Ik heb een prachtige en fijne S60 2.4d Drivers Edition van maart 2009.
Binnenkort gaat ie langs de chipboer en zal er ~220pk geleverd gaan worden. Heel fijn, maar het onderstel is daar naar mijn idee niet zo op voorbereid. Met de huidige 163pk en een rustige rijstijl gaat alles prima, maar als je wat sportiever gaat rijden vind ik hem eigenlijk erg veel overhellen en wiebelen op hogere snelheid. Een bocht in de autobahn met 190+ is soms een uitdaging, terwijl een Seat Leon daar veel vertrouwenswekkender aanvoelt.
Ik wil dit dus graag verbeteren, zonder al teveel op comfort in te leveren.
Verlagen hoeft van mij niet zozeer, maar de koetsbewegingen mogen minder zijn. Ik zit te denken aan andere schokdempers, eventueel gecombineerd met dikkere stabilisatiestangen. Heeft iemand ervaring met iets soortgelijks?
Nogmaals, ik wil er geen racer van maken, ik wil ook nog gewoon met 4 man + belading kunnen rijden zonder dat mn banden mn wielkasten kaalschuren en hij moet ook niet knijterhard geveerd worden. Gewoon wat stabieler, minder overhellen. Minder 'bootgevoel', zegmaar.
Iemand ideeën?
Wegligging verbeteren
-
- Starter
- Contacteer:
'09 S60 2.4d Drivers Edition. Black Sapphire, Two-Tone leder.
- aertssenhjc
- 5th Gear member
Koni FSD's.... een paar GSI veertjes eronder en klaar ben je 

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022
Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Kia EV6 Air 2022
Volvo 240 DL 1987
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Bij mij komt de vraag op of je wel de juiste auto hebt gekocht: wie "hard en strak" de bocht om wil, zit bij andere merken beter op zijn plaats.
Begrijp me niet verkeerd maar Volvo heeft zijn auto's ontworpen als limousines. Dat merkt je aan veel dingen waaronder het soepel veren, rustige motoren die op een enkeling na nauwelijks harder gaan dan 200 km/uur en de uitrustingsniveau. niet alles aan een Volvo is sportief gebouwd.
Ga er maar vanuit dat Volvo heeft nagedacht over de afstemming van vering en demping. Je zou een veerpootbrug kunnen proberen. Ik neem aan dat de tuner die ook in huis heeft. Voordeel is dat de auto aan de voorkant stijver wordt en dus strakker de hoek om kan gaan zonder in te leveren op vering.
Begrijp me niet verkeerd maar Volvo heeft zijn auto's ontworpen als limousines. Dat merkt je aan veel dingen waaronder het soepel veren, rustige motoren die op een enkeling na nauwelijks harder gaan dan 200 km/uur en de uitrustingsniveau. niet alles aan een Volvo is sportief gebouwd.
Ga er maar vanuit dat Volvo heeft nagedacht over de afstemming van vering en demping. Je zou een veerpootbrug kunnen proberen. Ik neem aan dat de tuner die ook in huis heeft. Voordeel is dat de auto aan de voorkant stijver wordt en dus strakker de hoek om kan gaan zonder in te leveren op vering.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
- 2nd Gear member
Dag Tim,
Wat jij beschrijft, herken ik zeker. Mijn V70 D5 AWD helt vanwege de hoge achterzijde behoorlijk over en het weggedrag is voornamelijk op comfort afgesteld. Ik heb met mijn V70 2.5T van '97 goede ervaringen gehad met Eibach veren (naar mijn idee de beste aftermarket veren verkrijgbaar) die een beperkte verlaging hebben met zo'n 3 cm en vanwege hun progressieve karakter voldoende comfort bieden.
Daarnaast had ik stabilisatorstangen van IPD gemonteerd. Het overhellen is dan zo goed als voorbij en het doorspinnen van het binnenste wiel bij flink acceleren, is fors minder doordat de auto veel vlakker door de bocht gaat.
De demping werd verzorgd door Koni's van het type FSD. Deze dempers passen zich automatisch aan. In de basis zijn ze op comfort ingesteld, maar als je meer van je auto vraagt en in een sportieve bui bent, wordt de demping straffer. Het blijft echter altijd comfortabel en dat is een groot voordeel van deze dempers.
Daarnaast kun je via www.supro.nl een onderstel op maat laten maken. Ik heb een prijsindicatie van € 2.500 all in ontvangen. Ik neem dat serieus in overweging omdat de set dempers en veren volledig op basis van jouw eigen wensen wordt gemaakt en via uitgebreide finetuning wordt aangepast.
De investering is wat hoger, maar ik weet uit ervaring dat met name de finetuning érg belangrijk is. Dit is niet mogelijk bij het onderstel dat ik op mijn V70 2.5T had laten monteren. Ik was hier redelijk tevreden over. Het comfort op kleine oneffenheden vond ik echter niet goed genoeg doordat trillingen te nadrukkelijk werden doorgegeven. Eind dit jaar heeft Supro waarschijnlijk een 850 op een custom made onderstel zodat je kunt ervaren hoe dat rijdt.
Succes met je zoektocht en neem gerust contact op als je meer wilt weten.
Groet,
Paul
Wat jij beschrijft, herken ik zeker. Mijn V70 D5 AWD helt vanwege de hoge achterzijde behoorlijk over en het weggedrag is voornamelijk op comfort afgesteld. Ik heb met mijn V70 2.5T van '97 goede ervaringen gehad met Eibach veren (naar mijn idee de beste aftermarket veren verkrijgbaar) die een beperkte verlaging hebben met zo'n 3 cm en vanwege hun progressieve karakter voldoende comfort bieden.
Daarnaast had ik stabilisatorstangen van IPD gemonteerd. Het overhellen is dan zo goed als voorbij en het doorspinnen van het binnenste wiel bij flink acceleren, is fors minder doordat de auto veel vlakker door de bocht gaat.
De demping werd verzorgd door Koni's van het type FSD. Deze dempers passen zich automatisch aan. In de basis zijn ze op comfort ingesteld, maar als je meer van je auto vraagt en in een sportieve bui bent, wordt de demping straffer. Het blijft echter altijd comfortabel en dat is een groot voordeel van deze dempers.
Daarnaast kun je via www.supro.nl een onderstel op maat laten maken. Ik heb een prijsindicatie van € 2.500 all in ontvangen. Ik neem dat serieus in overweging omdat de set dempers en veren volledig op basis van jouw eigen wensen wordt gemaakt en via uitgebreide finetuning wordt aangepast.
De investering is wat hoger, maar ik weet uit ervaring dat met name de finetuning érg belangrijk is. Dit is niet mogelijk bij het onderstel dat ik op mijn V70 2.5T had laten monteren. Ik was hier redelijk tevreden over. Het comfort op kleine oneffenheden vond ik echter niet goed genoeg doordat trillingen te nadrukkelijk werden doorgegeven. Eind dit jaar heeft Supro waarschijnlijk een 850 op een custom made onderstel zodat je kunt ervaren hoe dat rijdt.
Succes met je zoektocht en neem gerust contact op als je meer wilt weten.
Groet,
Paul
-
- Starter
- Contacteer:
Dank voor je antwoord, Paul! Daar heb ik iets aan.
Msuidgeest: het is zoals gezegd niet mn bedoeling om elke keer als een idioot de bocht door te gaan. Ik wil graag wat meer stabiliteit, want dat is hetgeen ik het meeste mis. Op de autobahn, maar ook in bochten op provinciale wegen die ik wel eens in rap tempo neem deint ie gewoon teveel over z'n lengte-as. Dat voelt simpelweg niet fijn. Een racer zal het nooit worden, en dat wil ik ook absoluut niet. Ik rij 70.000km per jaar, dus comfort moet blijven. Het enige wat ik wil is meer stabiliteit en minder wiebeligheid. Als je wil weten wat ik bedoel, rij dan eens met me mee
Msuidgeest: het is zoals gezegd niet mn bedoeling om elke keer als een idioot de bocht door te gaan. Ik wil graag wat meer stabiliteit, want dat is hetgeen ik het meeste mis. Op de autobahn, maar ook in bochten op provinciale wegen die ik wel eens in rap tempo neem deint ie gewoon teveel over z'n lengte-as. Dat voelt simpelweg niet fijn. Een racer zal het nooit worden, en dat wil ik ook absoluut niet. Ik rij 70.000km per jaar, dus comfort moet blijven. Het enige wat ik wil is meer stabiliteit en minder wiebeligheid. Als je wil weten wat ik bedoel, rij dan eens met me mee

- euerw
- 5th Gear member
er zit sowieso toch al een veerpootbrug in de s60?
XC60 MY’19 T8 twin engine awd Inscription
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
XC60 MY'15 2.0D4 GT8, Ocean Race, Rica tuning
XC60 MY'10 2.4D GT, Rica tuning
S60 MY'05 2.4D GT rica tuning, the Black Beast
S60 MY'02 2.4 bifeul automaat
- diesel01
- Geartronic member
Neuh want onze(zie onderschrift) heeft dat ook.JSS schreef:Bij mij wel ja, of zou dat iets van de D5 zijn?
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- toppertje
- 6th Gear member
dat wat jij bedoeld is geen veerpootbrug,maar een bevestigingeuerw schreef:er zit sowieso toch al een veerpootbrug in de s60?
van je bovenste motorsteun.
niets meer en niets minder
geen glans zonder wrijving
- aertssenhjc
- 5th Gear member
toppertje schreef:dat wat jij bedoeld is geen veerpootbrug,maar een bevestigingeuerw schreef:er zit sowieso toch al een veerpootbrug in de s60?
van je bovenste motorsteun.
niets meer en niets minder
Deze vervuld de functie van veerpootbrug wel degelijk

Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Kia EV6 Air 2022
Volvo 240 DL 1987
Kia EV6 Air 2022
Volvo 240 DL 1987
- Johan
- 5th Gear member
De mijne is 2 maanden ouder maar ik herken wat je beschrijft helemaal niet.
T.o.v. mijn MY05 is dit juist ongelooflijk verbeterd. Ik kan een krappe klaverbladbocht zo hard nemen dat ik van mijn stoel afglij en tegen het portier wordt gedrukt. De auto blijft dan volkomen neutraal en snaarstrak.
Het kan toch niet zo zijn dat een 2.5T een andere onderstelafstemming heeft dan een D5?
Aan de 40 kg extra die de diesel meesleept zal het niet liggen.
T.o.v. mijn MY05 is dit juist ongelooflijk verbeterd. Ik kan een krappe klaverbladbocht zo hard nemen dat ik van mijn stoel afglij en tegen het portier wordt gedrukt. De auto blijft dan volkomen neutraal en snaarstrak.
Het kan toch niet zo zijn dat een 2.5T een andere onderstelafstemming heeft dan een D5?
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
- diesel01
- Geartronic member
Ook ik heb totaal geen problemen met de wegliging.
Op de hiervoor gestelde klaverbladen kan ik mijn vrouw misselijk krijgen, en die kijkt de hele dag tegen mijn hoofd aan dus die is wel wat gewend. :laughing6:
Op de hiervoor gestelde klaverbladen kan ik mijn vrouw misselijk krijgen, en die kijkt de hele dag tegen mijn hoofd aan dus die is wel wat gewend. :laughing6:
V90 T6 Recharge Rdesign
-
- 2nd Gear member
Ten opzichte van een veerpootbrug zoals te zien is via deze foto is de werking van de stang waar aan de motor is opgehangen behoorlijk anders.Deze vervuld de functie van veerpootbrug wel degelijk
Ik heb mijn V70 inmiddels voorzien van een upgrade van IPD om de zeer flexibel opgehangen stang enigszins te fixeren. Hierdoor stuurt de auto wat directer. Het effect is echter beduidend minder dan bij een échte veerpootbrug. Dan is het effect van directer sturen veel beter merkbaar weet ik uit ervaring na montage van zo'n brug op een V70 2.5T van '97.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Starter
- Contacteer:
Ik vind het ook raar, want de 2 demo's die ik heb gereden vertoonden dit gedrag ook totaal niet.Johan schreef:De mijne is 2 maanden ouder maar ik herken wat je beschrijft helemaal niet.
Zou het wat jou betreft mogelijk zijn dat ik een keer een rondje in jouw auto rijd (en jij desnoods ook in de mijne), om te kijken of het aan mij ligt, of dat het gewoon een producteigenschap blijkt te zijn?
- Johan
- 5th Gear member
Waarom maak je geen proefrit bij de dealer? Ze hebben er vast wel een staan.
BMW 520D steptronic automaat, high executive, HiFi professional audio, sportstoelen etc. etc.
S60 2.5T Drivers Edition, Top line, Black Sapphire, Sportleder Light Sand, Premium Sound - IMIV, Geïntegr. Telefoon, Orpheus 17, MY2009.
S60 D5 Edition, black sapphire, nordborg light sand, electra 16, high performance audio MY2005.
-
- 4th Gear member
Johan:Een 2.5T heeft een sportonderstel,daar waar een D5 het met een dynamisch onderstel moet doen.Het kan toch niet zo zijn dat een 2.5T een andere onderstelafstemming heeft dan een D5?
Is een heel groot verschil,kwa weg en stuurgedrag!
M.a.w:straffere dempers,dikkere stabilisatorstang.
Wat betreft een veerpootbrug,deze is verkrijgbaar bij E.T.
Grtn Eddy
- josas1
- 3rd Gear member
Moet je niet speciaal een sportonderstel 'bestellen' ipv dat het automatisch bij een 2.5T zit?
Ik heb nl een S60 2.5T en nooit geweten dat ik een sportonderstel heb..
Ik heb nl een S60 2.5T en nooit geweten dat ik een sportonderstel heb..
S80 2.4 170 pk automaat my 2005
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
S60 2.5T geartronic my 2004
V40 1.8 automaat my 2003
- degids
- 3rd Gear member
Volgens de specs heeft mijn T5 een dynamisch chassis. Als op een T5 al geen sport chassis zit, dan lijkt het me sterk dat het wel op een 2.5T zit.
Sterker nog, volgens mij bestaat er geen "sport chassis".
Het FourC systeem wat meestal op de R-versies geleverd wordt, heeft wel een sportSTAND.
Ik denk dat de diesel uitvoeringen gewoon meer op comfort gericht zijn en de benzine versie meer gericht op sportiviteit. Ik denk dus wel dat een 2.5T een andere onderstel afstelling heeft dan een D5. Je ziet ook vaak kleinere wielen en smallere banden op een D5 in vergelijking met de 2.4T, 2.5T, T5, etc.
Sterker nog, volgens mij bestaat er geen "sport chassis".
Het FourC systeem wat meestal op de R-versies geleverd wordt, heeft wel een sportSTAND.
Ik denk dat de diesel uitvoeringen gewoon meer op comfort gericht zijn en de benzine versie meer gericht op sportiviteit. Ik denk dus wel dat een 2.5T een andere onderstel afstelling heeft dan een D5. Je ziet ook vaak kleinere wielen en smallere banden op een D5 in vergelijking met de 2.4T, 2.5T, T5, etc.
V70 T5 A5 MY2002 Mobility line
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
Mercedes Benz E320 Kombi V6 MY2001
- edraket
- 7th Gear member
Een dynamisch onderstel is een optie, en zeker niet standaard bij de D5. Het dynamische onderstel houdt in dat er andere schokbrekers en dikkere stabi´s gemonteerd worden. Dit kan nog aangevuld worden met een verlaagd onderstel.eddy3 schreef:Johan:Een 2.5T heeft een sportonderstel,daar waar een D5 het met een dynamisch onderstel moet doen.Het kan toch niet zo zijn dat een 2.5T een andere onderstelafstemming heeft dan een D5?
Is een heel groot verschil,kwa weg en stuurgedrag!
M.a.w:straffere dempers,dikkere stabilisatorstang.
Wat betreft een veerpootbrug,deze is verkrijgbaar bij E.T.
Grtn Eddy
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85