Na jarenlang verschillende lease auto's te hebben gereden sta ik nu op het punt een V70 aan te schaffen. Graag zou ik van jullie expertise gebruik willen maken om tot een keus te komen. Op dit moment heb ik twee auto's op het oog. Een geartronic met 5 versnellingen en 163pk en een geartronic met 6 versnellingen en 185pk. Heeft de een ten opzichte van de ander voor of nadelen. M.a.w. waar zouden jullie voor kiezen? Of zijn er andere redenen waarvoor je voor de een of juist de ander zou kiezen?
De auto's zijn hier te vinden:
163pk 5bak
185pk 6bak
D5 163pk of D5 185pk
- aertssenhjc
- 5th Gear member
- Berichten: 1611
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
- Locatie: omg. Bergen op Zoom
Ik zou voor de 185 PK gaan. minder km's en lekker veel pk'tjes
geen voor en nadelen t.o.z. van elkander. Denk wel dat de 185 pk versie iets minder zuinig is.
Een 6 bak is natuurlijk HEEERRlijk cruisen op de autobahn
PS: de 163 PK die je op het oog hebt, is geen D5 maar een 2.4D Dit was de "oude" D5. (na 2004 is dit de 2.4D geworden)

Een 6 bak is natuurlijk HEEERRlijk cruisen op de autobahn

PS: de 163 PK die je op het oog hebt, is geen D5 maar een 2.4D Dit was de "oude" D5. (na 2004 is dit de 2.4D geworden)
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Er zouden wat meer problemen zijn met de 185 PK.
Is hier wel meer over geschreven. Misschien dat je met Zoek iets kan vinden.
Is hier wel meer over geschreven. Misschien dat je met Zoek iets kan vinden.
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14.10.2009 - 11:10
- Locatie: Barendrecht
Bedankt voor de reacties.
De eerste (163pk) is een D5 volgens de achterklep, maakt het uit 2.4d of D5?. Ik denk dat het een 2005 auto is. Ik heb gezocht door het forum, maar kon niet echt meer problemen met de 185pk vinden t.o.v. de 163pk, vandaar dat ik dit topic heb geopend.
De eerste (163pk) is een D5 volgens de achterklep, maakt het uit 2.4d of D5?. Ik denk dat het een 2005 auto is. Ik heb gezocht door het forum, maar kon niet echt meer problemen met de 185pk vinden t.o.v. de 163pk, vandaar dat ik dit topic heb geopend.
-
- 4th Gear member
- Berichten: 575
- Lid geworden op: 31.03.2009 - 15:14
- Locatie: Prinsenbeek
De 163PK D5 is een prima auto met voldoende trekkracht en een stukje zuiniger dan de D5 185PK. Uitrustingsnivo's zijn redelijk gelijk. Tenzij je snelheid en nog meer koppel belangrijk vindt, zou ik de 163PK nemen.
Met beide auto's zijn uiteraard in de loop der tijd diverse klachten genoteerd (net als bioj alle andere auto's) maar er zijn geen specifieke uitspringers te noemen anders dat de 185PK iets meer db produceert in de cabine dan de 163PK. Beide zijn zeer betrouwbare diesels. Succes!
Met beide auto's zijn uiteraard in de loop der tijd diverse klachten genoteerd (net als bioj alle andere auto's) maar er zijn geen specifieke uitspringers te noemen anders dat de 185PK iets meer db produceert in de cabine dan de 163PK. Beide zijn zeer betrouwbare diesels. Succes!
Ries van Lomwel
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
945 LPT estate MY1998 olive green metallic
945 LPT estate MY1998 silver metallic
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8533
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Die 163PK met 5 speed geartronic moet dan van voor modeljaar 2006 zijn, midden 2005 is de D5 163PK ge-renamed nar 24D en was de D5 en 185PK.
ik heb een 24D 163PK modeljaar 2006 en die heeft al een 6 speed geartronic.
Ik hoef echt niet meer PKs, als ik nu wat sneller probeer weg te komen aan het stoplight, bij nat wegdek, moet de DSTC als bijspringen
De 6 speed is wel heerlijk op de snelweg, lage toeren en boterzacht schakelen.
Ik weet wel dat de wervelklep in de nieuwe motor een zwak punt is (zowel in 163 en 185PK), de mijne is al onder garantie vervangen.
ik heb een 24D 163PK modeljaar 2006 en die heeft al een 6 speed geartronic.
Ik hoef echt niet meer PKs, als ik nu wat sneller probeer weg te komen aan het stoplight, bij nat wegdek, moet de DSTC als bijspringen

De 6 speed is wel heerlijk op de snelweg, lage toeren en boterzacht schakelen.
Ik weet wel dat de wervelklep in de nieuwe motor een zwak punt is (zowel in 163 en 185PK), de mijne is al onder garantie vervangen.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- BlackcurrantV70
- 7th Gear member
- Berichten: 8533
- Lid geworden op: 06.05.2008 - 13:13
- Locatie: Tussen EBBR en EBAW
Hoi Nicolo,
Hier vind je een verduidelijking, het is niet de EGR klep.
http://www.amt.nl/web/Kennistest-ATG/To ... leppen.htm
Er is een verbeterd type beschikbaar nu, deze is bij mij nu ingebouwd, de originele gaf er de brui aan bij 45000km.
Hier vind je een verduidelijking, het is niet de EGR klep.
http://www.amt.nl/web/Kennistest-ATG/To ... leppen.htm
Er is een verbeterd type beschikbaar nu, deze is bij mij nu ingebouwd, de originele gaf er de brui aan bij 45000km.
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur
Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
- D5 Power
- 1st Gear member
- Berichten: 27
- Lid geworden op: 15.09.2009 - 10:24
- Locatie: Kampen
Ik zou voor de handgeschakelde versie gaan. Naar mijn gevoel is de techniek van een handbak toch net wat betrouwbaarder en goedkoper bij eventuele reparatie.
Daarnaast is 163 PK meer dan genoeg. Een V70 is niet een auto die meer pk's nodig heeft.
Ik heb destijds ook moeten kiezen en vond de geartronic niet echt goed schakelen. De bak kan zich niet echt meten met de moderne automatische versnellingsbakken.
Daarnaast is 163 PK meer dan genoeg. Een V70 is niet een auto die meer pk's nodig heeft.
Ik heb destijds ook moeten kiezen en vond de geartronic niet echt goed schakelen. De bak kan zich niet echt meten met de moderne automatische versnellingsbakken.
D5 Power
- Johan
- 5th Gear member
- Berichten: 1402
- Lid geworden op: 29.02.2008 - 07:15
- Locatie: NH
De geartronic met 6 versnellingen is een bak die beduidend "beter bij de les" is als de GT-5 bak. 163 of 185 pk maakt niet zo veel uit.
Beiden zijn heerljke en soepele motoren die icm de GT bak prima rijden.
Ik zou dus voor de GT6 bak gaan en dat deze dan ook gecombineerd wordt met het 185 pk blok is dus alleen maar beter.
Beiden zijn heerljke en soepele motoren die icm de GT bak prima rijden.
Ik zou dus voor de GT6 bak gaan en dat deze dan ook gecombineerd wordt met het 185 pk blok is dus alleen maar beter.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- euerw
- 5th Gear member
- Berichten: 1797
- Lid geworden op: 08.07.2007 - 21:11
- Locatie: Ede
echt niet mee eens , kom meer ellende tegen met koppelingen en vliegwiel toestanden als een gt die kapot isD5 Power schreef:Ik zou voor de handgeschakelde versie gaan. Naar mijn gevoel is de techniek van een handbak toch net wat betrouwbaarder en goedkoper bij eventuele reparatie.
.
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Klopt. Ik zou ook zeker altijd voor de GT gaan. Heb eenmaal een kapot vliegwiel gehad en was meteen twee en half duizend euro verder.
Wel apart dat die 163pk versie D5 op de klep heeft. Volgens kenteken had er echt 2.4D op moeten staan. Niks mis met deze versie... is zuiniger en zeker vlot genoeg.
Bij de 185 pk zijn er gevallen bekend van lekkage tussen het blok en de versnellingsbak (uit mijn hoofd) waarbij de complete moter er even uit moest. Dit komt bovengemiddeld vaak voor. Meestal onder garantie verholpen.
Lees DIT topic vanaf pagina 9 maar eens door...
Wel apart dat die 163pk versie D5 op de klep heeft. Volgens kenteken had er echt 2.4D op moeten staan. Niks mis met deze versie... is zuiniger en zeker vlot genoeg.
Bij de 185 pk zijn er gevallen bekend van lekkage tussen het blok en de versnellingsbak (uit mijn hoofd) waarbij de complete moter er even uit moest. Dit komt bovengemiddeld vaak voor. Meestal onder garantie verholpen.
Lees DIT topic vanaf pagina 9 maar eens door...
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14.10.2009 - 11:10
- Locatie: Barendrecht
Bedankt voor alle reacties zover. Op dit moment rij ik de huidige C5 tourer. Deze moet ik als lease auto inleveren. De automaat bevalt me op dit moment uitstekend, vandaar dat ik een GT zoek.
Tot nu toe lees ik in ieder geval 163pk iets zuiniger. 6bak rustiger. Ik heb met de 163pk een proefrit gereden en deze is in ieder geval rap zat. Ik vond hem wel enigzins luidruchtig, zeker ten opzichte van de C5. Zaterdag ga ik de 185pk rijden, lagere toeren geven misschien meer rust?
Tot nu toe lees ik in ieder geval 163pk iets zuiniger. 6bak rustiger. Ik heb met de 163pk een proefrit gereden en deze is in ieder geval rap zat. Ik vond hem wel enigzins luidruchtig, zeker ten opzichte van de C5. Zaterdag ga ik de 185pk rijden, lagere toeren geven misschien meer rust?
- BartS
- 4th Gear member
- Berichten: 627
- Lid geworden op: 06.04.2008 - 10:42
De D5 heeft bij bepaalde toertentallen een nadrukkelijke brom (overigens geen ergerlijk geluid). De 185 pk-versie is naar verluidt iets luidruchtiger/rauwer dan de 163 pk-versie. Daar staat tegenover dat de 185 pk door de zesbak minder toeren draait.D73 schreef: Tot nu toe lees ik in ieder geval 163pk iets zuiniger. 6bak rustiger. Ik heb met de 163pk een proefrit gereden en deze is in ieder geval rap zat. Ik vond hem wel enigzins luidruchtig, zeker ten opzichte van de C5. Zaterdag ga ik de 185pk rijden, lagere toeren geven misschien meer rust?
Bij onze D5 (163 pk versie MY 2005) uit de brom zich rond de 100 km/u.
Er zijn absoluut stillere diesels (denk bijv. aan die van Honda of BMW). Maar het turbineachtige geluid van de D5 bij vlot optrekken, is magistraal.
Volvo V70 T5 Geartronic full options (2000)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
XC70 D5 Geartronic Momentum (2005)
V70 2.5T Geartronic Momentum, Winter Line, Mobility Line, Security Line, Active Driving Line, Four-C, Canicula velgen, Rica-update (2007, MY 2008)
XC70 2.5T Geartronic Summum, o.a. Mobility Line (MY 2005)
V50 2.0 Edition I, Mobility Line (MY 2009)
V60 T4F Powershift Kinetic, o.a. Business Pack Pro, schuif-/kanteldak, stoelverwarming (MY 2012)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 15.10.2009 - 13:28
- Locatie: Gelderland
Onlangs een XC70 D5 163pk 6-versnelling handbak geïmporteerd uit Duitsland (binnenkort intro). Dit rijdt super, laag in de toeren en voor zo'n zware auto relatief zuinig met een gemiddeld verbruik van 1:15. Denk er wel aan om 'm te tunen, maar dan meer voor de optimale afstelling dan voor het vermogen. Ik weet alleen niet of deze 6-bak 163pk ook in Nederland is uitgebracht, omdat de 185pk enkele maanden later is uitgekomen.
XC70 D5 MY2005
-
- Starter
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 14.10.2009 - 11:10
- Locatie: Barendrecht
De 185pk 6 trap gaf toch iets meer rust dan de 163pk 5 trap. Dus uiteindelijk voor de volgende 185pk gegaan:
Volvo V70 D5 185 pk Momentum Geartronic
Waarschijnlijk volgende week ophalen.
Volvo V70 D5 185 pk Momentum Geartronic
Waarschijnlijk volgende week ophalen.

- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21237
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Errug mooie auto, gefelicteerd ermee en veel veilige km toegewenst.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik vind de 163 pk 6 bak ook veel rustiger rijden (en stiller!) dan de 163 pk 5 bak hoor. Ik weet niet waar het gerucht vandaan komt dat de 6 bak luidruchtiger zou zijn, maar dat is echt niet waar!
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95