Beste mede Volvo rijders,
Afgelopen zaterdag heb ik een Volvo 440 1,8 luxury op de kop getikt voor een leuk prijsje. Het motortje loopt bij normaal gebruik prima, en heeft geen bijgeluiden of andere eigenaardigheden. Ook over het vermogen heb ik niets te klagen, want hij trekt prima. Ook loopt hij prima rustig stationair op 1000-1100 tpm (misschien iets aan de hoge kant?).
Maar als ik hem wat lekker in de toeren laat komen, boven 4000 tpm, en ik laat hem dan in de versnelling uitlopen dan ploft hij in de uitlaat. Ook als ik wat ga spelen met het gas (snel vol gas, half gas) dan dan boekst hij heel erg, erg fel en schokkerig is hij dan.
Nu heb ik niet echt een hele fatsoenlijke einddemper, maar het lijkt mij niet dat het hierdoor komt. Ik heb in mijn hoofd al wat verdachten, maar ik wil weten wat jullie erover denken, of komt het soms meer voor en moet ik er gewoon mee leren leven.
Alvast bedankt!
Ploffen in de uitlaat ---> UPDATE nu vraagje over startmo
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
inlaatspruitstukpakking lekkage?
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Inderdaad, einddemper dempt niet voldoende.
Zorg dat het eindpijpje lang genoeg is, dat is het pijpje achter de acterdemper, dat scheelt heel veel.
Anders gewoon nieuwe demper met nieuw pijpje.
Alle motoren ploffen met slechte uitlaat, demper maakt het fatsoenlijk of geciviliseerd als je het zo wilt noemen.
(ik praat uit ervaring nadat ik een duitse demper voor 30 euro gekocht had)
Zorg dat het eindpijpje lang genoeg is, dat is het pijpje achter de acterdemper, dat scheelt heel veel.
Anders gewoon nieuwe demper met nieuw pijpje.
Alle motoren ploffen met slechte uitlaat, demper maakt het fatsoenlijk of geciviliseerd als je het zo wilt noemen.
(ik praat uit ervaring nadat ik een duitse demper voor 30 euro gekocht had)
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Gyjo
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 08:34
- Locatie: Delft
Ja wat er nu op zit is een geperforeerde pijp met demperwol
, en dat ding maakt een pokke herrie. Van mij persoonlijk hoeft al dat geluid niet, een Volvo moet gewoon klasse uitstralen
.
Ik denk dat ik dan toch maar de einddemper ga vervangen. En had ik zelf ook op ebay ook al de duitse dempers gezien, maar toch bedankt! Want bij de prijsopgave van de Brezan gingen mijn haren recht overeind staan, €110 voor alleen de demper :shock:.


Ik denk dat ik dan toch maar de einddemper ga vervangen. En had ik zelf ook op ebay ook al de duitse dempers gezien, maar toch bedankt! Want bij de prijsopgave van de Brezan gingen mijn haren recht overeind staan, €110 voor alleen de demper :shock:.
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
hmm, heuts 70 euro zonder korting.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
- Gyjo
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 08:34
- Locatie: Delft
Even een update:
De afgelopen week heb ik het verbruik bijgehouden, en hij rijd 1:10,5
, en dat was op 500 km rijden met best wel wat snelweg. Dit lijkt mij een beetje hoog, en misschien kan dit meer verklaren over de ploffen....???
Verder was het vadaag voor het eerst sinds een week een mooie dag om even te klussen aan de auto, maar onder de motorkap kwam ik deze losse slang tegen:

Dit is een slang van het luchtfilter ergens naar de motor toe. In mijn Haynes kon ik hem nergens vinden dus is mijn vraag aan julie wat is dit voor een slang, wat is het belang, en nu hij los zit, hoe erg is het probleem??
De afgelopen week heb ik het verbruik bijgehouden, en hij rijd 1:10,5

Verder was het vadaag voor het eerst sinds een week een mooie dag om even te klussen aan de auto, maar onder de motorkap kwam ik deze losse slang tegen:

Dit is een slang van het luchtfilter ergens naar de motor toe. In mijn Haynes kon ik hem nergens vinden dus is mijn vraag aan julie wat is dit voor een slang, wat is het belang, en nu hij los zit, hoe erg is het probleem??
Volvo 440 1.8I Luxury Line 1995 km:187.000 RIP
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47
dat is de slang die op je hitteschild zit van je spruitstuk.
deze zuigt warme lucht aan waarom weet ik niet precies ik vermoed om minder last te hebben na een koude start...
bij mijn auto auto zit deze slang er niet meer op of ze dat gedaan hebben ivbm LPG weet ik niet.
deze zuigt warme lucht aan waarom weet ik niet precies ik vermoed om minder last te hebben na een koude start...
bij mijn auto auto zit deze slang er niet meer op of ze dat gedaan hebben ivbm LPG weet ik niet.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
- leip11
- 5th Gear member
- Berichten: 1308
- Lid geworden op: 29.01.2008 - 16:24
- Locatie: hoogvliet
- Contacteer:
ik heb die ook al twee keer vervangen. volgens me pa was het inderdaad om warme lucht aan te zuigen. maar denk niet dat daar het ploffen vandaan komt
TIMO
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
waterpolo a way of life
440 1.8i DL E2 1994-2010 RIP 250.000km(1999-2010)
440 1.6i luxury-line 1995 143.000km (2010- )
v40 Papa's auto maar mag ook in rijde:P
Ford focus 1.6 EcoBoost (lease auto)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47
heb je trouwens al eens je lambda sonde doorgemeten?
en loopt ie stationair wel mooi op 4 cilinders?
de eerste kan zijn dat ie niet de goede waardes geeft naar de ecu en daarom niet helemaal de correcte hoeveelheid benzine geeft.
en de 2e is als ie stationair niet lekker loopt het wel eens je inlaat/uitlaatspruitstukpakking (leuk scrabble woord) kan zijn
en loopt ie stationair wel mooi op 4 cilinders?
de eerste kan zijn dat ie niet de goede waardes geeft naar de ecu en daarom niet helemaal de correcte hoeveelheid benzine geeft.
en de 2e is als ie stationair niet lekker loopt het wel eens je inlaat/uitlaatspruitstukpakking (leuk scrabble woord) kan zijn
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
- Gyjo
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 08:34
- Locatie: Delft
Hmm, de Lambda sonde zat ik ook al aan te denken. Alleen heb ik hier geen multimeter, al het gereedschap ligt namelijk bij me ouders (130km hier vandaan).
Maar als ik hem gewoon vervang, hoe is jullie ervaring met goedkopere universele lambda sensors. Op ebay staan ze voor onder de €20 incl verzending. Doen die dingen het een beetje, want opzich zijn de feedbacks best prima...
En volgensmij loopt hij stationair prima op alle cilinders, ik vindt hem in ieder geval een mooi rustig geluid hebben.
Maar als ik hem gewoon vervang, hoe is jullie ervaring met goedkopere universele lambda sensors. Op ebay staan ze voor onder de €20 incl verzending. Doen die dingen het een beetje, want opzich zijn de feedbacks best prima...
En volgensmij loopt hij stationair prima op alle cilinders, ik vindt hem in ieder geval een mooi rustig geluid hebben.
Volvo 440 1.8I Luxury Line 1995 km:187.000 RIP
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
- Gyjo
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 08:34
- Locatie: Delft
Heb net me vader gesproken, en hij zit woensdag voor zijn werk in de buurt, en hij neemt een multimeter mee
.
Alleen weet ik niet waar de sensor is aangesloten, is dit achter het dashbordvakje?? Of kan ik hem ergens anders makkelijk doormeten?

Alleen weet ik niet waar de sensor is aangesloten, is dit achter het dashbordvakje?? Of kan ik hem ergens anders makkelijk doormeten?
Volvo 440 1.8I Luxury Line 1995 km:187.000 RIP
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
- Gyjo
- 1st Gear member
- Berichten: 15
- Lid geworden op: 01.11.2009 - 08:34
- Locatie: Delft
De waardes heb ik al gevonden in mijn Haynes manual (Thank god voor dat boekje
)
Bij een koude motor moet hij 3 ohm zijn, en een warme motor 13 ohm en tussen de 0,5 en 0,7 volt.
Maar wat ik graag zou willen weten is hij ergens is ingeplugd, want bij de downpijp zit alleen de sensor en volgensmij niet de aansluiting, waar je uiteindelijk op moet meten.

Bij een koude motor moet hij 3 ohm zijn, en een warme motor 13 ohm en tussen de 0,5 en 0,7 volt.
Maar wat ik graag zou willen weten is hij ergens is ingeplugd, want bij de downpijp zit alleen de sensor en volgensmij niet de aansluiting, waar je uiteindelijk op moet meten.
Volvo 440 1.8I Luxury Line 1995 km:187.000 RIP
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
Volvo 440 1.8I 1996 km:173.500
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47
Er moet op de enkele draad gemeten worden en de spanning moet tussen de 0,1 tot 1 volt zijn bij draaiende op bedrijfstemperatuur zijnde motor. Tevens moet de voorverwarming worden gocontroleerd door de zekering te verwijderen en de doorlaat te meten. Dit moet ongeveer 1 amp zijn.
de zekering en aansluiting zit ergens bij de accubak in buurt dacht ik....
de zekering en aansluiting zit ergens bij de accubak in buurt dacht ik....
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1369
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 12:02
- Locatie: Kessel lb
Die slang is om warme lucht aan te zuigen van rondom het uitlaatspruitstuk, Zo is je moetor eerder op temperatuur en de kat ook. Meestel zit er dan een thermostaat-dediende klep in het luchtfilterhuis die bij bedrijfstemperatuur omschakeld en dan weer de lucht van voren aanzuigt. (ergens naast de radiateur meestal).
Je KAN zonder, maar beter is met goede slang.
Je KAN zonder, maar beter is met goede slang.
Wim
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 1.6i + ComfortLine Pakket, 83pk multipoint injectie, katalysator,
bouwjaar jan-1995, eigenaar sinds 11-04-2016, gekocht van mam,
190.000 km. Doe alles zelf.
Volvo 440 GL 1721cc 89pk carburateur katalysator,
bouwjaar september-1989, eigenaar sinds 16-12-1994, gekocht van pap,
325.080 km. Doe alles zelf.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05.05.2009 - 21:47
Ik heb na een poosje zoeken en lezen de reden gevonden waarom die slang bij een lpg motor er niet op zit.
Wat ik begrepen heb is dat het eigenlijk verplicht is de warmeluchtinlaat naar het luchtfilterhuis te verwijderen. Dit i.v.m. vonkjes en gloeiende metaaldeeltjes die los zouden kunnen laten en het lpg mengsel vroegtijdig in het inlaatspruitstuk zouden kunnen ontsteken.
Wat ik begrepen heb is dat het eigenlijk verplicht is de warmeluchtinlaat naar het luchtfilterhuis te verwijderen. Dit i.v.m. vonkjes en gloeiende metaaldeeltjes die los zouden kunnen laten en het lpg mengsel vroegtijdig in het inlaatspruitstuk zouden kunnen ontsteken.
Dream as if you'll live forever, live as if you'll die today
- Iroll
- 6th Gear member
- Berichten: 4440
- Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
- Locatie: Zeist
Koop liever geen universele lambda sonde. Gebruik alleen de originele Bosch lambda (rond de 60euro thuisbezorgt op ebay) mocht je hem moeten vervangen. Andere merken geven heel vaak problemen en dan kan je later alsnog een Bosch kopen.
En hier kan je een how-to vinden hoe de lambda door te meten.
En hier kan je een how-to vinden hoe de lambda door te meten.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die slang heeft ook niets te maken met ploffen in de uitlaat,dat wordt meestal veroorzaakt door niet goed op vier cilinders te lopen.
Kleppen te strak of inlaatspruitstukpakking stuk,wat het meest voorkomt..
Heb je de klepspeling al gecontroleerd
Kleppen te strak of inlaatspruitstukpakking stuk,wat het meest voorkomt..
Heb je de klepspeling al gecontroleerd