Sinds ruim een week hoor ik een raar ploink/klik geluid als ik de automaat van vrij in de vooruit of achteruit zet. Het lijkt of het geluid langzaam erger wordt.
Het enige dat ik zelf vanmiddag heb kunnen constateren is dat de klik samenhangt met het kantelen van het motorblok. Met open motorkap kon ik zien dat de klik alleen veroorzaakt wordt op het moment dat het blok (fors) kantelt. Het geluid lijkt onder het blok vandaan te komen. Er lijkt daarnaast een verband met de aandrijflijn. Als ik namelijk zeer sterk rem en weer optrek, hoor ik dit geluid soms achter heel even. Als ik de motor uitzet hoor ik nu ook soms een klein kort 'boink'geluid voor in de motor bij het stilvallen van de motor.
De XC is enkele weken geleden van een uiteindelijk forse olielekkage afgeholpen. Dit bleek veroorzaakt te worden door een lekkend klepdeksel.
Kan dit de oorzaak zijn van bv 'verrotte' motorsteunen of iets dergelijks of zou het toch de aandrijflijn zelf zijn? of wat anders?
Ik ga volgende week waarschijnlijk wel langs de garage, maar ik ben benieuwd of iemand dit probleem herkend. Als het de motorsteunen zouden zijn, is dit dan een dure reparatie?
gr.Peter
'poink/klik' geluid bij schakelen
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Ben geen expert maar de bovenste motorsteun kun je zelf makkelijk controleren .
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- hadico
- 5th Gear member
Aandrijfassen lijmen? probeer het eens met het raam open om hem zonder te remmen van voor naar achter te schakelen dus meter naar voor rollen en dan naar achteruit schakelen en vice versa uiteraard ZONDER gas te geven.
-
- 2nd Gear member
Ook eens gehad was de bovenste motorsteun.
Je kan zo zien of die stuk is.
Het is het ronde rubber rechts boven op de motor.
Bij mijn was die gescheur heb zelf een nieuwe gehaald en er in gezet.
Kosten vielen mee geloof iets van 30 euro weet het niet zeker meer maar wel onder 50.
Ik had er vooral last van als ik hard optrok en bij het afzetten van de motor.
Je kan zo zien of die stuk is.
Het is het ronde rubber rechts boven op de motor.
Bij mijn was die gescheur heb zelf een nieuwe gehaald en er in gezet.
Kosten vielen mee geloof iets van 30 euro weet het niet zeker meer maar wel onder 50.
Ik had er vooral last van als ik hard optrok en bij het afzetten van de motor.
740 (515.000 op teller)
850 glt 170 pk 1992 (507.000 op teller)
S80 2.4 170 pk 1999 (340.000 op teller)
V70 D5 198 pk 2004(getuned)
- Peterd54
- 2nd Gear member
Hadico, Ik heb dat al geprobeerd met mijn voet op de rem zonder gas. Hij 'klikt' direct als ik de automaat van vrij in de voor of achteruit zet en blijf stil staan. Ik geef juist geen gas om de klik zo zacht mogelijk te laten worden, pas daarna geef ik gas en hoor ik geen gekke geluiden meer. Hij geeft dit geluid dus direct zonder gas te geven en te rijden.
Ik heb wel even naar de bovenste motorsteun gekeken. Maar ik snap toch niet goed wat ik daar moet zien. Als je met de motorkap open naar de motor kijkt dan lijkt er links naast een metalenblokje nog wat rubber te zitten, als je aan de rechterkant (bestuurderskant) kijkt lijkt het of daar naast het metalen blokje geen rubber zit maar een halve cm vrije ruimte (richting bumper). Betekent dit dat het rubber niet meer goed is?
Ik heb wel even naar de bovenste motorsteun gekeken. Maar ik snap toch niet goed wat ik daar moet zien. Als je met de motorkap open naar de motor kijkt dan lijkt er links naast een metalenblokje nog wat rubber te zitten, als je aan de rechterkant (bestuurderskant) kijkt lijkt het of daar naast het metalen blokje geen rubber zit maar een halve cm vrije ruimte (richting bumper). Betekent dit dat het rubber niet meer goed is?
XC70 D5 AWD , geartronic 2004 met 193 PK
-
- 2nd Gear member
Weet niet zo welk blokje je bedoelt.Peterd54 schreef:
Maar zal proberen uit te leggen waar het rubber zit.
Als je voor de motor staat zie je een zwarte stang (stabilisator stang). Op ongeveer stuur hoogte zie je een steun van de stang naar de motor gaan.
Waar hij bij de motor komt dan zie je daar een bout waar hij mee aan het blok zit.
Om die bout zit het rubber (ongeveer een diameter van 4 cm) als je langs zij kijkt dan kan je zien of hij is gescheurt. gaat maar om een rubber bovenop de motor.
740 (515.000 op teller)
- V70 T5 assen
- 5th Gear member
Hierbij een foto,tje van die steun rode pijltje als je er van de zijkant in kijkt is het niet "volledig" gevult met rubber probeer het geheel te bewegen en kijk of er scheuren in zitten ..

Succes

Succes
V70 T5 comfortline winterline 250 pk 2001 -achterspoiler , blokjesgrill , powerflex ,sunblinds , zomer 17" pegasus , winter 16" metis
Ducati 944 ST2 1998
Ducati 944 ST2 1998
- Peterd54
- 2nd Gear member
bedankt voor de tips. ik ga het morgenochtend (met daglicht) proberen. Ook het schakelen .
Het komt volgens mij niet bij de voorwielen vandaan maar echt aan de onderkant van de motor. Voor mijn gevoel ter hoogte van de buis die over de motor loopt, maar dan aan de onder kant. (maar die buis zit er niet bij mij want ik heb een diesel).
Ik probeer ook nog wel foto's van die motorsteun van twee kanten te maken.
Het komt volgens mij niet bij de voorwielen vandaan maar echt aan de onderkant van de motor. Voor mijn gevoel ter hoogte van de buis die over de motor loopt, maar dan aan de onder kant. (maar die buis zit er niet bij mij want ik heb een diesel).
Ik probeer ook nog wel foto's van die motorsteun van twee kanten te maken.
- Peterd54
- 2nd Gear member
Heb het vanmorgen weer uitvoerig geprobeerd. Ik vermoed toch dat het de linker aandrijfas is (bestuurderskant). De klik treedt direct op bij het in de drive of achteruit zetten en de aandrijfassen 'onder spanning' komen te staan.
Mijn vrouw heeft een keer of 6 een paar meter op en neer gereden en ik heb naast de auto en in de motor gekeken en geluisterd. Elke keer hoorde ik duidelijk de klik.
Ik voelde de klik als ik mijn hand op het linkervoorwiel hield. Daar leek toch wel het geluid vandaan te komen. Rechts voelde ik dit niet en kon ik het ook haast niet horen. De motorsteun ziet er trouwens nog als nieuw uit zonder scheurtjes.
Wat betekent die klik. Kan ik daar nog even mee doorrijden of moet ik dit direct laten repareren? betekent dat een nieuwe aandrijfas? De km-stand is inmiddels 248.000 km
Mijn vrouw heeft een keer of 6 een paar meter op en neer gereden en ik heb naast de auto en in de motor gekeken en geluisterd. Elke keer hoorde ik duidelijk de klik.
Ik voelde de klik als ik mijn hand op het linkervoorwiel hield. Daar leek toch wel het geluid vandaan te komen. Rechts voelde ik dit niet en kon ik het ook haast niet horen. De motorsteun ziet er trouwens nog als nieuw uit zonder scheurtjes.
Wat betekent die klik. Kan ik daar nog even mee doorrijden of moet ik dit direct laten repareren? betekent dat een nieuwe aandrijfas? De km-stand is inmiddels 248.000 km
-
- 2nd Gear member
Laat je even weten of de suggestie van Hadico de gezochte oplossing was ter lering ende vermaeck?bedankt Hadico! dan ga daar volgende week even bij de garage naar informeren.
Groet,
Paul
-
- 3rd Gear member
Dat "inlijmen" was bij mijn V70 ook gedaan in het voorjaar. Dat hielp geweldig! Gasgeven, gas-los het bleef heerlijk stil. Bleef ... Tot we van de zomer met de caravan weggingen. Blijkbaar is de inlijm-lijm niet zo heel sterk. Jammer.
V70 D5 +Polestar (205pk/450nm), AWD, GEARTRONIC, MY2007
- Peterd54
- 2nd Gear member
Ben inmiddels naar de garage geweest. Lijmen maakte geen verschil. De draagarmen voor moeten beide vernieuwd worden. De soort tik die ik af en toe achter hoorde wordt veroorzaakt door een torsiestang met te veel speling. Ook deze wordt vernieuwd. Gaat nu in totaal ca. 540 euro kosten.
- hadico
- 5th Gear member
Als het zover is dat de draagarm dit geluid geeft moet het rubber onderhand volledig verdwenen zijn ,zijn de asjes bij dit bezoek wel gelijmd of zegt men simpelweg :het zijn de draagarmen?
Draagarm bussen zijn ook los te vervangen is in ieder geval goedkoper dan cplte armen.
Draagarm bussen zijn ook los te vervangen is in ieder geval goedkoper dan cplte armen.
- Peterd54
- 2nd Gear member
Ik had de inhoud van jouw berichtje van vorige week aan de garage doorgestuurd. Ze hebben dit gelijmd. Dit hielp in dit geval niet. het vreemde geluid bleef bij het inschakelen van de automaat precies hetzelfde.
Daarna is alles 'onder de auto' flink op speling gecontroleerd en hebben ze laten zien hoe de rubbers van de draagarmen flink waren gescheurd/versleten. De draagarmen kosten per stuk ca. 125 euro. Bij mijn vorige 850 TDI waren de draagarmen juist op de kogels of zoiets flink versleten en niet op 'deze rubbers'. Deze zijn toen ook rond de 250.000 km vervangen. Op zich vind ik het niet zo erg als ze helemaal vervangen worden. Ben ik hopelijk van alles wat bij de draagarmen kan slijten er weer voorlopig voor de volgende 250.000 km vanaf. Tenminste ik hoop met deze XC de 500.000 te gaan halen.....
Daarna is alles 'onder de auto' flink op speling gecontroleerd en hebben ze laten zien hoe de rubbers van de draagarmen flink waren gescheurd/versleten. De draagarmen kosten per stuk ca. 125 euro. Bij mijn vorige 850 TDI waren de draagarmen juist op de kogels of zoiets flink versleten en niet op 'deze rubbers'. Deze zijn toen ook rond de 250.000 km vervangen. Op zich vind ik het niet zo erg als ze helemaal vervangen worden. Ben ik hopelijk van alles wat bij de draagarmen kan slijten er weer voorlopig voor de volgende 250.000 km vanaf. Tenminste ik hoop met deze XC de 500.000 te gaan halen.....