Zie dat er al wel e.a.over geschreven is op het forum. Maar onlangs maakte de stuurbekrachtigingspomp wat geluid. Het oliepeil was iets te laag. In het instructie boekje staat dat er ATF olie in moet dus ik heb er wat bij gedaan. Maar de olie die er in zit is niet rood maar gewoon doorzichtig.
Nu wil ik de olie vervangen. Maar hoe krijg ik de oude eruit?
Welke olie kan ik er het beste weer in doen en hoeveel moet ik er in doen?
Het gaat om een V70 2.4 classic van 2000.
Stuur olie
- hadico
- 5th Gear member
De olie die gebruikt word is 'groen' van kleur maar is normaal mengbaar met een 'rode' atf leeghalen kun je door de retourslang los te nemen en te starten, hierna afvullen(ca 0,8liter) en nogmaals leeghalen en afvullen.
Kijk ook even waar het lekt dit is meest of de pompleiding naar het stuurhuis of de slangklem op het reservoir en pomp.
Kijk ook even waar het lekt dit is meest of de pompleiding naar het stuurhuis of de slangklem op het reservoir en pomp.
-
- 2nd Gear member
Bedankt voor je reactie. Dat spoelen, moet dat op dezelfde manier als het eruit halen? Dus alles er uit, nieuwe erin, er weer uit via de retour en dan de nieuwe erin?
Zijn er nog bepaalde merken olie die ik het beste kan gebruiken?
Zijn er nog bepaalde merken olie die ik het beste kan gebruiken?
-
- 7th Gear member
Volgens de gegevens van Volvo mag je de ATF niet mengen met de latere groene vloeistof,die vanaf 2000 wordt gebruikt.
-
- 2nd Gear member
De rubberen ring is rood. Maar de olie die er in zit is niet rood en ook niet groen, gewoon olie kleur. Dat lijkt me dus niet goed.
Gekke is dat in het instructieboekje staat; bijvullen met ATF
Verderop staat in het hoofdstuk smeermiddelen; Pentosin CHF II S
Die laatste is weer een groen. Snap er niets meer van.
Gekke is dat in het instructieboekje staat; bijvullen met ATF
Verderop staat in het hoofdstuk smeermiddelen; Pentosin CHF II S
Die laatste is weer een groen. Snap er niets meer van.
-
- 7th Gear member
wat voor kleur dop heb je?
-
- 7th Gear member
dan moet er ATF in..
-
- 7th Gear member
in een servicebulletin van Volvo staat,dat het beslist niet gemengd mag worden.
Het zijn minerale en plantaardige olie soorten,dus niet mengbaar,er gaat dan schuimvorming optreden volgens de geleerden daar.
Het zijn minerale en plantaardige olie soorten,dus niet mengbaar,er gaat dan schuimvorming optreden volgens de geleerden daar.
- Blade
- 5th Gear member
- Contacteer:
Ik heb hier ook een flinke duscussie over gehad op mijn oude werk. Uiteindelijk werd duidelijk dat ze wél gemengd mogen worden. Ben benieuwd wat jij vind Hadico.
-
- 7th Gear member
Pentosin CHF 11S mag je niet mengen met ATF
Pentosin ATF1 mag je wel mengen met ATF of Dexron..
Volgens Vadis.staat hier beschreven.
Pentosin ATF1 mag je wel mengen met ATF of Dexron..
Volgens Vadis.staat hier beschreven.
- hadico
- 5th Gear member
Vreemd ramon maar als ik kijk bij stuurinrichting en dan diagnose stuurbekrachtiging dan staat er toch echt onderop de pagina gebruik voor het bijvullen pentosin...... anders kan dexronIII gebruikt worden.
Wie het nog snapt :buzzsaw:
Wie het nog snapt :buzzsaw:
-
- 7th Gear member
Ik snap het dan ook niet,ze spreken elkaar dus allemaal tegen.
Maar ik zelf gebruik bij de oude ATF en bij de nieuwere de groene olie,dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat.
Maar ik zelf gebruik bij de oude ATF en bij de nieuwere de groene olie,dan weet je in ieder geval zeker dat het goed gaat.
- hadico
- 5th Gear member
Dit staat bij verschillende bouwjaren dus oud naar nieuw en vice versa ook pentosin zelf zegt hier niets over maar elders(fora) zegt men weer dat het niet kan ,zoals ik al aangaf ik heb hier zelf nog nooit hinder van ondervonden ben er dan ook altijd vanuit gegaan dat het geen probleem was/is ook omdat volvo zelf het aangeeft dat ze elkaar dus niet storen.
Anders is het met andere typen pentosin hydrauliekolie deze bevatten dus wel een minerale olie,ik denk dan ook dat hier de verwaring mee is begonnen .
Anders is het met andere typen pentosin hydrauliekolie deze bevatten dus wel een minerale olie,ik denk dan ook dat hier de verwaring mee is begonnen .
-
- 2nd Gear member
Dat zijn wel veel reacties
Maar ik ben niet van plan om e.a. te gaan mengen. Probleem is dat er nu nagenoeg kleurloze olie in zit.
Deze wil ik uit voorzorg vervangen door de goede.
Maar zoals ik het lees moet er in mijn V70 dus rode.
Anders zal ik morgen even langs de dealer rijden om er naar te laten kijken.

Maar ik ben niet van plan om e.a. te gaan mengen. Probleem is dat er nu nagenoeg kleurloze olie in zit.
Deze wil ik uit voorzorg vervangen door de goede.
Maar zoals ik het lees moet er in mijn V70 dus rode.
Anders zal ik morgen even langs de dealer rijden om er naar te laten kijken.