Beste Volvo fans,
Ik sta op het punt om een "nieuwe" auto aan te schaffen en daarbij is de keuze eigenlijk gevallen voor weer een Volvo (rijd nu een V40 1.8 automaat uit 1996). En ik ben in dubio; wat moet het worden: een full options V40 Sport Editions (SE) diesel of een mooie en snelle V50 2.0d. Ik hoorde dat een V50 (nog) kleiner is dan een V40 is dat zo? Wat is het verschil in rijgedrag tussen een V40 SE en een V50?
In het voordeel van de V40 spreken voor mij; de luxe (navi (alhoewel volgens mij redelijk verouderd), verwarmde stoelen, xenon), de degelijkheid (vind het interieur niet erg boeiend, maar doet wat het moet en is niet plastic fantastic), het uiterlijk en zijn lagere aanschafprijs. Nadeel lijkt mij de motor; redelijk gehoorig (wat ik hoor/lees) en hij lijkt mij niet echt super snel (zeker in vergelijking tot een 2.0d) en het feit dat het al een "oude" auto is; de basis stamt al uit 1996.
In het voordeel van de V50 spreken voor mij; bediening op het stuur voor de cruise en radio, eveneens mooie uiterlijk (echter minder "dik" dan een V40 SE), nieuw en mooi interieur en natuurlijk zijn 2.0 motor. Nadeel is zijn duurdere aanschafprijs tov de V40 en de kleinere tank (scheelt denk ik ± 150km op een tank).
Mijn vragen zijn verder:
1) is er duidelijk een verschil in rijden zowel normaal als op hoge snelheid (150+)?
2) is de ruimte in een V50 echt kleiner?
3) welke van de 2 staat bekend als betrouwbaarder?
4) hoe zit het met running cost; zijn deze vergelijkbaar?
Ik hoop dat jullie reacties mij kunnen helpen een keuze te maken. Alvast bedankt!
V40 2003 of V50 diesel?
- MauritsvdT
- 5th Gear member
- Berichten: 1612
- Lid geworden op: 23.09.2009 - 16:58
- Locatie: Zeeuws Vlaanderen
- Contacteer:
Welkom hier !!
Ik kan je alleen maar vertellen wat ik van mijn auto vind, ik ben net een krappe maand in het bezit van
een V50 2.0D Momentum uit 2006.
Ik heb absoluut geen klagen over de motor, ruim voldoende power en lekker stil.
Als je een goede uitvoering kan kiezen heb je zeker een mooie auto, in die van mij zit o.a. vol leer, navi, High Performance Audio, cruise control, ecc en 17"
Met die opties vind ik het een 'dikke' auto.
En je hebt gelijk qua 'ouder model', als je o.a. ook voor het uiterlijk gaat vind ik een V50 moderner en mooier
(maar dat is zeer persoonlijk uiteraard!).
Tankinhoud is inderdaad aan de kleine kant, ik heb pas 2 keer hoeven tanken en bij beide keren kwam ik halverwege de 700km maar bleek na het tanken dat er toch nog wel wat litertjes in hadden moeten zitten terwijl de boordcomputer toch redelijk leeg aangaf.
Ik heb verder geen ervaringen met een V40, dus die vragen kan ik niet voor je beantwoorden.
Maar wees gerust, zat mensen hier die dat wel kunnen !!
Alles is uiteraard ook een beetje afhankelijk aan je uitgave patroon, wat kan je betalen en wat heb je er voor over.
In je titel heb je het over een V40 of V50, daar alleen zit al een jaar verschil in natuurlijk.
Dat kan alleen jij bepalen.
Succes met de zoektocht en laat het ons weten als je wat beslist hebt.
Ik kan je alleen maar vertellen wat ik van mijn auto vind, ik ben net een krappe maand in het bezit van
een V50 2.0D Momentum uit 2006.
Ik heb absoluut geen klagen over de motor, ruim voldoende power en lekker stil.
Als je een goede uitvoering kan kiezen heb je zeker een mooie auto, in die van mij zit o.a. vol leer, navi, High Performance Audio, cruise control, ecc en 17"
Met die opties vind ik het een 'dikke' auto.
En je hebt gelijk qua 'ouder model', als je o.a. ook voor het uiterlijk gaat vind ik een V50 moderner en mooier
(maar dat is zeer persoonlijk uiteraard!).
Tankinhoud is inderdaad aan de kleine kant, ik heb pas 2 keer hoeven tanken en bij beide keren kwam ik halverwege de 700km maar bleek na het tanken dat er toch nog wel wat litertjes in hadden moeten zitten terwijl de boordcomputer toch redelijk leeg aangaf.
Ik heb verder geen ervaringen met een V40, dus die vragen kan ik niet voor je beantwoorden.
Maar wees gerust, zat mensen hier die dat wel kunnen !!
Alles is uiteraard ook een beetje afhankelijk aan je uitgave patroon, wat kan je betalen en wat heb je er voor over.
In je titel heb je het over een V40 of V50, daar alleen zit al een jaar verschil in natuurlijk.
Dat kan alleen jij bepalen.
Succes met de zoektocht en laat het ons weten als je wat beslist hebt.
Update: MY06 V50 2.0D Momentum: Black Sapphire, 17"; Sculptor, Off Black leather, Xenon, led verlichting in/exterieur, HPS, navigatie, rondom getint, XC-grill, R-design remklauwen, mistlamp/koplampunits zwart, v o l v o kont, chip, K&N and still more to come ....
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20775
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Een V50 is NIET kleiner dan een V40. De ruimte is gelijkwaardig.
Een V40 is een heel andere auto dan een V50. Dat weer wel. De V50 stuurt strakker, is moderner en kent wat minder kraakjes etc.
De 2.0D uit de V50 is een wat sterkere motor dan de 1.9D uit de V40 phase II. Maar ik moet zeggen dat de 1.9D in de V40 een absoluut fijne motor was. Die zaken die jij noemt heb ik niet als zodanig ervaren. (en ik ben er 3 jaar met een caravan mee op vakantie geweest, en dat ging maar door (bijvoorbeeld 130 met 1000 kg caravan erachter.)
Qua rijeigenschappen is de V50 zeker beter dan de V40. Maar vlak de phase II V40 zeker niet uit. Als je die kiest rijdt ie al een behoorlijk stuk beter dan jou huidige phase I.
Nadeel aan een V50 van de eerste generatie is dat er nogal wat elektronica problemen waren/zijn.
Ach je bent echt niet bekocht met een laatste serie V40 1.9D 115 pk.
Ben je echter bereid wat meer in de buidel te tasten. Neem dan een V50. (en zoek goed want er zijn er genoeg met navi etc. voor een schappelijke prijs)
Over het algemeen zijn ze even betrouwbaar. (tenzij je een voormalige probleemauto koopt (V50) informeer daar naar bij de vorige eigenaar)
Runningcosts zullen bij een V40 iets lager zijn vanwege de lagere afschrijving. Verder gelijkwaardig.
Een V40 is een heel andere auto dan een V50. Dat weer wel. De V50 stuurt strakker, is moderner en kent wat minder kraakjes etc.
De 2.0D uit de V50 is een wat sterkere motor dan de 1.9D uit de V40 phase II. Maar ik moet zeggen dat de 1.9D in de V40 een absoluut fijne motor was. Die zaken die jij noemt heb ik niet als zodanig ervaren. (en ik ben er 3 jaar met een caravan mee op vakantie geweest, en dat ging maar door (bijvoorbeeld 130 met 1000 kg caravan erachter.)
Qua rijeigenschappen is de V50 zeker beter dan de V40. Maar vlak de phase II V40 zeker niet uit. Als je die kiest rijdt ie al een behoorlijk stuk beter dan jou huidige phase I.
Nadeel aan een V50 van de eerste generatie is dat er nogal wat elektronica problemen waren/zijn.
Ach je bent echt niet bekocht met een laatste serie V40 1.9D 115 pk.
Ben je echter bereid wat meer in de buidel te tasten. Neem dan een V50. (en zoek goed want er zijn er genoeg met navi etc. voor een schappelijke prijs)
Over het algemeen zijn ze even betrouwbaar. (tenzij je een voormalige probleemauto koopt (V50) informeer daar naar bij de vorige eigenaar)
Runningcosts zullen bij een V40 iets lager zijn vanwege de lagere afschrijving. Verder gelijkwaardig.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Ik ben het wel met V480-S60 eens
Daarbij moet je ook bedenken dat je de laatste generatie V40 diesel goed kunt tunen tot ongeveer 140 pk.
De V50 is een wat modernere auto met alle voor en nadelen van dien... een paar kinderziektes bij de elektronica, maar wel een beter chassis en een stillere motor.
De V40 zal zeker goedkoper zijn in afschrijving, het onderhoud zal nagenoeg gelijk zijn...
Daarbij moet je ook bedenken dat je de laatste generatie V40 diesel goed kunt tunen tot ongeveer 140 pk.
De V50 is een wat modernere auto met alle voor en nadelen van dien... een paar kinderziektes bij de elektronica, maar wel een beter chassis en een stillere motor.
De V40 zal zeker goedkoper zijn in afschrijving, het onderhoud zal nagenoeg gelijk zijn...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- Volvoman
- 7th Gear member
- Berichten: 7759
- Lid geworden op: 20.09.2004 - 21:33
- Locatie: GLD
- Contacteer:
Persoonlijk vind ik de V40 veel mooier, en last van tikjes of grotere storingen hebben we nooit gehad. Niet zo zuinig (2liter benzine)
Bert-Jan Nijhuis
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
VOLVO V60 T5 Inscription Pebble Grey MY2019
VOLVO SCALE MODELS in WORLD OF VOLVO Göteborg
VOLVO MODEL CARS op Facebook en Instagram
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27373
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik tuf nu bijna 40.000 km in de rondte met mijn V50 2.0D van 2004 (jawel, het "probleemmodel")
Kort na aanschaf hield de airco ermee op, dit kwam omdat de vorige eigenaar deze bijna altijd uit had staan en hier kan een airco nu eenmaal niet goed tegen.
Sindsdien eigenlijk probleemloos, het enige puntje dat ik nu voor de volgende onderhoudsbeurt (220.000 km) heb is de spiegelverwarming die er aan de bestuurderskant mee op is gehouden.
Zelf kwam ik uit een S60 D5, in het begin miste ik het D5 blok wel maar ondertussen ben ik dik tevreden over de 2.0D.
Vanaf zo'n 1500 toeren sleurt het blok er lekker aan en de auto ligt standaard prima op de weg.
Ikzelf houd van wat sportiever rijden, dus is die van mij verlaagd wat de wegligging alleen maar meer ten goede komt.
Vind de V50 zelf een grote aanrader, maar ik heb totaal geen ervaring met de V40. (als eerste diesel wel naar gekeken, maar dat werd uiteindelijk de S60)
Probeer er alleen een te vinden met een duidelijke onderhoudshistorie, dit kan al veel schelen.
Kort na aanschaf hield de airco ermee op, dit kwam omdat de vorige eigenaar deze bijna altijd uit had staan en hier kan een airco nu eenmaal niet goed tegen.
Sindsdien eigenlijk probleemloos, het enige puntje dat ik nu voor de volgende onderhoudsbeurt (220.000 km) heb is de spiegelverwarming die er aan de bestuurderskant mee op is gehouden.
Zelf kwam ik uit een S60 D5, in het begin miste ik het D5 blok wel maar ondertussen ben ik dik tevreden over de 2.0D.
Vanaf zo'n 1500 toeren sleurt het blok er lekker aan en de auto ligt standaard prima op de weg.
Ikzelf houd van wat sportiever rijden, dus is die van mij verlaagd wat de wegligging alleen maar meer ten goede komt.
Vind de V50 zelf een grote aanrader, maar ik heb totaal geen ervaring met de V40. (als eerste diesel wel naar gekeken, maar dat werd uiteindelijk de S60)
Probeer er alleen een te vinden met een duidelijke onderhoudshistorie, dit kan al veel schelen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 23:18
Heren,
Alvast bedankt voor de 1ste reacties. De meeste vragen zijn al door jullie beantwoord, maar ik kan nog niet echt zeggen dat het er makkelijker op wordt. Het nadeel zou kunnen zijn dat mijn budget voor een V50 net iets te klein zal zijn (max € 8500 incl inruil V40). De keus is daardoor redelijk beperkt en je zit met hoge km standen onder 200.000 zijn ze niet te vinden. Overigens geldt dit ook voor een V40 SE. Het verschil in aanschaf ligt ongeveer op € 1500 (tenminste als kijk naar de 4 auto's die ik op het ook heb).
Ik weet inmiddels al wel dat geen van beide een slechte keuze zal zijn. Ik heb eigenlijk nog 1 vraag; hoe zit het met de onderhouskosten van de normale beurten? Liggen deze op het zelfde niveau? En hoe zit het met de kosten (verschil) van de normale dingen: remmen (blokken en schijven), banden, distributieriem etc. Ik kan begrijpen dat een V50 meer af zal schrijven, maar ik neem aan de restwaarde ook iets hoger zal zijn of niet?
Ben erg benieuwd naar meer reacties..
Alvast bedankt voor de 1ste reacties. De meeste vragen zijn al door jullie beantwoord, maar ik kan nog niet echt zeggen dat het er makkelijker op wordt. Het nadeel zou kunnen zijn dat mijn budget voor een V50 net iets te klein zal zijn (max € 8500 incl inruil V40). De keus is daardoor redelijk beperkt en je zit met hoge km standen onder 200.000 zijn ze niet te vinden. Overigens geldt dit ook voor een V40 SE. Het verschil in aanschaf ligt ongeveer op € 1500 (tenminste als kijk naar de 4 auto's die ik op het ook heb).
Ik weet inmiddels al wel dat geen van beide een slechte keuze zal zijn. Ik heb eigenlijk nog 1 vraag; hoe zit het met de onderhouskosten van de normale beurten? Liggen deze op het zelfde niveau? En hoe zit het met de kosten (verschil) van de normale dingen: remmen (blokken en schijven), banden, distributieriem etc. Ik kan begrijpen dat een V50 meer af zal schrijven, maar ik neem aan de restwaarde ook iets hoger zal zijn of niet?
Ben erg benieuwd naar meer reacties..
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
een V50 is op vrijwel alle fronten de betere Volvo, deze heeft vaak een rpf waarmee je tot in lengte van dagen de grote steden mee in mag, een rpf is op een V40 niet beschikbaar
-
- 1st Gear member
- Berichten: 42
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 16:46
- Locatie: Elsloo, Limburg
Als de keus aan mij was : altijd de V50, schitterende auto om te zien.
Familie van me rijdt een 1.6D, inmiddels iets van 30.000 km, bouwjaar 2006, geen enkele klacht, behalve dan dat ie qua acceleratie achterblijft bij hun 2e auto (Alfa 147 2.0 T-Spark). Dat de Alfa om de drie maanden naar de garage gaat omdat er weer iets mis is vertellen ze natuurlijk niet.
Verder gewoon een geweldige auto, superstoelen, wegligging zoals je het van een V70 zou verwachten, gruwelijk stil, zelfs bij 150 km/h (ja, hij kan veel harder) (en dit is een 1.6D, een 2.0D is nog stiller), uitstekend audio systeem, al moet er wel bijgezegd worden dat deze auto het duurste en meest uitgebreide systeem heeft dat in 2006 leverbaar was.
Even ter vergelijking : een Volvo 850TDI uit 1996 produceert bij 120 km/h 68 DB, en neem maar van mij aan dat alles onder de 70 DB aangenaam stil is.
De V50 2.0D zou volgens de tests bij 120 km/h slechts 62,6 DB produceren...
Decibels worden weergegeven in een Logaritmische schaal (check http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)). Als je eraan wilt rekenen, doe maar, maar samengevat is een 850TDI superstil, en een V50 2.0D hoor je op snelwegtempo nauwelijks.
De restwaarde van een V50 gaat volgens mij ook veel hoger liggen dan die van eender welke V40. Kan ik me in vergissen, maar de V50 is weer een echte Volvo, terwijl de V40 toch te vergelijken valt met een Mitsubishi Carisma Stationcar...
Familie van me rijdt een 1.6D, inmiddels iets van 30.000 km, bouwjaar 2006, geen enkele klacht, behalve dan dat ie qua acceleratie achterblijft bij hun 2e auto (Alfa 147 2.0 T-Spark). Dat de Alfa om de drie maanden naar de garage gaat omdat er weer iets mis is vertellen ze natuurlijk niet.
Verder gewoon een geweldige auto, superstoelen, wegligging zoals je het van een V70 zou verwachten, gruwelijk stil, zelfs bij 150 km/h (ja, hij kan veel harder) (en dit is een 1.6D, een 2.0D is nog stiller), uitstekend audio systeem, al moet er wel bijgezegd worden dat deze auto het duurste en meest uitgebreide systeem heeft dat in 2006 leverbaar was.
Even ter vergelijking : een Volvo 850TDI uit 1996 produceert bij 120 km/h 68 DB, en neem maar van mij aan dat alles onder de 70 DB aangenaam stil is.
De V50 2.0D zou volgens de tests bij 120 km/h slechts 62,6 DB produceren...
Decibels worden weergegeven in een Logaritmische schaal (check http://nl.wikipedia.org/wiki/Decibel_(eenheid)). Als je eraan wilt rekenen, doe maar, maar samengevat is een 850TDI superstil, en een V50 2.0D hoor je op snelwegtempo nauwelijks.
De restwaarde van een V50 gaat volgens mij ook veel hoger liggen dan die van eender welke V40. Kan ik me in vergissen, maar de V50 is weer een echte Volvo, terwijl de V40 toch te vergelijken valt met een Mitsubishi Carisma Stationcar...
850 2.5 20v Estate, Renault 19 1.8i Cabriolet
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 26.09.2009 - 13:55
Diesel Partikel Filter, oftewel roetfilter. Er zijn momenteel in diverse NL steden plannen om diesels zonder filter te weren uit de stad; ik meen dat je in A'dam vanaf eind 2009 de binnenstad niet meer in mag. Voor enkele Duitse steden geldt zoiets al. Voor velen zal dat allemaal geen probleem zijn, maar als je regelmatig in Amsterdam moet zijn is dit wel een overweging.ALF schreef:rpf? kan iemand mij helpen... loop ik nu alweer zo achter :tongue5:
- Okke
- 4th Gear member
- Berichten: 587
- Lid geworden op: 20.02.2006 - 10:42
Luc schreef: terwijl de V40 toch te vergelijken valt met een Mitsubishi Carisma Stationcar...

Wat klopt er hier niet...
Welkom op het forum, en doe meteen even het verglijk V50 met een Ford Focus station. Hebben we dat ook meteen gehad (en net zo flauw en fout).
Luc, rij eerst eens in beide wagens (in dit geval V40/V50) voor je een oordeel geeft.
Dan nog even mijn mening voor de topicstarter:
Liever een V40 met alles erop en eraan, dan een kale V50. Qua rijegenschappen is de V50 net wat beter dan de V40. Ik had er het extra geld niet voor over, komt bij dat ik liever in een model rijdt waar de kinderziektes uit zijn (een 2004/2005 model V50 komt er bij mij niet in). Verder is de audio in een V50 alleen te pruimen indien je het duurste systeem er in hebt...Of je moet er zelf wat inknutselen. Dat vind ik er persoonlijk dan weer niet uitzien. Succes!
V40
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 23:18
Gisteren heb ik proef gereden in een nette blauwe V50. En dat is me prima bevallen. Bovendien kreeg ik een erg goed bod voor mijn huidige V40, dat ik denk dat de keus niet moeilijk meer kan zijn. De motor is heerlijk en doet me weer denken aan mijn tijd toen ik mijn 320d had. Ik denk dat de motoren vergelijkbaar zijn (alleen heeft de V50 iets meer kopel (320nm vs 280nm)).
Het is een Kinetic uitvoering met Audio bediening op het stuur (iets wat eigenlijk een pre is). Ivt een V40 SE mis je: 17", Xenon, verwarmde stoelen en Navi. Erg mooie luxe dingen uiteraard, maar niet echt heel erg noodzakelijk. Ik denk alleen fijn als je het hebt, maar als je het niet hebt mis je het ook niet echt. Het enige wat er op de Knetic mist is een regensenor, echter kun je de intervalstand zelf regelen, waardoor het een beetje vergelijkbaar is.
Overigens had ik ook al een keer proefgereden in Focus (1.6 Tdi), en dat rijdt opzich ook prima, maar als je daarna overstapt in een V50 is dat toch nog een verschil. Het dicht slaan van de deuren zegt eigenlijk al genoeg.
Zodra alles in kannen en kruiken is, meld ik me weer.
Het is een Kinetic uitvoering met Audio bediening op het stuur (iets wat eigenlijk een pre is). Ivt een V40 SE mis je: 17", Xenon, verwarmde stoelen en Navi. Erg mooie luxe dingen uiteraard, maar niet echt heel erg noodzakelijk. Ik denk alleen fijn als je het hebt, maar als je het niet hebt mis je het ook niet echt. Het enige wat er op de Knetic mist is een regensenor, echter kun je de intervalstand zelf regelen, waardoor het een beetje vergelijkbaar is.
Overigens had ik ook al een keer proefgereden in Focus (1.6 Tdi), en dat rijdt opzich ook prima, maar als je daarna overstapt in een V50 is dat toch nog een verschil. Het dicht slaan van de deuren zegt eigenlijk al genoeg.
Zodra alles in kannen en kruiken is, meld ik me weer.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27373
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Heb je wel eens naar de High Performance Audio geluisterd?Okke schreef:Luc schreef: terwijl de V40 toch te vergelijken valt met een Mitsubishi Carisma Stationcar...![]()
Wat klopt er hier niet...
Welkom op het forum, en doe meteen even het verglijk V50 met een Ford Focus station. Hebben we dat ook meteen gehad (en net zo flauw en fout).
Luc, rij eerst eens in beide wagens (in dit geval V40/V50) voor je een oordeel geeft.
Dan nog even mijn mening voor de topicstarter:
Liever een V40 met alles erop en eraan, dan een kale V50. Qua rijegenschappen is de V50 net wat beter dan de V40. Ik had er het extra geld niet voor over, komt bij dat ik liever in een model rijdt waar de kinderziektes uit zijn (een 2004/2005 model V50 komt er bij mij niet in). Verder is de audio in een V50 alleen te pruimen indien je het duurste systeem er in hebt...Of je moet er zelf wat inknutselen. Dat vind ik er persoonlijk dan weer niet uitzien. Succes!
Dit is niet de duurste, maar ook niet de goedkoopste versie en klink voor de meesten hier al uitstekend.
Ik vind het nog steeds een genot om naar te luisteren en stel toch wel bepaalde eisen aan een systeem voordat ik het goed durf te noemen.
En de meeste "kinderziektes" zijn ook al uit de '04 en '05 modellen, aangezien dit veelal leaseauto's zijn zullen ze wel na een terugroepactie naar de dealer worden gebracht voor een aanpassing.
Heb nu ruim 40.000 km met mijn '04 V50 gereden en geen van de bekende problemen heb ik last van gehad
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1868
- Lid geworden op: 15.05.2007 - 07:26
Ik heb zelf een S40 diesel, 1 van de laatste modellen... 115PK.
Is superzuinig (1op20), en afgeladen vol met luxe. Stoelverwarming, fabriekaf xenon met wis-was en automatisch niveauregeling, vol leer, navigatie, climate control etc. etc. etc.
Ik had hetzelfde dilema als jij hebt;
- een jongere V50, maar dan 'kaal'.
- een oudere S40, maar dan full options.
Op de V50 ga je nog afschrijven, de S40 blijft redelijk waardevast ondertussen. Daarnaast houd ik wel van luxe en ik vind de S40 Sports (die ik heb) net zo mooi als een V50.
Is superzuinig (1op20), en afgeladen vol met luxe. Stoelverwarming, fabriekaf xenon met wis-was en automatisch niveauregeling, vol leer, navigatie, climate control etc. etc. etc.
Ik had hetzelfde dilema als jij hebt;
- een jongere V50, maar dan 'kaal'.
- een oudere S40, maar dan full options.
Op de V50 ga je nog afschrijven, de S40 blijft redelijk waardevast ondertussen. Daarnaast houd ik wel van luxe en ik vind de S40 Sports (die ik heb) net zo mooi als een V50.
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Mijn nieuwe V50 1,6D MY08 rijdt al 40000km als een trein, maar toch denk ik soms met een beetje weemoed aan mijn V40 Phase 2 1,9D ... voornamelijk voor enkele praktische aspecten :
- de koets van de V50 is duidelijk stijver, heeft een geëvolueerd onderstel en rijdt duidelijk strakker maar naar mijn gevoel iets minder comfortabel dan de V40. De V40 reed minder sportief maar voor mij meer rustgevend.
- voor bergruimte moet je bij de V40 blijven. Een V50 met RTI met harddisc heeft bijna geen handschoenkoffer, de bergruimten in de voordeuren zijn belachelijk klein en ongemakkelijk van vorm, achteraan zelfs géén meer, de bagageruimte is mooier maar ca. 5 cm lager (onder de rolhoes) waardoor er écht minder bagage meekan, onder de bagagevloer is bijna geen bergruimte meer voor kleine spullen, enz... De rolhoes, de "paraplubak" en het veiligheidsnet zijn ondingen voor de bagageruimte.
- het brandstoftankje van slechts 52 l is een handicap voor langere ritten. Vroeger losjes 900/950 km, nu met grote moeite 750/800 km tussen de tankbeurten.
- de V50 heeft een behoorlijk duurdere 120000km beurt omdat het roetfilter moet vervangen worden ... een belangrijk deel van het diesel-voordeel ontglipt je hier. Autorijden belast het milieu en dat kost natuurlijk steeds meer geld. De distributieriem komt pas na 240000km aan de beurt.
Ik wens je veel succes,
- de koets van de V50 is duidelijk stijver, heeft een geëvolueerd onderstel en rijdt duidelijk strakker maar naar mijn gevoel iets minder comfortabel dan de V40. De V40 reed minder sportief maar voor mij meer rustgevend.
- voor bergruimte moet je bij de V40 blijven. Een V50 met RTI met harddisc heeft bijna geen handschoenkoffer, de bergruimten in de voordeuren zijn belachelijk klein en ongemakkelijk van vorm, achteraan zelfs géén meer, de bagageruimte is mooier maar ca. 5 cm lager (onder de rolhoes) waardoor er écht minder bagage meekan, onder de bagagevloer is bijna geen bergruimte meer voor kleine spullen, enz... De rolhoes, de "paraplubak" en het veiligheidsnet zijn ondingen voor de bagageruimte.
- het brandstoftankje van slechts 52 l is een handicap voor langere ritten. Vroeger losjes 900/950 km, nu met grote moeite 750/800 km tussen de tankbeurten.
- de V50 heeft een behoorlijk duurdere 120000km beurt omdat het roetfilter moet vervangen worden ... een belangrijk deel van het diesel-voordeel ontglipt je hier. Autorijden belast het milieu en dat kost natuurlijk steeds meer geld. De distributieriem komt pas na 240000km aan de beurt.
Ik wens je veel succes,
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 23:18
Ja, de dag is bijna aangekomen dat ik een beslissing "moet" gaan nemen. Echter niet tussen een V40 en een V50, maar tussen een V40 ('03) en een S40 (nieuw model). En ik kan eigenlijk echt niet kiezen.
Ik heb bij een keurige Volvo dealer een zeer mooi aanbod gekregen voor een Safari groene 2.0d Momentum, met slechts 175.000 km op de teller. Daarnaast heb ik een zeer fraaie (1 vd mooiste, zo niet de mooiste, V40 1.9d die ooit gezien heb) op de korrel (van een particulier). Het is een Sport Edition met navi, half leer, verwarmde stoelen en Xenon (en natuurlijk de standaard dikke 17"). Dit alles in een zeer mooie fel blauw kleur met 200.000 km. Enige nadeel is dat binnen afzienbare tijd de distributieriem vervangen moet worden (klopt dat dit ± €400,- gaat kosten?).
Als ik de prijzen naast elkaar leg komt het verschil uit (inclu distributieriem voor de V40) op € 1400,- in het nadeel van de (uiteraard) S40.
De plussen van de V40 tov de V50:
* de ruimte van zowel bagage (en het voordeel van een station) als het interieur (afleg ruimte)
* Leuke opties; navi, verwarmde stoelen en Xenon
* Hij ziet er duidelijk een stuk dikker uit (al vind ik de S40 in deze uitvoering ook echt niet lelijk)
* Kosten zowel in aanschaf als in maandelijkse kosten
* Overzichtelijkheid; bij de S40 zie je bijna niks om de auto, ook niet als je in de binnen spiegel kijkt
* 60 liter tank vs 52 (en het feit dat de 1.9d zuiniger schijnt te zijn dan de 2.0d). Dus het feit dat je een stuk verder kan rijden op een tank
Daarnaast de plussen van de S40 tov de V40
* Motor, de 2.0d is gewoon een heerlijkheid
* Rijden, ondanks dat de V40 zeker niet slecht rijdt, vind ik de S40 gewoon een stuk volwassener rijden (natuurlijk niet gek, omdat het stuk nieuwere auto/model is)
* Andere opties; regensensor, bediening van cruise control en radio op het stuur, slikt mp3's.
* Interieur; dit is gewoon prachtig!
* Een nieuwere auto
Uiteraard zal iedereen zijn eigen keuze voor de opties hebben, dus stel dat je dit tegen elkaar wegstreept. Blijft voor mij de vraag: welke is nou de beste/meest verstandigste keuze?
Ik hoop dat jullie mij voor de laatste x kunnen adviseren!
Ik heb bij een keurige Volvo dealer een zeer mooi aanbod gekregen voor een Safari groene 2.0d Momentum, met slechts 175.000 km op de teller. Daarnaast heb ik een zeer fraaie (1 vd mooiste, zo niet de mooiste, V40 1.9d die ooit gezien heb) op de korrel (van een particulier). Het is een Sport Edition met navi, half leer, verwarmde stoelen en Xenon (en natuurlijk de standaard dikke 17"). Dit alles in een zeer mooie fel blauw kleur met 200.000 km. Enige nadeel is dat binnen afzienbare tijd de distributieriem vervangen moet worden (klopt dat dit ± €400,- gaat kosten?).
Als ik de prijzen naast elkaar leg komt het verschil uit (inclu distributieriem voor de V40) op € 1400,- in het nadeel van de (uiteraard) S40.
De plussen van de V40 tov de V50:
* de ruimte van zowel bagage (en het voordeel van een station) als het interieur (afleg ruimte)
* Leuke opties; navi, verwarmde stoelen en Xenon
* Hij ziet er duidelijk een stuk dikker uit (al vind ik de S40 in deze uitvoering ook echt niet lelijk)
* Kosten zowel in aanschaf als in maandelijkse kosten
* Overzichtelijkheid; bij de S40 zie je bijna niks om de auto, ook niet als je in de binnen spiegel kijkt
* 60 liter tank vs 52 (en het feit dat de 1.9d zuiniger schijnt te zijn dan de 2.0d). Dus het feit dat je een stuk verder kan rijden op een tank
Daarnaast de plussen van de S40 tov de V40
* Motor, de 2.0d is gewoon een heerlijkheid
* Rijden, ondanks dat de V40 zeker niet slecht rijdt, vind ik de S40 gewoon een stuk volwassener rijden (natuurlijk niet gek, omdat het stuk nieuwere auto/model is)
* Andere opties; regensensor, bediening van cruise control en radio op het stuur, slikt mp3's.
* Interieur; dit is gewoon prachtig!
* Een nieuwere auto
Uiteraard zal iedereen zijn eigen keuze voor de opties hebben, dus stel dat je dit tegen elkaar wegstreept. Blijft voor mij de vraag: welke is nou de beste/meest verstandigste keuze?
Ik hoop dat jullie mij voor de laatste x kunnen adviseren!
- Elveka
- 2nd Gear member
- Berichten: 228
- Lid geworden op: 17.12.2008 - 22:51
- Locatie: Antwerpen
Kies je voor het praktische ga dan voor de V40 ... kies je voor de "look" en wat meer rijplezier ga dan voor de S40.
Veel succes toegewenst,
Veel succes toegewenst,
Luc
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :
ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
V60CC B5 MY2023 Plus Bright Platinum Grey + Winter-, Light Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V70 D3 GT MY13 Twilight Bronze Momentum + Winter-, Family-, Motion Pack. Verbruik volgens Spritmonitor :

ex V50 1,6D MY08 Flint Grey Momentum Mobility pack RTI
ex V40 1,9TD MY03 Silver Grey Luxury RTI HU1205
ex V40 1,9D MY98 Silver Grey
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
woon je in de buurt van een grote stad is het ontbreken van het RPF op een V40 een absoluut nadeel
Volvo for life
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 21.10.2009 - 23:18
Ik woon nog 5 maanden in Arnhem, daarna een aangrenzend dorp. Dus daar komen wij dan denk ik niet voor in "aanmerking".woon je in de buurt van een grote stad is het ontbreken van het RPF op een V40 een absoluut nadeel