245 (vanaf '83) of 265 ?

De auto's met kleurrijke bijnamen als the brick, de baksteen.
ID19
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.10.2009 - 13:38

hallo beste Volvo liefhebbers

Ik ben sinds een maandje of wat aan het rondkijken naar een leuke stationwagen, hoofdzakelijk in verband met het vervoeren van mijn contrabas.
Heb eigenlijk mijn hele leven DS gereden en dat zal ik hoogstwaarschijnlijk ook wel blijven doen.
Mijn huidige auto sinds anderhalf jaar is een zo niet mooie maar wel goede D-super 5 ( mijn 10e snoek inmiddels)


de volvo 265 vind ik een erg mooie auto maar wellicht zou het ook een 245 met de 265 neus ( na "83 ? ) kunnen gaan worden, in ieder geval rijdend op LPG en liefst een automaat met overdrive

Graag zou ik te weten willen komen wat globaal gezien de voors en tegens van deze 2 types ten opzichte van elkaar zouden kunnen zijn

Misschien zijn er mensen op dit forum die ervaring met beide types hebben?

Ik wacht met spanning af. Alvast bedankt voor eventuele reacties

Groetjes Noud
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Hoi Noud, welkom op dit fantastische forum!

DS! Dat zijn nog's mooie auto's. Duur om te dinitrollen dat wel ;)

Je weet waarschijnlijk wel dat het verschil tussen de 245 en de 265 in
de motor zit. 4 cylinders tegen 6. De 4 in lijn 'redblocks' zijn super
betrouwbaar. De V6 van Peugeot-Renault-Volvo leveren iets meer
vermogen maar dat is nauwelijks relevant. In combinatie met een
automaat (en airco) is een 2.3 4-cylinder te prefereren boven de
2 liter die je vind in de (Super) Polars, vanwege het koppel onderin
de toeren. De 265 was natuurlijk luxer uitgevoerd dan een kale 245,
maar van die laatste heb je ook hele mooie. 265's zijn in goede
staat moeilijk te vinden en dus ook duuuur. Een mooie goede 245
heb je zo voor een paar duizend euro.

Wil ik je op een paar advertenties wijzen? Welke regio? :)
ID19
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.10.2009 - 13:38

Hallo,

Dank voor je snelle reaktie en voor de nuttige info, jij zou dus de voorkeur geven aan een 245.
Ik kijk de laatste maand nu dagelijks markplaats na en ben jammer genoeg nog geen 245 met 265 neus, automaat/overdrive en op LPG rijdend, tegen gekomen. Wel staan er al een tijdje 2 types 265 die hiermee uitgerust zijn, te koop.
Ik kom zelf uit Den Haag maar vind het zeker geen probleen om een stukje te rijden om een auto te bekijken.
Voordat ik tot een eventuele aanschaf over ga wil ik de desbetreffende auto toch eerst door een Volvo-garage laten nakijken.

heb in principe de tijd dus wacht nog af wat er voor 245 modellen te koop gaan worden aangeboden,

heb misschien wat (te)veel noten op mijn zang maar....... auto moet ook wegenbelasting vrij zijn :D ?

nogmaals bedankt voor reaktie en hou me aanbevolen voor tips die me kunnen helpen een leuke auto te vinden

groetjes Noud
Gebruikersavatar
Maurice Pierik
4th Gear member
Berichten: 843
Lid geworden op: 15.06.2006 - 18:24
Locatie: Helmond

Het is een heel persoonlijke keuze.
Modellen met een hoge neus zijn inderdaad de 245 (m.u.v. DL) vanaf modeljaar 1983 (eind '82) tot en met modeljaar 1985, en alle 265-versies (1974-1985).
Daarnaast werd de 245 in Amerika vanaf modeljaar 1978 t/m modeljaar 1985 voorzien van een hoge snuit.
De leeftijd van een auto heeft invloed op zijn technische verbeteringen. In het algemeen geldt bij de 240/260 dat de latere modellen beter beschermd zijn tegen roest en soms voorzieningen hebben die prettig(er) zijn dan voorheen het geval was.
Een 245 heeft zoals beschreven normaal gesproken een 4-cilinder* benzinemotor die als tamelijk onverwoestbaar bekend staan. Het verschil tussen een 2000cc, 2100cc of 2300cc is wel merkbaar, maar meestal niet van doorslaggevend belang. Belangrijker lijkt mij na te gaan of de auto een 4-bak, 4+overdrive of 5 bak heeft. Die overdrive of 5e versnelling is prettig omdat dit niet alleen brandstof bespaard maar ook heel veel geluid scheelt. Ook bij de automaten bestaat er verschil in de 3-bak of 3+ overdrive. Die laatste werd in de laatste jaren geleverd (84/85 meen ik). Uiteraard is de 2100 Turbo het snelst.

De 6-cilinder** diesels staan als minder aantrekkelijk te boek en lijden vaak aan koelingsproblemen met daarbij horend olielekkage. Vermogen heeft zo'n diesel niet echt en je moet van rustig rijden houden.

Een 265 is meestal voorzien van de V6 PRV motor***. Deze V6 is is niet bepaald veel vlotter dan de 4-cilinders. Ook hier is de bak van belang. Het verhaal is gelijk aan die van de 245 behalve dat er nooit een 3+overdrive automaat werd geleverd in de 265. Het verbruik en de onderhoudskosten zullen bij een 265 hoger liggen dan bij een 245.

Het komt veel voor dat een 245/265 is geüpgrade met een overdrive en stuurbekrachtiging.

Dan de uitstraling. Een basis-245 (GL, GLI) is in deze jaren tamelijk kaal uitgevallen. Stuurbekrachtiging is lang niet altijd standaard. De sobere uitstraling past echter wel goed bij een 245.

Een 245 GLT of Turbo heeft een duidelijk sportievere look.

De 265 kan voorzien zijn van veel luxe en chroomversieringen. Stuurbekrachtiging is doorgaans aanwezig. Airco en automaat zijn ook geen uitzondering.

Het belangrijkste is echter dat je verschillende auto's bekijkt en kritisch de wagens moet beoordelen. Er zijn helaas veel knoeiers in de wereld van de 240/260 serie die hoge prijzen vragen zonder dat er kwaliteit tegen over staat. Overigens bestaan er een paar goede (en dure) adressen. Let dus goed op!

Uiteraard bestaat er een vereniging voor deze dingen: Volvo 240-260 Register.

* er zijn 245's geleverd met V6
** er bestaan 5 cilinder dieselvarianten
*** in Amerika zijn 265 uitgerust met de 6 cilinder diesel en soms met een 4 cilinder.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 41428
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Je zou ook eens kunnen rondkijken op het forum van de 200 series liefhebbers www.volvolvo.nl
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

De 6 cilinder rijdt wel relaxter vind ik,maar zoals reeds gezegd is de 245 als je veel rijdt een verstandiger keuze vanwege de betrouwbaarheid.

Overigens is een "hoge neus" eenvoudig te monteren mocht je alleen maar flatnose modellen tegenkomen die je bevallen.
Vanaf bouwjaar 1980 hoef je alleen de motorkap en grille om te wisselen om de 265 look te krijgen.Het is minder dan een kwartiertje werk.
Als de hoge neus motorkap ook nog toevallig in de goede kleur is ben je voor een ombouw niet veel meer dan 100 euro kwijt.
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21751
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Beste Noud, probeer je voor te stellen dat een Snoek TOTAAL ANDERS rijdt dan een Volvo. En dat ligt grotendeels aan het Franse veersysteem.

Verder kan ik je niet aan tips helpen omdat ik een V900-rijder ben.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Voor aankooptips voor een 260 of 240 kijk eens op mijn web-log.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Deze belastingvrije 245 is erg mooi, staat ergens in Friesland voor 2400,-

Afbeelding
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Stinky schreef:Deze belastingvrije 245 is erg mooi, staat ergens in Friesland voor 2400,-

Afbeelding
Hmm, geen historie, aardige km stand op een "moderne klok....."
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Verschil tussen 2.0 en 2.3 van niet nagenoeg belang. Ik kan je vertellen, ga aub voor de 2.3 ltr. Zeker als het om een carb uitvoering gaat. Die 2ltr is niet vooruit te branden. Zeker niet als je er 3 mensen achterin vervoerd of een contrabas. En het extra verbruik is minimaal met die 2.3. Die 1300 kg moet toch verplaatst worden.

Ik zou een leuke zoeken met K-jet injectie.

In de 360 is die 2ltr uiteraard wel vlot, de reden. Die wagens zijn 300 kg lichter.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

jos245 schreef:De 6 cilinder rijdt wel relaxter vind ik,maar zoals reeds gezegd is de 245 als je veel rijdt een verstandiger keuze vanwege de betrouwbaarheid.

Overigens is een "hoge neus" eenvoudig te monteren mocht je alleen maar flatnose modellen tegenkomen die je bevallen.
Vanaf bouwjaar 1980 hoef je alleen de motorkap en grille om te wisselen om de 265 look te krijgen.Het is minder dan een kwartiertje werk.
Als de hoge neus motorkap ook nog toevallig in de goede kleur is ben je voor een ombouw niet veel meer dan 100 euro kwijt.
Die motorkleppen zijn schaars aan het worden. Eenvoudig aanpassen wordt steeds moeilijker. Heb mijn klep laatst voor 150 weggedaan, en dat was echt de bodemprijs. Daarnaast is de recht opstaande grille van 83-84-85 die op de 24x zat redelijk onvindbaar. En als ook onbetaalbaar. Heb die van mij opgehangen als stille aandenken aan mijn 244. Die wordt nooit verkocht. Mooiste grille ooit gemaakt door Volvo.

3 jaar terug was de markt heel anders, maar sinds Volvo voor deze modellen steeds minder kan leveren en slopen ook uit hun voorraden raken wordt het allemaal steeds duurder.

Voor 100 euro aanpassen is iig verleden tijd. En als je een klep vindt, goed controleren op roest
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Die uit Friesland staat al lang te koop,dus misschien in het echt toch niet zo mooi als op de foto.

De hoge motorkappen zijn nog wel te vinden hoor.Ik heb er zelf ook nog twee en er staan er regelmatig nog op MP voor hele redelijke prijzen (nee, ik bedoel niet die kap van Schmidt uit Gemert voor 250 euro :lol: )
Mijn twee grilles bewaar ik nog maar even als ze zo zeldzaam worden.
Gebruikersavatar
volvorider
5th Gear member
Berichten: 1921
Lid geworden op: 23.10.2004 - 12:25
Contacteer:

Bij gas geniet de 2.3 uitvoering licht de voorkeur.
www.everyoneweb.com/volvorider
Voor aankooptips voor de Volvo uit de 200, 700 en 900 serie
http://twitter.com/volvorider2
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

Op het andere forum verkoopt een lid zijn 265 GLE. De hele geschiedenis
van de auto kun je ook daar vinden, dus geen lijken in de kast.

*KLIK*

Afbeelding
ID19
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.10.2009 - 13:38

hoi Maurice,

Dank voor je uitleg. Hier heb ik zeker wat aan.

Groetjes Noud Maurice Pierik,
ID19
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.10.2009 - 13:38

dacht dat dit een persoonlijk berichtje zou worden aan Maurice ::?

natuurlijk iedereen erg bedankt voor zijn reaktie , ik hou jullie zeker op de hoogte

groetjes Noud
ID19
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 14.10.2009 - 13:38

Is inderdaad een erg mooie auto deze 265, ideale combi misschien ook met de B23 motor ... automaat heeft helaas wel mijn voorkeur

En het vouwdak... beetje huiverig voor. Auto zal bij mij ook altijd buiten staan.

mooie foto's op de web-site
Gebruikersavatar
Stinky
6th Gear member
Berichten: 3176
Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
Locatie: Terheijden
Contacteer:

nog een mooie

mooie prijs ook! :bday:
jos245
3rd Gear member
Berichten: 332
Lid geworden op: 09.01.2008 - 19:31

Stinky schreef:nog een mooie

mooie prijs ook! :bday:
Inderdaad een mooie en zowat de meest gewilde kleur.
Maar voor een omgebouwde 245 tienduizend euro vragen ??:(
De helft lijkt me een meer reele prijs.
Plaats reactie

Terug naar “De 140 - 240 - 160 - 260 series”