Sinds kort heb ik een vreemd verschijnsel in de auto
Het betreft een S60 D5 2001 met ECC en airco
De temperatuur die uit de linker uitstroomopeningen komt is goed in te stellen. Die uit de rechter komt echter niet
De eerste 20 kilometer is er niets aan de hand en daarna wordt de uitstromende lucht rechts plotseling erg warm En dat blijft zo ongeacht airco aan-uit, temperatuur verlagen rechts, temperatuur links en rechts verlagen.
Het enige wat werkt is de temperatuur helemaal omlaag te draaien (samen met links werkt het nog beter) en dan gewoon 5 minuten wachten. Langzaamaan wordt de temperatuur rechts dan kouder maar ondertussen zit je wel klappertandend achter het stuur want links is direct vrieskist. Geen optie dus
Weet iemand toevallig waar de temperatuursensoren links en rechts weggestopt zitten, want ik vermoed dat de rechter defect is.
Wel is het overigens ook zo dat ik het vermoeden heb dat de airco opnieuw gevuld moet worden. Deze zomer werkte deze perfect maar nu het vochtiger is merk ik dat hij soms de ruiten niet ontwasemd krijgt en soms wel direct. En daarvoor is er toch airco.
Of is er iemand die nu zegt; Nee hoor, het is ...........?
Temperatuurverschil airco links-rechts
-
- 2nd Gear member
- Oceanracer
- Geartronic member
Er is maar 1 interieursensor en die zie je achter het kleine roostertje zitten. Daar kan wel wat stof zitten, maar dat is je probleem niet. Je zult naar de dealer moeten om je kleppen te laten kalibreren. Daarna werkt het weer als een tierelier!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- toppertje
- 6th Gear member
idd ik heb ook ooit eens iets soortgelijks bij de hand gehad.(temp.verschil l+r)Oceanracer schreef:Er is maar 1 interieursensor en die zie je achter het kleine roostertje zitten. Daar kan wel wat stof zitten, maar dat is je probleem niet. Je zult naar de dealer moeten om je kleppen te laten kalibreren. Daarna werkt het weer als een tierelier!
na calibratie van je temp.regeling waarbij je kleppen vd ventilatie weer
goed gezet worden,was het euvel verholpen.
waarom dit zomaar ontregeld kan zijn is mij tot nu toe nog
een raadsel.
geen glans zonder wrijving
-
- 2nd Gear member
Dank voor de snelle reacties. Lekker forum is dit toch
Helaas lees ik dat het weer een (duur) bezoekje dealer wordt
Maar het is het proberen waard
Wel vreemd overigens dat je links en rechts afzonderlijk in kan stellen en er maar 1 sensor is. Deze ken ik en had ik al eens goed schoongemaakt.
Helaas lees ik dat het weer een (duur) bezoekje dealer wordt
Maar het is het proberen waard
Wel vreemd overigens dat je links en rechts afzonderlijk in kan stellen en er maar 1 sensor is. Deze ken ik en had ik al eens goed schoongemaakt.
- Oceanracer
- Geartronic member
Het is niet anders...
-
- 2nd Gear member
Nou weer niet veel beter op geworden
Vandaag de dealer maar weer eens bezocht.
Resultaat:
temperatuursensor defect
airco condensor defect
Totale kosten 940 eurootjes (als ik de dealer z'n gang zou laten gaan...)
Aangezien ik toch al niet echt gecharmeerd was van de kwaliteit van de S60 is dit hoogstwaarschijnlijk toch wel het einde van de S60 carriere.
Zal zelf de temp.sensor vervangen (kosten 25 euro) en een nieuwe airco condensor plaatsen (kosten 106 euro + dichtingssetje van 35 euro + afvullen airco 70 euro)
Dan weer terug naar de dealer om de kleppen te kalibreren. (kosten 40 euro)
Scheelt totaal toch zomaar 660 euro!
Daarna mag een liefhebber de auto ergens kopen want dat er een ander komt is zeker. En helaas geen Volvo meer. De kwaliteit is per vernieuwing achteruit gegaan.
Zal me eens bij BMW of Audi melden. Jammer want het model en de rijeigenschappen zijn erg fijn.
Vandaag de dealer maar weer eens bezocht.
Resultaat:
temperatuursensor defect
airco condensor defect
Totale kosten 940 eurootjes (als ik de dealer z'n gang zou laten gaan...)
Aangezien ik toch al niet echt gecharmeerd was van de kwaliteit van de S60 is dit hoogstwaarschijnlijk toch wel het einde van de S60 carriere.
Zal zelf de temp.sensor vervangen (kosten 25 euro) en een nieuwe airco condensor plaatsen (kosten 106 euro + dichtingssetje van 35 euro + afvullen airco 70 euro)
Dan weer terug naar de dealer om de kleppen te kalibreren. (kosten 40 euro)
Scheelt totaal toch zomaar 660 euro!
Daarna mag een liefhebber de auto ergens kopen want dat er een ander komt is zeker. En helaas geen Volvo meer. De kwaliteit is per vernieuwing achteruit gegaan.
Zal me eens bij BMW of Audi melden. Jammer want het model en de rijeigenschappen zijn erg fijn.
- Oceanracer
- Geartronic member
Een auto met 3 ton is niet nieuw meer, Remco. Ook een BMW of een Audi niet. Daar is bij aankoop de prijs ook naar. Maar desalniettemin wens ik je alvast alle plezier en meer geluk met je toekomstige auto.
-
- 2nd Gear member
I know that
Maar wel leuk om te zien dat jij ook een V70 TDI hebt gehad. De mijne had ruim 3 ton op de klok toen deze weg ging maar was op het vliegwiel na vrijwel probleemloos.
Maar wel leuk om te zien dat jij ook een V70 TDI hebt gehad. De mijne had ruim 3 ton op de klok toen deze weg ging maar was op het vliegwiel na vrijwel probleemloos.
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb de huidige V70 nu een dikke 4 jaar, dus ook ik heb wel al het e.e.a. meegemaakt en ook al meer dan met de TDI. Dus ook ik ben wel van mening dat niet alle verandering een verbetering is geweest. Maar ach, toen ik ging kijken voor wat anders, proefritten ging maken en daarna weer in m'n Volvo stapte voelde het toch als thuis. En zolang het gevoel goed is, blijft ie. Een andere auto kost ook weer geld... En als al het dure ondertussen is vervangen, zou dat voor mij een reden zijn hem juist nog even lekker te houden!