Pagina 1 van 2
Winterbanden op stalen velgen
Geplaatst: 07.11.2009 - 18:10
door Bobbl
Hoi, heb via internet 4 nieuwe stalen velgen ,orgineel Volvo op de kop getikt, en vandaag gemonteerd.
Maar vondt dat de bouten wel iets uitsteken, op zich kan er volgens mij weinig gebeuren omdat ze konisch zijn, maar moet ik voor stalen velgen andere bouten gebruiken, of kan het met de zelfde.
Mijn zomerwielen zijn orginele thesis?(foto)
Mss verkijk ik me er wel op, omdat de bouten in de alu velgen verzonken liggen en dus niet in het zicht.
Geplaatst: 07.11.2009 - 18:15
door Exeres
bij mijn weten hebben stalen velgen en alu velgen andere bouten/moeren nodig.
Geplaatst: 07.11.2009 - 18:22
door hadico
Zij allebei hetzelfde er is alleen een verschil (uitwendige staat) tussen chroom en gegalvaniseerd en of met losse conische ring en een vaste (oude type)
Geplaatst: 07.11.2009 - 18:32
door Bobbl
Effen paar piccies gemaakt, dus dit kan wel??
Geplaatst: 07.11.2009 - 18:32
door Bobbl
Fotoooo
Geplaatst: 07.11.2009 - 18:41
door hadico
Wat zou het probleem dan zijn? de conische kant van een stalen velg is smaller dan een van alu daardoor zie je nu de afdruk van de alu nog op de bout is geen probleem.
Enigste waar het wel een probleem is is op de S/V/C 40 50 70 mod. uit belgie daar moeten wel andere MOEREN op voor staal en/of alu.
Geplaatst: 07.11.2009 - 20:20
door Jeroen
Hmmm, ik zou toch een setje bouten gaan halen voor stalen velgen.
Zitten de bouten er zo wel ver genoeg in?
Geplaatst: 08.11.2009 - 12:25
door Bobbl
JeroenXC60 schreef:Hmmm, ik zou toch een setje bouten gaan halen voor stalen velgen.
Zitten de bouten er zo wel ver genoeg in?
Ja dat had ik zelf ook, het ziet er een beetje raar uit, ga van de week wel ff naar de dealer, voor gewone bouten....................
Geplaatst: 08.11.2009 - 12:55
door hadico
Je vind origineel maar twee typen degene met vaste conische ring(oude model) en het nieuwe type met losse conische ring.
Geplaatst: 08.11.2009 - 23:12
door FrankS60
Dit klopt gewoon hoor zo, alleen heb je nu sierbouten in een stalen velg gestoken. Ziet er vreemd uit maar kan geen kwaad. Het enige wat je nog zou kunnen doen is bolconische bouten halen als je stalen velgen daarop gemaakt zijn. Denk het echter niet omdat het origineel volvo is en Hadico aangeeft dat er maar 2 soorten bouten zijn. Dat geloof ik direct als hij dat zegt.
Dit is bolconisch mocht je het je afvragen, de jouwe zijn normaal conisch en zoals hadico zegt, die zijn er met los conisch deel en (volgens mij zoals de jouwe) met vast conisch deel/1 geheel.
Oja, jouw velgen heten "thetys"
Edit: Check ook even dit verhaal op het skoda forum (nee ik zit daar niet, google...) want hier heeft iemand er wel een probleem mee gehad. Dit is volgens mij echter NVT op jouw wielen. Die zijn nl van staal en hebben zoiezo maar een klein contactvlak met de bout.
http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=9066
Geplaatst: 09.11.2009 - 13:43
door denkweb
Bij veel auto's is de lengte van de bouten op LM-velgen langer. Als je deze op stalen velgen gebruikt dan loop je het risico dat deze de remmerij raken... omgekeerd kan het zo zijn dat je een wiel kwijt raakt als je de standaard bouten op een LM-velg monteert (schroefdraad te kort).
Geplaatst: 09.11.2009 - 20:53
door sjoerdb
denkweb schreef:Bij veel auto's is de lengte van de bouten op LM-velgen langer. Als je deze op stalen velgen gebruikt dan loop je het risico dat deze de remmerij raken... omgekeerd kan het zo zijn dat je een wiel kwijt raakt als je de standaard bouten op een LM-velg monteert (schroefdraad te kort).
en daar ben ik het nu eens niet mee eens, let op:
bouten voor lichtmetalen velgen zijn langer omdat de velgen dikker zijn, er is meer dikte nodig voor dezelfde stevigheid al bij een stalen velg. gebruik je bouten die bedoeld zijn voor lichtmetalen velgen om daar de stalen velgen mee vast te zetten, dan zal er naar mijn idee nooit problemen komen met remmen. de bevestiging heeft niks te maken met het wel of niet raken van de remmerij(hierbij denk ik dat je remschijven bedoeld)
informeer van te voren goed wat de beste bouten zijn bij monteren van stalen of lichtmetalen velgen.
Geplaatst: 10.11.2009 - 11:19
door diesel01
Btw vraag even aan de bandenboer of ze dat verschrikkelijke lood eraf halen en daar plaklood voor in de plaats willen doen.

Geplaatst: 10.11.2009 - 11:27
door diesel01
sjoerdb schreef:denkweb schreef:Bij veel auto's is de lengte van de bouten op LM-velgen langer. Als je deze op stalen velgen gebruikt dan loop je het risico dat deze de remmerij raken... omgekeerd kan het zo zijn dat je een wiel kwijt raakt als je de standaard bouten op een LM-velg monteert (schroefdraad te kort).
en daar ben ik het nu eens niet mee eens, let op:
bouten voor lichtmetalen velgen zijn langer omdat de velgen dikker zijn, er is meer dikte nodig voor dezelfde stevigheid al bij een stalen velg. gebruik je bouten die bedoeld zijn voor lichtmetalen velgen om daar de stalen velgen mee vast te zetten, dan zal er naar mijn idee nooit problemen komen met remmen. de bevestiging heeft niks te maken met het wel of niet raken van de remmerij(hierbij denk ik dat je remschijven bedoeld)
informeer van te voren goed wat de beste bouten zijn bij monteren van stalen of lichtmetalen velgen.
Ik heb ooit eens een band vervangen van een MB C220 ivm vandalisme.
Even snel bandje eraf reserve erop vastdraaien waarbij we de bouten gebruikten van het lichtmetaal deze hebben we vast gedraaid in de rem schijf waardoor deze vernieuwd moesten worden in Franrijk. Deze kosten kwamen bovenop de kosten van het compleet laten overspuiten van de auto.
Geplaatst: 10.11.2009 - 20:10
door sjoerdb
je moet ook geen MB gaan rijden.....dan hebben er vast ook wel andere bouten bij de reserveband gezeten die niet gebruikt zijn. maar hoe kan de remmerij dan stuk gegaan zijn? waar paste het niet dan bij de mb?
Geplaatst: 11.11.2009 - 09:19
door diesel01
sjoerdb schreef:je moet ook geen MB gaan rijden.....dan hebben er vast ook wel andere bouten bij de reserveband gezeten die niet gebruikt zijn. maar hoe kan de remmerij dan stuk gegaan zijn? waar paste het niet dan bij de mb?
Klopt helemaal maar wij hebben die bouten nooit gezien, de auto stond geparkeerd bij het strand daar hebben ze 1 band lek gestoken en de auto verder even bekrast.
De auto was van vrienden die de auto hadden geleend van de ouders, toch voor 7.500 gld schade.
De constructie was dusdanig dat de bouten in de remschijf gedraaid konden worden.
Geplaatst: 11.11.2009 - 15:12
door mightyspawn
Je draait de remschijf altijd vast met de bouten van de velgen. Dat ene schroefje wat je bij nieuwe remschijven krijgt is alleen bedoeld om de schijf op zn plek te houden.
Of ze zijn zo lang dat ze aan het uiteinde iets blokkeren. Nog nooit meegemaakt iig
Geplaatst: 11.11.2009 - 19:42
door sjoerdb
wijze les om van een geleende auto van vrienden van de ouders daarvan toch altijd ff handleiding te lezen hoe wiel verwisseld moet worden.
rare constructie van mb, ik heb er ook nog nooit van gehoord zodoende mijn reactie.
Geplaatst: 11.11.2009 - 20:06
door FrankS60
Bij mijn oude VW had ik inderdaad hetzelfde probleem, vooral achter. De bouten voor het lichtmetaal waren zo lang dat ze in de handrem zaten als je die in het staal draaide.
Hangt van de constructie af per auto, en de ET waarde van je velg die dan weer voor een deel de dikte van het midden van de velg bepaald. Als dat heel dik is -> langere bouten. Bij mijn weten is het bij volvo allemaal niet zo heel dik en zijn de bouten voor stalen wielen dus even lang...
Geplaatst: 11.11.2009 - 20:34
door bart simpson
de flensdikte van staal is door het omzetten van het randje gelijk aan die van lichtmetaal