
Heb ik ook gehad, was inderdaad EGR-klep die beetje vreemd deed.

Geplaatst: 01.10.2009 - 06:38
door rsnhakan
Zou hij dan de EGR-klep dicht moeten zetten, of?

Geplaatst: 01.10.2009 - 06:57
door Frederik Welvaert
normaal als je gasgeeft/optrekt/vermogen vraagt moet de EGR gesloten zijn. Als de klep op dat moment (deels) open staat krijgt de motor teveel uitlaatgassen binnen en te weinig verse lucht om een goede verbranding te krijgen en verlies je dus vermogen.

Geplaatst: 01.10.2009 - 12:37
door Exeres
Paul, hoe heb je dit dan opgelost?

Geplaatst: 01.10.2009 - 19:40
door Exeres
Naar de garage gebeld en hij gaat volgende week binnen zodat ze hem eens kunnen uitlezen. Wordt vervolgd dus...

Geplaatst: 01.10.2009 - 21:06
door Fredhead
rsnhakan schreef:Zou hij dan de EGR-klep dicht moeten zetten, of?
Of schoonmaken en anders een nieuwe kan ook

Geplaatst: 01.10.2009 - 21:30
door Delta
Laat ook naar je roetfilter kijken.
De omschrijving lijkt op mijn ervaring met een defect roetfilter.
Pieter

Geplaatst: 01.10.2009 - 22:15
door Exeres
Zal jullie raad zeker meenemen naar de garage. Maakt het voor hen iets makkelijker om er naar te kijken!

Geplaatst: 02.10.2009 - 11:25
door ewing
Vermoedelijk de EGR-klep inderdaad.

Wel vreemd overigens. De EGR-klep is een bekend euvel van de eerste serie V50's. Ik dacht dat ze dat bij de nieuwere series wel definitief verholpen zouden hebben. Kennelijk dus niet....

Geplaatst: 02.10.2009 - 12:04
door Exeres
@ewing: Idd, juist daarom dat ik gezocht heb naar een MY07. Maar blijkbaar zijn toch nog niet alle problemen van de baan.
Het rare vind ik nog steeds dat ik niks van 'verminderd motorvermogen' melding krijg. Iets wat ze in de garage ook zeer vreemd vonden!

Geplaatst: 02.10.2009 - 13:58
door Delta
Exeres schreef:@ewing: Idd, juist daarom dat ik gezocht heb naar een MY07. Maar blijkbaar zijn toch nog niet alle problemen van de baan.
Het rare vind ik nog steeds dat ik niks van 'verminderd motorvermogen' melding krijg. Iets wat ze in de garage ook zeer vreemd vonden!
Toen ik met mijn roetfilter problemen kreeg had ik ook geen enkele melding van een defect. Toch liep de wagen zonder vermogen en inderdaad na herstart even "normaal" (alhoewel je wel kon voelen dat de wagen niet liep als tevoor) en dan zonder waarschuwing vermogen weg.
Laat de garage ook het kleine slangetje van de vacuum voor de turbo goed controleren!!!
Pieter

Geplaatst: 02.10.2009 - 14:26
door Fredhead
Delta schreef: Laat de garage ook het kleine slangetje van de vacuum voor de turbo goed controleren!!!
Pieter
Waar zit dat slangetje ergens?

Geplaatst: 02.10.2009 - 14:51
door Delta
Ferdi,
Ik sta nu niet voor de motorruimte maar ik probeer.......
Als je in de motorruimte kijkt zie je aan voorzijde blok zo'n smerig potje.
Als je nu de kap ervanaf haald zie je dat achter dit potje aan de rechterzijde een nippel met slangetje zit (slangetje ruwweg 5 a 7 mm)
Dit slangetje zit aangesloten op de turbo (+- 25 a 30cm lang).
Bij mij was die er afgeschoten maar deze kan ook iets ingescheurd/ruim zijn waardor de turbo niet goed aangestuurd wordt.
Pieter

Geplaatst: 02.10.2009 - 15:46
door Exeres
Bedankt Pieter! Dit zal ik zeker vermelden! Aan je uitleg zou het dat wel kunnen zijn!

Geplaatst: 02.10.2009 - 17:07
door Fredhead
Delta schreef:Ferdi,
Ik sta nu niet voor de motorruimte maar ik probeer.......
Als je in de motorruimte kijkt zie je aan voorzijde blok zo'n smerig potje.
Als je nu de kap ervanaf haald zie je dat achter dit potje aan de rechterzijde een nippel met slangetje zit (slangetje ruwweg 5 a 7 mm)
Dit slangetje zit aangesloten op de turbo (+- 25 a 30cm lang).
Bij mij was die er afgeschoten maar deze kan ook iets ingescheurd/ruim zijn waardor de turbo niet goed aangestuurd wordt.
Pieter
Top! Bedankt voor de uitleg :)
Ga zo gelijk eens bij mijn auto kijken wat de staat van dit slangetje is

Geplaatst: 02.10.2009 - 17:18
door Fredhead
Net even gekeken, er zitten wat luchtbellen in en neem aan dat die er niet in horen?

Geplaatst: 03.10.2009 - 11:39
door sanco
fredhead schreef:Net even gekeken, er zitten wat luchtbellen in en neem aan dat die er niet in horen?
Luchtbellen Ferdi? ik wil je niet voor het hoofd stoten maar je kijkt toch niet naar de brandstofslang die voorlangs loopt?, daar kunnen inderdaad soms wat bellen in zitten.

Geplaatst: 03.10.2009 - 11:54
door Fredhead
Dat zou die dan moeten zijn :oops:
Zo de kap nog maar een keer open trekken en nog een keer kijken.