Volvo werkt mee aan SARTRE, een project van de Europese Unie voor de ontwikkeling van technologie waarmee voertuigen autonoom, als een treintje over de snelweg kunnen rijden. Deze technologie kan doorstroming en reistijd verbeteren, meer rijcomfort bieden, het aantal ongevallen terugdringen, het brandstofverbruik - en daardoor ook de CO2-emissie - beperken.
Iemand rijdt 's morgens weg van huis en sluit - na te zijn ingevoegd op de snelweg - aan bij een aantal andere auto's, die in een 'treintje' op slechts enkele centimeters van elkaar op normale snelheid rijden. Na een paar minuten kan hij of zij het stuur loslaten en bijvoorbeeld de krant lezen, telefoneren of tv kijken, terwijl de auto volledig veilig zichzelf bestuurt en zelfs brandstof bespaart.
'Ik begrijp wel dat dit voor veel mensen utopisch aandoet', vertelt Erik Coelingh, technisch directeur Active Safety Functions bij Volvo Cars. 'Toch is er voor autonoom rijden geen technologische hocuspocus nodig, laat staan voor de infrastructuur. De nadruk ligt juist op de ontwikkeling en de aanpassing van techiek die er al is. Daarbij voeren we diepgaande tests uit om te zien of het systeem aan onze hoge veiligheidseisen voldoet.'
De onderzoekers stellen dat zogenoemde 'road trains' binnen tien jaar realiteit kunnen zijn. De auto-industrie richt zich al lang op de ontwikkeling van actieve veiligheidssystemen die preventief werken, zoals tractiecontrole en remassistenten. Maar Volvo en andere autobouwers gaan veel verder: zij denken aan technologie waarmee auto's volledig zonder tussenkomst van de bestuurder kunnen rijden. Autonoom, wat wil zeggen dat de auto zelf accelereert, remt en stuurt, en samen met andere voertuigen met dezelfde techniek een treintje kan vormen. De eerste auto's met deze techniek rijden vanaf begin 2011 al op testcircuits. Zij zijn voorzien van een navigatiesysteem en een zender-ontvanger die met het voorste voertuig communiceert. Omdat de benodigde techniek in de auto's is aangebracht, is aanpassing van de bestaande wegen niet nodig.
Volg de leider
Het idee is dat elke trein of groep wordt aangevoerd door een 'leider', een voertuig dat normaal rijdt en wordt bestuurd door een ervaren berijder die bekend is met het traject. Dat kan een taxi, een bus of een vrachtauto zijn. Elke trein bestaat uit zes tot acht voertuigen. Een bestuurder die zijn afslag nadert, neemt de controle over zijn eigen auto weer over, verlaat het konvooi door naar de afrit te sturen en vervolgt dan zijn eigen weg zoals normaal. De andere auto's in de trein sluiten het gat en rijden aaneengesloten verder, tot het konvooi zich weer opsplitst.
Het voordeel van zulke road trains is dat alle bestuurders in het konvooi de mogelijkheid hebben hun reistijd anders te besteden terwijl zij van of naar hun werk rijden. De treintjes verhogen de veiligheid en verbruiken minder brandstof in vergelijking tot auto's die ieder voor zich rijden. Omdat de auto's zo dicht op elkaar rijden, is er minder luchtweerstand, wat ongeveer 20 procent brandstofbesparing kan opleveren. Ook wordt de capaciteit van de weg beter benut.
Voordelen
'Het SARTRE-project is een unieke mix van techniek, talent en expertise van ingenieurs en onderzoekers uit heel Europa', zegt Tom Robinson, projectcoördinator van SARTRE en werkzaam bij Ricardo UK. 'We hebben als doel de ontwikkeling van veilige en milieuvriendelijke road trains. Door de techniek op de auto's toe te spitsen, probeert SARTRE de voordelen voor veiligheid en milieu te realiseren zonder dat er extra investeringen in het wegennet nodig zijn.'
Onderzoekers zien road trains als een groot voordeel voor forensen die dagelijks lange afstanden op de snelweg afleggen. Maar ook vrachtauto's, bussen en bestelauto's kunnen profiteren van de techniek. Als auto's samenkomen, is het navigatiesysteem in die auto's de schakel en neemt het zelfrijprogramma de controle over. Als de trein zijn eindbestemming bereikt, kunnen de deelnemers zichzelf loskoppelen van het konvooi en zelf naar hun eigen bestemmingen rijden.
Over SARTRE
SARTRE staat voor Safe Road Trains for the Environment. Het wordt gedeeltelijk door de Europese Commissie gesubsidieerd, onder het Framework 7-programma. Ricardo UK Ltd heeft de leiding over SARTRE, waaraan ook de volgende bedrijven en instanties meewerken: IDIADA en Robotiker-Tecnalia uit Spanje, het Institut für Kraftfahrwesen Aachen (ika) uit Duitsland, het SP Technical Research Institute uit Zweden en Volvo Car Corporation en Volvo Technology uit Zweden.
Zelfstandig rijdende auto's? Volvo test mee
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41422
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Stinky
- 6th Gear member
- Berichten: 3176
- Lid geworden op: 24.01.2008 - 18:41
- Locatie: Terheijden
- Contacteer:
Zelf een beetje sturen en gas geven maakt het nou net zo leuk. Als je
daar geen zin in hebt kun je netzogoed met de trein gaan.
daar geen zin in hebt kun je netzogoed met de trein gaan.
- SpeedyZ
- 2nd Gear member
- Berichten: 152
- Lid geworden op: 14.02.2006 - 12:35
- Locatie: Hoogerheide
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De trein gaat van waar je niet bent naar waar je niet naartoe hoeft, op het moment dat je het niet nodig hebt. Je auto staat altijd voor je klaar.Stinky schreef:Zelf een beetje sturen en gas geven maakt het nou net zo leuk. Als je
daar geen zin in hebt kun je netzogoed met de trein gaan.
Overigens is er dagelijks al een hele lange road train van Den Bosch naar Amsterdam (en ongetwijfeld op nog meer plaatsen).
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 41422
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Volvo Car Corporation part of successful road train test - SARTRE project enters final phase
The SARTRE project (Safe Road Trains for the Environment) - with Volvo Car Corporation as the only participating car manufacturer - has successfully completed the first test demonstrations of a multiple vehicle platoon.
The test fleet included a lead truck followed by three cars driven entirely autonomously at speeds of up to 90 km/h - with no more than 6 metres gap between the vehicles.
"The aim is for the entire road train to be completed in autumn 2012. By then we will have four vehicles after one lead vehicle driving at 90 km/h," says Erik Coelingh, technical project manager at the Volvo Car Corporation.
The SARTRE project is being driven by seven European partners and is the only one of its kind to focus on the development of technology that can be implemented on conventional highways in which platooned traffic operates in a mixed environment with other road users.
Stakeholder dialogue
Recognizing that the challenge of implementing road train technology on Europe's highways is not solely a technical matter, SARTRE also includes a major study to identify what infrastructure changes will be needed for vehicle platooning to become a reality. A number of stakeholder discussions will therefore be held. The participants in the first discussion included technical experts, politicians, legislators and traffic safety researchers. At the workshop a number of non-technical challenges for road trains were discussed, such as legal regulations, product liability and driver acceptance of automated vehicles.
Key future requirements identified were the need to agree a common terminology for platooning, such as criteria for defining when a vehicle becomes fully, as opposed to partially or even highly automated, and the need to address multiple and varied national regulatory law or to harmonize regulatory law.
Many benefits
The main advantage of road trains is that the car driver has time over to do other things. Road trains promote safer transport since the vehicle platoons are led by a professional driver in e.g. a truck and inter-vehicle reaction response times are much quicker. Environmental impact is reduced since the cars follow close behind each other and benefit from the lower air drag. The energy saving is expected to be in the region of up to 20 percent. Road capacity will also be able to be utilised more efficiently.
About the SARTRE project:
The SARTRE project stands for Safe Road Trains for the Environment. Part-funded by the European Commission under the Framework 7 programme, SARTRE is led by Ricardo UK Ltd and comprises collaboration between the following additional participating companies: Idiada and Robotiker-Tecnalia of Spain, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) of Germany, and SP Technical Research Institute of Sweden, Volvo Car Corporation and Volvo Technology of Sweden.
SARTRE aims to encourage a step change in personal transport usage through the development of safe environmental road trains (platoons). Systems are being developed in prototype form that will facilitate the safe adoption of road trains on un-modified public highways with full interaction with non-platoon vehicles.
The project is addressing the three cornerstone transportation issues of environment, safety and congestion while at the same time encouraging driver acceptance through the prospect of increased "driver comfort". The objectives of SARTRE may be summarised as:
1. To define a set of acceptable platooning strategies that will allow road trains to operate on public highways without changes to the road and roadside infrastructure.
2. To enhance, develop and integrate technologies for a prototype platooning system such that the defined strategies can be assessed under real world scenarios.
3. To demonstrate how the use of platoons can lead to environmental, safety and congestion improvements.
4. To illustrate how a new business model can be used to encourage the use of platoons with benefits to both lead vehicle operators and to platoon subscribers.
If successful, the benefits from SARTRE are expected to be significant. The estimated fuel consumption saving for high speed highway operation of road trains is in the region of 20 percent depending on vehicle spacing and geometry. Safety benefits will arise from the reduction of accidents caused by driver action and driver fatigue. The utilization of existing road capacity will also be increased with a potential consequential reduction in journey times. For users of the technology, the practical attractions of a smoother, more predicable and lower cost journey which offers the opportunity of additional free time will be considerable. The SARTRE project formally started in September 2009 and will run for a total of three years. http://www.sartre-project.eu/
About the SARTRE project partners:
SP Technical Research Institute of Sweden is part of the SP Group, consisting of the parent company and its subsidiaries CBI, Glafo, SIK, SMP, YKI and JTI. It constitutes a substantial group of institutes for research, innovation and sustainable development of industry and society. The Group covers a wide technical range, with laboratory resources that are fully up to national and international standards. A staff of about 1 000, of whom half are university trained and about 250 have research scientist training, constitute an important knowledge resource. Since November 2009, the SP Group has been wholly owned by the state holding company, RISE Holding AB.
Ricardo plc is a leading independent technology provider and strategic consultant to the world's transportation sector and clean energy industries. The company's engineering expertise ranges from vehicle systems integration, controls, electronics and software development, to the latest driveline and transmission systems and gasoline, diesel, hybrid and fuel cell power train technologies, as well as wind energy and tidal power systems. A public company listed on the London Stock Exchange, Ricardo plc posted sales of £162.8 million in financial year 2010. Ricardo is participating in the SARTRE project through its UK business, Ricardo UK Ltd.
For more information, visit http://www.ricardo.com/.
Tecnalia Research & Innovation is an all-round supplier of contracted R+D+I, which has a complete range of services and products ranging from foresight and technology surveillance to new technology based business launching. Of this wide range of methods for collaborating with companies, development of R&D projects and technology consultancy services stand out. Tecnalia operates in its reference markets through five divisions: INDUSTRY AND TRANSPORT, INNOVATION AND SOCIETY, ICT-EUROPEAN SOFTWARE INSTITUTE, HEALTH, AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT, and 16 business units. This helps the technology centre to specialise by orienting research towards the needs of companies in these key sectors. Its mainly objective is to actively contribute to sustainable development in Society through Research and Technological Transfer. Over the years Tecnalia has taken part in more than 85 European projects, 24 of which remain ongoing. www.tecnalia.com
Volvo Technology Corporation
is a Business Unit of the Volvo Group, which is one of the world's leading manufacturers of commercial transport solutions providing products such as trucks, buses, construction equipment, drive systems for marine and industrial applications as well as aircraft engine components. Founded in 1927, Volvo today has about 100,000 employees, production in 19 countries and operates on more than 180 markets. Volvo Technology Corporation is an innovation company that on contract basis invents researches, develops and integrates new product and business concepts and technology for hard as well as soft products within the transport and vehicle industry. Volvo Technology's primary customers are the Volvo Group Business Areas & Units. In addition, Volvo Technology participates in national and international projects in certain strategic areas, organised in common research programmes. For more information see
is a Business Unit of the Volvo Group, which is one of the world's leading manufacturers of commercial transport solutions providing products such as trucks, buses, construction equipment, drive systems for marine and industrial applications as well as aircraft engine components. Founded in 1927, Volvo today has about 100,000 employees, production in 19 countries and operates on more than 180 markets. Volvo Technology Corporation is an innovation company that on contract basis invents researches, develops and integrates new product and business concepts and technology for hard as well as soft products within the transport and vehicle industry. Volvo Technology's primary customers are the Volvo Group Business Areas & Units. In addition, Volvo Technology participates in national and international projects in certain strategic areas, organised in common research programmes. For more information see http://www.tech.volvo.com/.
Applus+ IDIADA, as a global partner to the automotive industry, provides complete solutions for automotive development projects worldwide. Applus+ IDIADA's Technical Centre is located 70 km south of Barcelona (Spain), having subsidiaries and branch offices in 19 European, Asian and American countries with a total work force of around 1300 employees. The core services Applus+ IDIADA provides are: Engineering, Proving Ground and Homologation. Main fields of engineering activity are power train, emissions, noise & vibration, vehicle dynamics, braking systems, fatigue & durability and passive safety. Applus+ IDIADA's proving ground is recognised as one of the best facilities in the world, and is renowned for the quality of its costumer service. As a multi-user facility, safety and confidentiality are of the highest priority. Weather conditions make this facility the first choice regardless of the type of testing.
The Institut für Kraftfahrzeuge of the RWTH Aachen University (ika) with its centennial history is engaged in education and in industry-orientated research on vehicles - e.g. cars, commercial vehicles, busses and motorcycles - as well as neighbouring issues such as traffic and environmental conditions (noise, exhaust gas, etc.). ika is headed by Univ.-Prof. Dr.- Ing. Lutz Eckstein. In 2009 ika had more than 200 employees. IKA increasingly links research projects with development tasks that have to be financed by third-party funding. ika´s activities are tailored to industrial demands and comprise the departments: Chassis - Body - Drive train - Acoustics - Electronics - Driver Assistance - Strategy and Process Development. The Driver Assistance department focuses on the development and assessment of driver assistance systems. Since the first introduction of advanced driver assistant systems (ADAS) ika has been one of the leading test facilities for independent tests and certifications of the system's components and overall applications. For more information please see www.ika.rwth-aachen.de.
Volvo Car Corporation is one of the car industry's strongest brands, with a long and proud history of world-leading innovations. Volvo sells approximately 450.000 cars per year in about 120 countries and comprising some 2,000 sales outlets and service workshops around the world. Volvo Car Corporation's headquarter and other corporate functions are based in Gothenburg, Sweden. For more information, please check http://www.volvocars.com/ and www.youtube.com/volvocarsnews
The SARTRE project (Safe Road Trains for the Environment) - with Volvo Car Corporation as the only participating car manufacturer - has successfully completed the first test demonstrations of a multiple vehicle platoon.
The test fleet included a lead truck followed by three cars driven entirely autonomously at speeds of up to 90 km/h - with no more than 6 metres gap between the vehicles.
"The aim is for the entire road train to be completed in autumn 2012. By then we will have four vehicles after one lead vehicle driving at 90 km/h," says Erik Coelingh, technical project manager at the Volvo Car Corporation.
The SARTRE project is being driven by seven European partners and is the only one of its kind to focus on the development of technology that can be implemented on conventional highways in which platooned traffic operates in a mixed environment with other road users.
Stakeholder dialogue
Recognizing that the challenge of implementing road train technology on Europe's highways is not solely a technical matter, SARTRE also includes a major study to identify what infrastructure changes will be needed for vehicle platooning to become a reality. A number of stakeholder discussions will therefore be held. The participants in the first discussion included technical experts, politicians, legislators and traffic safety researchers. At the workshop a number of non-technical challenges for road trains were discussed, such as legal regulations, product liability and driver acceptance of automated vehicles.
Key future requirements identified were the need to agree a common terminology for platooning, such as criteria for defining when a vehicle becomes fully, as opposed to partially or even highly automated, and the need to address multiple and varied national regulatory law or to harmonize regulatory law.
Many benefits
The main advantage of road trains is that the car driver has time over to do other things. Road trains promote safer transport since the vehicle platoons are led by a professional driver in e.g. a truck and inter-vehicle reaction response times are much quicker. Environmental impact is reduced since the cars follow close behind each other and benefit from the lower air drag. The energy saving is expected to be in the region of up to 20 percent. Road capacity will also be able to be utilised more efficiently.
About the SARTRE project:
The SARTRE project stands for Safe Road Trains for the Environment. Part-funded by the European Commission under the Framework 7 programme, SARTRE is led by Ricardo UK Ltd and comprises collaboration between the following additional participating companies: Idiada and Robotiker-Tecnalia of Spain, Institut für Kraftfahrwesen Aachen (IKA) of Germany, and SP Technical Research Institute of Sweden, Volvo Car Corporation and Volvo Technology of Sweden.
SARTRE aims to encourage a step change in personal transport usage through the development of safe environmental road trains (platoons). Systems are being developed in prototype form that will facilitate the safe adoption of road trains on un-modified public highways with full interaction with non-platoon vehicles.
The project is addressing the three cornerstone transportation issues of environment, safety and congestion while at the same time encouraging driver acceptance through the prospect of increased "driver comfort". The objectives of SARTRE may be summarised as:
1. To define a set of acceptable platooning strategies that will allow road trains to operate on public highways without changes to the road and roadside infrastructure.
2. To enhance, develop and integrate technologies for a prototype platooning system such that the defined strategies can be assessed under real world scenarios.
3. To demonstrate how the use of platoons can lead to environmental, safety and congestion improvements.
4. To illustrate how a new business model can be used to encourage the use of platoons with benefits to both lead vehicle operators and to platoon subscribers.
If successful, the benefits from SARTRE are expected to be significant. The estimated fuel consumption saving for high speed highway operation of road trains is in the region of 20 percent depending on vehicle spacing and geometry. Safety benefits will arise from the reduction of accidents caused by driver action and driver fatigue. The utilization of existing road capacity will also be increased with a potential consequential reduction in journey times. For users of the technology, the practical attractions of a smoother, more predicable and lower cost journey which offers the opportunity of additional free time will be considerable. The SARTRE project formally started in September 2009 and will run for a total of three years. http://www.sartre-project.eu/
About the SARTRE project partners:
SP Technical Research Institute of Sweden is part of the SP Group, consisting of the parent company and its subsidiaries CBI, Glafo, SIK, SMP, YKI and JTI. It constitutes a substantial group of institutes for research, innovation and sustainable development of industry and society. The Group covers a wide technical range, with laboratory resources that are fully up to national and international standards. A staff of about 1 000, of whom half are university trained and about 250 have research scientist training, constitute an important knowledge resource. Since November 2009, the SP Group has been wholly owned by the state holding company, RISE Holding AB.
Ricardo plc is a leading independent technology provider and strategic consultant to the world's transportation sector and clean energy industries. The company's engineering expertise ranges from vehicle systems integration, controls, electronics and software development, to the latest driveline and transmission systems and gasoline, diesel, hybrid and fuel cell power train technologies, as well as wind energy and tidal power systems. A public company listed on the London Stock Exchange, Ricardo plc posted sales of £162.8 million in financial year 2010. Ricardo is participating in the SARTRE project through its UK business, Ricardo UK Ltd.
For more information, visit http://www.ricardo.com/.
Tecnalia Research & Innovation is an all-round supplier of contracted R+D+I, which has a complete range of services and products ranging from foresight and technology surveillance to new technology based business launching. Of this wide range of methods for collaborating with companies, development of R&D projects and technology consultancy services stand out. Tecnalia operates in its reference markets through five divisions: INDUSTRY AND TRANSPORT, INNOVATION AND SOCIETY, ICT-EUROPEAN SOFTWARE INSTITUTE, HEALTH, AND SUSTAINABLE DEVELOPMENT, and 16 business units. This helps the technology centre to specialise by orienting research towards the needs of companies in these key sectors. Its mainly objective is to actively contribute to sustainable development in Society through Research and Technological Transfer. Over the years Tecnalia has taken part in more than 85 European projects, 24 of which remain ongoing. www.tecnalia.com
Volvo Technology Corporation
is a Business Unit of the Volvo Group, which is one of the world's leading manufacturers of commercial transport solutions providing products such as trucks, buses, construction equipment, drive systems for marine and industrial applications as well as aircraft engine components. Founded in 1927, Volvo today has about 100,000 employees, production in 19 countries and operates on more than 180 markets. Volvo Technology Corporation is an innovation company that on contract basis invents researches, develops and integrates new product and business concepts and technology for hard as well as soft products within the transport and vehicle industry. Volvo Technology's primary customers are the Volvo Group Business Areas & Units. In addition, Volvo Technology participates in national and international projects in certain strategic areas, organised in common research programmes. For more information see
is a Business Unit of the Volvo Group, which is one of the world's leading manufacturers of commercial transport solutions providing products such as trucks, buses, construction equipment, drive systems for marine and industrial applications as well as aircraft engine components. Founded in 1927, Volvo today has about 100,000 employees, production in 19 countries and operates on more than 180 markets. Volvo Technology Corporation is an innovation company that on contract basis invents researches, develops and integrates new product and business concepts and technology for hard as well as soft products within the transport and vehicle industry. Volvo Technology's primary customers are the Volvo Group Business Areas & Units. In addition, Volvo Technology participates in national and international projects in certain strategic areas, organised in common research programmes. For more information see http://www.tech.volvo.com/.
Applus+ IDIADA, as a global partner to the automotive industry, provides complete solutions for automotive development projects worldwide. Applus+ IDIADA's Technical Centre is located 70 km south of Barcelona (Spain), having subsidiaries and branch offices in 19 European, Asian and American countries with a total work force of around 1300 employees. The core services Applus+ IDIADA provides are: Engineering, Proving Ground and Homologation. Main fields of engineering activity are power train, emissions, noise & vibration, vehicle dynamics, braking systems, fatigue & durability and passive safety. Applus+ IDIADA's proving ground is recognised as one of the best facilities in the world, and is renowned for the quality of its costumer service. As a multi-user facility, safety and confidentiality are of the highest priority. Weather conditions make this facility the first choice regardless of the type of testing.
The Institut für Kraftfahrzeuge of the RWTH Aachen University (ika) with its centennial history is engaged in education and in industry-orientated research on vehicles - e.g. cars, commercial vehicles, busses and motorcycles - as well as neighbouring issues such as traffic and environmental conditions (noise, exhaust gas, etc.). ika is headed by Univ.-Prof. Dr.- Ing. Lutz Eckstein. In 2009 ika had more than 200 employees. IKA increasingly links research projects with development tasks that have to be financed by third-party funding. ika´s activities are tailored to industrial demands and comprise the departments: Chassis - Body - Drive train - Acoustics - Electronics - Driver Assistance - Strategy and Process Development. The Driver Assistance department focuses on the development and assessment of driver assistance systems. Since the first introduction of advanced driver assistant systems (ADAS) ika has been one of the leading test facilities for independent tests and certifications of the system's components and overall applications. For more information please see www.ika.rwth-aachen.de.
Volvo Car Corporation is one of the car industry's strongest brands, with a long and proud history of world-leading innovations. Volvo sells approximately 450.000 cars per year in about 120 countries and comprising some 2,000 sales outlets and service workshops around the world. Volvo Car Corporation's headquarter and other corporate functions are based in Gothenburg, Sweden. For more information, please check http://www.volvocars.com/ and www.youtube.com/volvocarsnews
Immers ... VOLVO4LIFE
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- den toerist
- 5th Gear member
- Berichten: 1378
- Lid geworden op: 15.02.2008 - 21:40
- Locatie: Wichelen
Onlangs was er een test van zo'n road-train op de openbare weg in Spanje.
Tijdens deze test van Volvo's lopende Sartre-project (Safe Road Trains voor het milieu, wat neerkomt op een veilige weg treinen voor het milieu), dat was de eerste keer dat er zogenaamde road trains waren op de openbare weg. Dit wierp ook meteen z'n vruchten af.
Het project is een samenwerking tussen Ricardo UL Ltd, Applis + IDIADA, Robot Technologies, Institut für Kraftfahrzeuge Aken (IKA), SP Technical Research Institute SP, Volvo Technology en Volvo Car Corporation.
-" We reden 200 km in een dag en de test ging erg goed. We zijn helemaal tevreden", zegt Linda Wahlström, hoofd van Sartre-project bij Volvo Cars in een verklaring.
Tijdens de test die werd uitgevoerd bij een snelheid van 85 km / u bij een afstand van zes meter tussen de auto's in, maar er volgden ook afstanden van tussen de vijf en 15 meter.
- "We hebben ons sterk gericht op het zo min mogelijk veranderen van de bestaande systemen. Alles zou moeten werken zonder enige aanpassingen aan de infrastructuur op de wegen of dure extra componenten in de auto's. Naast de software die is ontwikkeld in het kader van het project is echt alleen het draadloze netwerk tussen de auto's die hen onderscheid van de andere auto's in de showroom vandaag", vervolgt Linda Wahlström.
Tijdens deze test van Volvo's lopende Sartre-project (Safe Road Trains voor het milieu, wat neerkomt op een veilige weg treinen voor het milieu), dat was de eerste keer dat er zogenaamde road trains waren op de openbare weg. Dit wierp ook meteen z'n vruchten af.
Het project is een samenwerking tussen Ricardo UL Ltd, Applis + IDIADA, Robot Technologies, Institut für Kraftfahrzeuge Aken (IKA), SP Technical Research Institute SP, Volvo Technology en Volvo Car Corporation.
-" We reden 200 km in een dag en de test ging erg goed. We zijn helemaal tevreden", zegt Linda Wahlström, hoofd van Sartre-project bij Volvo Cars in een verklaring.
Tijdens de test die werd uitgevoerd bij een snelheid van 85 km / u bij een afstand van zes meter tussen de auto's in, maar er volgden ook afstanden van tussen de vijf en 15 meter.
- "We hebben ons sterk gericht op het zo min mogelijk veranderen van de bestaande systemen. Alles zou moeten werken zonder enige aanpassingen aan de infrastructuur op de wegen of dure extra componenten in de auto's. Naast de software die is ontwikkeld in het kader van het project is echt alleen het draadloze netwerk tussen de auto's die hen onderscheid van de andere auto's in de showroom vandaag", vervolgt Linda Wahlström.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21749
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ergens denk ik dat zoiets al mogelijk is.
Gewoon een aantal Volvo's of Mercedessen met afstandradar en Cruise Control en de voorste bepaald de snelheid. De rest kan volgend door de CC iets hoger af te stellen dat de eerste auto.
Zoiets, dacht ik dus.
Gewoon een aantal Volvo's of Mercedessen met afstandradar en Cruise Control en de voorste bepaald de snelheid. De rest kan volgend door de CC iets hoger af te stellen dat de eerste auto.
Zoiets, dacht ik dus.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Johann
- 5th Gear member
- Berichten: 1305
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 17:11
- Contacteer:
Zo zijn mijn vrouw en ik vorige week uit Zweden terug gereden.Msuidgeest schreef: Zoiets, dacht ik dus.
Ik voorop me de CC op 120, de vrouw er achter met de radar CC op 130.
Gaat over het algemeen goed. Je moet wel blijven volgen want als de voorganger te snel van rijbaan gaat wisselen wil de volger wel eens op de kickdown naar 130 doorsprinten omdat er plots geen auto meer voor zit.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9374
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
Doet me denken aan een stukje in de Truckstar, misschien al wel bijna 10 jaar geleden.
2 Mercedes Actrossen, waarvan de achterste de voorste volgde. De voorste werd bestuurd door een chauffeur, de 2e auto reed zelfstandig.
Wat me wel verbaasd is dat Volvo 20% brandstof besparing opgeeft. Bij vrachtauto's kan ik me dat voorstellen (die Actrossen zaten toen op 15% bij 6 meter onderlinge afstand), maar dat het bij auto's ook werkt...
2 Mercedes Actrossen, waarvan de achterste de voorste volgde. De voorste werd bestuurd door een chauffeur, de 2e auto reed zelfstandig.
Wat me wel verbaasd is dat Volvo 20% brandstof besparing opgeeft. Bij vrachtauto's kan ik me dat voorstellen (die Actrossen zaten toen op 15% bij 6 meter onderlinge afstand), maar dat het bij auto's ook werkt...
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21749
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Dan remt de rest toch ook af op basis van snelheid en afstand tot de voorligger?
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Samen uit, samen..................................
Voordelen, veilig en milieuvriendelijk :roll: vijf draaiende motors achter elkaar, wat is daar milieuvriendelijk aan.
En als de derde in panne valt, klapband, of bumper valt eraf(volgt de rest de bumper
)?
Carjacking, voeg in en de rest volgt je naar huis
Als je ervoor stopt en dan achteruitrijd?
Voordelen, veilig en milieuvriendelijk :roll: vijf draaiende motors achter elkaar, wat is daar milieuvriendelijk aan.
En als de derde in panne valt, klapband, of bumper valt eraf(volgt de rest de bumper

Carjacking, voeg in en de rest volgt je naar huis

Als je ervoor stopt en dan achteruitrijd?
S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- JeroenSpock
- 7th Gear member
- Berichten: 9374
- Lid geworden op: 20.11.2009 - 13:22
- Locatie: Veendam
- Contacteer:
ovlov058 schreef:En als de eerste op een file inrijd?
Dus......een voertuig dat normaal rijdt en wordt bestuurd door een ervaren berijder die bekend is met het traject...
Maar inderdaad, stel dat je het groepje auto's inhaalt en de voorste wijkt uit voor een eland. Tegen de tijd dat de inhaler op dat punt komt gaat de auto naast hem de inmiddels in de berm verdwenen eland ook uitwijken en tikt de inhalende auto vrolijk de andere berm in.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi

Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- truckingwally
- 3rd Gear member
- Berichten: 389
- Lid geworden op: 19.04.2009 - 17:27
het wordt helemaal spannend als je bent gewend aan zo'n auto, en stapt daarna in een auto zonder deze poespas
Alles is onmogelijk , als je het maar wil !
Volvo 760GLE 1985 t/m 1992
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
Volvo 760GLE 1992 t/m 2009
Volvo V70 2009 t/m 2016
Volvo S80 2016 t/m....
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Dat dachten de mannen van volvo ook op de persvoorstelling, die auto gaat mooi stoppen achter de vrachtwagen
, deed ie mooi niet :shock: , batterij was losgeweest :oops:
Moraal van het verhaal: wat je zelf doet, doe je beter. Wie een put graaft, weet waar
Vertrouw niet blindelings op een blinde 

Moraal van het verhaal: wat je zelf doet, doe je beter. Wie een put graaft, weet waar


S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93

- NielsPHEV
- 7th Gear member
- Berichten: 5306
- Lid geworden op: 14.09.2004 - 20:13
toch herken je al deze "vooroordelen" wanneer er zaken geautomatiseerd worden die we gewend waren met personen of mechanisch te doen en blijkt telkens dat de geautomatiseerde techniek betrouwbaarder is dan mensen. Waarom vallen er zo weinig vliegtuigen uit de lucht.....
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21749
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Nee Niels, het ligt anders.
Bij automatisch gaan de zaken volgens een aantal vaste parameters. De mens is in staat om gegevens te interpreteren en dan een besluit te nemen. En soms is een besluit toch niet de juiste waardoor er ongelukken gebeuren.
Bij automatisch gaan de zaken volgens een aantal vaste parameters. De mens is in staat om gegevens te interpreteren en dan een besluit te nemen. En soms is een besluit toch niet de juiste waardoor er ongelukken gebeuren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- ovlov058
- 4th Gear member
- Berichten: 934
- Lid geworden op: 26.07.2009 - 15:37
Als er in fille gevlogen word, moet de mens het overnemen. Is er een storing, moet de mens, juist, het overnemen.NielsV70 schreef: Waarom vallen er zo weinig vliegtuigen uit de lucht.....
Is het een onbemand vliegtuig, en krijgt het storing, tja, dumpen in zee die handel.
Er storten meer onbemande vluchten neer, en er zijn er minder, conclusie?
Vlieg jij mee, zonder piloot?.....Dacht het wel, ik ook niet

S80 25D 1999 Chrysler Stratus Cabrio 2.0 16v lpg 1999
855 2.0 20V 93

855 2.0 20V 93
