Gisteren ben ik naar de LPG boer geweest voor het afstellen van mijn gas. Dit moest na de motorrevisie (zie vorig topic) nog gebeuren. Bij het doormeten van het systeem kwam naar voren dat de vierde cilinder qua verbranding achterblijft bij de andere drie. Er komt via de uitlaat dan ook te veel onverbrand gas naar buiten.
Nu heeft hij met een infarood meter gemeten dat het spruitstuk ter hoogte van de vierde cilinder een stuk warmer is. Je zou dus zeggen dat daar een ander soort verbranding plaatsvindt.
Ik weet niet echt waar ik dit moet zoeken. Volgens de gasboer ligt het waarschijnlijk aan de klepstelling. Deze staat overal op 0.45 zo uit mijn hoofd.
De ontsteking is verder goed en de bougies zijn ook in orde. tijdens de motorrevisie zijn de cilindergaten nagemeten en ook in orde bevonden.
Ik weet niet hoe ik hier nu verder mee moet. Kan iemand me hierbij helpen? De gasboer wil het maar al te graag voor me uitzoeken, maar ben bang voor een fikse rekening en dat vind ik het ook weer niet waard.
De auto rijdt verder ok, alleen heb ik het gevoel dat ik wat vermogen mis. Bovendien draait de motor wat onregelmatig (schudden) in stationair.
Deze situatie was trouwens ook al zo vóór de motor revisie! Dat vind ik het vreemde eraan.
Vierde cilinder
- admiral
- 5th Gear member
Verbranding van de 4e cill niet goed, waardoor je bij de uitlaat een gaslucht ruikt zeg je en toch meet de gasboer een te hoge temperatuur.
Volgens mij als je gas in de cillinder niet goed verbrand moet de temperatuur juist lager zijn. Duidt toch op een klep die niet goed afgesteld is, loopt ie ook duurder dan normaal.
Volgens mij als je gas in de cillinder niet goed verbrand moet de temperatuur juist lager zijn. Duidt toch op een klep die niet goed afgesteld is, loopt ie ook duurder dan normaal.
-
- 1st Gear member
Dat snapte ik dus ook niet helemaal! Want die gasboer ging met zijn IR meter nameten en was ook verbaasd. Het enige argument wat hij kon geven was dat de verbranding zodanig in verwarring was dat daardoor de temperatuur opliep.admiral schreef:Verbranding van de 4e cill niet goed, waardoor je bij de uitlaat een gaslucht ruikt zeg je en toch meet de gasboer een te hoge temperatuur.
- admiral
- 5th Gear member
Rij is op benzine, als ie dan ook op benzine die kuren heeft dan weet je in ieder geval dat het niet aan het gas ligt maar dat je het toch bij de kleppen moeten zoeken. Gwoon nogmaals de afstel procedure volgen ook de ontsteking. Misschien een compressie test d'r bij en je weet meer.
-
- 1st Gear member
Ik ga dat eens proberen. Ik weet echter dat de motor ook op benzine niet altijd even rustig loopt. Maarja, ik weet niet wat normaal is..admiral schreef:Rij is op benzine, als ie dan ook op benzine die kuren heeft dan weet je in ieder geval dat het niet aan het gas ligt maar dat je het toch bij de kleppen moeten zoeken. Gwoon nogmaals de afstel procedure volgen ook de ontsteking. Misschien een compressie test d'r bij en je weet meer.
Als er geïnteresseerden zijn kan ik wel eens een video maken als het ding stationair draait. Dat zegt misschien wat meer.
- Iroll
- 6th Gear member
Kan aan een inwendige blokkage van de koelkanalen liggen. Daar heeft de 4e cylinder van de B20 vaker last van. De kleppen van de 4e cylinder slijten daardoor meestal het hardst Het kan dus komen door een defecte klep. Gas/benzine ontsnapt voor het ontbranden waardoor de 4e cylinder te arm loopt en daardoor te heet wordt. Daar moet je echt wat aan doen voordat er een gat in de zuiger brand. Meet de compressie met een compressiemeter. Kijk of er meer dan 10% verschil zit tussen #4 en de rest. Vervolgens weer meten maar giet eerst een beetje olie via het bougiegat op de zuiger. Is de compressie hetzelfde dan heb je een lekkende klep, is de compressie hoger dan lekt de zuiger. Maar voor de compressie meting altijd EERST de kleppen stellen. En de B20 loopt sowieso wat rommelig stationair zeker met een D of K nokkenas, versleten blokken lopen het mooist stationair!
-
- 1st Gear member
Het is een B18. Gaat die vlieger daar ook voor op?
-
- 2nd Gear member
B18 loopt normaal erg mooi rond, rustiger als B20. Heb je gekeken naar valse lucht langs de pakking tussen spruitstuk en cil. kop?
Heb je de nokkenas bekeken tijdens de revisie? Soms zijn één of meer nokken zo goed als rond terwijl de rest nog OK is.
Speling op asje van de verdeler misschien waardoor de vonk niet eerlijk verdeeld wordt, afgesleten puntje in de verdelerkap?
Heb je de nokkenas bekeken tijdens de revisie? Soms zijn één of meer nokken zo goed als rond terwijl de rest nog OK is.
Speling op asje van de verdeler misschien waardoor de vonk niet eerlijk verdeeld wordt, afgesleten puntje in de verdelerkap?
- ferdy
- 4th Gear member
Hoe heb je je kleppen gesteld? Als inlaat klep openstaat dan uitlaatklep stellen? (de goede methode). Ze mogen rustig een beetje tikken, stel ze bij mijn b30's op 0,5mm. Btw misschien is toch je bougie of bougiekabel slecht, waardoor het mengsel pas goed verbrandt in je uitlaatspruitstuk.
-
- 1st Gear member
Valse lucht is niet aan de orde. Alles afgevlakt tijdens de revisie. Dus ook het spruitstuk, blok en carburateur. Pas geleden gesprayed rond de pakkingen, maar geen verschil. Dus dat zit lekker.
De contactpunten zijn goed, er zit net een nieuwe kap op. Bougiekabels/bougies al geprobeerd te wisselen, zonder effect. De nokkenas zag er nog perfect uit, geen beschadigingen of afvlakkingen. Alle kleppen zijn op 0.45 gesteld, maar heb dit niet zelf gedaan. Een Amazon kenner heeft dit voor zijn rekening genomen.
Misschien iets met de tuimelaars. In ieder geval zal ik de compressie is laten meten, ik heb daar zelf de spullen niet voor.
De contactpunten zijn goed, er zit net een nieuwe kap op. Bougiekabels/bougies al geprobeerd te wisselen, zonder effect. De nokkenas zag er nog perfect uit, geen beschadigingen of afvlakkingen. Alle kleppen zijn op 0.45 gesteld, maar heb dit niet zelf gedaan. Een Amazon kenner heeft dit voor zijn rekening genomen.
Misschien iets met de tuimelaars. In ieder geval zal ik de compressie is laten meten, ik heb daar zelf de spullen niet voor.
- Iroll
- 6th Gear member
De tuimelaars kunnen flink ingeslagen zijn waar ze in contact komen met de klepsteel. Dan zijn de kleppen niet meer goed te stellen met een voelermaat, je stelt ze daardoor te ruim.Misschien iets met de tuimelaars.
-
- Starter
voor dat onregelmatige lopen bij stationair...... heb je een rem bekrachtiger dan kan het ook zijn dat die lekt en daar door valse lucht zuigt. Er loopt een slang van bekrachtiger naar je spruitstuk . Als je die nu eens los haalt en afdicht met je duim. Als die dan wel rustig loopt zou je moeten kijken waar je bekrachtiger lek is.
groetjes niels
groetjes niels
-
- 1st Gear member
Vandaag erachter gekomen dat het waarschijnlijk veel van doen heeft met het aanzuigen van valse lucht via het spruitstuk en de carburateur. Het gekke is dat ik eerder uitgebreid getest heb met een spuitbus remreiniger en diverse keren warm en koud bouten aangedraaid hebt.
Nu hetzelfde gedaan en dan blijkt dat bij een warme motor toch aan de orde. Wellicht door het ritje van 1,5 uur naar Volvo Klassiekers @ Barneveld.
Daar raden ze me aan er een Redline Weber carburateur set op te plaatsen. Ik ben dit aan het overwegen, al vind ik het wel en duur grapje. (incl. gasinlaat ong. €850) Al sinds ik de auto heb, last gehad van valse lucht op die plekken, dus ik word het wel een beetje zat.
Hiervoor moet ik de inlaat van het huidige spruitstuk eraf slijpen, omdat bij die kit een aparte inlaat wordt geleverd.
Hebben mensen hier ervaring mee?
Hier een voorbeeld zoals er één in Barneveld staat in deze situatie:

Weet iemand wat voor luchtfilter dat is? Niet origineel (zie onderstaande foto) maar wel erg mooi!
De set:

Nu hetzelfde gedaan en dan blijkt dat bij een warme motor toch aan de orde. Wellicht door het ritje van 1,5 uur naar Volvo Klassiekers @ Barneveld.
Daar raden ze me aan er een Redline Weber carburateur set op te plaatsen. Ik ben dit aan het overwegen, al vind ik het wel en duur grapje. (incl. gasinlaat ong. €850) Al sinds ik de auto heb, last gehad van valse lucht op die plekken, dus ik word het wel een beetje zat.
Hiervoor moet ik de inlaat van het huidige spruitstuk eraf slijpen, omdat bij die kit een aparte inlaat wordt geleverd.
Hebben mensen hier ervaring mee?
Hier een voorbeeld zoals er één in Barneveld staat in deze situatie:
Weet iemand wat voor luchtfilter dat is? Niet origineel (zie onderstaande foto) maar wel erg mooi!
De set:
-
- 1st Gear member
Ik heb zelf een weber redline eropgezet een spagetie spruitstuk toegepast ,dit gaf wel enkele problemen omdat het inlaatspruitstuk dikker is dan de spagetie spruitstuk moet je verloopringen maken.Het tweede probleem was dat er geen gasstuk voor te koop was Dit heb ik ook pas moeten maken. Het lucht filter komt bij BCCP fuelsystems vandaan en heb ik ook pas moeten maken . Daarna alles laten afstellen bij een gas inbouw station. Hier voor stond er een Zenith 36 VN op waarmee de b18 ook erg mooi liep alleen deze vertoonde slijtage op de asjes.Ik heb even-tueel nog een zo goed als nieuwe spagetie spruitstuk liggen.
-
- 1st Gear member
Het spruitstuk had ik op een glasplaat helemaal glad en het blok ook. Misschien gaat de boel door de warmte toch een beetje anders staan. Ik weet het niet..ferdy schreef:Origineel zou goed moeten zijn, is het niet een kwestie van je spruitstukken even profi te laten vlakken?
De carburateur heeft vooral valse lucht bij het asje waar je gaspedaal op zit. Deze heb ik al eens vervangen, maar het blijft lastig..
-
- 1st Gear member
Ok! Ervaringsdeskundige dus! Zou het wel eens willen zien als je in de buurt woont (ik Breda).frosty schreef:Ik heb zelf een weber redline eropgezet een spagetie spruitstuk toegepast ,dit gaf wel enkele problemen omdat het inlaatspruitstuk dikker is dan de spagetie spruitstuk moet je verloopringen maken.Het tweede probleem was dat er geen gasstuk voor te koop was Dit heb ik ook pas moeten maken. Het lucht filter komt bij BCCP fuelsystems vandaan en heb ik ook pas moeten maken . Daarna alles laten afstellen bij een gas inbouw station. Hier voor stond er een Zenith 36 VN op waarmee de b18 ook erg mooi liep alleen deze vertoonde slijtage op de asjes.Ik heb even-tueel nog een zo goed als nieuwe spagetie spruitstuk liggen.
- Boele
- 4th Gear member
@ DrBumQuist:
Om ervoor te zorgen dat je geen valse lucht meer krijgt, is het inderdaad wel zo eenvoudig om een nieuwe carb + inlaatspruitstuk aan te schaffen.
Zelf zou ik eerder een revisieset voor de carburateur kopen en de spruitstukpakking vervangen voor een nieuw exemplaar. Dit kost je dan een keer 50euro. Lijkt me toch een stuk goedkoper.
Heb je al de test van ''Cammelot gedaan?'' (hierboven beschreven)
Begrijp me niet verkeerd, een weber set is natuurlijk erg gaaf en zal de prestaties ook zeker verbeteren, maar wanneer je echt alleen bezig bent met het probleem op te lossen, kan je een stuk voordeliger uit zijn..
Groeten Boele
Om ervoor te zorgen dat je geen valse lucht meer krijgt, is het inderdaad wel zo eenvoudig om een nieuwe carb + inlaatspruitstuk aan te schaffen.
Zelf zou ik eerder een revisieset voor de carburateur kopen en de spruitstukpakking vervangen voor een nieuw exemplaar. Dit kost je dan een keer 50euro. Lijkt me toch een stuk goedkoper.
Heb je al de test van ''Cammelot gedaan?'' (hierboven beschreven)
Begrijp me niet verkeerd, een weber set is natuurlijk erg gaaf en zal de prestaties ook zeker verbeteren, maar wanneer je echt alleen bezig bent met het probleem op te lossen, kan je een stuk voordeliger uit zijn..
Groeten Boele
-
- 1st Gear member
@ Boele
In mijn auto heb ik geen rembekrachtiger, dus de Camelot test gaat niet op helaas.
Er bestaat een revisieset voor mijn Zenith carburateur. Het probleem zit 'm vooral bij de aansluting van de gashendel op de carburateur. Daar is de boel behoorlijk uitgesleten.
De Weber Volvo set heb ik in de VS voor $322 gezien. Dat is wel een stuk goedkoper dan de €675 hier! Ik ga me eens bezinnen.
In mijn auto heb ik geen rembekrachtiger, dus de Camelot test gaat niet op helaas.
Er bestaat een revisieset voor mijn Zenith carburateur. Het probleem zit 'm vooral bij de aansluting van de gashendel op de carburateur. Daar is de boel behoorlijk uitgesleten.
De Weber Volvo set heb ik in de VS voor $322 gezien. Dat is wel een stuk goedkoper dan de €675 hier! Ik ga me eens bezinnen.