Hallo,
Mijn V70 2.4T, 2000 maakt bij het openen en sluiten van de achterportieren een erg hard geluid. Het komt duidelijk uit het scharnier. Dat is een stang die aan deurstijl enerzijds en deur anderzijds zit en die bij openen en sluiten tussen aangedrukte rollen loopt.
Het geluid is soms minder en soms meer. Ik heb al eens gesmeerd, maar helemaal weg gaat het niet en het komt ook steeds weer terug. Het lijkt, nu het kouder wordt, sterker te worden.
Heeft iemand hier ervaring mee en een goede, blijvende oplossing voor gevonden?
Of is regelmatig smeren of een nieuw scharnier de enige remedie?
Alvast bedankt voor de reacties!
Krakend scharnier achterdeur V70
- Frumpy
- 5th Gear member
- Berichten: 1343
- Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
- Locatie: Haaglanden
Je bedoelt de deurvanger?
Als ik me goed herinner heeft smeren alleen een zeer tijdelijk resultaat. Er is gebruik gemaakt van kunststof (teflon?) geleiders die een autoleven lang mee zouden moeten gaan, zonder smeren. Als die versleten zijn, is vervangen de enige optie. Wellicht dat die geleiders los te koop zijn, als die deurvanger überhaupt uit elkaar te halen is.
Als ik me goed herinner heeft smeren alleen een zeer tijdelijk resultaat. Er is gebruik gemaakt van kunststof (teflon?) geleiders die een autoleven lang mee zouden moeten gaan, zonder smeren. Als die versleten zijn, is vervangen de enige optie. Wellicht dat die geleiders los te koop zijn, als die deurvanger überhaupt uit elkaar te halen is.
S80 2,5T AUT5 2004
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik heb dat ook bij de 850 Ik denk dat het komt omdat hij ooit een flinke aanrijding heeft gehad. Wat ik ook doe, smeren stellen niets helpt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Ja, klopt, ik bedoel de deurvanger die zorgt dat de deur in meerdere standen open kan blijven staan en niet te ver opent.
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Deurvanger zit onderaan, ik neem aan dat jij de scharnieren aan de bovenkant bedoelt?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- safarigeel
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 22.03.2007 - 14:22
Heb ik ook gehad bij de achterportieren. Is de deurvanger. Smeren helpt niet. De garage had er een klont vet op gesmeerd en het hielp niks. Dan moet je ook nog uitkijken met je kleding bij het instappen.
Nieuwe besteld bij dealer en metalen exemplaar vevangen door nieuwe kunststof (zelf goed te doen).
Nu: fluisterzacht, schoon en klikt veel beter in op de verschillende deur-openingsstanden. Kleine moeite, groot plezier
Nieuwe besteld bij dealer en metalen exemplaar vevangen door nieuwe kunststof (zelf goed te doen).
Nu: fluisterzacht, schoon en klikt veel beter in op de verschillende deur-openingsstanden. Kleine moeite, groot plezier

66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Dat klinkt goed! (letterlijk en figuurlijk ...)
Heb je een idee van de kosten die je gemaakt hebt?
Is die kunststof variant nu de standaard of worden metaal en kunststof naast elkaar geleverd?
Heb je een idee van de kosten die je gemaakt hebt?
Is die kunststof variant nu de standaard of worden metaal en kunststof naast elkaar geleverd?
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Hoi,
Dit probleempje had ik ook (linksachter).
Smeren hielp in eerste instantie niet. Overdag de rol(len) een goed bekeken, een bleek door roest, overigens de enige plek waar ik ooit roest tegen ben gekomen, volledig vast te zitten. Deze rolde dus niet, maar scheurde over de deurvanger.
Ik de rol ingespoten met wat kruipolie, 15 min. gewacht en hierna zachtjes los getikt met een botte schroevendraaier en hamer. Beetje WD40 ervoverheen en nergens meer last van gehad. Loopt op rolletjes!
Waarschijnlijk is het gekomen door weinig gebruik van de achterdeur.
Succes, misschien lukt het bij jou ook en kost het je buiten 20 min. werk niets.
Dit probleempje had ik ook (linksachter).
Smeren hielp in eerste instantie niet. Overdag de rol(len) een goed bekeken, een bleek door roest, overigens de enige plek waar ik ooit roest tegen ben gekomen, volledig vast te zitten. Deze rolde dus niet, maar scheurde over de deurvanger.
Ik de rol ingespoten met wat kruipolie, 15 min. gewacht en hierna zachtjes los getikt met een botte schroevendraaier en hamer. Beetje WD40 ervoverheen en nergens meer last van gehad. Loopt op rolletjes!
Waarschijnlijk is het gekomen door weinig gebruik van de achterdeur.
Succes, misschien lukt het bij jou ook en kost het je buiten 20 min. werk niets.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Zie nu pas dat het over de achtereuren gaat. Dacht de achterdeur (klep dus). foutje.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- safarigeel
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 22.03.2007 - 14:22
Even de factuur zoeken...fspanjer schreef:Dat klinkt goed! (letterlijk en figuurlijk ...)
Heb je een idee van de kosten die je gemaakt hebt?
Is die kunststof variant nu de standaard of worden metaal en kunststof naast elkaar geleverd?
Ze waren €27,- excl. p/st. (mei 2008)
Je kunt natuurlijk ook eerst proberen met olie en hamer oid. Toen ik ze eruit had, zag ik pas hoe roestig ze waren. Ik heb nog geprobeerd ze nog gangbaar te krijgen, maar dat is me niet gelukt. De asjes van de rollers waren verroest en daar kon je niet echt goed bij komen.
Ik heb de vette roestzooi al snel weggegooid. Ik was eigenlijk wel blij dat ik ze kwijt was.
66DL
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
940GL
V70II T5 geartronic pegasus17 elegance-comfort-premium-winter-family-estateline tel+premiumsound+volvosubwoofermod600W
standverwarming+schuif/kanteldak. BSR StageII
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo,
Zojuist gekeken: je had gelijk JPV70, inderdaad bij beide achterdeuren een van de rolletjes van de deurvangers vast. WD40 erop, paar tikken met hamer en botte schroevendraaier en ze kwamen los. Geen gekraak meer en soepel sluitende deuren.
Vast niet zo soepel als de kunststoffen variant (is er vast niet voor niets gekomen!), maar prima.
Allemaal bedankt voor de reacties!
Zojuist gekeken: je had gelijk JPV70, inderdaad bij beide achterdeuren een van de rolletjes van de deurvangers vast. WD40 erop, paar tikken met hamer en botte schroevendraaier en ze kwamen los. Geen gekraak meer en soepel sluitende deuren.
Vast niet zo soepel als de kunststoffen variant (is er vast niet voor niets gekomen!), maar prima.
Allemaal bedankt voor de reacties!
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- JPV70
- 3rd Gear member
- Berichten: 304
- Lid geworden op: 03.06.2009 - 22:17
Graag gedaan. Het is bij mij inmiddels ruim een half jaar geleden, geen last meer gehad van vastzittende rolletjes en ook geen vieze vette troep.
V70 D5 -Black sapphire metallic- (185pk -> VolvoTune 227pk) 2007, geartronic
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
V70 XC 2.4T -Silver metallic- (200pk) 2001, automaat
V70 2.4i -Dark grey pearl- (170pk) 2000, automaat
S60 D5 -Dark grey pearl- (163pk) 2003, handschakel
-
- 1st Gear member
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 03.02.2006 - 20:48
- Locatie: Oirschot
Hallo,
De rolletjes zaten afgelopen winter weer muurvast. Reparatie door de rolletjes los te maken werkt maar kort omdat ze weer vastroesten door het water wat er steeds op valt. Kinderen kregen de achterdeuren niet meer zelf dichtgetrokken.
Bij de sloop (sorry: Volvo Demontage Bedrijf ...) een paar kunststoffen deurvangers gehaald en probleem helemaal opgelost!
De rolletjes zaten afgelopen winter weer muurvast. Reparatie door de rolletjes los te maken werkt maar kort omdat ze weer vastroesten door het water wat er steeds op valt. Kinderen kregen de achterdeuren niet meer zelf dichtgetrokken.
Bij de sloop (sorry: Volvo Demontage Bedrijf ...) een paar kunststoffen deurvangers gehaald en probleem helemaal opgelost!
Volvo Amazon B18A, 1967
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
Volvo Amazon B20, LPG, 1969
Volvo V70 2.4T, 2000, HU-603, nivomat
MGB GT 1974
Mini Cooper 2009
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Bij mij kraken ze ook inmiddels. Gisteren een snelle blik geworpen en inderdaad ook de rollen verroest. Ik ga morgen even jullie tips toepassen 

V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
- capslock
- 2nd Gear member
- Berichten: 233
- Lid geworden op: 02.09.2008 - 20:37
- Locatie: Utrecht
Bij deze Alex.
2 moeren en een torx bout losschroeven en de unit los te halen. De deur paneel even loshalen en aan 1 kant de isolatie een stukje insnijden zodat je met je arm bij de unit kan en zo eruit kan halen.
Ik heb de rollen met kruipolie schoongemaakt en opnieuw met kogellagervet over de as geschoven. Het is trouwens een mooi compact systeem. 1 stukje zetwerk voor de beugel en een gebogen as die dient als torsie veer, met 2 rollen daarop. Hoe simpel kan het zijn?



De kraak is weg en ik hoop dat die nog een tijd weg blijft.
2 moeren en een torx bout losschroeven en de unit los te halen. De deur paneel even loshalen en aan 1 kant de isolatie een stukje insnijden zodat je met je arm bij de unit kan en zo eruit kan halen.
Ik heb de rollen met kruipolie schoongemaakt en opnieuw met kogellagervet over de as geschoven. Het is trouwens een mooi compact systeem. 1 stukje zetwerk voor de beugel en een gebogen as die dient als torsie veer, met 2 rollen daarop. Hoe simpel kan het zijn?



De kraak is weg en ik hoop dat die nog een tijd weg blijft.

V70 bi-fuel 2.4, 140pk 2003, 440.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km
V70 2.4 LPG Vialle, 170pk, 2001, 410.000 km
X770 3.2 LPG 6cil, 2008, 310.000 km