Pagina 1 van 2
Brandstofverbruik bij AWD
Geplaatst: 09.11.2009 - 10:06
door Sorcerer
Gisteren reed ik op de snelweg, en het viel me op dat m'n brandstofverbruik bij 150 km/h wel erg hoog is: 10.5L/100km ... Dus ik ging eens wat spelen met m'n snelheid om te kijken hoe snel dat omlaag zou gaan bij lagere snelheden.
Echter, nu viel me op dat boven 130 km/h het verbruik echt enorm omhoog springt: van 9L/100km bijna direct naar 10L/100km! Een paar km/h langzamer en het daalt weer enorm. Dit kon ik meerdere keren herhalen, dus het was echt geen gevolg van wind tegen hebben ofzo...
Nou kan ik me herinneren dat een tijd geleden hier iemand postte dat je je AWD-systeem kon testen door een bepaald toerental te rijden en dan uit te laten rollen; boven een bepaald toerental werd AWD namelijk automatisch geactiveerd (dan is het dus permanent actief en niet alleen bij wielslip).
Nou is het wel zo dat in de 6 in mijn auto je net geen 3000 rpm rijdt bij 130 km/h... Dus ietsjes harder en je zit aan die 3000 rpm en verbruikt dus 1L/100 km méér.
Weet iemand of dit inderdaad het AWD-systeem is, en of het normaal is dat dit een volle liter per 100 km meer verbruikt? Misschien een leuk idee om als projectje een knopje te maken voor in het interieur om (met een lijn naar de zekering) het systeem van achter het stuur aan en uit te kunnen schakelen

Geplaatst: 09.11.2009 - 12:21
door gevanje
Ik zou het niet weten maar ik vind het verbruik bij de genoemde snelheid vrij normaal.
Geplaatst: 09.11.2009 - 12:23
door bart simpson
keurig verbruik idd
Geplaatst: 09.11.2009 - 12:42
door Hjalmar
Ik heb het verbruik wel hoger gezien bij mij oude S60... geen AWD! Dus ik vind het verbruik heel erg netjes
Geplaatst: 09.11.2009 - 13:02
door Peter-V50
Deze toename van het verbruik wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de luchtweerstand. De luchtweerstand is evenredig met het kwadraat van de snelheid. Bij hoge snelheden loopt de weerstand steeds sneller op, en het brandstofverbruik dus ook.
Geplaatst: 09.11.2009 - 13:07
door t5power
Ik denk dat je het gedrag van de auto van TS niet kunt verklaren met de standaard verhalen over luchtweerstand e.d., als dat zo zou zijn zou bij 140 per uur het brandstofverbruik rond de 13l per uur 100 km liggen ofzo. Ik kan wel eens kijken of een niet AWD met 6 versnellingen met iets minder pks (260) dat ook heeft. Zelf rijd ik ook ongeveer 130-140 op snelweg en dan kom ik iets onder de 9l per 100 km uit. Heb zelf nog niet die switch gezien, maar zal er wel eens op letten.
Geplaatst: 09.11.2009 - 16:23
door Sorcerer
Het is echt inderdaad één klein moment waarop het lijkt te gebeuren... Uiteraard laat ik het verbruik telkens wel stabiliseren ivm afwijking als je gas geeft/laat uitrollen.
Het is echt één moment. Daarboven wordt het uiteraard steeds meer, maar dat verklaart dat ene punt waarop het spontaan ruim een liter per 100 km meer wordt nog niet.
Geplaatst: 09.11.2009 - 17:47
door aertssenhjc
Ik zou niet durven klagen met zo'n verbruik...Zeker niet met een R

...
Geplaatst: 09.11.2009 - 17:54
door bart simpson
vind dat wel lachen, het moet wel snoeihard (kunnen) gaan maar mag vooral geen brandstof kosten
Geplaatst: 09.11.2009 - 17:58
door t5power
bart simpson schreef:vind dat wel lachen, het moet snoeihard (kunnen) gaan maar mag vooral geen brandstof kosten
Ja duh, waarom zou het extreem veel moeten kosten als je gewoon rond-cruised. Ding heeft niet voor niks 6 versnellingen. Heb trouwens TS nog niet horen klagen over de kosten, uit pure nieuwsgierigheid zou ik ook wel willen weten wat nou die liter per 100km verschil uitmaakt.
Geplaatst: 09.11.2009 - 18:00
door bart simpson
een 2.4 140pk haalt dit verbuik soms niet eens, over "extreme kosten" kan het hier dus niet gaan
Geplaatst: 09.11.2009 - 18:51
door gevanje
Wordt wel weer een Hollandse discussie, racen en dan klagen. Wees blij dat je nog geen bon hebt. Voor alle duidelijkheid, ik rij ook regelmatig 150 km/u maar dan kijk ik maar niet naar het verbruik, nee dan geniet ik (meestal in Dld.).
Ik heb het al eerder geschreven dat het verbruik in mijn ogen normaal is. Geniet er van of....... ga rustiger rijden.
Geplaatst: 09.11.2009 - 18:59
door t5power
tjong, lezen de mensen de reacties wel :p. Het gaat, volgens mij, TS vooral om het waarom, waarom krijg je bij een relatief kleine verandering van snelheid zo'n groot verschil qua verbruik.
Geplaatst: 09.11.2009 - 19:07
door bart simpson
omdat je meer vermogen vraagt?
Geplaatst: 09.11.2009 - 19:10
door t5power
bart simpson schreef:omdat je meer vermogen vraagt?
Wel raar dan. Je rijdt 129 en verbruik staat op 9L, je klikt 1 keer met CC en je rijdt 131 en verbruik is 10L. Das toch niet normaal. Dat zou betekenen dat je bij 140 al rond de 15l zou moeten verbruiken per 100 km.
De board-computer kan op 1 decimaal nauwkeurig het verbruik laten zien, dus het zou ook geen afrondingsprobleem kunnen zijn.
Geplaatst: 09.11.2009 - 19:22
door bart simpson
Sorcerer schreef:Gisteren reed ik op de snelweg, en het viel me op dat m'n brandstofverbruik bij 150 km/h
wel erg hoog is: 10.5L/100km ...

jaja.....
Geplaatst: 09.11.2009 - 20:23
door gevanje
t5power schreef:bart simpson schreef:omdat je meer vermogen vraagt?
Wel raar dan. Je rijdt 129 en verbruik staat op 9L, je klikt 1 keer met CC en je rijdt 131 en verbruik is 10L. Das toch niet normaal. Dat zou betekenen dat je bij 140 al rond de 15l zou moeten verbruiken per 100 km.
De board-computer kan op 1 decimaal nauwkeurig het verbruik laten zien, dus het zou ook geen afrondingsprobleem kunnen zijn.
Met 1 keer (of meerdere keren) klikken loopt het verbruik normaal gesproken even op, daarna daalt het weer. Verschil (als alle andere condities gelijk blijven) mag dan één tot enkele tienden zijn. Vergis je niet op de invloed van een iets oplopende weg, wind etc.
Geplaatst: 09.11.2009 - 20:32
door obelix
AWD = +200 kilo extra boutjes moertjes enz.
om 1 kilometer harder te willen rijden kan het inderdaad zo zijn dat het verbruik niet rechtevenredig omhoog gaat.
Was er niet een oude geleerde die ons daar vroeger op school iets over geleerd had !? verbruik is massa x snelheid2 bla bla ? excl. luchtweerstand.
Ook je Lambda-sonde doet allerlei geweldige berekeningen voor een mooie verbranding en het zal best een kantel moment zijn o.i.d.
Ik kijk niet meer naar het verbruik, qua geld gaat er elke week steevast 100 euro via de tank de uitlaat uit.
1 tikje op mijn cc geeft ook nooit een evenredige toename van verbruik.
En ik hoopte dat er wel wat gebeurd zou zijn in 7 jaar tijd.
Geplaatst: 09.11.2009 - 20:48
door t5power
gevanje schreef:t5power schreef:bart simpson schreef:omdat je meer vermogen vraagt?
Wel raar dan. Je rijdt 129 en verbruik staat op 9L, je klikt 1 keer met CC en je rijdt 131 en verbruik is 10L. Das toch niet normaal. Dat zou betekenen dat je bij 140 al rond de 15l zou moeten verbruiken per 100 km.
De board-computer kan op 1 decimaal nauwkeurig het verbruik laten zien, dus het zou ook geen afrondingsprobleem kunnen zijn.
Met 1 keer (of meerdere keren) klikken loopt het verbruik normaal gesproken even op, daarna daalt het weer. Verschil (als alle andere condities gelijk blijven) mag dan één tot enkele tienden zijn. Vergis je niet op de invloed van een iets oplopende weg, wind etc.
Precies, paar tienden, maar niet 1 hele liter.
obelix schreef:AWD = +200 kilo extra boutjes moertjes enz.
om 1 kilometer harder te willen rijden kan het inderdaad zo zijn dat het verbruik niet rechtevenredig omhoog gaat.
Was er niet een oude geleerde die ons daar vroeger op school iets over geleerd had !? verbruik is massa x snelheid2 bla bla ? excl. luchtweerstand.
E=1/2mv2 dacht ik, de energie is gelijk aan 1/2 keer de massa keer snelheid in het kwadraat. Dus meer de kinetische energie die het in zich heeft.
Geplaatst: 10.11.2009 - 07:22
door Koidream
t5power schreef:tjong, lezen de mensen de reacties wel :p. Het gaat, volgens mij, TS vooral om het waarom, waarom krijg je bij een relatief kleine verandering van snelheid zo'n groot verschil qua verbruik.
Waarom? Heel simpel, daar zijn twee redenen voor.
1. Rechtervoet
2. BC is geen precisietoestel en geeft enkel een idee aan van het verbruik.
Simpel toch...
(waarom wil iedereen altijd labotesten op de openbare weg uitvoeren???)