Onluchtingsnippel rem

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Kwekkel
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
Locatie: Uppsala Zweden

Hallo,

Heb vandaag de remleidingen achter vervangen. Nu blijken de onluchtingsnippels van de remklauwen muurvast te zitten. Ik heb dit ook bij andere auto's gehad en het komt er op neer dat de nippel altijd breekt en dat je de boel uit kan boren. Ik heb geprobeerd met kruipolie, een hele nacht in de week gezet. Helaas breekt alsnog af.
Heeft er iemand een iedee hoe ik ze er in ieder geval gewoon uitgeschroefd krijg? Dat ze kapot gaan maakt me niet uit, kost de wereld niet. :)

Alvast bedankt.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

3 weken blijven in sproeien met kruipolie.
Daarna verwarmen en laten koelen een keer
Daags erop weer beginnen en bevriezen (tja lastig)
Dan schrikken door er even boven op te tikken met hamer.
Dan eruit draaien. Gewoon linksom.

en vast is vast volgende keer.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Gebruikersavatar
Kwekkel
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
Locatie: Uppsala Zweden

Bedankt.

Da's een idee. Zal het de volgende keer zo proberen. Helaas kan ik nu niet zo lang wachen. De auto moet deze week naar de keuring.
Ik wist niet dat het bestond maar een leverancier hier heeft spuitbussen met kruipolie met vrieseffect to -40 graden.
Zal morgen even zo'n bus halen.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
wpee
5th Gear member
Berichten: 1369
Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
Locatie: Kessel lb

kijk, dat wist ik niet.
Wel dat er losse bussen met vriesspray waren, vooral vaak in de electronica gebruikt.
Probeer alleen de nippel te bevriezen als het lukt, die mmoet krimpen zodat hij los komt.
Wim

Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Tjah, dat komt omdat die schroefjes te vast worden gedraaid. Vast is vast, maar sommige draaien het extreem hard vast. Uiteraard wil het dan niet meer los na verloop van tijd.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
Kwekkel
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
Locatie: Uppsala Zweden

Gelukt! Ik heb eerst met een verfstripper de omgeving van de nippel verwarmd en daarna die vriesolie op de nippel gespoten. Daarna met een ringsleutel spanning op de nippel gezet en met een paar tikken met de hamer kwamen ze zonder problemen los. Nieuwe erin, ontluchten, klaar.

@mightyspawn: natuurlijk is dit een oorzaak maar ik denk ook dat de leeftijd
van de auto een rol speelt. Ik denk ook in dit geval dat de remvloeistof heel oud was. Auto bleek achteraf niet zo goed onderhouden te zijn geweest.

Zo, nu nog de handrem afstellen. Was ook niet in orde bij de keuring.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Gebruikersavatar
Kwekkel
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 26.06.2008 - 20:56
Locatie: Uppsala Zweden

Auto is gisteren apk goedgekeurd. We mogen weer een jaar. :P
Nu is er wel een ander probleempje opgedoken. De auto rijdt erg schokkend bij constante snelheden en dit verdwijnt na ca. 10 km. Optrekken en afremmen en stationair geen probleem. Ik heb op dit forum hier wat draadjes over gelezen en zal er in het weekend even naar kijken.
Volvo 244 Wit Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”