Pagina 1 van 2

D5 163pk of D5 185pk

Geplaatst: 14.10.2009 - 11:59
door D73
Na jarenlang verschillende lease auto's te hebben gereden sta ik nu op het punt een V70 aan te schaffen. Graag zou ik van jullie expertise gebruik willen maken om tot een keus te komen. Op dit moment heb ik twee auto's op het oog. Een geartronic met 5 versnellingen en 163pk en een geartronic met 6 versnellingen en 185pk. Heeft de een ten opzichte van de ander voor of nadelen. M.a.w. waar zouden jullie voor kiezen? Of zijn er andere redenen waarvoor je voor de een of juist de ander zou kiezen?

De auto's zijn hier te vinden:
163pk 5bak
185pk 6bak

Geplaatst: 14.10.2009 - 12:28
door aertssenhjc
Ik zou voor de 185 PK gaan. minder km's en lekker veel pk'tjes :) geen voor en nadelen t.o.z. van elkander. Denk wel dat de 185 pk versie iets minder zuinig is.

Een 6 bak is natuurlijk HEEERRlijk cruisen op de autobahn ;)

PS: de 163 PK die je op het oog hebt, is geen D5 maar een 2.4D Dit was de "oude" D5. (na 2004 is dit de 2.4D geworden)

Geplaatst: 14.10.2009 - 13:41
door Gast
Er zouden wat meer problemen zijn met de 185 PK.
Is hier wel meer over geschreven. Misschien dat je met Zoek iets kan vinden.

Geplaatst: 14.10.2009 - 14:03
door D73
Bedankt voor de reacties.

De eerste (163pk) is een D5 volgens de achterklep, maakt het uit 2.4d of D5?. Ik denk dat het een 2005 auto is. Ik heb gezocht door het forum, maar kon niet echt meer problemen met de 185pk vinden t.o.v. de 163pk, vandaar dat ik dit topic heb geopend.

Geplaatst: 14.10.2009 - 14:36
door RVL
De 163PK D5 is een prima auto met voldoende trekkracht en een stukje zuiniger dan de D5 185PK. Uitrustingsnivo's zijn redelijk gelijk. Tenzij je snelheid en nog meer koppel belangrijk vindt, zou ik de 163PK nemen.
Met beide auto's zijn uiteraard in de loop der tijd diverse klachten genoteerd (net als bioj alle andere auto's) maar er zijn geen specifieke uitspringers te noemen anders dat de 185PK iets meer db produceert in de cabine dan de 163PK. Beide zijn zeer betrouwbare diesels. Succes!

Geplaatst: 14.10.2009 - 15:02
door BlackcurrantV70
Die 163PK met 5 speed geartronic moet dan van voor modeljaar 2006 zijn, midden 2005 is de D5 163PK ge-renamed nar 24D en was de D5 en 185PK.

ik heb een 24D 163PK modeljaar 2006 en die heeft al een 6 speed geartronic.

Ik hoef echt niet meer PKs, als ik nu wat sneller probeer weg te komen aan het stoplight, bij nat wegdek, moet de DSTC als bijspringen :-)

De 6 speed is wel heerlijk op de snelweg, lage toeren en boterzacht schakelen.

Ik weet wel dat de wervelklep in de nieuwe motor een zwak punt is (zowel in 163 en 185PK), de mijne is al onder garantie vervangen.

Geplaatst: 14.10.2009 - 15:15
door nicolo
@Ivo
Wat bedoel je precies met wervelklep? de EGRklep?

Geplaatst: 14.10.2009 - 15:22
door BlackcurrantV70
Hoi Nicolo,

Hier vind je een verduidelijking, het is niet de EGR klep.

http://www.amt.nl/web/Kennistest-ATG/To ... leppen.htm

Er is een verbeterd type beschikbaar nu, deze is bij mij nu ingebouwd, de originele gaf er de brui aan bij 45000km.

Geplaatst: 14.10.2009 - 18:48
door D5 Power
Ik zou voor de handgeschakelde versie gaan. Naar mijn gevoel is de techniek van een handbak toch net wat betrouwbaarder en goedkoper bij eventuele reparatie.

Daarnaast is 163 PK meer dan genoeg. Een V70 is niet een auto die meer pk's nodig heeft.

Ik heb destijds ook moeten kiezen en vond de geartronic niet echt goed schakelen. De bak kan zich niet echt meten met de moderne automatische versnellingsbakken.

Geplaatst: 14.10.2009 - 19:02
door Johan
De geartronic met 6 versnellingen is een bak die beduidend "beter bij de les" is als de GT-5 bak. 163 of 185 pk maakt niet zo veel uit.
Beiden zijn heerljke en soepele motoren die icm de GT bak prima rijden.
Ik zou dus voor de GT6 bak gaan en dat deze dan ook gecombineerd wordt met het 185 pk blok is dus alleen maar beter.

Geplaatst: 14.10.2009 - 19:27
door euerw
D5 Power schreef:Ik zou voor de handgeschakelde versie gaan. Naar mijn gevoel is de techniek van een handbak toch net wat betrouwbaarder en goedkoper bij eventuele reparatie.

.
echt niet mee eens , kom meer ellende tegen met koppelingen en vliegwiel toestanden als een gt die kapot is

Geplaatst: 14.10.2009 - 19:40
door Hans
Klopt. Ik zou ook zeker altijd voor de GT gaan. Heb eenmaal een kapot vliegwiel gehad en was meteen twee en half duizend euro verder.

Wel apart dat die 163pk versie D5 op de klep heeft. Volgens kenteken had er echt 2.4D op moeten staan. Niks mis met deze versie... is zuiniger en zeker vlot genoeg.

Bij de 185 pk zijn er gevallen bekend van lekkage tussen het blok en de versnellingsbak (uit mijn hoofd) waarbij de complete moter er even uit moest. Dit komt bovengemiddeld vaak voor. Meestal onder garantie verholpen.

Lees DIT topic vanaf pagina 9 maar eens door...

Geplaatst: 14.10.2009 - 21:10
door D73
Bedankt voor alle reacties zover. Op dit moment rij ik de huidige C5 tourer. Deze moet ik als lease auto inleveren. De automaat bevalt me op dit moment uitstekend, vandaar dat ik een GT zoek.

Tot nu toe lees ik in ieder geval 163pk iets zuiniger. 6bak rustiger. Ik heb met de 163pk een proefrit gereden en deze is in ieder geval rap zat. Ik vond hem wel enigzins luidruchtig, zeker ten opzichte van de C5. Zaterdag ga ik de 185pk rijden, lagere toeren geven misschien meer rust?

Geplaatst: 15.10.2009 - 07:16
door BartS
D73 schreef: Tot nu toe lees ik in ieder geval 163pk iets zuiniger. 6bak rustiger. Ik heb met de 163pk een proefrit gereden en deze is in ieder geval rap zat. Ik vond hem wel enigzins luidruchtig, zeker ten opzichte van de C5. Zaterdag ga ik de 185pk rijden, lagere toeren geven misschien meer rust?
De D5 heeft bij bepaalde toertentallen een nadrukkelijke brom (overigens geen ergerlijk geluid). De 185 pk-versie is naar verluidt iets luidruchtiger/rauwer dan de 163 pk-versie. Daar staat tegenover dat de 185 pk door de zesbak minder toeren draait.

Bij onze D5 (163 pk versie MY 2005) uit de brom zich rond de 100 km/u.

Er zijn absoluut stillere diesels (denk bijv. aan die van Honda of BMW). Maar het turbineachtige geluid van de D5 bij vlot optrekken, is magistraal.

Geplaatst: 15.10.2009 - 13:21
door JSS
Komt ook omdat het een 5-in-lijn is natuurlijk. Veel andere diesels in dit segment zijn 4-cilinders (denk aan VAG) en die lopen toch minder mooi en missen het geluid ;)

Geplaatst: 15.10.2009 - 13:22
door JSS
oeps

Geplaatst: 15.10.2009 - 13:40
door Jepe
Onlangs een XC70 D5 163pk 6-versnelling handbak geïmporteerd uit Duitsland (binnenkort intro). Dit rijdt super, laag in de toeren en voor zo'n zware auto relatief zuinig met een gemiddeld verbruik van 1:15. Denk er wel aan om 'm te tunen, maar dan meer voor de optimale afstelling dan voor het vermogen. Ik weet alleen niet of deze 6-bak 163pk ook in Nederland is uitgebracht, omdat de 185pk enkele maanden later is uitgekomen.

Geplaatst: 20.10.2009 - 15:02
door D73
De 185pk 6 trap gaf toch iets meer rust dan de 163pk 5 trap. Dus uiteindelijk voor de volgende 185pk gegaan:

Volvo V70 D5 185 pk Momentum Geartronic

Waarschijnlijk volgende week ophalen. :)

Geplaatst: 20.10.2009 - 15:35
door diesel01
Errug mooie auto, gefelicteerd ermee en veel veilige km toegewenst.

Geplaatst: 20.10.2009 - 15:52
door edraket
Ik vind de 163 pk 6 bak ook veel rustiger rijden (en stiller!) dan de 163 pk 5 bak hoor. Ik weet niet waar het gerucht vandaan komt dat de 6 bak luidruchtiger zou zijn, maar dat is echt niet waar!