raar geluid

Alle technische onderwerpen die betrekking hebben over de Volvo 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
teigetje240
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
Locatie: Asse
Contacteer:

Hello allemaal,

Onze 460 (mj95; B20F) doet opeens raar:
een raar geluid en heel luid tikken van de kleppen en/of injectoren zijn te horen.
Dit geluid overstemt het typische (renault)motorgeluid. Het lijkt uit de inlaatcollector te komen. Het varieert mee met het toerental en is in de auto nog duidelijker te horen.

Ik heb net de foutcodes uitgelezen:
122: luchttemperatuursensor defect (dat is toch dat ding voor de gasklep?)
223: onregelmatig stationair toerental, mogelijk oorzaak defecte luchttemperatuursensor of gasklepsensor.

Kan er iets stuk gegaan zijn in de moter door deze defecte luchttemperatuursensor ?

Weet iemand raad?

Thx
Lex
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ligt de temp. sensor niet los te rammelen tegen de gasklep aan? Even de luchtslang loshalen en controleren. Andere verklaring kan ik niet zo bedenken.
Gebruikersavatar
teigetje240
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
Locatie: Asse
Contacteer:

Euhm ligt die lts dan in de luchttoevoerbuis?
Is dat niet de snesr die ca. 10 voor het gasklephuis in de buis zit?
Gebruikersavatar
Iroll
6th Gear member
Berichten: 4440
Lid geworden op: 09.12.2006 - 17:46
Locatie: Zeist

Ja, die zit in de flexibele slang van luchtfilter naar gasklephuis. Moet je zo kunnen zien van buitenaf of die er nog inzit. Haal de slang los van het gasklephuis en kijk of je daar niets kunt zien loszitten. Maar het blijft moeilijk om geluiden te achterhalen via een forum. Probeer het geluid eens te omschrijven, is het rammelen, tikken, schurend, piepen etc.
Gebruikersavatar
teigetje240
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
Locatie: Asse
Contacteer:

Tja zo'n geluid omschrijven is niet makkelijk.

Het lijkt op het zoemen/zingen van een roulement.
Ik haal er deze week de V-riem voor de servo alternator en waterpomp af. Dan sluit ik een van die 3 elementen uit.
In de motor lijkt ales oki: geen olie/water verbruik; temperaturen zijn allemaal oki., motor trekt goed etc.
Het enige wat nog kan is de lager van de krukas of iets met de koppeling (over deze koppeling volgt nog een ander topic)

Het stuur draait zwaar, veel zwaarder dan de ander 440 en 460 die we hebben. De olie stroomt nog. Deze week weten we meer.
Gebruikersavatar
teigetje240
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 06.07.2007 - 18:04
Locatie: Asse
Contacteer:

Hello allemaal,

Het was de servopomp.
Deze werd vervangen door een goede gebruikte en het probleem is opgelost.
Plaats reactie

Terug naar “Volvo 400 techniek”