Hé collega rijders,
Heeft er iemand informatie rond het wel of niet branden van het controle lampje van de oliedruk. Ik heb namelijk zonder olie gereden en nu is mijn krukas stuk. In de garage wordt er niet officiëel gezegd dat dit wel meermaals voorvalt.
Thx voor de reactie.
Frank
Controle lampje oliedruk
-
- 4th Gear member
Controle lampjes zijn een hulpmiddel er word niet voor niets geadviseerd om regelmatig je oliepeil te controleren.
je blijft zelf verantwoordelijk.
-
- 2nd Gear member
Ik heb geen ervaring met de lampjes van de olie omdat ik altijd mijn olie op tijd check en bij vul..... Dat is natuurlijk niet het antwoord dat je wilt horen, maar je moet gewoon niet vertrouwen op een lampje maar op je geheugen.
Met groet,
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
Patrick
Nu:XC90 D5 2004
Toen: V70 2.4 2001
850 station
940 en de good old 240 een paar keer
- Freaky Frank
- 1st Gear member
Dat klopt maar als de wagen na een herstelling met een lege oliecarter uit de garage vertrekt wie is er dan verantwoordelijk ?slagschip-s60 schreef:Controle lampjes zijn een hulpmiddel er word niet voor niets geadviseerd om regelmatig je oliepeil te controleren.
En ik ben geen jurist maar een advies is niet bindend ; waar staat in mijn handleiding dat ik aansprakelijk ben als ik dat advies niet volg.
grtn
Frank
- Freaky Frank
- 1st Gear member
Ook hier ben ik met u akkoord maar waarom is er dan een controlelampje. Niet om mijn dashboard te kleuren. Het heeft niet gewerkt en dat is nu mijn frustatie.vmcc schreef:Ik heb geen ervaring met de lampjes van de olie omdat ik altijd mijn olie op tijd check en bij vul..... Dat is natuurlijk niet het antwoord dat je wilt horen, maar je moet gewoon niet vertrouwen op een lampje maar op je geheugen.
grtn
Frank
-
- 4th Gear member
Allereerst ook een oliedruklampje kan stuk gaan of de sensor.
Als U de auto op contact zet had U al kunnen zien of het brand en gaat toch uit als de motor loopt.
In de handleiding staat controleer regelmatig uw oliepeil doet U dat niet kunt U toch niet verwachten iemand anders daar de schuld van te kunnen geven.
Wie er verantwoordelijk is als de auto met een leeg carter uit de garage vertrekt lijkt niet zo moeilijk maar zo schreef U het niet in het eerste stukje van U.
Grtn Ben
Als U de auto op contact zet had U al kunnen zien of het brand en gaat toch uit als de motor loopt.
In de handleiding staat controleer regelmatig uw oliepeil doet U dat niet kunt U toch niet verwachten iemand anders daar de schuld van te kunnen geven.
Wie er verantwoordelijk is als de auto met een leeg carter uit de garage vertrekt lijkt niet zo moeilijk maar zo schreef U het niet in het eerste stukje van U.
Grtn Ben
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Toe nou mannen. Frank heeft een probleem en vast geen zin om verweten te worden dat hij de lampjes op het dashboard niet begrijpt.
Beste Frank, zo te lezen ziet het er niet best uit. Maar een krukas-schade is natuurlijk wel te repareren. En dan wil u natuurlijk weten wie dat gaat betalen. Om te beginnen moet u aantonen dat u regelmatig de olie controleert. Die is moeilijk. Dan moet de garage aantonen dat ook zij zorgvuldig met uw auto zijn geweest. En nu wordt het lastig: u beiden denkt gelijk te hebben.
Is er bekend wat de financiële schade is? Ga eens met de reparateur praten. Meestal helpt dat om een idee te krijgen in ieders inzichten. En misschien kunt u bespreken om de kosten te delen.
Zoals het nu gaat, komt u helemaal niet verder dus er moet wel wat gebeuren.
Beste Frank, zo te lezen ziet het er niet best uit. Maar een krukas-schade is natuurlijk wel te repareren. En dan wil u natuurlijk weten wie dat gaat betalen. Om te beginnen moet u aantonen dat u regelmatig de olie controleert. Die is moeilijk. Dan moet de garage aantonen dat ook zij zorgvuldig met uw auto zijn geweest. En nu wordt het lastig: u beiden denkt gelijk te hebben.
Is er bekend wat de financiële schade is? Ga eens met de reparateur praten. Meestal helpt dat om een idee te krijgen in ieders inzichten. En misschien kunt u bespreken om de kosten te delen.
Zoals het nu gaat, komt u helemaal niet verder dus er moet wel wat gebeuren.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
[Installateurs gezocht:
-
- 7th Gear member
krukas schade is een flinke schade en beperkt zich meestal niet tot alleen de krukas met lagers.
Al met al een flinke kostenpost,ik denk dat ze gaan kiezen voor een ruilmotor gezien de hoge kosten van reparatie,de motor moet er in ieder geval uit om de krukas te demonteren.
Al met al een flinke kostenpost,ik denk dat ze gaan kiezen voor een ruilmotor gezien de hoge kosten van reparatie,de motor moet er in ieder geval uit om de krukas te demonteren.
-
- 7th Gear member
wat het lampje betreft,er zijn wel meer mensen die niet weten waarvoor al die lampjes dienen en letten daar ook vaak niet op.
En als een olielampje gaat branden is het leed meestal al geschied!
En als een olielampje gaat branden is het leed meestal al geschied!
- hadico
- 5th Gear member
Olielampje weg ermee totaal overbodig ding,nieuwe motoren hebben niet voor niets een niveaugever deze geeft een veel beter resultaat (iritante melding OLIEPEIL te laag)ook gezien het feit dat een motor meest niet stuk gaat door te lage druk maar door een te hoge temperatuur tussen de draaiende delen als gevolg van een tekort aan warmteafvloeiend materiaal(OLIE).
Blijft het alleen de vraag voor welke reparatie de auto in de garage is geweest en of hierdoor de reparateur aansprakelijk is voor de ontstane schade aan de motor.
Blijft het alleen de vraag voor welke reparatie de auto in de garage is geweest en of hierdoor de reparateur aansprakelijk is voor de ontstane schade aan de motor.
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Dan moeten we nog even wachten op het juiste antwoord van Frank.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Freaky Frank
- 1st Gear member
Het lampje brandt wel degelijk als ik start en gaat dan uit als de motor loopt dus ga ik er van uit dat het functioneert.slagschip-s60 schreef:Allereerst ook een oliedruklampje kan stuk gaan of de sensor.
Grtn Ben
grtn
Frank
- Freaky Frank
- 1st Gear member
Bedankt allemaal voor de reeds toffe, eerlijke en leuke ... antwoorden.
Mijn wagen is 2 dagen binnengeweest voor vervanging van een stofkap. Heeft in wezen niks te maken met de oliecarter. Antwoord van Volvo Belgium was "wij adviseren om regelmatig uw oliepeil te controleren". Daar kan ik niks tegen inbrengen maar als men weet dat er olieverbruik kan zijn waarom heeft dan de garage dat eens niet nagekeken ; ze hebben daar 2 dagen tijd voor gehad. Ik hoor toch links en rechts dat het gebruikelijk is dat men een aantal controles uitvoerd en dat men daarna zo'n controlekaartje aan de binnenspiegel hangt.
Er wordt nu een ruilmotor voorgesteld en daarenboven zit ik ook met een defecte automaat (dit blijkt ook geen uitzondering meer te zijn, zie ander onderwerp op het forum) zodoende komt het kostenplaatje op +/- 10.000 eur. Zoals te verwachten wenst Volvo Belgium geen compensatie te geven terwijl ik hier op het forum daar wel iets van terugvindt. Het dossier zit nu bij de advocaat, expertise zal binnenkort plaatsvinden en dan zien we wel.
grtn
Frank
Mijn wagen is 2 dagen binnengeweest voor vervanging van een stofkap. Heeft in wezen niks te maken met de oliecarter. Antwoord van Volvo Belgium was "wij adviseren om regelmatig uw oliepeil te controleren". Daar kan ik niks tegen inbrengen maar als men weet dat er olieverbruik kan zijn waarom heeft dan de garage dat eens niet nagekeken ; ze hebben daar 2 dagen tijd voor gehad. Ik hoor toch links en rechts dat het gebruikelijk is dat men een aantal controles uitvoerd en dat men daarna zo'n controlekaartje aan de binnenspiegel hangt.
Er wordt nu een ruilmotor voorgesteld en daarenboven zit ik ook met een defecte automaat (dit blijkt ook geen uitzondering meer te zijn, zie ander onderwerp op het forum) zodoende komt het kostenplaatje op +/- 10.000 eur. Zoals te verwachten wenst Volvo Belgium geen compensatie te geven terwijl ik hier op het forum daar wel iets van terugvindt. Het dossier zit nu bij de advocaat, expertise zal binnenkort plaatsvinden en dan zien we wel.
grtn
Frank
-
- 4th Gear member
Frank ter afsluiting ik hoop dat er een oplossing komt waar iedereen tevreden mee zal zijn.
Laat maar eens weten hoe het voor U afliep.
Grtn Ben.
Grtn Ben.
- Freaky Frank
- 1st Gear member
Beste collega's,slagschip-s60 schreef:Frank ter afsluiting ik hoop dat er een oplossing komt waar iedereen tevreden mee zal zijn.
Grtn Ben.
Hoe ver zijn we tot hiertoe ... nog nergens buiten dat heel het grappeke ipv 10.000 eur bijna 12.000 eur heeft gekost. Ik ben nog steeds bezig via mijn advocaat om tot enige regeling te komen maar het ziet er toch niet echt goed uit.
Ik heb nog wel een vraag voor jullie. Weet er iemand als dan toch het lampje zou beginnen branden hoeveel olie er op dat moment zich nog in de carter bevindt.
Mijn veronderstelling/repliek naar Volvo toe is de volgende : wagen werd hersteld en werd afgeleverd met een lege oliecarter. Want ofwel was er nog wel olie in de carter en heb ik al de olie opgereden op 15 km zijnde de afstand naar mijn woonplaats ? Ofwel, wat ik zeg, heeft het lampje niet gebrand. Ik vind dat ik hier een argument heb vermits ik er toch vanuit ga dat zij bepaalde zaken moeten controleren voor ik de garage verlaat.
Zo'n controlekaartje hangt aan de spiegel na een onderhoud enz. Dit was bij mij niet het geval.
grtn
Frank
XC90, D5 automaat, Summum, bj 2003
- edraket
- 7th Gear member
De vraag is natuurlijk wat er aan de auto is gedaan in de garage. Je geeft aan dat er een stofkap is vervangen. Wat is dat dan? Als de reparatie geen relatie heeft met de olie denk ik niet dat de garage iets te verwijten valt (zeg ik logisch redenerend).
Wat voor motor gaat het eigenlijk om? Als het lampje brand zit er bij een d5 ongeveer liter of 4 in en bij een benzine een liter of 3. Er moet dus minstens 2,5 liter verdwenen zijn.
Wat voor motor gaat het eigenlijk om? Als het lampje brand zit er bij een d5 ongeveer liter of 4 in en bij een benzine een liter of 3. Er moet dus minstens 2,5 liter verdwenen zijn.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Freaky Frank
- 1st Gear member
Bedankt voor de snelle reactie.edraket schreef:De vraag is natuurlijk wat er aan de auto is gedaan in de garage. Je geeft aan dat er een stofkap is vervangen. Wat is dat dan? Als de reparatie geen relatie heeft met de olie denk ik niet dat de garage iets te verwijten valt (zeg ik logisch redenerend).
Er is inderdaad geen link met de herstelling maar zou u het normaal vinden als u uw wagen afhaalt dat u dat rondrijdt met een lege carter vermits ik maar 15 km naar huis heb gereden. Het principe van de goede huisvader geldt ook voor hen.
Ik rij met een D5 , dus blijft mijn stelling dat ik dan zogezegd 4 liter heb verbruikt op 15 km ...
Mijn frustratie is nog steeds dezelfde. Ze schrijven in hun handleiding dat ik om de 2.500 km mijn oliepeil moet controleren en dan mogen ze van mijn part ook schrijven dat het olielampje enkel dient als kerstversiering.
grtn
Frank
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik kan uit ervaring melden dat met onze 960 een keer het lampje ging branden. Ik heb vrouw naar de garage gestuurd en er moest iets meer dan 2 liter olie bij. We hebben dus met 4 liter olie rondgereden, in plaats van 6,25 liter.
Het oliepeil-verschil tussen de streepjes op de stok is bij ons 1 liter.
Het oliepeil-verschil tussen de streepjes op de stok is bij ons 1 liter.
Mark
[Installateurs gezocht:
[Installateurs gezocht:
- Freaky Frank
- 1st Gear member
De rechtszaak is voorgekomen en zoals verwacht verloren. Er kan geen oorzakelijk verband gelegd worden tussen het olielampje en het oliepeil ... Ik check nu regelmatiger mijn oliepeil en het is nog altijd zo dat indien het oliepeil te laag staat het lampje nog steeds niet brandt. Dat is toch niet logisch ?
-
- 7th Gear member
Nee,dat gaat ook niet branden als het oliepeil te laag staat,gaat alleen branden als de oliedruk weg valt,dus als er geen olie meer in zit.
En dat is de verantwoordelijkheid van de berijder.
En dat is de verantwoordelijkheid van de berijder.