Brandstofverbruik bij AWD

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Gisteren reed ik op de snelweg, en het viel me op dat m'n brandstofverbruik bij 150 km/h wel erg hoog is: 10.5L/100km ... Dus ik ging eens wat spelen met m'n snelheid om te kijken hoe snel dat omlaag zou gaan bij lagere snelheden.

Echter, nu viel me op dat boven 130 km/h het verbruik echt enorm omhoog springt: van 9L/100km bijna direct naar 10L/100km! Een paar km/h langzamer en het daalt weer enorm. Dit kon ik meerdere keren herhalen, dus het was echt geen gevolg van wind tegen hebben ofzo...

Nou kan ik me herinneren dat een tijd geleden hier iemand postte dat je je AWD-systeem kon testen door een bepaald toerental te rijden en dan uit te laten rollen; boven een bepaald toerental werd AWD namelijk automatisch geactiveerd (dan is het dus permanent actief en niet alleen bij wielslip).

Nou is het wel zo dat in de 6 in mijn auto je net geen 3000 rpm rijdt bij 130 km/h... Dus ietsjes harder en je zit aan die 3000 rpm en verbruikt dus 1L/100 km méér.

Weet iemand of dit inderdaad het AWD-systeem is, en of het normaal is dat dit een volle liter per 100 km meer verbruikt? Misschien een leuk idee om als projectje een knopje te maken voor in het interieur om (met een lijn naar de zekering) het systeem van achter het stuur aan en uit te kunnen schakelen ;)
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Ik zou het niet weten maar ik vind het verbruik bij de genoemde snelheid vrij normaal.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

keurig verbruik idd
Volvo for life
Gebruikersavatar
Hjalmar
6th Gear member
Berichten: 3360
Lid geworden op: 17.08.2008 - 15:23
Locatie: Stockholm

Ik heb het verbruik wel hoger gezien bij mij oude S60... geen AWD! Dus ik vind het verbruik heel erg netjes
Hjalmar
Gebruikersavatar
Peter-V50
4th Gear member
Berichten: 860
Lid geworden op: 10.06.2009 - 15:09
Locatie: Twente

Deze toename van het verbruik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de luchtweerstand. De luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Bij hoge snelheden loopt de weerstand steeds sneller op, en het brandstofverbruik dus ook.
Volvo XC40 P8 MY21
Volvo V50 2.0 Edition I MY09

“If you're not smiling, you're doing it wrong.” Dick Strawbridge
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Ik denk dat je het gedrag van de auto van TS niet kunt verklaren met de standaard verhalen over luchtweerstand e.d., als dat zo zou zijn zou bij 140 per uur het brandstofverbruik rond de 13l per uur 100 km liggen ofzo. Ik kan wel eens kijken of een niet AWD met 6 versnellingen met iets minder pks (260) dat ook heeft. Zelf rijd ik ook ongeveer 130-140 op snelweg en dan kom ik iets onder de 9l per 100 km uit. Heb zelf nog niet die switch gezien, maar zal er wel eens op letten.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Sorcerer
2nd Gear member
Berichten: 242
Lid geworden op: 11.03.2007 - 20:32

Het is echt inderdaad één klein moment waarop het lijkt te gebeuren... Uiteraard laat ik het verbruik telkens wel stabiliseren ivm afwijking als je gas geeft/laat uitrollen.

Het is echt één moment. Daarboven wordt het uiteraard steeds meer, maar dat verklaart dat ene punt waarop het spontaan ruim een liter per 100 km meer wordt nog niet.
S60 2.4 140pk (2001) - 2007 - 2009
S60R MY05 300pk (2004) - 2009 - heden
Afbeelding
Gebruikersavatar
aertssenhjc
5th Gear member
Berichten: 1611
Lid geworden op: 20.12.2007 - 22:43
Locatie: omg. Bergen op Zoom

Ik zou niet durven klagen met zo'n verbruik...Zeker niet met een R ;)...
Volvo V60 T3 Momentum 2012.
Citroën 2CV6 Club Blue Celeste.1986
Citroën 2CV6 Spécial Rouge Vallelunga. 1986
Kia EV6 Air 2022

Volvo V40 1.8 Europa Sports 2003.
Volvo S60 2.4T 2001 BSR Stage II.
Volvo 240 DL 1987
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

vind dat wel lachen, het moet wel snoeihard (kunnen) gaan maar mag vooral geen brandstof kosten
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

bart simpson schreef:vind dat wel lachen, het moet snoeihard (kunnen) gaan maar mag vooral geen brandstof kosten
Ja duh, waarom zou het extreem veel moeten kosten als je gewoon rond-cruised. Ding heeft niet voor niks 6 versnellingen. Heb trouwens TS nog niet horen klagen over de kosten, uit pure nieuwsgierigheid zou ik ook wel willen weten wat nou die liter per 100km verschil uitmaakt.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

een 2.4 140pk haalt dit verbuik soms niet eens, over "extreme kosten" kan het hier dus niet gaan
Volvo for life
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

Wordt wel weer een Hollandse discussie, racen en dan klagen. Wees blij dat je nog geen bon hebt. Voor alle duidelijkheid, ik rij ook regelmatig 150 km/u maar dan kijk ik maar niet naar het verbruik, nee dan geniet ik (meestal in Dld.).

Ik heb het al eerder geschreven dat het verbruik in mijn ogen normaal is. Geniet er van of....... ga rustiger rijden.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

tjong, lezen de mensen de reacties wel :p. Het gaat, volgens mij, TS vooral om het waarom, waarom krijg je bij een relatief kleine verandering van snelheid zo'n groot verschil qua verbruik.
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

omdat je meer vermogen vraagt?
Volvo for life
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

bart simpson schreef:omdat je meer vermogen vraagt?
Wel raar dan. Je rijdt 129 en verbruik staat op 9L, je klikt 1 keer met CC en je rijdt 131 en verbruik is 10L. Das toch niet normaal. Dat zou betekenen dat je bij 140 al rond de 15l zou moeten verbruiken per 100 km.
De board-computer kan op 1 decimaal nauwkeurig het verbruik laten zien, dus het zou ook geen afrondingsprobleem kunnen zijn.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Sorcerer schreef:Gisteren reed ik op de snelweg, en het viel me op dat m'n brandstofverbruik bij 150 km/h wel erg hoog is: 10.5L/100km ... ;)
jaja.....
Volvo for life
gevanje
4th Gear member
Berichten: 681
Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
Locatie: Het mooie twentse land.

t5power schreef:
bart simpson schreef:omdat je meer vermogen vraagt?
Wel raar dan. Je rijdt 129 en verbruik staat op 9L, je klikt 1 keer met CC en je rijdt 131 en verbruik is 10L. Das toch niet normaal. Dat zou betekenen dat je bij 140 al rond de 15l zou moeten verbruiken per 100 km.
De board-computer kan op 1 decimaal nauwkeurig het verbruik laten zien, dus het zou ook geen afrondingsprobleem kunnen zijn.
Met 1 keer (of meerdere keren) klikken loopt het verbruik normaal gesproken even op, daarna daalt het weer. Verschil (als alle andere condities gelijk blijven) mag dan één tot enkele tienden zijn. Vergis je niet op de invloed van een iets oplopende weg, wind etc.
Gebruikersavatar
obelix
2nd Gear member
Berichten: 136
Lid geworden op: 05.01.2009 - 14:25
Locatie: Den Haag

AWD = +200 kilo extra boutjes moertjes enz.
om 1 kilometer harder te willen rijden kan het inderdaad zo zijn dat het verbruik niet rechtevenredig omhoog gaat.
Was er niet een oude geleerde die ons daar vroeger op school iets over geleerd had !? verbruik is massa x snelheid2 bla bla ? excl. luchtweerstand.
Ook je Lambda-sonde doet allerlei geweldige berekeningen voor een mooie verbranding en het zal best een kantel moment zijn o.i.d.

Ik kijk niet meer naar het verbruik, qua geld gaat er elke week steevast 100 euro via de tank de uitlaat uit.
1 tikje op mijn cc geeft ook nooit een evenredige toename van verbruik.
En ik hoopte dat er wel wat gebeurd zou zijn in 7 jaar tijd.
Nu: V70 My 11 III Professional-line.
Toen: V70 2.5T AWD Geartronic, Comfort-line, Winterline, Family-line ,Mobility-line, Elegance-line, HU-803 (200Watt) , 16"; aluminium Mimas velgen(6.5x1) Rica Chip tuned 240PK, BJ 2002.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2124
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

gevanje schreef:
t5power schreef:
bart simpson schreef:omdat je meer vermogen vraagt?
Wel raar dan. Je rijdt 129 en verbruik staat op 9L, je klikt 1 keer met CC en je rijdt 131 en verbruik is 10L. Das toch niet normaal. Dat zou betekenen dat je bij 140 al rond de 15l zou moeten verbruiken per 100 km.
De board-computer kan op 1 decimaal nauwkeurig het verbruik laten zien, dus het zou ook geen afrondingsprobleem kunnen zijn.
Met 1 keer (of meerdere keren) klikken loopt het verbruik normaal gesproken even op, daarna daalt het weer. Verschil (als alle andere condities gelijk blijven) mag dan één tot enkele tienden zijn. Vergis je niet op de invloed van een iets oplopende weg, wind etc.
Precies, paar tienden, maar niet 1 hele liter.

obelix schreef:AWD = +200 kilo extra boutjes moertjes enz.
om 1 kilometer harder te willen rijden kan het inderdaad zo zijn dat het verbruik niet rechtevenredig omhoog gaat.
Was er niet een oude geleerde die ons daar vroeger op school iets over geleerd had !? verbruik is massa x snelheid2 bla bla ? excl. luchtweerstand.
E=1/2mv2 dacht ik, de energie is gelijk aan 1/2 keer de massa keer snelheid in het kwadraat. Dus meer de kinetische energie die het in zich heeft.
Gebruikersavatar
Koidream
3rd Gear member
Berichten: 474
Lid geworden op: 22.01.2006 - 12:22
Locatie: Limburg

t5power schreef:tjong, lezen de mensen de reacties wel :p. Het gaat, volgens mij, TS vooral om het waarom, waarom krijg je bij een relatief kleine verandering van snelheid zo'n groot verschil qua verbruik.
Waarom? Heel simpel, daar zijn twee redenen voor.
1. Rechtervoet
2. BC is geen precisietoestel en geeft enkel een idee aan van het verbruik.

Simpel toch...
(waarom wil iedereen altijd labotesten op de openbare weg uitvoeren???)
BMW 315
BMW 518
Daihatsu Rocky 2.8D
BMW 320i
BMW R100RT
Triumph Spitfire 1500
Rover 623 Si
BMW 518i
Alfa Romeo 156 1.9JTD
VOLVO S60 D5
Range Rover Evoque TD4
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”